ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای

ماده 17 قانون جرایم رایانه ای

ماده 17 قانون جرایم رایانه ای


امروز با بررسی ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای با شما هستیم.

اصلاح قانون مجازات اسلامی جدید، باعث اختلاط شمارگان قانون مجازات جرایم رایانه ای شده و شماره این ماده در مجموعه قوانین کیفری و مجازات اسلامی با شماره ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی جدید شناخته می شود.

تعریف سامانه های رایانه ای و مخابراتی در قوانین فنی و طبق تعاریف قابل دسترسی است و جرایم ارتکابی به وسیله این سامانه ها، در شمار جرایم خاص رایانه ای قرار می گیرد.

محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی جرایم سایبری در ایران، با توجه به داشتن سابقه قضایی در جرایم سایبری دادگستری استان تهران و تحقیق در این حوزه به عنوان حقوقدانی شناخته شده، پاسخگوی سوالات عزیزان در تشریح ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای خواهد بود.

نکات مهم در بررسی موضوع ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

افشای اطلاعات و اسرار دیگران و یا صدا و تصویر خصوصی دیگران در چه مواردی مجاز است؟

دادسرای جرایم امنیتی

آیا انتشار تصاویر رابطه جنسی و یا فیلم های پورن با رضایت افراد مجاز است؟

انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون ورود ضرر یا هتک حیثیت اشخاص جرم نیست؟

بهترین وکیل و مشاور حقوقی جرایم سایبری چه ویژگیهایی دارد؟

[/stextbox]

 

تشریح ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی- ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای

هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همه نکات درباره ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای

ارتکاب جرم بدون سامانه های مخابراتی یا رایانه ای مشمول ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای نیست.

به عنوان مثال انتشار عکس یا فیلم خصوصی دیگران از طریق تلویزیون های خصوصی و یا انتشار از طریق چاپ و انتشار کاغذی و یا انتشار سی دی غیر مجاز در زمره جرایم رایانه ای محسوب نمی شود و هتک حیثیت بر اساس قوانین قبلی مجازات اسلامی می باشد.

انتشار تصاویر دیگران با مجوز مقام قضایی جرم نیست.

به استناد ماده ۱۷ قانون جرام رایانه ای، در صورتی که با هماهنگی مقام قضایی و  مجوز قاضی شنود، دستور تعقیب و مراقبت و تهیه مستند از اعمال مجرمانه اشخاص صادر شده باشد، انتشار با دستور قضایی و یا افشای اطلاعات جهت بهره برداری در پرونده جرم محسوب نمی شود.

پذیرش اعمال نفوذ بر خلاف حق

وارد شدن ضرر و یا هتک حیثیت افراد از نظر عرف، شرط جرم انگاری در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای است.

در صورتی که از ارتکاب عمل و فعل مادی توضیح داده شده در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای، ضرر و زیانی به شاکی وارد نشود و یا به نظر عرف هتکحیثیتی انجام نشده باشد، این عمل جرم نیست.

فرض بفرمایید شخصی که تصاویر خصوصی خود را در اینستاگرام  یا سایت منتشر می کند، نمی تواند به دلیل انتشار همان عکس ها توسط دیگری، به دادسرای جرایم رایانه ای یا پلیس فتا شکایت کند، چون محرمانگی اطلاعات و تصاویر قبلا توسط خود او برداشته شده است.

اعلام رضایت افراد در انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل تاثیری در جرم انگاری ندارد.

انتشار تصاویر و فیلم های مستهجن و مبتذل که در قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیر مجاز می نمایند، جرم انگاری شده است با این قانون مجاز نخواهد شد، چرا که نفس این عمل با یا بدون رضایت اشخاص جرم انگاری شده است.

بهترین وکیل جرایم سایبری تهران

 

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته قوانین سایبری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل جرایم سایبری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با بهترین وکیل جرایم سایبری ایران نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

 

 

 

۴.۹/۵ - (۶۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *