مجازات قاچاق کالا و ارز

مجازات قاچاق کالا و ارز

در این مقاله به بررسی مجازات قاچاق کالا و ارز که در قانون جدید قاچاق تعیین شده است می‌رسد.

با توجه به اینکه مجازات جرم قاچاق کالا و ارز، در بحث جرایم اقتصادی می گنجد و به نوعی جنبه اقدام علیه امنیت ملی کشور محسوب می‌شود، تعیین مجازات در این گونه جرایم اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

در بعضی موارد، امکان معافیت از مجازات قاچاق کالا و ارز برای مرتکب وجود دارد که قانون نسبت به این موضوع اظهار نظر نموده است.

مجازات اعدام برای پولشویی و قاچاق ارز، در بعضی موارد، بیانگر اهمیت این جرم است.

تعدادی مجازات قاچاق کالا و ارز به عنوان مجازات اصلی و تعدادی مجازات نیز به عنوان مجازات تکمیلی و مجازات‌های جایگزین حبس نیز تعیین شده است.

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، با دسته بندی مجازات قاچاق کالا و ارز، در مقاله مجازات قاچاق کالا و ارز مطالب مرتبط را گردآوری نموده و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

سوالات درباره مجازات قاچاق کالا و ارز

  • آیا مجازات قاچاق کالا و ارز قابل تبدیل و قابل تعلیق اجرای مجازات هستند؟ مجازات های جایگزین حبس برای جرم قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شود؟
  • مجازات جرم قاچاق کالا و ارز برای اشخاص حقیقی چه تفاوتی با مجازات اشخاص حقوقی داررد؟
  • مجازات جرم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته با مجازات قاچاق عادی چه تفاوت هایی دارد؟
  • جزای نقدی و مجازات های جایگزین قاچاق کالا و ارز چگونه تعیین می‌شود؟
  • مصادره اموال قاچاقچی در چه صورتی قابل رفع می باشد؟
دعوای الزام به فک رهن چیست؟

حبس به عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز

در مواردی مجازات قاچاق کالا و ارز، تحمل زندان تعیین شده است که به مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

البته مجازات قاچاق کالا و ارز که به صورت سازمان یافته صورت گیرد، مجازات‌های حبس بیشتری در پی خواهد داشت که در مقالات اختصاصی توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مورد بررسی قرار گرفته است و می‌توانید مطالعه فرمایید.

اگر ارزش ریالی کالای قاچاق در هر یک از صورت‌های قاچاق کالا و ارز، از صد میلیون ریال تا یک میلیارد ریال باشد، مرتکب قاچاق کالا و ارز، علاوه بر 5 تا 7 برابر جزای نقدی، با مجازات تحمل زندان بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

چنانچه ارزش کالا و ارز قاچاق، بیش از یک میلیارد ریال بر آورد شود، مجازات زندانی که برای مرتکب جرم قاچاق کالا و ارز، تعیین می‌شود، 2 تا 5 سال حبس و 7 تا 10 برابر ارزش کالا و ارز مکشوفه، مجازات نقدی هم پرداخت خواهد نمود.

در صورتی که ارزش تجاری مشروبات الکلی توسط گمرک، تا صد میلیون ریال تعیین شود، مرتکب قاچاق مشروبات الکلی، علاوه بر جزای نقدی مقرر، به تحمل حبس از 6 ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

درباره بقیه موارد هم طبق مقررات فوق عمل می‌شود.

جزای نقدی و جریمه به عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق کالای مجاز: مجازات ورود و خروج کالای مجاز، قاچاقچی را با محکومیت به پرداخت یک تا سه برابر ارزش کالا، جریمه نقدی مواجه خواهد نمود.

در این حالت کالای قاچاق نیز مصادره خواهد شد.

شکایت از باشگاه ورزشی

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق کالای مجاز مشروط: در این حالت نیز علاوه بر ضبط اموال قاچاق شده، یک تا سه برابر جریمه نقدی باید پرداخت شود.

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق کالای یارانه ای: معادل 2 تا 4 برابر ارزش کالای یارانه ای به عنوان جریمه نقدی قاچاق این کالاها علاوه بر ضبط کالا به نفع سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی را به دنبال دارد.

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق ارز: برای قاچاق ارز ورودی، 1 تا 2 برابر ارزش ارز قاچاق شده و جریمه نقدی ارز خروجی قاچاق، 2 تا 4 برابر ارزش ریالی و برای فروش و حواله ارزی قاچاق، 2 برابر بهای ریالی ارز، علاوه بر مصادره ارز، به عنوان جریمه نقدی وصول خواهد شد.

تصدی گری عرضه و فروش کالای قاچاق و ارز قاچاق، منع قانونی دارد و مرتکب جرم عرضه و فروش کالا و ارز قاچاق، به حداقل مجازات های مقرر در هر بند محکوم خواهد شد.

نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق و ارز قاچاق، توسط واحدهای صنفی و یا صرافی ها تخلف محسوب می‌شود.

مرتکب این جرم علاوه بر مصادره اموال حاصل از قاچاق کالا و ارز، برای بار اول به جزای نقدی دو برابر ارزش کالا و ارز، بار دوم، 4 برابر و دفعه سوم، به پرداخت 6 برابر جریمه نقدی، نصب اعلامیه بر سر در محل کسب و تعطیلی واحد صنفی برای 6 ماه محکوم خواهد شد.

 مصادره اموال به عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز

مصادره و ضبط تمامی اموالی که مورد قاچاق قرار می گیرند، قطعی و حتمی است.

ضبط (گرفتن) اموال فقط به عنوان مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشد و مجازات محسوب نمی‌شود.

صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری

اما گاهی مکان و یا وسیله نقلیه که برای ارتکاب جرم قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار گرفته است، به عنوان مجازات مرتکب و یا معاون جرم قاچاق کالا و ارز، به نفع سازمان دارای اجازه از سوی ولی فقیه مصادره خواهد شد.

موارد مصادره وسیله نقلیه و یا ملک محل نگهداری کالا و ارز قاچاق به شرح زیر است:

مصادره وسیله نقلیه مورد استفاده در قاچاق کالا و ارز

وسیله نقلیه سواری و سبک زمینی که از آن به عنوان وسیله حمل کالا و ارز قاچاق استفاده شده باشد، در صورتی که ارزش کالای قاچاق و ارز کشف شده، معادل صد میلیون ریال و بیشتر باشد، مصادره خواهد شد.

وسیله نقلیه نیمه سنگین زمینی در صورتی مصادره می‌شود که ارزش کالا و ارز قاچاق سیصد میلیون ریال و بیشتر باشد.

وسیله نقلیه نیمه سنگین دریایی و هوایی با ارزش محموله کالای قاچاق بیش از نهصد میلیون ریال.

وسیله نقلیه سنگین زمینی، با ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال.

وسیله نقلیه سنگین هوایی و دریایی با بیش از سه میلیارد ریال ارزش کالا و ارز قاچاق.

در غیر از موارد فوق، وسیله نقلیه فقط توقیف می‌شود.

اگر ظرف دو ماه از تاریخ صدور حکم قطعی و عدم پرداخت جریمه توسط مرتکب، وسیله نقلیه فروخته می‌شود و پس از کسر جریمه، بقیه مبلغ به مالک مسترد می‌شود.

در هر مرحله از رسیدگی که وسیله نقلیه مشمول مصادره نباشد، می توان با وثیقه (ضمانت) گذاردن معادل حداکثر جزای نقدی حسب مورد، از وسیله نقلیه رفع توقیف نمود.

در هر کدام از موارد فوق، اگر با وسیله نقلیه، 3 بار قاچاق انجام شده باشد و ارزش کالا هم در مجموع معادل و یا بیش از مبالغ مذکور باشد، وسیله نقلیه در هر صورت مصادره می‌شود.

وکیل مشارکت در ساخت

نکته: مصادیق وسیله نقلیه از طرف وزارت راه و شهرسازی تعیین و توسط هیئت دولت تصویب می‌شود.

اگر وسیله نقلیه متعلق به شخصی غیر از مالک باشد، مجازات قاچاق کالا و ارز مشمول مصادره وسیله نقلیه نمی‌شود.

اما معادل ارزش وسیله نقلیه به عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز، به جریمه قاچاقچی اضافه می‌شود.

اما اگر اثبات شود که وسیله نقلیه با علم و اطلاع مالک و اجازه وی برای قاچاق مورد استفاده قرار گرفته است وسیله نقلیه ضبط می‌شود.

وسیله نقلیه مجهول المالک و یا فاقد مالک، که به قاچاق کالا و ارز اختصاص داده شده است و یا مالک آن متواری شده باشد، به نفع نهاد دارای اجازه از سوی ولی فقیه مصادره شده و تحویل نهاد مذکور می‌شود و یا با اجازه نهاد مورد اشاره، توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، فروخته می‌شود.

مجازات جرم قاچاق کالا و ارز که ارزش ریالی آن کمتر از ده میلیون ریال در زمان کشف ارزیابی شود، مصادره کالا و یا ارز است.

این موضوع طی صورتجلسه ای انجام می‌شود و تصمیم مذکور ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ صورت مجلس، قابل اعتراض در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان محل کشف می‌باشد.

در صورت تکرار این جرم برای سه بار و بیشتر، مرتکب علاوه بر ضبط کالا یا ارز قاچاق به جریمه های مقرر نیز محکوم می‌شود.

مصادره ملک محل نگهداری کالا و ارز قاچاق

محل نگهداری کالای قاچاق ممنوعه که از سوی مالک برای این امر اختصاص یافته باشد، پس از مصادره در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار می گیرد و یا اینکه با اجازه ستاد، توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی فروخته می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری بوشهر

اما اگر بدون اجازه مالک، اجناس و ارز قاچاق در آن نگهداری می شد، ملک توقیف و پلمپ شده و در صورت صدور حکم قطعی و ابلاغ و عدم پرداخت جریمه نقدی ظرف دو ماه، ملک به مزایده گذاشته خواهد شد تا جریمه وصول شود.

در طول رسیدگی امکان رفع توقیف و پلمپ از محل بدون اطلاع مالک با تودیع وثیقه (ضمانت) معادل بالاترین مبلغ جریمه نقدی وجود دارد.

در تمام موارد گفته شده در خصوص مجازات قاچاق کالا و ارز، ممکن است میزان و نوع مجازات مشمول تغییراتی شده باشد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان با دارا بودن بهترین وکلا و مشاورین درباره موضوعات قاچاق کالا و ارز و دفاع در پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، امکان ارائه مشاوره حقوقی را دارد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

5/5 - (32 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *