مشاوره حقوقی ۲۴ ساعته برای طلاق


امروز با موضوع مشاوره حقوقی ۲۴ ساعته برای طلاق با شما هستیم.

طلاق یکی از موارد انحلال نکاح دائم محسوب شده که دارای شرایط و تشریفات خاص می‌باشد. در بحث طلاق با مباحث مختلفی از قبیل، طلاق به اراده مرد، طلاق به درخواست زن و توافق  زوجین (طلاق توافقی) روبه رو هستیم.

در شرایط اساسی طلاق، شرایط طلاق دهنده که شوهر است باید دارای شرایطی از قبیل اراده و اهلیت می‌باشد. برای صحت طلاق، غیر از شرایط اساسی دارای تشریفاتی از قبیل اجازه و یا حکم دادگاه، داوری، تشریفات اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق می‌توان نام برد.

می‌توان طلاق را به دو نوع بائن و رجعی تقسیم کرد که در نوع بائن، مرد حق رجوع ندارد و در نوع رجعی، شوهر در ایام عده می‌تواند رجوع کند و زندگی زناشویی را بدون نکاح مجدد از سر گیرد.

در طلاق مهریه، جهیزیه و نفقه زن مطابق با قانون طلاق و مهریه پرداخت می‌شود.

نکات مهم در زمینه مشاوره حقوقی ۲۴ ساعته برای طلاق

  • صلاحیت دادگاه در رسیدگی به طلاق کدام دادگاه می‌باشد؟
  • آیا داوری در طلاق اجباری است؟
  • تفاوت حکم طلاق با گواهی عدم سازش در چه می‌باشد؟
  • چه مواردی حق قانونی برای زن برای درخواست طلاق می‌باشد؟

صلاحیت دادگاه

دادگاه خانواده صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به دعوی طلاق دارد و چنانچه حوزه‌ای دارای دادگاه خانواده نباشد، دادگاه خانواده نزدیک‌ترین حوزه قضایی آن حوزه به این امور رسیدگی می‌کند.

شکایت از خیانت همسر

در مورد صلاحیت محلی دادگاه چنانچه مرد خواهان باشد، به دادگاه اقامتگاه خوانده (اقامتگاه زوجه) مراجعه می‌کند، اگر زن خواهان باشد مخیر است به دادگاه محل اقامت زوج یا محل سکونت خود برای طرح دعوی برگزیند.

چنانچه یکی از زوجین، مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد صالح می‌باشد. اگر هر دو نفر زوجین، مقیم خارج از کشور باشند، ولی یکی از آنان در ایران، محل سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران صالح است. اگر هر دو مقیم خارج و هیچ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران، صالح است، مگر زوجین طور دیگری توافق کنند.

داوری در طلاق

در خواست طلاق از جانب زن و مرد توسط دادگاه به داوری ارجاع می‌شود. داوران را در ابتدا خود زوجین با شرایط مقرر در داوری انتخاب می‌کنند و چنانچه امتناع کنند دادگاه راسا از بین افراد واجد شرایط اقدام به تعیین داور یا داوران خواهد کرد.

داوران مکلفند سعی در اصلاح بین زوجین نمایند و در صورتی که موفق نشوند باید رای خود را مبنی بر عدم امکان سازش بدهند و در این صورت دادگاه می‌تواند حکم به طلاق دهد.

قابل ذکر است که ارجاع داوری اختصاص به مورد طلاق ندارد و در سایر موارد اختلاف و ناسازگاری بین زن و شوهر نیز ممکن است ارجاع به داوری باشد لیکن اجباری نیست و در طلاق توافقی، نیاز به ارجاع داوری نیست.

تمایز حکم طلاق و گواهی عدم سازش زوجین

اگر مرد از دادگاه درخواست طلاق کند یا آنکه طلاق به موجب توافق زوجین باشد(خلع یا مبارات) باشد، در این صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. ثبت طلاق به موجب گواهی عدم سازش منوط به قطعیت آن است. مدت اعتبار گواهی برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق سه ماه بعد از تاریخ ابلاغ رای قطعی است.

وکیل استرداد جهیزیه ونک

در مواردی که زن از دادگاه درخواست طلاق کند، قاضی باید احراز کند که آیا شرایط طلاق فراهم است یا خیر و در نتیجه قاضی حکم طلاق صادر می‌کند. ثبت طلاق منوط به نهایی شدن حکم صادره است. مدت اعتبار حکم طلاق برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رای نهایی است.

طلاق به درخواست زن

قانون موجباتی برای طلاق به درخواست زن مقرر داشته است که این موجبات عبارت از:

۱)خودداری شوهر یا عجز شوهر از دادن نفقه:. در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند درخواست طلاق کند.

۲)عسر و حرج: به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن با مشکل باشد.

۳)غیبت شوهر بیش از ۴ سال

۴)وکالت زن در طلاق: ممکن است ضمن عقد نکاح و یا عقد لازم دیگر شوهر به زن وکالت برای طلاق داده باشد.

وکیل متخصص در طلاق و مشاوره ۲۴ ساعته برای طلاق

شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره در زمینه طلاق بصورت ۲۴ ساعته با ارسال پیام و تماس مشاوران حقوقی ما با شما از مشاوره در این زمینه بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه

۰۹۱۲۱۲۸۱۰۱۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

آخرین تغییرات قانون مهریه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره خانواده محمدرضا مهری

۴.۹/۵ - (۱۳ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام، وقت بخیر. من بعد از مدت ۳ سال ازدواج با شوهرم، مطلع شدم که او همسر موقتی دارد. آیا میتوانم از او طلاق بگیرم؟

    • سلام. شرایط درخواست طلاق توسط زوجه در تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی احصا گردیده است و اختیار همسر تحت عنوان نکاح منقطع، از موارد موجد حق طلاق برای زوجه به حساب نیامده. بنابراین، زوجه می‌تواند با اثبات عسر و حرج خود، از دادگاه صالح درخواست طلاق نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *