قانون کار اتریش

قانون کار اتریش

از جمله کشورهایی اروپایی که متقاضیان بسیاری جهت اخذ ویزای کار، ویزای تجاری، ویزای جست و جوی کار دارد، کشور اتریش است. همان طور که می داند نرخ بیکاری در کشور اتریش نیز بسیار پایین و حدود 9% است و همین امر سبب شده که مهاجران بسیاری مشتاق کار در اتریش باشند. آیا در خصوص قانون کار اتریش سوال دارید؟ مهاجرت کاری به اتریش چگونه امکان‌پذیر است؟ موسسات کاریابی در اتریش قابل اعتماد هستند؟ آیا می توان با پیشنهاد شغلی به اتریش مهاجرت کرد؟ پیرو تماس های مکرر شما عزیزان با موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در خصوص اطلاعاتی در باب حقوق کار کشور اتریش، اخذ ویزای کار اتریش، حقوق کارگران مهاجر در اتریش در صدد ان بر آمدیم که مقاله ی حاضر را برای شما عزیزان به رشته تحریر در آوریم. امید است که با نگارش این مقاله، در جهت افزایش اطلاعات حقوقی شما سروران گرامی در باب حقوق کارمندان در کشور اتریش، کمک شایانی نموده باشیم.

قانون کار اتریش در خصوص موارد زیر تعیین تکلیف می‌نماید:

  • قانون کارگران سفید
  • قانون استخدام موقت
  • ساعت کاری
  • دوره های استراحت یا مرخصی
  • تعطیلات
  • قانون مربوط به استخدام مهاجران خارجی
  • قانون کار اشتغال افراد معلول
  • قانون رفتار برابر
  • قانون حمایت از زایمان
  • قانون اتریشی اصلاح قانون قرارداد کار

در خصوص اتباع خارجی که در اتریش استخدام می‌شوند، اگر قانون کار اتریش در قرارداد کاری مربوطه به طور غیرقانونی اعمال نشود، قانون استخدام اتریش به طور خودکار برای یک تبعه ی خارجی که در اتریش به صورت تمام وقت کار می کند، اعمال خواهد شد.

اطلاعات جامع مهاجرت به اتریش

کارکنانی که به طور موقت به اتریش ارسال می‌شوند و یا در اتریش برای کارفرما بدون ثبت نام مشغول به کار هستند، حق دریافت حداقل دستمزد را مطابق بخش 7 قانون تصویب قرارداد کار 1993 دارند. همچنین طبق قوانین اتریش حقوق اجباری برای تعطیلات نیز به انان پرداخت می‌شود و در خصوص ساعت کار نیز همانند کارکنان اتریشی با انان برخورد می‌شود. این مقررات بدون در نظر گرفتن انتخاب قانون در قرارداد کاری اعمال می‌شود. اگر یک کارمند برای شعبه ی یک شرکت در اتریش کار می کند، در صورتی که مقررات اجباری کشور اتریش برای کارمند ترجیح داده شود، حق برخورداری از ضمانت اجباری قانون اتریش بدون در نظر گرفتن هر بند از قرارداد برای وی محفوظ است.

بنابراین قوانین کاری قابل اجرا برای اتباع خارجی نوعی حمایت قانونی را ارائه می‌دهد که نمی‌تواند به طور قراردادی به صدمه کارکنان منجر شود. این قوانین شامل موارد ذیل می باشد:

  • محدودیت در ساعات کار و حداقل حقوق سالانه و تعطیلات
  • حفاظت از حقوق، بیمه بیکاری و …
  • حفاظت از کارمندان باردار یا معلول
  • رفتار برابر مردان و زنان در محل کار
  • حمایت در برابر اخراج
  • حمایت از کارکنان در صورت ورشکستگی کارفرمایان

در اتریش کارمندان بیشتر به دو نوع کارمند، کارمندان یقه سفید و کارگران یقه آبی تقسیم می‌شوند. کارمندان یقه سفید برای انجام کار تجاری و یا کار اداری فعالیت می کنند. کارگران یقه آبی به طور معمول کار دستی یا کار فنی را انجام می دهند. علیرغم تلاش برای اعمال همان استاندارد کار قانونی برای هر دو کارمند یقه سفید و کارگران آبی یقه، هنوز تفاوت هایی بین انان وجود دارد. مشاوره درباره قانون کار اتریش را از گروه وکلای مهر بخواهید.

اقامت اتریش تمکن مالی

اکثر اتباع خارجی دیگر کشورها جهت شروع کسب و کار در اتریش نیاز به ویزا دارند. یک ویزای شنگن (ویزا C) برای تمام کنفرانس ها و سفرهای کوتاه مدت کسب و کار ( ویزای تجاری ) مورد نیاز است. ویزای ملی (ویزا D) برای اقامت بیش از 90 روز مورد نیاز می‌باشد. این ویزا اجازه می‌دهد که دارنده ان در طول اقامت خود مشغول به کار مشاغل سودآور باشد. ویزای C و D می‌تواند توسط کنسول های اتریش در کشور محل اقامت خارجی صادر شود. اطلاعات مربوط به تمام کنسول های اتریش (به عنوان مثال، آدرس، شماره تلفن و غیره) در صفحه اصلی وزارت امورخارجه اروپا و بین‌المللی (BMeiA) به نشانی www.bmeia.gv در دسترس است. هزینه کنسولی برای ویزای C ، EUR 60 است و برای ویزای D مبلغ EUR 100 است. مدت زمان برای پردازش درخواست ها برای هر دو ویزا C و ویزا D می‌تواند بر اساس شرایط فصلی و منطقه ای متفاوت باشد، اما ویزای C معمولا در طول دو تا سه هفته صادر می‌شود. مقاله قانون کار اتریش متعلق به گروه وکلای مهر می‌باشد.

انواع مختلفی از مجوز اقامت در اتریش وجود دارد. لطفا توجه داشته باشید که تنها اعضای غیر مجاز به اخذ مجوز برای کار و یا زندگی در اتریش نیاز دارند. همه کشورهای عضو EEA ( اتحادیه اروپا ) به غیر از اتباع بلغارستان، رومانی و کرواسی ،که اصطلاح “غیر اروپایی ” برای شهروندان این دو کشور نیز استفاده می‌شود مطابق ماده 45 قانون اساسی آزاد می‌باشند که در اتریش کار کنند. فقط کارفرما می‌تواند از اداره منطقه ای مربوطه درخواست مجوز کار را بدهد. بنابراین، یک ملیت غیر EEA که می خواهد در اتریش کار کند، نسبت به اتباع اتریشی در اولویت دوم است.

جرم پولشویی در اتریش

کارت روت-وایس-روت اتریش چیست ؟

کارگران با کارآیی بالا (خدمات استخدامی دولتی معیارهای کارکنان با کیفیت بالا را تعریف کرده است) می‌توانند درخواست اقامت مجاز شش ماه برای جستجوی استخدام را درخواست کنند. پس از استخدام ، آن‌ها می‌توانند کارت Rot-Weiß-Rot را که برای 12 ماه معتبر است و اجازه می‌دهد که دارنده ان برای یک کارفرمای کار کند، درخواست کنند.

روش های مختلفی در بین کشورهای عضو EEA و غیر EEA وجود دارد. به غیر از همسران و فرزندان شهروندان EEA که می‌توانند درخواست خود را پس از ورود به اتریش دریافت کنند، شهروندان غیر اروپایی مجوز اقامت خود را در سفارت یا کنسولگری اتریش در کشور خود درخواست می کنند. هنگامی که درخواست اجازه اقامت ملی می دهند باید چندین اسناد را از جمله: گذرنامه معتبر، یک فرم امضاء شده، یک کپی از اصل یا اسناد رسمی، گواهی تولد متقاضی، مدارک بیمه درمانی، امکانات مالی مناسب ارائه نمایند. تمام اسناد خارجی باید ترجمه شده به زبان آلمانی باشد و اگر متقاضی یک کودک باشد، هر دو والدین یا سرپرستان قانونی باید فرم درخواست را امضاء کنند. در مقابل، شهروندان مقیم در کشورهای اروپایی و شهروندان سوئیس نیازی به اجازه اقامت در اتریش ندارند. آن‌ها فقط باید ، اگر قصد دارند در اتریش برای بیش از سه ماه اقامت کنند در عرض چهار ماه از ورودشان به دفتر اقامت خود اطلاع دهند. دفتر اقامت گواهی اقامتا را صادر می کند. علاوه بر این، اولین استقرار هر محل اقامت و یا خانه در اتریش، نیاز به ثبت نام در دفتر ثبت نام محل اقامت در سه روز پس از حرکت، صرف نظر از ملیت فرد دارد.

کارهای بدون سرمایه‌گذاری در اتریش

 علاوه بر این، تقریبا تمام شهروندان غیر EEA که درخواست اقامت مجاز و برنامه ریزی برای اقامت در اتریش را برای مدت بیش از 24 ماه دارند، می‌بایست اثبات نمایند که مهارت های خاص زبان آلمانی را دارند. قانون کار اتریش ضامن استخدام قانونی خارجی ها می‌باشد.

دوره زمانی اجازه ی کار در اتریش و طول پروسه ان می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به شرایط مختلف (به عنوان مثال، کامل بودن برنامه ها، میزان بار مسئولیت رسمی و غیره) دارد. مجوز کار دارای یک زمان پردازش خاص است که شش هفته (معمولا روند سه تا چهار هفته طول می کشد). برای به دست آوردن یک کارت Rot-Weiß-Rot، طول پروسه مجاز حدود شش تا هشت هفته می‌باشد. برای سایر انواع مجوز استخدام، یک مهلت عمومی از شش تا 12 ماه مورد اجرا قرار می گیرد. اگر مقام صالح در مدت شش ماه تصمیم نگیرد، متقاضی می‌تواند درخواست کند که مقامات در عرض شش ماه دیگر تصمیم گیری کنند. با این حال با توجه به نوع مجوز اقامت، یک دوره پردازش ویژه شش هفته برای کارکنان بسیار ماهر وجود دارد. برای افرادی که قبلا مجوز اقامت در یک کشور عضو اتحادیه اروپا دارند، مهلت تعیین مقامات برای تصمیم گیری چهار ماه است.

وکیل آشنا به قانون کار اتریش

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از 100 وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست. لذا با توجه به امور تخصصی مشاوره در خصوص حقوق کار و قانون کار کشور اتریش، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

قوانین داوری در اتریش

نگارنده: الناز رحیمی _ کارشناس ارشد حقوق خصوصی

5/5 - (28 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *