قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری

قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری

قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری


بهترین وکیل امور قراردادها در این نوشتار به بررسی قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، شرایط و ارکان قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری در نظام حقوقی ایران

امروزه با توجه به گسترش ایده ‌های فراوان و رونق کسب و کارها، انعقاد قرارداد مشارکت در سرمایه­ گذاری امری متداول شده است و گاهی وقت ­ها ممکن است، از یک طرف شخصی ایده ‌ای در سر داشته باشد، اما سرمایه کافی برای پیاده ‌سازی و اجرای ایده خود را نداشته باشد و از طرف دیگر، ممکن است فردی سرمایه کافی داشته باشد، اما ایده ‌ای برای سودآوری بیشتر سرمایه نداشته باشد. مشارکت این 2 نفر میتواند، یک نمونه از قراردادهای مشارکت در سرمایه ­گذاری باشد. که در این مشارکت‌ ها 1 نفر سرمایه­ پذیر و 1 نفر سرمایه­ گذار است. که شخص سرمایه ­پذیر، ایده پول ‌ساز خود را با سرمایه و آورده، شخص سرمایه­ گذار پیاده ‌سازی می‌ کند.

باتوجه به این­که انعقاد قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری سبب می ‌شود تا داشته ­های طرفین (دانش و ایده سرمایه­ پذیر و سرمایه سرمایه ­گذار) با هم تلفیق شود، باید حدود منافع، سود و مسئولیت‌ های طرفین مشخص شود و با تعیین حقوق و وظایف طرفین و توزیع منصفانه سود و زیان، به ایجاد توازن در روابط مشارکتی کمک می‌ کنند و میتوانند به توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت ‌های جدید منجر شوند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری

یک توافق میان دو یا چند طرف معامله ‌گر به ­منظور همکاری در سرمایه ‌گذاری و اشتراک در سود و زیان از پروژه ‌ها یا فعالیت ‌های مالی مشخص است. که در این قرارداد، بین طرفین قرارداد اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی انعقاد می ‌گردد، طرفین به تفاهمی دست می ‌یابند که در آن تعهدهای خود را و در مقابل تقسیم سود و زیان، حقوق و وظایف هر طرف و نحوه مشارکت مالی و عملی در پروژه‌ ها مشخص می‌ شوند. به تعبیر دیگر، افراد سرمایه خود را با همدیگر تلفیق کرده و سپس سهم هر یک بر مبنای آورده مشخص می‌ شود و هر یک به‌ اندازه معین در درآمد شراکت سهیم می‌ شوند و به ­عنوان ابزارهای مهم در ایجاد همکاری‌ های مالی و انجام پروژه ‌ها در بسیاری از زمینه ‌ها استفاده می ‌شوند.

قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری یکی از قراردادهای مهم است، که به ­عنوان یک ابزار قانونی حیاتی در تعامل ­های مالی و تجاری به یک توافق مشترک و قانونی بین طرف‌ ها منعقد می ‌گردد. با توجه به پیچیدگی ‌ها و چالش‌ هایی که ممکن است در مسیر انجام پروژه ‌ها و فعالیت ‌های مشترک وجود داشته باشد، تنظیم دقیق و دانش حقوقی در تدوین این قرارداد اهمیت فراوانی دارد.

ضرورت انعقاد قرارداد مشارکت در سرمایه­ گذاری

هر نوع رابطه تجاری که به ­صورت مشترک بین دو یا چند شخص صورت می­ گیرد نیازمند وجود قراردادی است که طرفین در آن وظایف و تعهدهای خود را مشخص کرده و طبق آن عمل کنند، لکن قرارداد شراکت با توجه به این اینکه هر یک از شرکاء آورده­ ­ایی را از قبیل؛ سرمایه نقدی، غیر نقدی، تخصص و یا حتی مجوز کسب و کار برای انجام مشارکت ارائه می ‌کنند، لازم ­به ­ذکر است که در قرارداد مشارکت تمامی نکته­ های ضروری اعم از؛ تعیین دقیق آورده های طرفین، نحوه تقسیم سود و زیان، وظایف طرفین و همچنین وجه التزام عدم انجام تعهدها با توجه به قوانین و مقررات موجود پیش ­بینی می ­شود.

شرایط قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

این شرایط در هنگام تنظیم و انعقاد قرارداد به­ شرح ذیل باید تعیین شود، درواقع قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری با تعیین شرایط دقیق و مشخص، به طرفین اجازه می ‌دهد که به شکل سازمان‌ یافته و موثر در پروژه ‌ها و فعالیت ‌های مشترک خود همکاری کنند. این شرایط، به توسعه همکاری ‌های مالی موفق کمک کرده و به حداکثر رسیدن بهره ‌وری و سود آوری را تضمین می ‌کنند، عبارت است از؛

مشاوره حقوقی آنلاین جرایم پزشکی

الف) تعیین اهداف و هدف مشترک

قبل از امضاء هر قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری، طرف‌ ها باید هدف مشترک و اهدافی که قصد دارند با هم دنبال کنند را مشخص کنند. این اهداف میتوانند توسعه محصول، بهبود فرآیندها، اشتراک در سود و زیان و یا هر هدف دیگری باشند.

  • تعیین سهم‌ و مشارکت ‌ها

یکی از عناصر کلیدی قرارداد مشارکت، تعیین سهم ‌ها و مشارکت‌ های مالی و عملی طرف‌ هاست. تقسیم سرمایه و مشارکت ‌ها باید به صورت عادلانه و منصفانه انجام شود تا تمامی طرفین از این همکاری بهره ‌برده شوند.

پ) توزیع سود و زیان

روش توزیع سود و زیان از موارد حیاتی در قرارداد مشارکت محسوب می‌ شود. طرفین باید تعیین کنند که سود و زیان از چه نحوه ‌ای تقسیم می ‌شود، آیا بر اساس سهم‌ های سرمایه ‌ای، تسهیم سود، یا روش دیگری؟

  • مدت قرارداد

مدت زمان قرارداد نیز باید بطور دقیق مشخص شود، که آیا همکاری برای یک پروژه خاص است یا به عنوان یک شراکت بلند مدت طراحی شده است؟

  • وظایف و تعهدهای طرف‌ ها

وظایف و تعهدهای هر طرف در قرارداد باید به ­وضوح تعریف شوند و این شامل مشارکت ‌های مالی، فنی، عملی و هرگونه تعهد دیگری است که طرف‌ ها باید به آن پایبند باشند.

  • روش­ های حل اختلاف ‌ها

روش ‌های حل اختلاف در صورت بروز مشکلات و ناهماهنگی ‌ها نیز باید در قرارداد مشخص شوند. این میتواند شامل توافق برای داوری، ترتیب‌ های قانونی و یا روش ‌های دیگری باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

انواع قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

انواع این نوع از قراردادهای مشارکت به ­شرح ذیل عبارتند از؛

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری محدود

در این نوع قرارداد، دو یا چند شخص حقوقی یا حقیقی به نام شرکاء با هدف تشکیل شرکتی مشترک به­ منظور انجام یک پروژه یا فعالیت مشخص به هم می‌ پیوندند. هر شریک به نسبت سهم سرمایه ‌اش در سود و زیان شرکت شریک می ‌شود.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری مشترک

قرارداد سرمایه ‎گذاری مشترک که به آن قرارداد مشارکت مدنی یا قرارداد مشارکت انتفاعی نیز گفته می ‌شود، یکی از انواع قرارداد سرمایه ‌گذاری است که بین دو یا چند شخص یا شرکت، برای هم ‌افزایی و دستیابی به اهداف تجاری، مالی یا فنی منعقد می ‌شود. که یک طرف به نام مشارکت ‌دهنده مالی سرمایه‌ گذاری می ‌کند و طرف دیگر به نام مشارکت‌ گیرنده پروژه را اجرا می ‌کند. سود و زیان از پروژه به تساوی یا بر اساس توافق تقسیم می ‌شوند.

به­ تعبیر دیگر، قرارداد مشارکت در سرمایه ‎گذاری مشترک، قراردادی بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است که هر یک از طرفین، تعهد انجام عملی در یک پروژه را بر عهده می ‌گیرند و بطور مشترک از منافع پروژه بهره ‌مند می ‌شوند، ولی هیچ یک مالک قطعی پروژه یا شرکت نیستند.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری خارجی

که به قرارداد دولتی یا قرارداد توسعه اقتصادی نیز معروف است، متداول ‌ترین روش برای سرمایه‌ گذاری ‌های بزرگ خارجی، به ‌خصوص در کشور‌های در حال توسعه است. این نوع قرارداد‌ها از نظر موضوعی، طیف وسیعی از مراوده ­های اقتصادی را شامل می ‌شوند و مصداق ‌های متنوع و گوناگونی دارند. ماهیت این نوع قرارداد سرمایه ‎گذاری به ­نحوی است که قرارداد‌های مربوط به آن در مدت زمان بسیار طولانی (حداقل ۱۵ سال) تداوم خواهند داشت.

نکته: بطور معمول قرارداد‌های مشارکت در سرمایه ‎گذاری خارجی، در هر کشوری منعکس‌ کننده قدرت داد و ستد طرفین قرارداد تحت شرایط پروژه هستند.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در بورس

یکی از شیوه ‌های سرمایه ‎گذاری، به‌ ویژه در بازار‌های بین ‌المللی، سرمایه ‎گذاری در بورس به اشکال ذیل تقسیم می ‌شود، که عبارتند از؛

  • سرمایه ‌گذاری مستقیم سهامی یا سرمایه ­گذاری سبد سهام (پورتفوی)، که تنها با هدف کسب سود و بدون ایجاد منافع بلند مدت و مدیریت ناشر اوراق بهادار، صورت می ‌پذیرد.
  •  سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم سهامی یا سرمایه ‎گذاری خرید اوراق بهادار، که بر اساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه‎ گذاری خارجی، به انواع سهام شرکت، اوراق قرضه، جریان سرمایه بانکی، اوراق تجاری و اسناد خزانه دولتی صورت می­ پذیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در راه اندازی پروژه

در مدل قرارداد سرمایه ‎گذاری در راه ‌اندازی یک پروژه، فرد یا شرکت سرمایه ‎گذار، همه هزینه‌ های مربوط به طرح ‎ریزی، ساخت و راه ‌اندازی پروژه را بر عهده می ‌گیرد و در قبال آن، تا مدت مشخصی که اصل سرمایه و سود آن به سرمایه‌ گذار بازگردد، از محصول­ های یا تولید های پروژه، استفاده خواهد کرد و پس از پایان مدت قرارداد، سرمایه ‎گذار اجازه هیچ دخل و تصرفی در موضوع اصلی پروژه را ندارد و باید آن را تمام و کمال به مالک پروژه تحویل دهد.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری – مشارکت مدنی

که به آن مشارکت انتفاعی نیز گفته می ‌شود، قراردادی است که بین دو یا چند نفر یا شرکت نوشته شده و در آن هر یک از طرفین موظف به انجام وظایفی خاص هستند و به ­صورت مشترک از منافع پروژه بهره ‌مند می ‌شوند و هیچ‌ یک بطور قطع مالک شرکت نیستند.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در ساخت، بهره برداری و واگذاری

در این مدل سرمایه ‎گذاری، سرمایه ‎گذار متعهد می ‌شود که با هزینه شخصی، مسئولیت ساخت و راه ‎اندازی همه یا بخشی از یک پروژه را بر عهده گیرد و در مقابل برای تامین هزینه ‌های سرمایه ‎گذاری خود، برای مدت زمانی مشخص، از آن پروژه بهره ‌برداری کند.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در ساخت، تملک و بهره برداری

در این نوع قرارداد، سرمایه ‌گذار دیگر مجبور به تحویل پروژه به دولت نخواهد بود و مدت معینی برای تحویل به دولت تعیین نشده است. این روش بیشتر در کشور‌هایی انجام می ‌شود که تجربه کافی در این قرارداد‌ها داشته باشند و حساسیت کمتری نسبت به عقد قرارداد‌ها نشان می ‌دهند.

  1. قراداد مشارکت سرمایه ­گذاری در عقارات (خرید و ساخت و ساز املاک‌)

در این نوع سرمایه ­گذاری، افراد میتوانند با تشکیل شراکت ‌های محدود یا قراردادهای تسهیم سود، در خرید و ساخت و ساز ملک ‌ها همکاری کنند.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید

انعقاد قرارداد سرمایه ‌گذاری در تولید به نوعی حکم پیروزی در جذب سرمایه ‌گذاری را دارد و در اصل وقتی طرفین، قراردادی را امضاء می‌ کنند، به این معنا است که، همه آن ها به اصول و مطالبی که در آن قرارداد نوشته شده است، باور دارند. پس بنابراین، اجرای هر یک از بند‌های قرارداد با اهمیت است و عملی نشدن حتی یکی از آن ها میتواند به برهم خوردن شراکت یا اخراج مسئول مرتبط، منجر شود. با این تفاسیر، نحوه عقد قرارداد سرمایه ‌گذاری در تولید، بسیار مهم است.

  1. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در کشاورزی

قرارداد سرمایه ‎گذاری کشاورزی را میتوان یکی از انواع قرارداد‌های سرمایه ‌گذاری دانست، که برای مدتی معین بین یک کشاورز و یک شرکت، شفاهی یا کتبی، پیش از آغاز فرایند تولید، منعقد می‌ شود. در این قرارداد، پشتیبان (سرمایه ‌گذار) و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده ‌های تولید (نظیر؛ کود، سم، بذر و…)، مشاوره، تولید، بازاریابی و فروش محصول و… نسبت به تولید محصول­ های کشاورزی اقدام می‌ کنند.

  1. قراداد مشارکت در سرمایه ­گذاری زراعت و دامداری

در بخش کشاورزی، افراد میتوانند با اشتراک در سرمایه ‌گذاری و کشت محصول­ ها یا پرورش دام همکاری کنند.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری تسهیم سود

در این نوع قرارداد، طرف‌ ها توافق می ‌کنند که سود حاصل از فعالیت یا پروژه مشترک را بر اساس نسبتی مشخص تقسیم کنند، اما هر طرف مستقل از دیگری عمل می ‌کند.

  1. قراداد مشارکت در سرمایه ­گذاری صنعت نوآوری

شرکت‌ ها و فرد‌های خلاق میتوانند برای توسعه محصولات جدید یا فن ­آوری ‌های نو با هم همکاری کنند و از مزایای مشترک سود ببرند.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری معدن

این قرارداد، حالتی از مشارکت را در نظر گرفته است که در آن یک شریک، تجهیزات لازم و تخصصی استخراج سنگ و شریک دیگر، معدن مورد نیاز برای انجام پروژه را تامین می ‌کند.

  1. قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری در تامین و فروش کالا

یک قرارداد شراکت است که، مشارکت در فروش هر نوع فعالیتی را که سبب آسان‌ تر شدن فروش کالاها و خدمات شود، را در بر می‌ گیرد. اشخاص، محصولات مختلفی را به دلایل مختلفی خریداری می ‌کنند و با قصد به دست آوردن سودی مناسب، در زمان مناسب، آن ‌ها را می ‌فروشند، یعنی که در فروش شراکت می­ کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکته ­های مهم قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری

نکته ­های مهم که باید در قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری رعایت شود، به ­شرح ذیل عبارت است از؛

  • تعریف نوع مشارکت،
  • تعیین نوع و میزان سرمایه اولیه،
  • تعیین حدود مسئولیت طرفین قرارداد،
  • تعیین حقوق و تکالیف طرفین قرارداد،
  • تعیین مدت زمان قرارداد،
  • تعیین نحوه تقسیم وظایف و مدیریت امور مشارکت؛
  • مدیر انتخابی از زمان عقد قرارداد تا زمان انحلال یا به اتمام رسیدن قرارداد در سمت خود باقی می‌ ماند،
  • شرایط عزل مدیر مشارکت باید تعیین گردد،
  • مدیران نیز میتوانند تحت شرایط مشخصی درخواست کناره‌ گیری داشته باشند.
  • تعیین اهلیت قانونی هر یک از شرکاء،
  • داشتن و بهره ­مندی امکانات کافی جهت انجام تعهدهای اجرایی و ضمانت سرمایه ­گذاری هر یک از طرفین قرارداد،
  • داشتن حق امضاء و تنظیم قرارداد هر یک از شرکاء و عدم ممنوعیت قانونی در زمینه امضاء،
  • تعیین میزان آورده یا سرمایه نقدی و غیرنقدی،
  • تعیین سهم ­الشرکه هر یک از شرکاء،
  • تعیین دقیق و شفاف روش موعد و نحوه توزیع سود و زیان،
وکیل مهریه ونک

نکته: سود نسبت به سهم ‌الشرکه شرکاء معین می ‌شود و موعد پرداخت سود باید در قرارداد تنظیم شود.

نکته: در صورت عدم ذکر میزان آورده یا سرمایه هر یک از طرفین، اصل بر تقسیم سرمایه و سهم به ‌نحو مساوی است.

نکته: روش تقسیم و پرداخت سود به چند طریق ممکن است؛

  • تقسیم سود در انتهای هر سال،
  • تقسیم سود به‌ صورت ماهانه،
  • انباشت سود در یک حساب مشخص و سپس تقسیم سود بعد از چند سال معین،
  • انباشت سود و سپس تقسیم سود در فواصل گوناگون بین شرکاء.
  • تعیین نحوه ورود و خروج شرکاء،

نکته: اگر نیاز به ورود سرمایه گذار جدید باشد، باید نحوه ورود و همکاری آن در متن قرارداد از قبل تعیین شده باشد و بعد از ورود تغییرات جدید پیوست قرارداد شود.

  • تعیین نحوه تضمین؛
  • ذکر دقیق تضمینات در متن قرارداد،
  • ذکر عبارت حسن انجام کار در سند تجاری که برای ضمانت ارائه می ‌شود،
  • ذکر غیرقابل ‌انتقال بودن سند تجاری که به ‌عنوان ضمانت اجرایی ارائه می ‌شود.

نکته: اگر قراردادی فاقد ضمانت اجرایی باشد، تعیین کردن تعهدها برای هر یک از طرفین کاری بیهوده است.

نکته: ضمانت اجرایی سبب نوعی فشار برای عمل کردن تعهدهای طرفین قرارداد است.

  • تعیین نحوه حسن اجرای کار؛
  • انعقاد دقیق و شفاف تعهدات اجرایی و ضمانت اجرایی برای حسن انجام­ کار،
  • تعیین کردن بازه زمانی برای ارائه گزارش‌ های نحوه انجام­ کار،
  • نحوه بازرسی بر نحوه انجام ­کار.
  • تعیین عدم رقابت،
  • تعیین محدوده جغرافیایی و زمانی،

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

  • تعیین شرایط تغییر مفاد قرارداد؛
اعتراض به قرار بازداشت موقت

نکته: مفاد قرارداد باید به‌ گونه ‌ای تنظیم شود که ورود یا خروج شرکاء یا تغییر شرایط پروژه را مدیریت کند.

  • تعیین مرجع و روش ­های حل و فصل
  • سازش،
  • مذاکره،
  • میانجی ‌گری،
  • داوری و تعیین روش داوری،
  • مراجع قضائی.
  • تعیین پایان قرارداد؛
  • باید در متن قرارداد مشخص گردد که سود و زیان، دارایی ‌ها، اموال منقول و غیرمنقول چگونه و در چه بازه زمانی بین شرکاء تقسیم می‌ گردد.
  • در صورت فوت یکی از شرکاء قبل از پایان یافتن قرارداد، باید وارثین وی مشخص گردند تا اموال به آن ‌ها برسد.

نکته: در صورت فوت شرکا، قرارداد مشارکت خاتمه نمی ‌یابد، بلکه با فوت هر یک از شرکاء قرارداد مشارکت به وارث وی منتقل می ‌شود.

  • اگر در قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری ذکر شود، که تنها همان شخص باید قرارداد را اجرا کند، در صورت فوت شخص، قرارداد منحل می ‌شود.
  • نحوه تقسیم سهم‌ الشرکه شرکاء بعد از پایان قرارداد باید بطور دقیق در متن قرارداد تنظیم گردد.

ارکان اصلی یک ارکان قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری

ارکان اصلی یک قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری را میتوان به ­شرح ذیل بیان داشت، که عبارت است از؛

  • طرفین قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری

در این قرارداد طرفین درگیر در معامله را مشخص می ­شود، که شامل سرمایه­ گذار و سرمایه­ پذیر باشد.

  • تاریخ لازم الاجرا شدن

 قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری تاریخ شروع پوشش یک بهره ­برداری از سرمایه خاص را مشخص می ­کند.

  • موضوع قرارداد

باتوجه به اینکه موضوع قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری در چه موردی‌ است،‌ موضوع قرارداد نیز بر همین اساس تعیین می ‌شود و دومین مورد از اصول انعقاد قراردادها و یکی از بندهای بسیار مهم در تنظیم قراردادها از جمله؛ مشارکت در سرمایه ‌گذاری مشخص کردن درست، روشن و شفاف موضوع قرارداد توسط طرفین است.

  • مدت زمان قرارداد

طول مدت قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری نیز به تفصیل شرح داده می ­شود، این قرارداد برای مدت معین از تاریخ انعقاد اعتبار دارد و به ­صورت خودکار تمدید نخواهد شد.

  • وظایف سرمایه ­پذیر

تعیین ­کننده شرح وظایف سرمایه ­پذیر، نسبت به ­نحوه اداره واحدهای خود در چارچوب قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری است.

  • وظایف سرمایه ‌گذار

طرف سرمایه ­گذار تعهد می‌ کند که مبلغی را به عنوان سرمایه یا آورده سرمایه ‌گذاری در پروژه بیاورد.

  • توزیع سود و زیان

سود و زیان حاصل از این پروژه بر اساس سهم­ های سرمایه‌ گذاری طرف ‌ها به تساوی توزیع خواهد شد. توزیع سود و زیان به­ صورت، توافق ماهیانه یا سالیانه یا پایان پروژه، انجام خواهد شد.

  • سرمایه یا آورده

بطور معمول سرمایه یا آورده در قرارداد مشارکت در سرمایه ‌گذاری وجود دارد، که اجازه حق استفاده از آن، به سرمایه ­پذیر می ­دهد.

  • تعهدهای طرفین

یکی دیگر از مهمترین بخش‌ های هر قرارداد تعهدهای 2 طرف است که بایستی به صورت تفکیک شده برای سرمایه ­گذار و سرمایه ­پذیر در قرارداد قید شود.

  • وظایف و تکالیف شرکاء در قرارداد

وظایف تمامی شرکاء در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری، برای همکاری در امر شراکت به­ صورت کامل و شفاف پیش­ بینی شده است، تا علاوه­ بر آن که شرکاء از وظایف و تکالیف خود مطلع و آگاه باشند در صورت عدم انجام تعهدهای خود بتوان به واسطه قرارداد مشارکت طرف متخلف را ملزم به انجام تعهدهای خود نمود.

  • تمدید یا فسخ یا لغو

قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری نحوه تمدید یا فسخ قرارداد را توضیح خواهد داد.

  • حل ‌و فصل اختلاف یا شرط داوری

در هر قراردادی این امکان وجود دارد که طرفین در تفسیر و اجرای قرارداد به اختلاف بخورند. در این حالت ‌ها باید مرجعی برای حل اختلاف در قرارداد مشخص گردد. که برخی از قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری شامل یک شرط داوری هستند، که این امر مستلزم آن است، که قبل از هرگونه اقدام قانونی، داور به اختلاف قبل از مراجعه به دادگاه رسیدگی کند.

  • تاریخ، امضاء و شماره صفحه و نسخ

همه طرف ‌هایی که در ابتدای قرارداد ذکر شده ‌اند، باید در مکان ‌های تعیین ‌شده امضاء و تاریخ را امضاء کنند و به تعداد صفحه، مواد و اگر تبصره ­ای وجود دارد و نسخ در بند آخر قرارداد اشاره شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ویژگی ­های استفاده از قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری

استفاده از قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری دارای ویژگی ­های ذیل است که عبارتند از؛

  • رعایت برابری مصلحت طرفین قرارداد،
  • پیش­ بینی کامل و واضح وظایف طرفین در قرارداد،
  • پیش­ بینی مسئولیت و تعهد طرفین در خصوص آورده یا سرمایه،
  • پیش ­بینی روش ­های حل و فصل اختلاف در صورت حدوث اختلاف بین طرفین در قرارداد،
  • پیش ­بینی نحوه تقسیم سود بین شرکاء در قرارداد،
  • پیش ­بینی نحوه فروش و انعقاد قراردادها در قرارداد،
  • پیش­ بینی نحوه اداره مشارکت در قرارداد،
  • پیش­ بینی مسئولیت پرداخت هزینه­ های امور مشارکت در قرارداد،
  • پیش­ بینی مسئولیت اخذ مجوز فعالیت ­های شراکت در قرارداد،
  • پیش ­بینی تخصص و مهارت هر یک از شرکاء به­ صورت دقیق و شفاف در قرارداد،
  • پیش­ بینی حفظ اطلاعات مالی و غیرمالی محرمانه مرتبط با مشارکت در قرارداد،
  • پیش­ بینی تضمین واریز آورده ­های طرفین در قرارداد،
  • پیش­ بینی زمان و نحوه فروش سهم الشرکه در قرارداد،
  • پیش­ بینی تکالیف طرفین در صورت بروز حوادث قهری (فورس ماژور) در قرارداد،
  • پیش ­بینی تعیین وجه التزام برای عدم انجام تعهدهای قرارداد در قرارداد،
  • پیش ­بینی نحوه و شرایط فسخ قرارداد مشارکت در قرارداد.
اعتراض به قرار بازداشت موقت

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد مشارکت در سرمایه ­گذاری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *