قوانین واردات و صادرات در اتریش

قوانین واردات و صادرات در اتریش

کشور اتريش از جمله پانزده كشور با سطح كيفی بالای زندگی می‌باشد. به طور كلی استانداردها از لحاظ تكنيكی و مطالبات كيفی در بازارهای اتريش از سطح بالایی برخوردار می‌باشند و سبب ان گردیده که بسیاری از تجار ایرانی خواهان صادرات برخی کالاها به اتریش باشند. آیا شما نیز در خصوص قوانین  واردات و صادرات در اتریش نیاز به مشاوره دارید؟ پیرو تماس های مکرر شما عزیزان با موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در خصوص اطلاعاتی در باب حقوق تجارت در اتریش، قوانین واردات و صادرات اتریش ، تعرفه های گمرکی و مالیات بر واردات در اتریش در صدد بر آمدیم که مقاله ی حاضر را برای شما عزیزان به رشته تحریر در آوریم. امید است که با نگارش این مقاله، در جهت افزایش اطلاعات حقوقی شما سروران گرامی در باب قوانین واردات و صاردات در اتریش، کمک شایانی نموده باشیم.

هنگامی که کالایی به اتریش صادر می‌شود، می‌بایست پس از ورود به منطقه گمرکی اتریش، مالیات بر ارزش افزوده ی واردات ان کالاها  (Einfuhrumsatzsteuer)پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده واردات به اتریش بر اساس ارزش گمرکی کالاهای وارداتی ارزیابی می‌شود. وارد کننده حق دارد که پس از پخش محصول در زنجیره توزیع، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده واردات را از اداره مالیات درخواست کند.

مالیات بر ارزش افزوده در اتریش 20٪ است. اما برای مواد غذایی و داروها ، مالیات بر ارزش افزوده فقط 10٪ است. نوشیدنی های الکلی به دسته مالیات بر ارزش افزوده 20٪ تعلق دارند. همچنین دولت اتریش مالیات بر ارزش افزوده 13٪ اضافی را برای برخی از کالاها و خدمات انتخاب شده از تاریخ 01/01/2016 معرفی کرده است.

نظام حقوقی و قضایی اتریش

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات فروش معاملات است که در نهایت توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود.

اتحادیه اروپا و به همین ترتیب اتریش نیاز به مجوزهای وارداتی برای تعدادی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی دارد. قوانین ویژه ای برای واردات محصولات خاص و محصولاتی از کشورهای خاص اعمال می‌شود.

به طور کلی، یک وارد کننده محصول به اتریش، باید مجوز صادراتی از کشور مبدا یا وارد کننده را داشته باشد و سپس مجوز واردات را از مقامات اتریشی (Einfuhrbewilligung) دریافت کند. مجوز واردات به اتریش برای اکثر کالاهای دیگر توسط وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد فدرال اتریش صادر می‌شود.

واردات مواد جنگی به اتریش نیاز به مجوز دارد. مقام مسئول صدور مجوز برای این محصولات، وزارت کشور اتریش است. اتریش عضو ناتو نیست و شرکتهای آمریکایی که به اتریش وارد می‌شوند باید قبل از حمل محصولات به اتریش، قوانین کنترل صادرات ایالات متحده را اعمال کنند.

کالاهای وارداتی به اتریش باید در گمرک اعلام شوند. یک سند اداری تک یا SAD برای این منظور استفاده می‌شود. سند اداری تک (SAD) ممکن است به طور فیزیکی یا از طریق اعلامیه الکترونیکی به اداره گمرک اتریش ارسال شود.

اتریش به عنوان عضو اتحادیه اروپا انتظار دارد که اکثر واردات، به ویژه محصولات کشاورزی مجاز باشند. به عنوان بخشی از استانداردهای “SAFE” که تحت حمایت سازمان جهانی گمرک (WCO) است، اتحادیه اروپا یک سیستم جدید کنترل واردات، “سیستم کنترل واردات” (ICS) را ایجاد کرده است که هدف ان حفاظت از کالاها در زمان ورود آن‌ها به قلمرو گمرک اتحادیه اروپا است. این سیستم کنترل از تاریخ 1 ژانویه 2011 تأسیس شده است. از ان به بعد، اپراتورها باید قبل از معرفی مقررات ورود کشور، از اعلامیه(ENS)  کالاها که در خصوص قلمرو گمرک اتحادیه اروپا، روش های واردات خاص و سیستم حمل و نقل تعیین تکلیف می‌نماید، تبعیت نمایند و تعهدات و مالیات ان ها را اعمال کنند. مانند انچه که در خصوص محصولات با قیمت زیر 45 یورو و کالاهایی با ارزش زیر 22 یورو بیان شده است.

ثبت شرکت در اتریش

واردات تنباکو، داروها، سلاح ها و قطعات آن‌ها، مواد استراتژیک و قطعات آن‌ها نیز نیاز به مجوز ویژه ای دارد.

علاوه بر این بعضی از دستورالعمل های خاص برای ورود بعضی از محصولات وجود دارد که به علت چارچوب قانونی، ثبت، ارزیابی و مجوز، تجهیزات برق و الکترونیک، محدودیت استفاده از مواد شیمیایی خاص، تنظیم شده است و از 11 جولای 2013 لازم الاجرا می‌باشد.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا مقررات خاصی را برای واردات محصولات کشاورزی در اتریش و همچنین محصولات شیلات اعمال می کند. که کاملا با قوانین واردات و صادرات در اتریش منطبق است.

واردات برخی کالاهای خاص به اتریش ممنوع است که معمولا به سبب تحریم های بین‌المللی می‌باشد. در اتریش واردات محصولاتی که به عنوان تست و نمونه مورد استفاده قرار می گیرند واجد شرایط برای ورود بدون مالیات می‌باشند که در این خصوص نیز محدودیت وجود دارد. به منظور واجد شرایط بودن، آن‌ها باید از مقدار (45 یورو یا کمتر) باشند و در بسته بندی قرار داده شوند و به درستی مشخص شوند تا مانع استفاده آن‌ها از نمونه ها شود. یعنی در واردات محصولات نمونه، مواد غذایی، نوشیدنی غیر الکلی، عطر و محصولات شیمیایی نباید بیش از یک نمونه از هر سبک یا کیفیت وجود داشته باشد.

تعرفه های گمرکی و مالیات بر واردات در اتریش

میانگین تعرفه ی گمرکی محصولات کشاورزی 4.2٪ محصولات است . مقررات گمرکی بالاتری نسبت به تعرفه های بالا در کالاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، محصولات فرآوری شده، غلات و برنج، نساجی، شکر، الکل، تنباکو، اتومبیل های سواری، ماشین های اداری و انواع خاصی از کفش ها و وسایل نقلیه ویژه در نظر گرفته می‌شود.

تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش

 نرخ های ترجیحی میانگین تعرفه اتحادیه اروپا برای کالاهای تولیدی نسبتا پایین است و 3.5٪ است. سیستم گمرک اتریش به عنوان عضو اتحادیه اروپا، با سیستم TARIC برای گمرک مطابقت دارد. روش محاسبه تعرفه ها از اول ژانویه سال 1993، اتحادیه اروپا، که بخشی از اتریش است، یک بازار واحد و بدون موانع گمرکی است که تضمین کننده گردش آزاد کالا است. تجارت در اتحادیه اروپا کاملا از عوارض گمرکی آزاد است، به شرطی که کشور مبدأ کالاهای تجاری یکی از 25 کشور عضو اتحادیه اروپا باشد. با این وجود، هنگام معرفی کالا به اتریش، صادرکنندگان باید یک اعلامیه Intrastat را پر کنند.

زمانی که کشور مبدأ که کالاهایی را به اتریش صادر می کند بخشی از اتحادیه اروپا نیست، طبق تعرفه گمرکی مشترک (CCT) عواید گمرکی بر ارزش CIF کالاها محاسبه خواهد شد.

تعرفه ی کشورهای غیر اروپایی نسبتا کم است، به ویژه برای کالاهای تولیدی (به طور متوسط ​​به میزان 4.2٪) می‌باشد. با این حال، نساجی، پوشاک و بخش صنایع غذایی تعرفه ی متوسط ​​17.3 ٪ را دارد.

علاوه بر این، بسیاری از توافق نامه های دو جانبه و چند جانبه توسط اتحادیه اروپا امضا شده اند تا تعرفه های گمرکی خاص را با کشورهای زیر تعیین کنند:

  • قراردادهای گمرکی با استرالیا ، کانادا ، ایالات متحده ، مکزیک و کره جنوبی
  • اتحادیه اتحادیه اروپا (اتحادیه تجارت آزاد اروپا) در سال 1972 با ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس امضا شد
  • توافقنامه تجارت آزاد با بلغارستان و رومانی که در سال 2007 به اتحادیه اروپا پیوستند
  • توافقنامه های مدیترانه در مورد: ترکیه ، اسرائیل ، اردن ، مراکش ، تشکیلات خودگردان فلسطین ، تونس ، مصر ، لبنان و سوریه
  • توافقنامه های آکادمیک ، با 95٪ از خطوط تعرفه با نرخ 0٪ برای کشورهای در حال توسعه در آفریقا، جزایر کارائیب و اقیانوس آرام
کار در اتریش 2019

وکیل آشنا به قوانین واردات و صادرات در در اتریش

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر در سطح بین‌الملل، آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می‌باشد. لذا با توجه به امور تخصصی مشاوره در خصوص قوانین  واردات و صادرات به اتریش، ثبت شرکت در اتریش، مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری، کاریابی در اتریش، تجارت در اتریش، خرید ملک در اتریش و راههای مهاجرت به اتریش، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید. همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مباحث دیگر حقوق تجارت در اتریش به مقالات بعدی در همین سایت مراجعه نمایید.

نگارنده: الناز رحیمی _ کارشناس ارشد حقوق خصوصی

5/5 - (24 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *