مدارک لازم جهت بخشش مهریه

مدارک لازم جهت بخشش مهریه

مدارک لازم جهت بخشش مهریه


امروز با بررسی موضوع مدارک لازم جهت بخشش مهریه با شما خواهیم بود.

سوای این که عفو در آئین اسلام امری نیکو و دوست داستنی است, ولی شاید که‌این مطلب زنان را با بحران هایی هم مواجه نماید.

با توجه به اینکه تعیین و توافق بر مهریه معمولا در سند رسمی نکاحیه قید می شود، بذل و بخشیدن مهریه نیز، بهتر است طی سند رسمی و در دفاتر اسناد رسمی انجام شود تا احتمال سوء استفاده کمتر شود.

دفتر حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده و مشاور حقوقی مهریه، در این نوشتار به نکاتی ذرباره روشهای بخشیدن مهریه اشاره خواهد نمود.

نکات مهم در بررسی مدارک لازم جهت بخشش مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

بخشیدن مهریه چیست؟

مدارک لازم برای بخشش مهریه چه می باشد؟

آیا بخشیدن مهریه حتما باید در دفترخانه صورت پذیرد؟

آیا امضای پدر خانم برای بخشیدن مهریه الزامی است؟

[/stextbox]

بخشیدن مهریه چیست؟

هرگاه خانمی با به کارگیری از گواهی معمولی یا این که قانونی, تمام یا این که جزء مهریه خویش را به شوهرش ببخشد, بدین کار بذل یا این که عفو مهریه می‌گویند.

بخشیدن مهریه بهشیوه های گوناگون امکانپذیر است. در واقع, آنچه که زن در گواهی بذل مهریه می نویسد شاید که در قابلیت و امکان رجوع و برگشت از بخشیدن مهریه اثر گذار باشد.

به‌ این شکل که گهگاه زن به موجب گواهی یا این که ظی متنی اقرار می نماید که مهریه اش را از مرد گرفته است, یا این که زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری نموده است, موقعیت دیگر این است که زن مهریه خویش را به مرد هبه یا این که کادو می نماید.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

هر یک از این شیوه ها با هم متفاوتند و اثرهای متفاوتی نیز به جای میگذارند. به دلیل آنکه در صورتی که زن ذمه شوهرش را بری از پرداخت مهریه نماید, یا این که اقرار به اخذ مهریه نماید, دیگر قادر نخواهد بود از بخشیدن مهریه رجوع و برگشت نماید و مجدد مهریه اش را بگیرد.

مدارک لازم برای بخشیدن مهریه

برای طی کردن فرآیند بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نمی‌باشد. به دلیل آن که بذل مهریه می‌تواند به موجب مدرک معمولی باشد و یا این که به موجب مدرک قانونی.

عفو و بخشش مهریه از روش مدرک معمولی یعنی این که زن به موجب دست خطی بر روی صفحه یا این که ورقه ای مهریه خویش را به مرد ببخشد و یا این‌که از روش مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی ,مدرک قانونی مبتنی بر بذل مهریه به نفع زوج  تهیه نمایند.

در هر دوی این موردها , بخشش مهریه دارای اعتبار و درست است ; فلذا بخشش مهریه از روش کاغذ دست خط و بر روی برگه ,موجب بی اعتبار شدن بخشش مهریه و قابلیت و امکان رجوع و برگشت از عفو و بخشش مهریه نمیباشد.

به این دلیل‌ که صفحه دست نوشته هم یک مدرک معمولی است و در صورت پیدایش اختلاف در دادگاه می توان بدان نسبت دادن کرد.

سطح بعدی بخشیدن مهریه از روش مدرک قانونی این است که دفترخانه ورقه ها قانونی پس از تثبیت بخشش مهریه از سوی زن, گواهی و رونوشت سند بذل مهریه به دفتر اسناد رسمی ازدواجی که ثبت ازدواج زوجین پیوندشان را در آنجا ثبت کرده اند ارسال می کند، تا این مطلب در گواهی وصلت زن و مرد هم درج شود.

وکیل طلاق توافقی ونک

امضای پدر زوجه برای بخشیدن مهریه

همچنین یکی‌ از مدارک مورد نیاز برای ثبت بخشیدن مهریه در دفترخانه اسناد رسمی امضای پدر زوجه است. البته از آن رو که زن صاحب و مالک مهر شده میتواند به درخواست خویش هر گونه دخل و تصرفی در مهریه  کرده و چه بسا همه آن یا بخشی از آن را ببخشد.

لذا برای این فرمان نیازمند به اذن و امضای بابا خویش هم نیست, ولی به نظر عملی دفترخانه ها صرفا در صورت رضایت بابا مبادرت به تثبیت آن مینمایند.

وکیل مجرب مهریه در تهران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل مهریه در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *