قوانین طلاق در آلمان

قوانین طلاق در آلمان

قوانین موجود در آلمان نسبت به مسائل خانواده، کمی متفاوت با قوانین کشورهای فرانسه، انگلستان و کانادا می‌باشند و به وجود رابطه ی سرد عاطفی و جدایی بین زوجین به عنوان دلیل اصلی طلاق، نسبت به دلایل دیگر تاکید بیشتری دارد. به همین جهت، در صورتی که دادخواست طلاق به دادگاه ارائه می‌شود، دلایل طلاق مورد بررسی قرار نمی گیرد و به صورت مجزا به این رسیدگی می کند که آیا زوجین رابطه ی عاطفی را دارا خواهند بود یا خیر؟

میزان طلاق در کشور آلمان به مرور زمان به مقدار کمی از میانگین اتحادیه ی اروپا بالاتر بوده است. در صورتی که زوجین یا یکی از آن‌ها بخواهند جهت طلاق اقدام کند با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه ی دادرسی، می‌تواند دادخواست طلاق را به دادگاه بدهد. با توجه به قانون ایران، در صورتی که زوجین مقیم در آلمان که دارای تابعیت ایرانی هستند، بخواهند در دادگاه آلمان دادخواست طلاق بدهند، قانون ایران حاکم بر رسیدگی به دادخواست طلاق می باشد ولی دادگاه خانواده در آلمان تکلیفی به رسیدگی با توجه به قانون ایران ندارد و دادگاه آلمان تحت شرایطی به درخواست طلاق آن‌ها مطابق با قوانین طلاق در آلمان رسیدگی می کند.

با توجه به جمعیت متعددی از اتباع ایرانی که در آلمان اقامت دارند، در صورتی که بخواهند دادخواست طلاق بدهند، آشنایی انان با قوانین طلاق در آلمان می‌تواند کمک موثری به روند رسیدگی داشته باشد. لذا گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای خانواده در ایران، به انتشار مطالبی در زمینه ی قوانین طلاق در آلمان، شرایط اعمال قوانین طلاق در آلمان نسبت به اتباع ایرانی و آثار و احکام بر زوجین بر اساس قانون آلمان می پردازد.

بورس آلمان

سوالات مرتبط با قوانین طلاق در آلمان

– شرایط و دلایل لازم برای درخواست و صدور حکم طلاق، مطابق با قوانین طلاق در آلمان چیست؟

– آثار ناشی از حکم طلاق مطابق با قوانین طلاق در آلمان چیست؟ وکالت در پرونده‌های خانواده ایرانی در آلمان چگونه قابل انجام است؟

– دادخواست طلاق اتباع ایرانی در آلمان و اجرای رای دادگاه آلمان در محاکم ایران چگونه رسیدگی می‌شود؟

– خدمات تیم حقوقی وکلای موسسه ی حقوقی مهر پارسیان در چه زمینه ای است؟ گروه وکلای مهر چه خدماتی در زمینه معرفی وکیل خانواده در آلمان دارد؟

شرایط و دلایل لازم برای درخواست و صدور حکم طلاق بنا بر قانون طلاق در آلمان

با توجه به تفاوتهایی که در مورد قوانین طلاق در آلمان با سایر کشورهای اروپایی وجود دارد، از سال 1977، سیستم قوانین طلاق در آلمان بر اساس عدم تقصیر زوجین قرار گرفت و این در حالی است که در سایر کشورها، علاوه بر سیستم طلاق مبنی بر عدم تقصیر زوجین، طلاق مبتنی بر تقصیر زوجین هم می‌تواند دلیلی برای طلاق زوجین از یکدیگر باشد.

طلاق مبتنی بر عدم تقصیر طرفین، به طلاقی گفته می‌شود که در ان هر کدام از زوجین بدون اینکه طرف دیگر، اشتباهی کرده باشد و اینکه لازم باشد اثبات شود، می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند. بر همین اساس طلاق بین طرفین در صورتی می‌تواند موجب حکم طلاق باشد که ثابت شود زوجین هیچ تمایلی برای زندگی با یکدیگر ندارند، نمی خواهند در کنار یکدیگر زندگی نمایند، دچار سردی عاطفی شده اند و اقدام به ترک همدیگر کنند.

دوره‌های کارآموزی در آلمان

با توجه به قوانین طلاق در آلمان، هرگاه زوجین برای یک سال جدا از همدیگر زندگی کرده باشند و هر دوی آن‌ها تقاضا و درخواست طلاق داده یا توافق برای طلاق داشته و یا زوجین حداقل به مدت سه سال جدا از همدیگر زندگی کرده باشند، بر اساس قوانین طلاق در آلمان، سه سال جدایی زوجین از یکدیگر، به یکی از آن‌ها حق می‌دهد تا ازدواج را بر خلاف خواست طرف دیگر منحل کند.

در موارد و پرونده‌های بسیار کم، در مدت یک سال هم می توان برای طلاق اقدام کرد و این طلاق همراه با مشقت نامیده می‌شود و در مواردی است که ازدواج زوجین همراه با خشونت و یا رفتارهای غیر منطقی یکی از زوجین باشد.

به علاوه، قانون استثنایی را با توجه به اصول کلی عدم سازش زوجین مطرح کرده است که بر اساس قوانین طلاق در آلمان، ازدواج در مواردی حتی اگر طرفین نسبت به هم دچار سردی در رابطه شده باشند، ازدواج منحل نمی‌شود. ان زمانی است که حفظ ازدواج، استثنا به دلیل یک دلیل خاص می باشد و زمانی که مصلحت و ضرورت نگهداری فرزند صغیر مشترک زوجین مطرح باشد. یک استثنای دیگر که منجر به انحلال ازدواج نمی‌شود، تا زمانی که طلاق به دلیل وضعیت فوق العاده غیر عادی خوانده، طلاق برای وی که خواهان ان نیست و ان را رد می کند، مشقت خیلی زیادی ایجاد کند؛ هر چند این شرط معافیت و ممانعت از انحلال ازدواج، به شدت تفسیر مضیق شده و اهمیت عملی نسبتا محدود و کمی دارد. دادخواست طلاق مطابق طلاق در آلمان، در دادگاه خانواده که در نزدیکی اقامتگاه زوجین می باشد، ارائه می گردد.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

آثار ناشی از حکم طلاق مطابق با قوانین طلاق در آلمان

بر اساس قوانین طلاق در آلمان، در صورت طلاق و جدایی زوجین از یکدیگر، آثار مالی و غیرمالی ممکن است برای زوجین ایجاد شود و هر کدام از این آثار مطابق با قوانین طلاق در آلمان متعدد خواهد بود:

– در طول مدت جدایی زوجین، می‌توانند ادعای حمایت مالی ممتد را تا زمانی که با هم زندگی می کنند، داشته باشند.این حمایت مالی شامل نیازهای اساسی و ضروری همسر و بچه ها شامل محل اقامت، غذا، پوشاک، هزینه درمانی، سلامتی و بیمه حقوق بازنشستگی، کمک معاش برای اداره ی منزل و پول تو جیبی می‌باشد.

– بعد از طلاق هر یک زوجین خود مسول نگهداری و تامین نیازهای خودش می باشد، مگر در مواردی که طرف دیگر قادر به اداره ی خودش نباشد و در این صورت طبق قوانین طلاق در آلمان طرف دیگر که دارای تمکن مالی است، در صورت موارد ذیل موظف به تامین نیازهای مالی طرف دیگر می باشد:

1- نگهداری فرزند؛ به صورت کلی زوجین طلاق گرفته، مسول مراقبت و تربیت فرزند هستند، هر کدام از زوجین می‌توانند حداقل سه سال از زمان تولد فرزند، درخواست نگهداری فرزند را داشته باشند؛ بنابراین در طول این سه سال یکی از زوجین به تنهایی تعهد به نگهداری فرزند ندارد.

2- نگهداری به دلیل کهولت سن یکی از زوجین یا بیماری آن‌ها

3- امکان ازدواج مجدد

4-حضانت فرزند، طبق قوانین طلاق در آلمان، پس از طلاق زوجین حضانت فرزند و نگهداری آن‌ها با هر دو خواهد بود مگر اینکه به موجب دادگاه به شخص دیگر یا طرف دیگر حضانت منتقل شود.

موسسه مهاجرتی در شیراز

5- تساوی زوجین در برخورداری از حقوق بازنشستگی

6- محرومیت زوجین از وراثت؛ در صورتی که طلاق بین زوجین باقی بماند، هر کدام از زوجین هیچ گونه حق وراثت را از شوهر خود و یا سهم الارث قطعی او نمی‌تواند داشته باشد. در حالت وصیت هم هرگاه موصی شروط و وصیتی را برای همسر خود، در حالی که ازدواج قبل فوت موصی منحل شده است، داشته باشد، وصیت بی اثر خواهد بود.

دادخواست طلاق اتباع ایرانی و اجرای رای دادگاه آلمان در محاکم ایران

دادخواست طلاق اتباع ایرانی در صورتی مطابق با قوانین طلاق در آلمان رسیدگی می‌شود که زوجین ایرانی دارای اقامت دائم در آلمان باشند و یا اینکه با یکدیگر توافق داشته باشند تا قوانین طلاق در آلمان بر دادخواست آن‌ها حاکم باشد.در این صورت دادگاه آلمان تکلیفی هم به اعمال قوانین ایران ندارد و بر اساس قوانین طلاق در آلمان رسیدگی صورت می‌پذیرد.پس از صدور حکم طلاق بر اساس قوانین طلاق در آلمان، اتباع ایرانی می‌توانند نسبت به اجرا و ثبت حکم طلاق در ایران اقدام کنند و برای این کار شرایطی از جمله، عدم مخالفت رای دادگاه آلمان با نظم عمومی و اخلاق حسنه در ایران و پذیرش اسناد و احکام رسمی لازم الاجرا طبق توافق بین‌المللی بین دو کشور ایران و آلمان، قابل اجرا بودن احکام دادگاه در ایران و قطعی و معتبر بودن رای، لازم می‌باشد.

خدمات گروه وکلای مهر در آلمان

تیم حقوقی وکلای مهر پارسیان در زمینه ی امور حقوقی مربوط به خانواده با توجه به آشنایی و تسلط کامل وکلا به قوانین داخلی در امور خانواده و طلاق و همچنین در زمینه ی قوانین طلاق در آلمان، آماده ی مشاوره و قبول وکالت اتباع ایرانی ساکن در آلمان می باشد، لذا شما عزیزان می توانید به جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد قوانین طلاق در آلمان با موسسه حقوقی مهر پارسیان و گروه وکلای مهر تماس حاصل فرمایید.

پذیرش دانشگاه آلمان

نویسنده: سید محسن میرقاسمی کارشناس ارشد حقوق خصوصی

 

5/5 - (42 امتیاز)

10 دیدگاه

  • با سلام همسر من مقيم آلمان است و به دليل اينكه ميگه آلمان براي طلاق هزينه زيادي بابت هزينه هاي طلاق ميگيره منو نمي خواد منو آلمان ببره و ميگه از ايران جدا بشيم ميخواستم ببينم آيا صحت داره اين هزينه خيلي زياد چند يورو ميشه هزينه ممنونم

    • سلام متوجه سوالتون نشدم ولی قطعا هزینه های وکیل و طلاق در آلمان با توجه به نرخ ارز، از ایران بیشتر خواهد بود

      • با سلام،
        من مدت ۱سال هست در آلمان پناهنده هستم و همسرم در ایران هست
        و من میخوام طلاق بگیرم
        می خواستم بدونم شرایط آلمان برای اینگونه طلاق چیه

        • سلام وقت به خیر… موضوع شما نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی خانواده در آلمان دارد. برای مشاوره وقت بگیرید در خدمتتون هستیم.

  • با سلام،
    من و همسر سابقم با هم در ایران ازدواج و اخیرا هم متارکه کردیم. اولا میخواستم بدونم به کجا این رو باید اطلاع بدم و ثانیا چون اخیرا و درست قبل از طلاق هردو پاسپورت آلمانی گرفتیم، قانون خاصی در مورد ما اجرا میشه یا همان طلاق ایرانی برای ثبت کافی است؟

    • سلام پاسخ به سوالتون با توجه به مبهم بودن سوال امکان پذیر نیست.
      اولا مشخص نفرمودین در آلمان جدا شدین و یا در ایران
      منظور از اطلاع دادن چیست؟
      در صورتی که مایل به مشاوره حقوقی در این موضوع با وکیل آشنا به قوانین خانواده در آلمان هستید با موسسه تماس بگیرید.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562
      021-88795408
      021-88796143

  • با سلام
    من مدت سه سال است از طریق ازدواج در آلمان زندگی می کنم همسرم مقیم
    آلمان است .در این مدت مشکل داریم (همسر سابق شوهرم که آلمانی است مدام برای دیدن دخترشان همسر مرا به سمت خود شان می کشد یعنی اجازه نمی دهد که دخترش به خانه ما بیاید یا اینکه مرا ببیند و این مشکل بین ما حل نشده است)و سوال من این است که آیا من می توانم علیه این خانم یا همسرم اقدام کنم ؟
    با وجود اینکه همسرم قبل از ازدواج این موضوع را به من نگفته بود.
    با سپاس از شما

  • سلام همسر من برای پناهندگی به آلمان رفت و حالا من ویزای سه ماهه پیوست به خانواده دارم ولی همسرم اصرار دارد به محض ورود من به آلمان طلاق بگیرد
    آیا اگر این کار را بکنم می توانم مقیم آلمان شوم یا باید برگردم؟

    • سلام در صورت تمایل باید با وکیل مهاجرت آلمان وقت مشاوره بگیرین
      جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.
      021-88796143
      021-88795408
      در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.
      09120067661
      09120067662
      09120067663
      09120067664
      09120067665
      تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.
      09120067669
      گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *