محمد علی نجفی آزاد شد

محمد علی نجفی آزاد شد

محمد علی نجفی آزاد شد


امروز با موضوع خبر دریافتی مبنی بر اینکه محمد علی نجفی آزاد شد با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

محمد علی نجفی، متهم پرونده قتل میترا استاد ساعاتی پیش با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد.

میترا استاد که همسر دوم محمدعلی نجفی  شهردار سابق تهران بود صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و  عصر همان روز آقای نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

وفق اعلام علی القاصی مهر دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی چنین عنوان شد:

سامانه پلیس امنیت اخلاقی

الف- قتل عمد خانم میترا استاد

ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز

ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی)

در این راستا سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

پیشتر در ۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داده بود …

نکات مهم محمد علی نجفی آزاد شد

چرا محمد علی نجفی آزاد شد؟

چه حالاتی برای وقوع قتل عمدی در قانون مفروض است؟

بهترین وکیل مدافع قتل عمدی در تهران چه کسی است؟

برای قتل عمدی چه حالاتی مفروض است؟

برای تحقق قتل عمدی سه حالت را می‌توان در نظر گرفت.

۱- حالتی است که شخص قصد کشتن شخص دیگری را دارد. اعم از اینکه کاری که انجام می‌دهد به لحاظ عرفی کشنده باشد یا نباشد.

مثال :فرض کنید شخص الف. قصد کشتن شخص ب. را دارد. حال ممکن است برای کشتن از اسلحه استفاده کند و به قلب وی شلیک کند یا اینکه وی را از بلندی پرت کند چنین کاری‌هایی نوعا کشنده هستند یعنی اگر شما به قلب هر انسانی شلیک کند به احتمال بسیار زیاد فوت می‌کند.

حال ممکن است الف. برای عملی ساختن قصد خود یعنی کشتن ب. با فعلی که عرفا کشنده نیست به حیات وی خاتمه دهد به عنوان مثال به مقتول سیلی بزند چنین کاری معمولاً موجب مرگ کسی نمی‌شود، اما از قضا در مورد شخص ب. منجر به مرگ شده است.

جرم تهدید

توجه به این نکته ضروری است که در اینجا آنچه اهمیت دارد این است که شخص الف. قصد کشتن شخص ب. را دارد و صرف این قصد کافی است تا عمل او جرم قتل عمدی محسوب شود و ما کاری به این نداریم که اقدامات الف. نوعا کشنده بوده یا نبوده است همین که وی قصد کشتن ب. را داشته است برای اینکه عمل وی قتل عمدی محسوب شود کافی است.

۲- حالتی است که شخص قصد کشتن شخص دیگری را ندارد در حالی که قصد انجام عملی را که نوعا کشنده است را دارد.

به عنوان مثال می‌خواهد او را بترساند یا با وی شوخی کند، اما کاری را که انجام می‌دهد نوعا کشنده است.

فرض کنید شخص الف. بدون آن که قصد کشتن شخص ب. را داشته باشد برای اینکه وی را بترساند با اسلحه به قلب وی شلیک می‌کند یا اینکه سر وی را محکم به دیوار می‌کوبد یا اینکه به قصد شوخی فردی را که شنا بلد نیست به داخل استخر عمیقی پرتاب کند.

این اقدامات اگر منجر به مرگ شخص شوند قاتل به قتل عمدی محکوم می‌شود البته آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که شخص الف. به کشنده بودن عمل خود آگاهی داشته باشد.

چنین آگاهی‌ای مفروض است یعنی فرض بر این است که قاتل می‌دانسته انجام این اعمال نوعا کشنده است و اگر کسی مدعی خلاف آن است باید در محضر دادگاه اثبات کند.

۳- حالتی است که شخص نه قصد کشتن شخص دیگری را دارد و نه عمل و رفتار او به لحاظ عرفی کشنده است.

 دفتر وکیل در حصار بوعلی

اما این رفتار نسبت به قربانی خاص بر اثر بیماری، پیری، ضعف، کودکی و امثال آن یا به دلیل وضعیت خاص زمانی یا مکانی مثل گرما یا سرمای شدید کشنده است.

به عنوان مثال سیلی زدن عمل نوعا کشنده نیست، اما همین عمل ممکن است نسبت به نوزاد یا کسی که عمل جراحی سنگین انجام داده کشنده باشد و منجر به مرگ او گردد.

در اینجا هم آنچه که مهم است علم و آگاهی قاتل به وضعیت خاص مقتول است که باید ثابت گردد.

یعنی ثابت شود که قاتل می‌دانسته که مقتول در یک وضعیت خاص به سر می‌برد و انجام چنین عملی سبب مرگ او می‌شود.

در غیر این صورت قتل واقع شده عمدی نیست.

بنابراین اگر شخصی نداند که دیگری ساعتی قبل عمل جراحی سنگینی انجام داده و به وی سیلی بزند و قصد قتل هم نداشته باشد و منجر به قتل گردد به قتل عمدی محکوم نمی‌شود.

اما اگر بداند که وی عمل جراحی انجام داده و با این حال به وی سیلی بزند و موجب مرگ وی شود به قتل عمدی محکوم می‌شود.

در  برخی حالات اگر ضربات متعدد منجر به قتل یعنی نتیجه واحد شود به طریق اولی حکم واحد صادر می‌شود درست مانند پرونده آقای نجفی که احکام ذیل الذکر با رعایت قواعد مورد اشاره لحاظ گردیده است:

“النهایه آقای غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت:

در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده و قتل عمد را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است.

مشاوره حقوقی امور مالیاتی

دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است.

به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد حکم واحد صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.

محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.”

مجازات جرم قتل عمدی چیست؟

جرم قتل عمد در هر سه حالت گفته شده دارای مجازات قصاص نفس است.

یعنی اولیای دم مقتول (ورثه‌ی شخص مقتول به جز زوج و زوجه) می‌توانند خواهان قصاص یعنی کشتن قاتل شوند.

البته ممکن است اولیای دم گذشت کنند یا اینکه به جای قصاص، دیه دریافت کنند.

لازم به ذکر است که نرخ دیه برای سال ۹۸ مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شده است که در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی الحجه و ذی القعده) این مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

به موجب ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه گردد یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰ سال محکوم می‌کند؛

نحوه تقسیط جزای نقدی

بنابراین اگر اولیای دم گذشت کنند ممکن است شخصی که مرتکب قتل عمدی شده به هیچ مجازاتی محکوم نگردد.

وکیل قتل عمدی تهران

قبول وکالت در پرونده های قتل مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

دکتر محمدرضا مهری دارای دکتری حقوق کیفری و کارشناس ارشد حقوق تجارت هم اکنون در ایران  آماده ارایه مشاوره و پذیرش پرونده در زمینه امور تجاری و اخذ احکام قتل عمدی  هستند.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل آنلاین قتل عمدی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

شماره تلفن دفتر وکیل آنلاین قتل عمدی

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

موسسه حقوقی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!