مجازات توهین و افترا

مجازات توهین و افترا

مجازات توهین و افترا


امروز با بررسی مجازات توهین و افترا با شما هستیم.

مجازات توهین و افترا تفاوت عمده و اساسی با هم دارند. افترا زدن به این معنی است که عملی را به هر طریقی به کسی نسبت دهیم و ارتکاب عمل انتسابی، طبق قانون مجازات اسلامی و یا هر قانون خاص دیگری، در زمان انتساب به فرد مورد نظر، جرم انگاری شده باشد. اما توهین، حتی ممکن است با لفظی به واسطه شخصیت اجتماعی نسبت گیرنده و یا حتی عملی صورت گیرد.

ارکان جرم توهین و افترا تا حدی به یکدیگر شباهت دارند و تا حدی هم متفاوت هستند. توهین می‌تواند متضمن لفظی که در عرف از ان به فحاشی یاد می‌شود، باشد و شخصیت بیان کننده این الفاظ، تاثیری در جرم بودن توهین ندارد. اما شخصیت توهین شونده، ممکن است در احراز وقوع جرم توهین توسط مقام تحقیق، مهم باشد.

چه بسا به واسطه شخصیت دینی، فرهنگی یا اجتماعی شخصی، عملی نسبت به وی توهین محسوب شود و همان عمل نسبت به اشخاص دیگر توهین محسوب نشود.

در ادامه مقاله، تفاوت توهین و افترا در نظام حقوقی ایران، توهین و افترا به مقامات دولتی، مجازات نشر اکاذیب، توهین به همسر و خانواده، ارکان جرم توهین و افترا و مجازات توهین و افترا و همچنین نحوه طرح شکایت کیفری توهین و افترا برای علاقمندان مورد بررسی قرار می گیرد.

مباحث قابل طرح در بحث مجازات توهین و افترا

  • توهین و افترا چیست و تفاوت های توهین و افترا در چیست؟
  • مجازات توهین و افترا به همسر و خانواده همسر چیست و آیا توهین و افترا باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه می‌شود؟
  • توهین به مقدسات، نشر اکاذیب، توهین و افترای ساده، توهین عملی و توهین به مقامات دولتی چیست؟
  • نحوه تنظیم شکایت توهین و افترا و درخواست مجازات توهین و افترا چگونه انجام می‌شود؟
  • در چه مواردی توهین و افترا، به عنوان قذف قابل پیگیری هستند؟
  • نمونه شکایت کیفری توهین و افترا چگونه قابل دسترسی است؟
قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

تعریف توهین و افترا

توهین می‌تواند هر گونه رفتار خلاف عرف باشد که از سوی شخصی سر بزند و بر اساس تعریف عرف و یا نسبت به شخصیت طرف مقابل، توهین محسوب شود. توهین می‌تواند با عمل با شد و یا با لفظ و یا نوشته کتبی که در مقام انتقاد بدون رعایت اخلاق و شخصیت طرف مقابل به رشته تحریر در آید.

مانند برداشتن کلاه از سر کسی یا نشان دادن علامت خاصی. اما در تعریف جرم افترا همانگونه که در مقدمه هم عرض شد، ارکان و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است و حتما لازم است جرمی که در قانون به عنوان عمل خلاف برای ان مجازات تعیین شده است را به کسی نسبت دهیم و امکان اثبات این موضوع وجود نداشته باشد.

یعنی نسبت دادن دروغ جرمی به دیگری و عدم توان در اثبات جرم نسبت داده شده. بنابراین اگر طرف مقابل خود تظاهر به جرم می‌نماید، دیگر افترا محقق نمی‌شود.

توهین و افترا به همسر و حق طلاق زوجه

درباره توهین به همسر و همچنین افترا به همسر، هیچ تفاوتی با توهین و افترا به دیگری وجود ندارد. در صورت ارتکاب جرم توسط هر یک از زوجین و طرح شکایت توهین یا افترا در دادسرا و امکان اثبات جرم، مجازات قانونی تعیین خواهد شد.

اما این که توهین و افترا به همسر، باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه می‌شود یا خیر باید اذعان داشت که یکی از مصادیق عسر و حرج در قانون حمایت خانواده بدرفتاری زوج با زوجه در حدی است که عرفا امکان ادامه زندگی مشترک وجود نداشته باشد. در این گونه موارد، احراز مصادیق عسر و حرج زوجه با قاضی دادگاه خانواده است.

وکیل سند رهنی بانک

اما حق طلاق زوجه به عنوان جزیی از مجازات توهین و افترا در قانون قید نشده است.

توهین به مقدسات و توهین به مقامات دولتی

توهین به مقدسات مذهبی و همچنین توهین به مقامات رسمی دولتی و مذهبی، در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان خاصی جرم انگاری شده است که در مقاله ای با همین عنوان در وب سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان قرار داده شده است. مجازات توهین و افترا در این گونه جرایم خاص می‌باشد.

مجازات توهین و افترا در قانون

مجازات جرم افترا در قانون مجازات اسلامی، حبس از یکماه تا یکسال و تا 74 ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها، تعیین شده است و قاضی دادگاه با رعایت سایر شرایط، اعم از امکان تبدیل مجازات، تخفیف در مجازات و یا در صورت رضایت شاکی خصوصی، صدور قرار موقوفی تعقیب، تصمیم گیری خواهد نمود.

البته این مجازات در صورتی مقرر خواهد شد که موضوع افترا یا توهین مشمول حکم قذف نباشد.

مجازات جرم توهین که می‌تواند فحاشی یا توهین عملی باشد، در قانون مجازات اسلامی، تا 74 ضربه شلاق و یا 50000 ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده است.

مجازات توهین و افترا، می‌تواند علاوه بر مجازات های فوق، به درج عذرخواهی در روزنامه و یا رای به جبران خسارت معنوی نیز تعیین شود.

مجازات نشر اکاذیب و قذف در قانون

مجازات نشر اکاذیب در قانون، علاوه بر اعاده حیثیت، تحمل حبس از دو ماه تا دو سال و شلاق تا 74 ضربه تعیین شده است که از مجازات توهین و افترا شدیدتر است. مجازات قذف نیز به عنوان جرایم حدی در شرع تعیین شده است که هشتاد ضربه تازیانه می‌باشد.

مقایسه تعویق صدور حکم با تعلیق اجرای مجازات

شکایت کیفری جهت درخواست مجازات توهین و افترا

جهت طرح هرگونه شکایت کیفری، دادسرای عمومی محل وقوع جرم صالح به رسیدگی است. جهت اطلاع از تعیین دادسرای صالح طرح شکایت کیفری و درخواست تعیین مجازات توهین و افترا با دفتر وکالت گروه وکلای مهر تماس بگیرید. اما به صورت کلی، طرح هرگونه شکایتی نیاز به تنظیم دقیق شکواییه و پیوست نمودن مدارک و مستندات دارد.

مستند افترا، باید نوشته کتبی یا پرونده مطروحه در دادسرا و یا دادگاه می باشد و مستند توهین و فحاشی معمولا شهادت شهود می‌باشد.

نکاتی درباره مجازات توهین و افترا

  • توهین و افترا معمولا با حیثیت و عرض افراد و اشخاص حقیقی مرتبط است و درباره افراد حقوقی جرم افترا و توهین قابلیت تحقق ندارد.
  • تحقق جرم افتر فقط در صورتی است که عنوان مجرمانه ای به شخص منتسب شود و در صورتی که موضوع انتسابی از جرایم مقرر در قانون نباشد، می‌تواند با تجمیع سایر شرایط به عنوان توهین قابل پیگیری باشد.
  • برای تحقق افترا، کتبی بودن انتساب شرط نیست بلکه به هر وسیله‌ای که این موضوع تحقق یابد، قابل طرح شکایت است.
  • برای تحقق جرم توهین و افترا داشتن قصد و سوء نیت مجرمانه شرط است. اگر شخصی به عنوان شوخی و یا هزل الفاظی را به کار ببرد هر چمد ممکن است خلاف اخلاق باشد اما جرم محسوب نمی‌شود.

وکیل متخصص کیفری

شناخت ارکان و شرایط تحقق جرم های توهین و افترا و تفکیک افترا با نشر اکاذیب، توهین و قذف، توهین عملی و کلامی، شرایط تحقق افترا به اشخاص حقوقی، مواردی هستند که بدون مشورت با وکیل متخصص کیفری، امکان تشخیص دقیق و طرح موضوع را ندارند.

انواع ارز دیجیتال

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با برخورداری از بهترین وکلای دادگستری در همه زمینه های کیفری و حقوقی امکان ارائه مشاوره های دقیق به عزیزان را دارد. با همت گروه وکلای مهر، امکان تنظیم شکایت کیفری و همچنین دادخواست حقوقی و لوایح تکمیلی جهت جلسه دادگاه در دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری نیز فراهم شده است.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88796143
  • 021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (10 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *