مسئولیت کیفری و مدنی پزشک

مسئولیت کیفری و مدنی پزشک

مسئولیت کیفری و مدنی پزشک


با موضوع مسئولیت کیفری و مدنی پزشک در خدمت شما هستیم. پزشکان به عنوان قشری که وظیفه ی تشخیص و درمان بیماران را با توجه به تخصص خود دارند، دارای مسئولیتهایی هم که در رابطه با شغل و حرفه ی خود ایجاد می گردند، می‌باشند.

این مسئولیت از انجایی ناشی می‌شود که پزشکان ممکن است در اثر اقدام خود برای درمان بیماران، به جهت سهل انگاری، قصور و از جهت عدم تخصص کافی در زمینه ی کاری خود، به دلیل جراحی و یا تجویز داروی اشتباهی، صدمات و لطمات جبران ناپذیری را به بیمار وارد سازند.

همه ی این اقدامات می‌تواند منجر به مسئولیت کیفری و مدنی پزشک گردد، که برای شخص بیمار حق مراجعه و تظلم خواهی از مراجع قضایی را ایجاد می کند.

در این مقاله به بررسی مسئولیت کیفری و مدنی پزشک که توسط دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

سوالات مرتبط با مسئولیت کیفری و مدنی پزشک

  • چگونه پزشک دارای مسئولیت حقوقی و مدنی خواهد بود؟
  • مسئولیت کیفری پزشکان در قانون جدید چگونه می باشد؟
  • مواردی که موجب ایجاد مسئولیت کیفری و مدنی پزشک نمی‌شود، چیست؟
  • وکیل پرونده‌های پزشکی در ایران دارای چه ویژگیهایی می باشد؟

 

مسئولیت مدنی پزشک

بر اساس قوانین، پزشکان با توجه به اینکه تخصص و اقدامات آن‌ها، ارتباط مستقیم با سلامت و نجات جان انسآن‌ها دارد، از این رو هرگاه در اثر اهمال و سهل انگاری پزشک، عدم رعایت مو ازین علمی و فنی آسیبی به سلامت و جان بیمار وارد گردد و در صورتی شرایط ایجاد تقصیر در اقدام او محرز باشد، مستوجب مسئولیت مدنی پزشک خواهد بود که می توان، بابت خسارات وارده به بیمار، او را مسئول دانست.

تصرف عدوانی مزاحمت ملکی و ممانعت از حق

این شرایط شامل؛ وجود و ورود ضرر و زیان۲-انتساب ضرر و زیان به عمل پزشک۳-وجود نسبت و ارتباط بین ورود ضرر و عمل پزشک.

مواردی که می‌تواند مسئولیت مدنی پزشک را به همراه داشته باشد، مشمول ذیل می‌شود:

– هرگاه تشخیص اشتباهی پزشک در درمان بیمار، موجب معطل و غافل ماندن از درمان صحیح بیمار شود؛ در این صورت می توان پزشک را مسئول دانست.

– در اثر اشتباه پزشک، عدم مهارت و تخصص کافی او، دارویی برای بیمار تجویز گردد که هیچ تناسب و سنخیتی با درمان او ندارد و موجب بدتر شدن وی و تحمیل هزینه‌های سنگین بر او شود.

– در صورتی که پزشک به صورت عمدی و یا سهوا، هزینه‌هایی را به جهت تشخیص و درمان وی بر او تحمیل کند، و معلوم شود که هزینه‌های تحمیل شده به هیچ وجه ضروری نبوده است.

– با توجه به منع قانونی موجود برای پزشکان از افشای اسرار در مورد بیماری بیماران خود، هرگاه پزشک بدون اجازه و یا دلیل موجه قانونی، اقدام به افشای اسرار بیماران خود کند، با توجه به اینکه امکان ورود ضرر و زیان معنوی و یا حتی مادی هم می توان برای وی متصور شد، می توان او را مسئول دانست.

– تجویز داروهای روان گردان و اعتیاد آور، به گونه ای که حالت اعتیاد در بیمار ایجاد نماید و از این طریق موجب ضرر و زیان در او شود.

– در صورتی که پزشک در موارد ضروری و لازم اقدامات مهم را جهت حفظ و نجات جان بیمار به عمل نیاورد و دچار تقصیر گردد. مبرهن و واضح است که در صورت اثبات هر کدام از موارد مذکور، موجب مسئولیت مدنی پزشک و وی ملزم به جبران ضرر و زیان وارده خواهد بود.

وکیل رابطه نامشروع

 

مسئولیت کیفری پزشکان در قانون جدید

گاهی اوقات به دلیل اقدامات پزشک در رابطه با تخصص خود، در زمینه ی انجام جراحی و عمل بیمار، به جهت عدم تخصص و مهارت کافی، و یا تقصیر جراحاتی در بدن بیمار ایجاد می‌شود که صدمات و لطمات جبران ناپذیری را ایجاد می کند و ممکن است به هیچ وجه لازم و ضروری نبوده و همچنین زمینه ساز بروز مشکلات عدیده ای هم در بیمار شده باشد که در بعضی موارد هم جراحی پزشک منجر به نقص عضو یا منفعت و یا حتی فوت بیمار شود.

در صورت تایید کمیسیون پزشکی، می توان مسئولیت کیفری پزشک را محرز دانست و او را محکوم به پرداخت دیه و خسارات وارده کرد. هرگونه عملی از جانب پزشک، چه به صورت مباشرت بوده و چه به صورت تسبیب و غیر مستقیم که در نتیجه منجر به ایجاد جراحت، نقص عضو، سلب منفعت و یا فوت بیمار گردد، می‌تواند موجب مسئولیت کیفری پزشک باشد.

طبق قانون مجازات اسلامی جدید، هرگاه در اثر معالجاتی که پزشک در مورد بیمار انجام می‌دهد، موجب تلف جانی یا صدمه ی بدنی شود، پزشک ضامن دیه و دارای مسئولیت کیفری می باشد، همچنین هرگاه در اثر دستوراتی که پزشک به جهت معالجه، انجام ان را به مریض یا پرستار و مانند ان محول می‌نماید، تلف یا صدمه بدنی حادث شود، پزشک ضامن خواهد بود.

 

موارد عدم ایجاد مسولیت کیفری و مدنی پزشک

اگرچه پزشکان در زمینه ی درمان و یا معالجه و یا حتی جراحی بیماران خود، باید نهایت دقت و مهارت خود را به کار ببرند و اگر سهل انگاری کنند و یا مرتکب تقصیر شوند، موجب مسئولیت کیفری و مدنی پزشک خواهد بود؛ ولی بر اساس قانون جدید، تحت شرایطی می توان عمل پزشک را حتی در صورت ایراد جراحت، نقص عضو و منفعت و حتی فوت، مبری از مسئولیت کیفری و مدنی دانست و قابل ضمان نباشد:

وکیل استرداد لاشه چک

– در صورتی که پزشک، در انجام معالجات و درمان بیمار، مطابق مو ازین علمی و فنی خود عمل کرده باشد.

– قبل از معالجه و یا جراحی بیمار، از وی و یا ولی او که به جهت جنون و یا بیهوشی امکان تحصیل برایت نبوده، برائت تحصیل کرده و مرتکب تقصیری هم نشده باشد.

– در صورتی که برائت اخذ نکرده باشد، اگر مرتکب تقصیر نشده باشد، مسئولیت کیفری و مدنی پزشک محرز نخواهد شد.

– در انجام دستوراتی که پزشک جهت معالجه بیمار، به بیمار یا پرستار می‌دهد، پزشک برایت تحصیل کرده و یا مطابق با مو ازین علمی و فنی عمل کرده باشد.

 

وکیل پرونده‌های پزشکی در ایران

موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری، وکیل دادسرای پزشکی تهران، با دارا بودن تیم تخصصی وکلای با تجربه و مسلط به پرونده‌های پزشکی و مسئولیت کیفری و مدنی پزشک، آماده ی مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان می‌باشد. جهت مشاوره حقوقی درباره جرایم و تخلفات پزشکی با بهترین وکیل حوزه پزشکی، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

 

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

گروه وکلای مهر- دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *