مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی

امروز با معرفی مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی با شما هستیم.

نظم زندگی شهری ایجاب می کند تا ساخت و ساز بنا در شهرها و حتی روستاها، تحت نظارت نهادی خاص صورت گیرد تا علاوه بر زیباسازی چهره شهر و روستا بر اثر ساخت بناهای مورد نیاز، هرج و مرج و بی نظمی حاکم نشود.

در بستر هر نوع انجام کاری، تخلفات و جرایمی صورت می‌گیرد و در ساخت و ساز بنا هم این قاعده جاری و ساری می‌باشد.

هر چند به نظر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و یکی از برجسته ترین حقوقدانان دهه اخیر در ایران، امکان پیشگیری از وقوع جرم با لحاظ نمودن جغرافیای شهری و نظارت بر ساخت و ساز و پیش‌بینی احتمالات جرم خیزی بر اثر ساخت بناهای غیر استداندارد و غیر اصولی وجود دارد که در بحث مفصلی در تارنمای گروه وکلای مهر درج شده است اما بنا داریم در این مقاله به معرفی انواع تخلفات ساختمانی، معرفی مرجع رسیدگی تخلفات ساختمانی، به صلاحیت رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری، معرفی موسسه معتبر حقوقی در تهران و آشنایی با فعالیت های گروه وکلای مهر بهترین گروه وکلای تخصصی در ایران، خواهیم پرداخت.

تخلفات مهم ساختمانی

تخلف اضافه بنا، ساخت بنا بدون پروانه، ساخت بنا زائد بر پروانه ساختمان

اگر اضافه بنای احداثی در مناطق مسکونی واقع شده باشد و کاربری ساختمان نیز مسکونی باشد، پس از بررسی کمیسیون ماده 100 شهرداری و در صورتی که تخریب اضافه بنای احداث شده ضرورتی نداشته باشد، طبق تبصره 2 ماده 100 قانون شهرداری ها فقط جریمه تعلق می گیرد.

احداث ساختمان بدون پروانه ساخت و اخذ مجوز از شهرداری، در صورتی که اصول فنی مهندسی، قواعد شهرسازی و بهداشتی در ان رعایت شده باشد، به استناد تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداری ها می‌تواند متضمن محکومیت به پرداخت جریمه باشد. این حکم شامل کلیه ساختمان ها اعم از تجاری، صنعتی یا مسکونی می باشد لذا میزان جریمه های متعلقه متفاوت است. اما اگر تخریب بنا در موارد فوق به نظر کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری لازم باشد، حکم تخریب صادر می‌شود. در صورتی هم که مالک یا محکوم علیه نسبت به پرداخت جریمه نقدی پس از قطعیت و لازم الاجرا شدن رای کمیسیون ماده 100اقدام نکند، با تقاضای مجدد شهرداری، کمیسیون ماده صد حکم تخریب صادر خواهد نمود.

وکیل مالیاتی شمال تهران

عدم احداث پارکینگ

در صورتی که در ساختمان پارکینگ احداث نشود و یا پارکینگ های پیش‌بینی شده به دلایل فنی یا کوچک بودن قابل  استفاده نباشند، با طرح موضوع در کمیسیون ماده صد شهرداری، و احراز امکان احداث پارکینگ، رای کمیسیون ماده صد، الزام به احداث پارکینگ خواهد بود و در این گونه موارد کمیسیون ماده 100 شهرداری حق اخذ جریمه را ندارد. فقط در صورتی که بازگرداندن فضا برای پارکینگ امکان‌پذیر نباشد، رای به اخذ جریمه صادر خواهد شد و این جریمه در محل تامین و احداث پارکینگ عمومی توسط شهرداری هزینه خواهد شد.

تجاوز به معابر شهر و عدم رعایت اصول فنی

اگر تجاوز به معابر شهر قبلا صورت گرفته باشد، هنگام نوسازی ساختمان، بر اساس پروانه ساختمانی، مالک موظف است برهای اصلاحی را رعایت نموده و به اصطلاح عقب نشینی انجام دهد.

اگر رعایت این امر توسط مالک انجام نشود، شهرداری می‌تواند از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری نموده و پرونده تخلف را به کمیسیون ماده 100 ارجاع نماید.

تخلفات ساختمانی مهندس ناظر

مهندس ناظر ساختمان مکلف است با سنجش دائمی مصالح به کار رفته در ساختمان و انطباق ان با اصول فنی و شهرسازی و همچنین رعایت مندرجات پروانه ساختمان، نسبت به ارزیابی رعایت ضوابط توسط سازنده اقدام نماید. در پایان کار انطباق ساخت ساختمان با همه اصول مورد تایید مهندس ناظر قرار می گیرد.

در جریان رسیدگی در کمیسیون ماده 100، اگر رای به جریمه یا تخریب ساختمانی پس از طرح پرونده در کمیسیون ماده100 قانون شهرداری صادر شود، در واقع گزارش خلاف واقع مهندس ناظر اثبات شده و  به سازمان نظام مهندسی اعلام خواهد شد. راه‌های شکایت از مهندس ناظر و مطالبه خسارت از وی در مقاله جداگانه ای در تارنمای رسمی گروه وکلای مهر قابل مطالعه است.

وکیل ملکی فرحزاد

احداث ساختمان مغایر با کاربری

در شهرهایی که نقشه جامه شهر تهیه و تنظیم شده است، در هنگام صدور پروانه ساختمان، شهرداری مکلف است نوع استفاده از ساختمان را قید نماید. در صورت رعایت موضوع از سوی شهرداری و تخلف مالک از رعایت نوع کاربری ساختمان، موضوع در کمیسیون ماده صد مطرح شده و با اعطای مهلت که نباید از دو ماه تجاوز کند، نسبت به تعطیلی محل کسب اقدام خواهد شد. درباره دفاتر وکلا، مطب پزشکان، دفاتر مهندسی، دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی و همچنین دفتر مجله، مالک می‌تواند در محل مسکونی نیز فعالیت نماید و این فعالیت تجاری محسوب نمی‌شود.

تخلف عدم استحکام بنا

در صورتی که تخلف عدم استحکام بنا محرز شد و امکان اصلاح نقص فنی موجب عدم استحکام بنا وجود داشته باشد، مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی که منحصرا کمیسیون ماده صد شهرداری می باشد، مهلت مناسبی جهت رفع نقص اعطا می کند.

در صورتی که نقیصه قابل مرمت نباشد و یا در مهلت مقرر نسبت به رفع نقص از سوی مالک اقدام مقتضی صورت نپذیرفت، با رای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری، نسبت به تخریب بنا اقدام خواهد شد.

کمیسیون ماده صد، در این گونه موارد نمی‌تواند رای به اخذ جریمه و باقی ماندن ساختمانی معیوب و غیر مستحکم صادر نماید. در صورتی که بین مالم و مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی عدم استحکام بنا اختلاف حاصل شود، موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع خواهد شد.

احداث بنا بدون پروانه ساختمان

ساخت هر نوع بنایی در شهر و حریم شهر باید با اجازه کتبی صادر شده از سوی شهرداری صورت پذیرد، حتی اگر مالکی تمامی مراحل دریافت پروانه ساختمان را طی کرده و عوارض را هم پرداخت کرده باشد ولی بدون صدور پروانه ساختمان عملیات احداث را آغاز کرده باشد و موضوع در کمیسیون ماده صد شهرداری مطرح شود، باز هم امکان صدور محکومیت به جریمه در کمیسیون ماده 100 وجود دارد.

کلاهبرداری خرید و فروش زمین چالوس

درباره املاکی که فاقد سند مالکیت و پلاک ثبتی می‌باشند، اگر تخلف ساختمانی صورت گیرد، مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده و حریم شهر، کمیسیون ماده صد می باشد و نداشتن پلاک ثبتی مانع رسیدگی نیست.

ساخت و ساز در مشاعات ساختمان

هر گونه تغییر کاربری مشاعات ساختمان ها و آپارتمان های مسکونی بدون اخذ رضایت کلیه مالکین و مجوز شهرداری، ممنوع است. در صورتی که بنای احداثی در مشاعات آپارتمان مورد رضایت کلیه مالکین نباشد و یا وجود خطر و مشکلی در آینده محتمل است، صدور رای به جریمه و ابقای تخلف از سوی کمیسیون ماده 100 شهرداری واجد اشکال و قابل اعتراض است.

تخلف کارکنان شهرداری

عدم گزارش تخلفات ساختمانی در هنگام روبرویی با تخلف توسط مامورین شهرداری تخلف است. مهندس ناظر و کارکنان بخش نظارت بر احداث ساختمان در شهرداری در صورت مشاهده تخلف ساختمانی به تخلفات اداری معرفی می‌شوند و اگر عمل آن‌ها وصف جزایی داشته باشد در دادسرای ویژه شهرداری قابل رسیدگی است.

تبدیل یک واحد به چند واحد

در صورتی که مالک بدون افزایش متراژ زمین، اضافه واحدی را احداث نماید، در این گونه موارد قانون ساکت است. اما عرف و رویه رسیدگی در کمیسیون ماده 100 شهرداری معمولا در صورتی که امکان تایید اضافه واحد از نظر اصول فنی و شهرسازی قبل پذیرش باشد، حکم به پرداخت جریمه صادر می کنند و در غیر این صورت، اضافه واحد با رای تخریب توسط کمیسیون ماده 100 روبرو خواهد شد.

تخلفات ذکر شده از مهم ترین تخلفات ساختمانی است و مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، کمیسیون ماده صد شهرداری ها می‌باشد.

اعاده دادرسی جرم فرار مالیاتی

هیچ مرجع دیگری قبل از رسیدگی بدوی و تجدید نظر ماده 100 صلاحیت ورود به تخلفات ساختمانی را ندارد. سایر تخلفات ساختمانی مانند نصب تجهیزات غیر ضروری مانند لوله بخاری، پیشروی طولی و عدم رعایت حریم، نصب درب های دوم و غیر ضروری نیز قبل طرح در یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی می‌باشند.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

پس از صدور رای بدوی از کمیسیون ماده 100 شهرداری، اعتراض به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 تقدیم می‌شود و در ورتی که به رای کمیسیون تجدید نظر ماده 100 نیز معترض هستید، دیوان عدالت اداری، مرجع رسیدگی به درخواست تجدید نظر آرای کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری می‌باشد. اگر رای به تخریب بنا صادر شده باشد و مالک به رای کمیسیون معترض باشد، در صورت احراز فوریت موضوع و غیر قابل جبران بودن خسارت وارده، دستور موقت در دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای حکم تا رسیدگی و صدور رای قطعی در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود.

جهت مطالعه صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض در پرونده‌های تخلفات ساختمانی به مقاله ای تحت همین عنوان در وب سایت رسمی موسسه حقوقی مهر پارسیان مراجعه فرمایید.

وکیل خوب ملکی در تهران

موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان معتبر ترین موسسه حقوقی تهران، با داشتن کادری مجرب و مشاوره حقوقی وکیل خوب ملکی در تهران جهت معرفی مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، امکان طرح دعاوی کیفری و مطالبه خسارت از سازنده و مهندس ناظر، شکایت از شهرداری و کارکنان شهرداری، مشاوره حقوقی دادسرای ویژه شهرداری، مشاوره اخذ پروانه ساختمان و ابطال پروانه ساختمان، طرح دعوا در دیوان عدات ادرای، اخذ دستور موقت در دیوان عدالت اداری، همه روزه آماده ارائه مشاوره حقوقی می‌باشد.

بهترین وکیل اخذ پایانکار

این موسسه با داشتن سالها تجربه موفق در تربیت وکیل و به انجام رساندن پرونده‌های ملکی، یاری رسان شما در امور حقوقی املاک می‌باشد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *