عفو محمد علی نجفی

عفو محمد علی نجفی

عفو محمد علی نجفی


امروز با موضوع عفو محمد علی نجفی توسط خانواده میترا استاد با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

علیرغم اینکه هنوز اطلاع دقیق و واثقی از این اخبار نداریم اما به صرف انتشار خبر از صفحات مجازی اکتفا کرده و به بررسی موضوع می‌پردازیم.

صرفنظر از اینکه نگارنده مقاله هیچگونه اظهار نظر و یا داوری،در مورد مجرمیت و یا عدم مجرمیت آقای نجفی در قتل خانم میترا استاد نداشته( زیر وفق اصول و قواعد امور قضایی پرداختن به بررسی این پرونده نه تنها برای نگارنده، بلکه برای احد از کسانیکه  صدر تا ذیل این پرونده را ندیده و در دسترس آنها قرار نداشته است چنین حقی قابل فرض نیست) صرفاً به بررسی خبر عفو می‌پردازیم.

هدف از پرداختن به این مقاله  فقط پاسخ به این پرسش اساسی است که بر  فرض اینکه جناب آقای نجفی به اتهام قتل خانم میترا استاد به حکم قطعی دادگاه  محکوم به قصاص نفس شود (که البته به نظر حکم اصداری در خصوص ایشان پتانسیل قطعیت را دارد)،چنانچه نگارنده و یا هر یک از مخاطبین محترم در وضعیت مشابه اولیای دم و خانواده مقتول قرار داشتیم  براساس مبانی عقلی و شرعی بین دو گزینه  قصاص و یا عدم قصاص کدام گزینه می توانست در اولویت باشد؟

با ما همراه باشید تا از منظر شرعی و حقوقی و اجتماعی به بررسی موضوع بپردازیم.

 نکات مهم خانواده میترا استاد ، محمد علی نجفی را  عفو  کردند!

آیا به صرف رضایت خانواده مقتول باعث آزادی نجفی از زندان می‌شود؟

قصاص یا عفو کدام ارجحیت دارد؟

آیا گرفتن دیه تقبیح شده است؟

آیا برخورد مامور نیروی انتظامی با زن موتورسوار شهرک غرب قانونی بود؟

آیا با رضایت خانواده میترا استاد نجفی آزاد می‌شود؟

قانون گذار در قانون مجازات اسلامی و در فصل هفدهم با عنوان جرایم علیه اشخاص و اطفال در خصوص این موضوع تعیین تکلیف کرده

هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم جری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌کند.

شرع مقدس اسلام در خصوص عفو  و یا قصاص چه نظری دارد؟

در حالت مطلق بر اساس نصوص شرعی تقاضای قصاص و اجرای حکم خدا ( وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ /  و اى خردمندان شما را در قصاص زندگانى است ) به جهت انتقام و تشفی خاطر  و فروکاستن از خشم و کینه بازماندگان مقتول و مجازات جانی در برابر عمل اوست.

و در سایر حالت با گذشت و عفو قاتل بدون قید و شرط و یا در قبال گرفتن دیه ( کمتر و یا معادل و یا بیشتر از دیه کامل ) مواجه هستیم.

به چه دلیل انتخاب عفو بر قصاص ارجحیت دارد؟

به نظر نگارنده(صرفنظر از غلیان عواطف مردمی) عقل حکم به انتخاب گزینه عفو می‌دهد چرا که :

_از اذن صریح خداوند به مجازات مساوی با جنایت که در آیه فوق بدان اشاره گردید به هیچ وجه نمی توان اینگونه برداشت کرد که اجرای چنین حقی، بر عفو و گذشت ارجحیت دارد چرا که به گواه تاریخ ،سیره رسول اکرم  (ص) به عفو متمایل بوده است

وکیل شعبه 1059 دادگاه کارکنان دولت

دلیل منطقی این قرائت از حکم الهی این است که گرچه قصاص حق اولیای دم است اما  تکلیفی بر دوش اولیا دم نهاده نشده است.

برخلاف آنچه از ظواهر امر  به نظر می رسد به صراحت در سوره مائده ذیل آیه 45 در مورد حکم قصاص در کتب انبیای گذشته آمده  گذشت و چشم پوشی و از قصاص و عفو جانی کفاره و جبران گناهان گذشت کنندگان شمرده شده است.(  فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ / و هر كه از آن [قصاص]درگذرد پس آن كفاره [گناهان] او خواهد بود)

آیا گرفتن دیه عرفاً معامله در مقابل خون تلقی می‌گردد؟

طبق آنچه در خبر آمده است اولیا دم مرحوم میترا استاد گفته‌اند که خرسندیم هیچ معامله ای با خون عزیزمان نکردیم، لذا باید گفت که

از منظر  اعتقادی در شرع اسلام  عقیده به آخرت و عدالت مطلقه الهی بیانگر این است که در جهان پس از مرگ هم  اقتضاء دارد که گناه هیچ گنهکار و ظلم ظالمی جبران نشده باقی نماند.

بنابر‌این چه جای نگرانی است که اولیای دم با گرفتن مال و یا در صورت بی نیازی بدون مطالبه آن از حق قصاص صرفنظر و به اعمال مجازات قانونی جنبه عمومی جرم اکتفاء نمایند.

از دیدگاه علوم نیز اثبات گردیده است که نه تنها بر اساس تحقیقات علمی و روانشناختی آرامش روحی و روانی بر اثر اقدام به انتقام و تلافی جویی ثابت نیست بلکه این نوع تحقیقات خلاف آن را گواهی می‌دهد.

آیا بخشیدن نجفی آثار مثبتی هم دارد؟

عفو آقای نجفی از جهاتی باعث خشنودی است زیرا  به نظر می‌رسد اقدام اولیای دم با هر انگیزه ای که باشد موافق عقل و شرع  همچنین ترویج فرهنگ مبارزه با مجازات اعدام  به عنوان یک اقدام انتقام جویانه  است.

قصاص در ضرب و جرح عمدی

از منظر دیدگاه علوم جزایی عفو پسندیده تر است یا قصاص؟

بر اساس مشاهدات عینی و تجربه بشری علیرغم عنوان مخوف و آثار غیر قابل جبران قتل، غالب مرتکبین این جرم برخلاف جرائمی مانند دزدی و کلاهبرداری و اختلاس و …افراد عادی و معمولی هستند که در یک  لحظه و آنی تحت تاثیر شرایط و اوضاع و احوال خاص مرتکب قتل می شوند.

شرایطی که شاید در غالب موارد هر یک از ما نیز در آن موقعیت واقع می شد چنان اتفاقی قابل پیش بینی بود..

قطع نظر از اینکه هیچ دلیلی برای حتی توصیه اسلام به مجازات قتل برای مرتکبن چنین جرمی وجود ندارد و سفارش قرآن به عفو و گذشت از سوی اولیای دم در قبال آمرزش و غفران است.

در صورت اصرار بازماندگان به مجازات جانی،عدم تفکیک اعم از مجرمین سابقه دار و فاقد سابقه، قتل با سبق تصمیم یا اتفاقی، قتل از روی ترحم و.. مجازات واحد برای همه آنها نه تنها با مبانی حقوق جزا و جرم شناسی حتی از منظر وجدان عمومی فاقد توجیه است.

وکیل پرونده قتل عمد تهران

مشاوره حقوقی ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

تهران- میدان ونک- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت دکتر مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل پرونده قتل عمد تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

سایت شکایت از پزشکان

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *