مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان


با موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان همراه شما مخاطبین عزیز هستیم.

در ماه‌های اخیر شاید وقایع تلخ بسیاری بوده‌ایم؛ که مسمومیت سریالی دانش‌آموزان یکی از آنها بود.

پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم و شهرهای دیگر، مشخص شد افرادی دوست دارند که تمامی مدارس دخترانه تعطیل شوند.

جدا از علل این وقایع و اینکه چه افراد و با چه تفکری دست به این اقدامات زدند؛ در این مقاله مبحث مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، عنوان مجرمانه و مجازات آن را بررسی می‌کنیم.

با توجه به اهمیت موضوع و حساس بودن شرایط فعلی و در خطر بودن جان سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم سعی در بررسی جزئی‌تر این اتفاق داریم.

با توجه به متن قانون باید بررسی شود؛ که این جرائم رخ‌داده، شامل افساد فی الارض(گستردگی فساد)، اخلال در امنیت عمومی یا تروریسم می‌شوند.

در ادامه مقاله مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به بررسی تخصصی سوالات زیر می‌پردازیم:

  • اخلال در امنیت عمومی چیست؟
  • مفسد فی الارض به چه کسی اطلاق می‌شود؟
  • تروریسم شامل چه رفتارهایی می‌شود؟
  • مسمومیت سریالی را می‌توان زیر مجموعه ترروریسم دانست؟
  • بهترین وکیل امور کیفری را چگونه پیدا کنیم؟

در ابتدا به تعریف موارد ذکر شده می‌پردازیم تا ببینیم که این اعمال شامل کدام عنوان مجرمانه می‌شوند.

اعمال مجرمانه ای هستند که ارتکاب انها باعث ایجاد هرج و مرج و ایجاد اغتشاش در نظم داخلی کشور می‌شود.

این جرایم در قانون مجازات ایران تحت عنوان جرم محاربه، بغی(مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی) و افساد فی الارض و جرایم علیه امنیت ملی آورده شده است.

جرایم علیه امنیت به دو دسته جرایم علیه امنیت داخلی و جرایم علیه امنیت خارجی تقسیم می‌شوند.

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل

انواع جرایم علیه امنیت ملی

  • محاربه
  • بغی و افساد فی الارض(گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی، قیام مسلحانه کند، باغی محسوب می‌شوند)
  • تشکیل یا اداره یا عضویت در دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور
  • تبلیغ علیه نظام یا به نفع گروه‌های مخالف نظام
  • جاسوسی و جرایم وابسته به آن
  • تحریک
  • تهدید به بهب گذاری وسایل نقلیه
  • همکاری با دول خارجی متخاصم(دولت‌های دشمن نظام جمهوری اسلامی)

اخلال در نظم و امنیت عمومی

مطابق ماده ۶۱۱ قانون مجازات اسلامی هرگاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی بنمایند که علیه اعراض یا نفوس یا اموال مردم اقدام نمایند و مقدمات اجرایی را هم تدارک دیده باشند؛ ولی بدون اراده خود موفق به اقدام نشوند، حسب مراتب به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید، به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم می‌گردد و همچنین مجازات جرم اخلال در در نظم و آسایش عمومی به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

جرم اخلال در نظم و امنیت عمومی یک جرم عمومی است و در نتیجه، زمانی می‌توان عملی را اخلال در نظم عمومی دانست که سبب ایجاد وحشت و ناامنی میان افراد جامعه گردد و اگر عملی انجام شود و تنها یک نفر از ارتکاب این عمل دچار ناامنی گردد؛ نمی‌توان آن را از مصادیق این جرم به شمار آورد.

مشروبات الکلی

در نتیجه، شخصی که بزه‌دیده (آسیب دیده) جرم سرقت در نیمه‌شب بوده است، نمی‌تواند شکواییه اخلال در نظم و آسایش عمومی، تقدیم مراجع قضایی نماید.

اولین شرط تحقق جرم اخلال در نظم و آسایش عمومی این است که؛ شخص مرتکب در حالت عادی و با اراده شخصی و کامل اقدام به انجام این جرم نماید.

به این معنا که مرتکب جرم باید دارای سلامت عقل بوده و در حالت جنون نباشد و علاوه بر این، شخص مزبور باید به سن قانونی ۱۸ سال نیز رسیده باشد.

محاربه

مطابق قانون محاربه عبارت است از؛ کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی‌که موجب ناامنی در محیط گردد.

هرگاه کسی با انگیزه شخصی علیه یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

وکیل جرایم اقتصادی کارکنان دولت

محاربه از ریشه حرب(جنگ) گرفته شده است؛ که در مقابل سلم(صلح) است.

محاربه در اصل به معنی سلب است و از این جهت در مورد کسی که برای جنگیدن با دیگران یا ترسانیدن انها سلاح می‌کشد به کار می‌رود؛ که قصد گرفتن جان، مال یا امنیت دیگران را دارد.

مصادیق محاربه

اسلحه کشیدن برای ترساندن مردم

مطابق قانون، هرکس که برای ایجاد رعب و وحشت و سلب امنیت و آزادی مردم دست به اسلحه ببرد محارب فی‌الارض است.

برهم زدن امنیت از طریق سرقت مسلحانه و راهزنی

مطابق قانون راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه‌ها بشوند، محاربند.

بغی (جنگ با حکومت اسلامی)

مطابق ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی، قیام مسلحانه کند، باغی(جنگجو) محسوب می‌شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌گردند.

افساد فی الارض

افساد فی الارض در قانون به این شکل تعریف شده است:

هر کس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی با خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبس و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد؛ به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا  فحشا در حد وسیع گردد؛ مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.

کافی است تا مصادیق مذکور در قانون به صورت گسترده انجام گردند و نتیجه این فعالیت‌های گسترده اختلال بسیار زیاد و شدید در نظم عمومی کشور به صورت وسیع و عمده باشد.

چنانچه کسی به صورت عمده و وسیع داروهای تقلبی وارد کشور کند؛ مفسد فی الارض شناخته می‌شود؛ منوط به اینکه باعث اخلال در نظم عمومی جامعه گردد.

وکیل تخصصی پرونده قاچاق انسان

حال اگر فرد قصد نداشته و یا علم به نتایج وحشتناک اعمال خود نداشته باشد دو حالت به وجود می‌آید:

حالت اول آن است که فعلی که فرد انجام داده است، به صورت مستقل دارای عنوان مجرمانه می‌باشد؛ که فرد به مجازات همان جرم محکوم می‌شود .

حالت دوم آن است که فعلی که فرد انجام داده است، دارای عنوان مستقلانه نبوده و دادگاه نیز علم فرد به موثر بودن اقداماتش را احراز نکرده است و همچنین ارتکاب آن فعل باعث ایجاد اخلال گسترده در نظم عمومی و ایجاد ناامنی شده است که فرد به حبس محکوم می‌شود.

وکیل جعل در مشهد

عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور

طبق قانون هرکس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود.

تبلیغ علیه نظام یا به نفع گروههای مخالف نظام

طبق قانون هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی یا به نفع گروه‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم می‌شود.
این جرم نمونه بارز جرم سیاسی است.

جاسوسی و جرائم وابسته به آن

جاسوسی یکی از مصادیق بارز جرایم علیه امنیت ملی است که معمولا یک جرم سازمان یافته و در عین حال فراملی می‌باشد؛ چرا که با ارتکاب آن اطلاعات حیاتی یک کشور در زمینه امور نظامی، امنیتی و سیاسی از طریق یک نظام سازمان یافته و با استفاده از منابع انسانی در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار می‌گیرد.

مطابق قانون مجازات اسلامی هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی و خارجی کشور را عالما و عامداً در اختیار افرادی که صلاحیت دسترسی به آن‌ها را ندارند؛ قرار دهد یا از مفاد آنها مطلع کند؛ به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا ده سال حبس محکوم می‌شود.

مصادیق جاسوسی

  • مطلع کردن اشخاص فاقد صلاحیت از اسرار
  • ورود به اماکن ممنوعه جهت کسب اطلاعات

قانون جرائم نیروی مسلح

هر نظامی که برنامه براندازی به مفهوم تغییر و نابودی اساس جمهوری اسلامی را طراحی یا بدان اقدام نموده و به این منظور جمعیتی تشکیل دهد یا اداره نماید یا در چنین جمعیتی شرکت یا معاونت موثر داشته باشد؛ محارب محسوب است.

مسمومیت دانش‌آموزان و تروریسم

در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان مسموم کنندگان دانش‌آموزان را تروریسم خواند؟

برای پاسخگویی به این موضوع باید نگاهی به مواد قانونی، قانون تروریسم بیندازیم.

در مقدمه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم ذکر شده که متهم باید از طریق اموال حاصله مشروع یا غیرمشروع، دست به اقداماتی بزند که اقدامات خرابکارانه محسوب شوند.

پس نتیجه می‌شود گرفت که، اقدامات و رفتارهایی که این افراد در مدارس انجام داده‌اند؛ با عناصر مادی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مطابقت ندارد.

شرایط تحقق جرم افساد فی الارض در مسمومیت دانش‌آموزان

برای آن که جرم افساد فی الارض در باب مسمومیت دانش‌آموزان تحقق پیدا کند؛ لازم است شرایطی وجود داشته باشد که این شرایط از قرار زیر است:

  • شخص جرایم علیه امنیت داخلی، نشر اکاذیب و اخلال در نظام اقتصادی کشور، جرایم علیه تمامیت جسمی افراد، احراق و تخریب، پخش کردن مواد سمی و میکروبی، تأسیس کردن مرکز فساد و فحشا و یا معاونت در این جرایم را به صورت گسترده و وسیع انجام دهد.
  • اگر شخص جرایمی که در فوق بیان شد را به صورت گسترده و وسیع انجام داد؛ نتیجه آن حاصل شود، به این معنا که واقعا در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد شود و یا آن که به عده‌ی زیادی آسیب وارد شود و یا فساد و فحشایی که تبلیغ می کرد میان مردم رواج پیدا کند.
شکایت از پزشک اورژانس بیمارستان

طبق قانون هرکس به طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی و پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک گردد؛ به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد گردد؛ مفسد فی الارض محسوب می‌شود.

وکیل حرفه ای دادگاه انقلاب تهران

حوادث اخیر در مدارس چند شهر ایران را می‌توان مشمول مواد ۲۸۶ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی دانست؛ ولی با توجه متن مواد قانونی به نظر باید مشمول ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی دانست.

ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی باتوجه به اینکه پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک را به عنوان یک عنصر مادی در نظر گرفته و نتیجه را ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد برشمرده، بر جریانات رخ‌داده این چند ماه اخیر قابل تطبیق‌تر است.

البته شرط تحقق این ماده این است که، فعل مجرمانه به طور گسترده انجام گرفته شده باشد؛ که با توجه به درگیر شدن چندین مدرسه در شهرهای مختلف ایران به نظر می‌رسد که این شرط تحقق یافته است.

این مسمومیت‌های سریالی رخ‌داده کاملا عمدی و با هدف اخلال در نظم عمومی، آسیب به دختران جوان، ایجاد ترس و واهمه و زیر پا گذاشتن حق نیمی از افراد جامعه انجام شده است؛ و با توجه به مسائل بیان شده، بیشتر مشمول ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد.

پس با توجه به قوانین و عناوین مجرمانه موجود باید اقدامات اخیر در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را با عنوان مجرمانه افساد فی الارض بدانیم.

بهترین وکیل امور کیفری را چگونه پیدا کنیم؟

جهت برقراری ارتباط با وکلای متخصص برای مشاوره، بررسی و رسیدگی به دعاوی مرتبط با امور کیفری و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مجازات احتکار به قصد مقابله با نظام

آیا مجازات مسموم کنندگان دانش‌آموزان قابل گذشت می‌باشد؟

چون این جرم (مفسد فی الارض) جنبه عمومی دارد، و برای پیگرد آن نیازی به گذشت شاکی خصوصی نیست، لذا مجازات این جرم قابل گذشت نمی‌باشد، حتی باتوجه به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی، اگر مرتکب در راستای علیه امنیت داخلی یا خارجی این جرم را انجام داده باشد، مجازات وی مشمول مرور زمان نمی‌شود؛ و در هر زمان اعمال مجازات وی میسر می‌باشد.

آیا نیت مسموم کنندگان دانش‌آموزان اهمیتی در مجازات آن‌ها دارد؟

با توجه به تعریف و متن قانون، افساد فی الارض از جمله جرائم عمدی می‌باشد که باید سو نیت فرد در آن احراز گردد؛ یعنی فرد باید قصد اثر گذاری بر امنیت جامعه و همچنین علم به اینکه انجام این عمل به صورت گسترده باعث بهم خوردن نظم عمومی می‌شود را داشته باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *