مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری


امروز با بررسی مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری با شما هستیم.

چه مجازاتی در انتظار هنجارشکنان شب چهارشنبه سوری هست؟

رسم روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری که به سالیان درازی در ایران باستان بر می گردد، ریشه در یکی از عناصر موجود در طبیعت به نام آتش دارد. ایرانیان باستان در شب چهارشنبه آخر سال، اقدام به روشن کردن آتش با جمع آوری بوته های خشک و جشن و پایکوبی در کنار آتش می کردند.

این مراسم با شروع غروب آفتاب شروع می‌شود و تا پاسی از شب ادامه داشت. در بعضی از نقاط کشور عزیزمان ایران، رسوم بسیار زیبایی در شب چهارشنبه سوری وجود دارد از قبیل جمع شدن همه افراد فامیل در منزل بزرگتر فامیل، طبخ آش مخصوص چهارشنبه سوری در سوادکوه مازندران و برپایی مراسم میهمانی در این شب از سنت های زیبای چهارشنبه آخر سال می‌باشد.

شرکت کنندگان در چهارشنبه سوری، مرتکب جرایمی از قبیل خرید و فروش و ساخت تجهیزات آتش زا و محترقه غیر نظامی، مزاحمت برای نوامیس، شرب خمر، بر هم زدن نظم عمومی، تخریب اموال دولتی و اموال خصوصی، و حتی قتل می‌شوند.

در این بین گروه های معاند نظام از جمله گروه تروریستی ری استارت با تشویق جوانان به استفاده از مواد آتش زا و محترقه سعی در اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال عمومی و مساجد می‌شوند.

در گفتگویی که تیم تحقیقاتی گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه حقوقی در ایران با محمدرضا مهری بهترین وکیل دادگستری در تهران، انجام داده است، سوالاتی درباره مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری، جرایم قابل ارتکاب در چهارشنبه سوری، مرجع رسیدگی به جرایم چهارشنبه سوری، عواقب شرکت در تجمعات استفاده کننده از مواد محترقه و آتش زا در چهارشنبه سوری مورد بررسی قرار گرفته و در وب سایت موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

تهدید در فضای مجازی

سوالات مطرح شده درباره مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

  • انجام چه مراسمی در شب چهارشنبه سوری مجاز است و جرایم قابل ارتکاب در چهارشنبه سوری کدامند؟
  • جهت شکایت از جرایم صورت گرفته در شب چهارشنبه سوری به چه مرجعی مراجعه کنیم؟
  • آیا بر افروختن آتش در شب چهارشنبه سوری جرم است؟
  • در صورت عدم سرایت آتش و عدم مزاحمت برای افراد امکان برگزاری جشن چهارشنبه سوری وجود دارد؟
  • در چه مکان هایی امکان بر افروختن آتش و برگزاری جشن چهارشنبه سوری مجاز است؟
  • وکیل متخصص جهت شکایت از جرایم ارتکابی در چهارشنبه سوری کیست؟
  • مجازات تخریب اموال عمومی و خصوصی، اخلال در نظم عمومی و بر هم زدن آسایش عمومی، ایراد صدمه بدنی در چهارشنبه سوری چیست؟
  • صدور رای به مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری در صلاحیت کدام مرجع است؟

جرایم قابل ارتکاب در چهارشنبه سوری

  • بر هم زدن امنیت و آسایش عمومی.
  • تخریب اموال دولتی، عمومی و خصوصی.
  • حمل، نگهداری، توزیع و فروش مواد محترقه و آتش زا از قبیل ترقه، نارنجک دست ساز و سایر موارد طبق قانون.
  • ضرب و جرح عمدی قتل عمدی و ایراد ضرب و جرح و قتل غیر عمد.
  • اخلال در نظم عمومی و ایجاد مزاحمت.

مواد قانونی مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

1: ماده 614 قانون مجازات اسلامی

 پرتاب عمدی مواد محترقه، ترقه، نارنجک دست ساز و یا هرگونه عمل عمدی که موجب ضرب و جرح منجر به نقصان، شکستن و یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود، یا این عمل منجر به مرض دائمی و فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل شخص گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد و اقدام وی موجب اخلال در نظم جامعه شود یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، موجب محکومیت به تحمل 2 تا 5 سال حبس و پرداخت دیه و خسارت‌های وارده خواهد شد.

عکسبرداری از کارت شناسایی ملی

2: ماده 618 قانون مجازات اسلامی

 تعرض به افراد و ایجاد مزاحمت، هیاهو و جنجال، انجام اعمال غیر متعارف که موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی‌شود و این اعمال مردم را از کار و کسب بازدارد موجب محکومیت مرتکب به مجازات حبس بین سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق و جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد.

3: ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجازات

 خریداری، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد محترقه و مهمات غیر مجاز به تشخیص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان کارشناس، موجب محکومیت به مجازات حبس بین 91 روز تا 6 ماه خواهد شد.

4: ماده 506 قانون مجازات اسلامی

 هر شخصی سبب تلف شدن مال یا مصدومیت دیگری شود و خود مستقیما مرتکب جنایت نشود، ضامن پرداخت خسارت‌های وارده می‌باشد. شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند تمامی خسارات و ضرر و زیان وارده را از باب تسبیب و مسوولیت مدنی مطالبه نماید.

مرجع شکایت هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، پلیس در جرایم مشهود حق دخالت و حفظ آثار و ادله جرم را دارد. بر این اساس در صورتی که در شب چهارشنبه سوری یا هر زمان دیگری، پلیس شاهد وقوع جرم باشد و یا طبق تعریف مطرح شده در قانون آیین دادرسی کیفری، جرم ارتکابی از جمله جرایم مشهود باشد، حق دخالت و دستگیری مرتکبین توسط پلیس محفوظ است.

پس از دستگیری، پلیس حداکثر ظرف 24 ساعت مراتب را به نظر مقام قضایی خواهد رساند تا برای متهم تصمیم گیری نماید. در صورتی که خواهان طرح شکایت و درخواست مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری را دارید و یا اینکه خسارت به اموال شخصی شما وارد شده و امکان دسترسی به پلیس وجود دارد، می توانید از نیروی پلیس در جرایم مشهود، درخواست کمک و رسیدگی نمایید.

مصادره و ضبط اموال

مراکز مجاز جهت بر پایی جشن چهارشنبه سوری

با توجه به اینکه در اکثر فضاهای شهری، امکان برافروختن آتش وجود ندارد، شایسته بود تا شهرداری مکانی را برای اجرای مراسم چهارشنبه سوری برای شهروندان مهیا کند. آتش افروختن در خیابان یا پارکها که در شمار اموال عمومی هستند، باعث تخریب آن‌ها و تعرض به حقوق بقیه افراد جامعه می‌شود و بهتر است که این کار صورت نگیرد.

اما برگزاری مراسم جشن چهارشنبه سوری در اماکن خصوصی به شرطی که موجب آزار و اذیت دیگران نشود، اشکالی ندارد و مشمول جرم انگاری های شب چهارشنبه سوری نمی‌شود.

اما عدم اطلاع افراد از قانون از نظر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری تهران، نمی‌تواند بهانه ای بر ارتکاب جرم باشد. چرا که به نظر ایشان با انتشار قوانین در روزنامه رسمی کشور، و گذشت 15 روز از انتشار قوانین، فرض قانون‌گذار بر این است که همه افراد جامعه از قانون اطلاع داشته و ملزم به اجرای ان می‌باشند.

مرجع رسیدگی به جرایم و هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

جرایمی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، بر هم زدن نظم و آسایش عمومی، اجتماع به قصد بر اندازی و در مجموع جرایم امنیتی در تهران در صلاحیت دادسرای ویژه امنیت یا دادسرای شهید مقدس قرار دارد.

رسیدگی به این گونه پرونده‌ها در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار دارد. اما جرایم عمومی مانند سلب آسایش، تخریب اموال، شرب خمر، خرید و فروش مواد محترقه و غیر مجاز، قاچاق مهمات و سلاح حسب مورد در صلاحیت دادسرای عمومی و یا دادسرای امنیت قرار دارد. گاهی ممکن است افراد فقط جهت شرکت در جشن چهارشنبه سوری در تجمعی شرکت نمایند و از اهداف گردانندگان تجمع اطلاعی نداشته باشند.

وکیل متخصص قتل عمد تهران

بهترین راه برای پیشگیری از هنجار شکنی در شب چهارشنبه سوری، عدم مداخله در تجمعات و گروه های ناشناس می باشد و بهتر است در صورت تمایل به برگزاری جشن یا مراسم، صرفا با افراد خانواده به اتفاق اقدام به این امر نمایند تا هم خسارات کمتری متوجه افراد شود و هم اینکه در آخرین روزهای سال نا خواسته با پرونده ای امنیتی مواجه نشویم.

بهترین وکیل کیفری تهران

شرحی که گذشت نظرات حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل کیفری تهران می‌باشد. گروه وکلای مهر با داشتن تجربه سالهای گذشته و دوران قضاوت سرپرست این گروه، نیک می داند که عدم رعایت مسائل امنیتی توسط خانواده ها در شب چهارشنبه سوری و شرکت آن‌ها در مهمانی های مختلط، گروه ها و دسته های معاند نظام که در این گونه مواقع با هدف براندازی و آشوب در کشور، از احساسات جوانان سو استفاده نموده و باعث تشکیل پرونده برای آن‌ها خواهند شد.

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام اگه تو باغ خودمون آتیش درست کنیم یا ترقه بازی کنیم باز هم پلیس میتونه وارد باغ بشه؟ پارسال تو باغ شخصی خودمون تو کردان بودیم ولی پلیس اومد همه رو دستگیر کرد

      • سلام اگه تو چهارشنبه سوری مواد محترقه بزنی و بعد بخوره یکی دیگه از عمد نباشه انداختی شانسی خورده‌ به یکی و مشکل براش پیش اومده مجازات اون فرد چیه میشه بگین

        • سلام و احترام
          مواد محترقه غیر مجاز که حمل نگهداری یا استفاده اونها جرم محسوب میشه نیازی به اثبات عمدی بودن نداره.
          در هر صورت برای مشاوره با وکیل تخصصی کیفری با شماره زیر تماس بگیرید.
          09120067669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *