مطالبه حق کسب و پیشه

مطالبه حق کسب و پیشه

مطالبه حق کسب و پیشه


بررسی شرایط مطالبه حق کسب و پیشه موضوع بحث امروز است.

با پیشرفت روز افزون کسب و کار و فعالیتهای اشخاص در امور تجارتی مختلف، قوانین زیادی در رابطه با امور تجارتی و فعالیت تجار و کسبه جزیی وضع شده است.

به همین منظور، روابط تجارتی آن‌ها تنظیم گردد و در صورت اختلاف در مورد مسائل مالی و تجاری و قراردادی، به استناد قوانین تجارتی بتوان اختلاف آن‌ها را حل و فصل نمود.

در باب تنظیم، تشکیل و در نهایت تصویب قوانین تجارتی در باب مکآن‌ها و محلهای تجاری، عامل مهم عرف تجارتی می باشد که نقش عمده ای در حل و فصل اختلافات بین صاحبان املاک تجارتی و مستاجرین ایفا می کند.

از مسائل و موارد مهم دیگر که در رابطه با مکان‌های تجارتی و فعالیتهای تجارتی تاجر یا کسبه وجود دارد، حقوق و مطالباتی است که ممکن است مالک عین مستاجره تجارتی و مستاجر از یکدیگر داشته باشند.

یکی از این حقوقی که برای طرف مستاجر به عنوان کسبه  محل تجارتی، در قانون تعریف گردیده است.

حق کسب و پیشه و تجارت است که این حق به عنوان حق مالی برای مستاجری که سالهای زیادی از فعالیت تجارتی و کاری خود را در انجا سپری کرده است، برای مستاجر محل کسب قابل مطالبه می‌باشد.

تخفیف جریمه در کمیسیون ماده صد

سوالات مرتبط با مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت

  • – ماهیت حق کسب و پیشه و تجرات چیست و چه تفاوتی با سرقفلی دارد؟
  • – شرایط مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟
  • ویژگیهای بهترین وکیل ملک در تهران چیست؟
  • – مطالبه‌ی حق کسب و پیشه و تجارت از نهادهای دولتی به چه نحو است؟
  • – نحوه ی تنظیم دادخواست مطالبه حق و کسب و پیشه و تجارت چیست؟
  • – تفاوت حق کسب و پیشه و تجارت با حق سرقفلی چیست؟
  • بهترین وکیل مطالبه حق کسب و پیشه تهران کیست؟

ماهیت حق و کسب و پیشه و تجارت

حق کسب و پیشه و تجارت از جمله حقوق قانونی است و برای شخصی که به مدت زیادی در محل تجارتی و محل کسب و کار اقدام به فعالیت تجارتی و کار معینی داشته است، تعلق می گیرد.

حق کسب و پیشه و تجارت با توجه به میزان و مدت فعالیت شخص مستاجر که محل کسب را برای مدتی تقریبا طولانی در تصرف داشته و یا به جهت تاثیری که در رونق کسب و کار محل کسب داشته است.

همچنین مطالبه حق و کسب و پیشه و تجارت بر اساس موقعیت محل کسب و نوع فعالیت کسب تعیین می گردد.

در صورتی که مستاجر در موارد دیگر در محل اجاره و کسب و کار باقی نماند، پرداخت می‌شود.

بنابراین مستاجر در هنگام تخلیه ملک کسب و کار می‌تواند با توجه به میزان فعالیت تجاری و سالهای سپری شده و همچنین به جهت اعتباری که در جذب مشتری بدست آورده می‌تواند حق کسب و پیشه و تجارت را مطالبه نماید.

به جهتی حمایت قانون گذار از مستاجر که برای ملک تجاری و کسب و کار اعتبار کسب کرده، موجر متعهد به پرداخت کامل حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر می باشد و نمی‌تواند پرداخت ان را موجل نماید.

 وکیل در اتوبان امام علی

شرایط مطالبه حق و کسب و پیشه و تجارت

– مطالبه‌ی حق کسب و پیشه و تجارت نسبت به اماکن و مواردی است که کسب و کار تجاری در ان جریان دارد و به طور عمده شامل، دکان و مغازه های موجود در بازارها و غیره می باشد؛ بنابراین نسبت به دفاتر وکالت و دفاتر مهندسی و پزشکی و سایر متخصصان در امور علمی، نسبت به فعالیت و مکان آن‌ها، حق کسب و پیشه وجود ندارد.

– مطالبه‌ی حق و کسب و پیشه و تجارت با انقضای مدت اجاره و یا در زمانی که مستاجر اقدام به انجام همان کسب و کار نمی کند و در هنگام تخلیه ملک، قابل مطالبه می‌باشد.

– در عقد اجاره، بر اساس قانون برای مستاجر محل عین مستاجره کسب و کار، فرض بر عدم امکان انتقال عین مستاجره می باشد و مستاجر نمی‌تواند منافع اجاره را با همان شغل و کسب به شخص دیگری منتقل کند.

در غیر این صورت هرگاه مستاجر عین مستاجره کسب و کار را با بدون اجازه مالک به غیر منتقل دهد، در صورت فسخ اجاره، مستاجر مستحق دریافت نصف مبلغ حق کسب و پیشه و تجارت خواهد بود.

-در صورتی که بر اثر اجرای طرحهای توسعه و اصلاح معابر، ملکی که دارای حق کسب و پیشه و تجارت می باشد، به طور کامل تخریب و از حیز انتفاع خارج گردد و ادامه ی کسب به تشخیص شهرداری امکان‌پذیر نباشد، پرداخت می گردد.

 مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت از نهادهای دولتی

بر اساس قانون تعریفی که از حق کسب و پیشه و تجارت وجود دارد و به موجب ان مستاجر می‌تواند ان را دریافت کند متفاوت خواهد بود.

راهنمای انتخاب وکیل گمرک

به طریقه اولی و به صورت اولیه، مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت در مواردی است که قرارداد اجاره وجود داشت، منقضی و مستاجر موظف به تخلیه ملک می شد، پرداخت می گردید.

بنابراین مستلزم وجود رابطه  استیجاری خواهد بود.

اما در قانون در دو مورد مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت توسط مستاجر (و یا مالک) از دولت پذیرفته شده است که شامل موارد ذیل می‌شود:

– هرگاه برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی وزارتخانه‌ها یا مؤسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت، به  اراضی و ابنیه  اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز داشته باشند، می‌توانند طبق مقررات مندرج در این قانون خریداری و تملک نماید.

– هرگاه در اثر اجرای طرحهای احداث و توسعه ی معابر و نوسازی و عمران شهری محل کار و کسب و تجارت مالک و یا مستاجر از بین برود، در این صورت نهاد دولتی مربوطه موظف به پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت خواهد بود.

نحوه مطالبه حق و کسب و پیشه و تجارت

در صورت اختلاف بین مالک عین مستاجره و مستاجر در پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت با تخلیه ی عین اجاره، مستاجر در صورتی که برخلاف اجاره تخلف نکرده باشد، می‌تواند دادخواست خود را مبنی بر مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت به مرجع صالح تقدیم نماید.

بنابراین با توجه به اینکه موضوع مطالبه‌ی حق کسب و پیشه و تجارت مبلغ معادل ارزش حق و از ناحیه ی موجر قابل پرداخت می باشد، در نتیجه با توجه به اصل آیین رسیدگی، دادگاه محل اقامت موجر صلاحیت رسیدگی به دادخواست مطالبه‌ی حق کسب و پیشه و تجارت را خواهد داشت.

وکیل ملکی در شمس‌آباد | وکیل در شمس‌آباد

در مواردی که محل کسب و پیشه به وسیله ی طرحهای عمرانی و نوسازی شهری تخریب می گردد، طبق آیین‌نامه نحوه تعیین و تشخیص و پرداخت حق کسب و پیشه یا تجارت، توسط شهرداری پرداخت می گردد.

در صورتی که در میزان و پرداخت مطالبه‌ی حق کسب و پیشه و تجارت اختلافی حاصل گردد، کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۸ قانون نوسازی و عمران شهری در مورد اختلاف مذکور اظهار نظر و رسیدگی می کند که نظر کمیسیون قطعی است.

مقایسه حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی

قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ از حق کسب و پیشه و تجارت و استحقاق ان نسبت به مستاجر صحبت به میان آورده است و در سال ۷۶ با تصویب قانون جدید، از حقی به عنوان سرقفلی نام برده است.

سرقفلی حقی است که موجر در ابتدای اجاره می‌تواند ان را به مستاجر یا مالک سرقفلی منتقل نماید.

در صورتی که مستاجر اقدام به تخلیه ملک نمود، می‌تواند سرقفلی را به قیمت عادله ی روز از موجر دریافت نماید.

تفاوت حق کسب و پیشه و تجارت با سرقفلی به صورت موارد ذیل می باشد:

– حق سرقفلی با شروع اجاره و پرداخت ان به موجر برای مستاجر ایجاد می گردد؛ در حالی که برای حق کسب و پیشه و تجارت با شروع اجاره آغاز و به مرور زمان ایجاد می‌شود.

– حق سرقفلی یک حق مالی است که با پرداخت ان به موجر ایجاد می‌شود؛ ولی حق کسب با عمل و فعالیت و جذب اعتبار و مشتری به دست می‌آید.

– حق سرقفلی قابل انتقال به مستاجر بعدی است؛ در حالی که حق کسب و پیشه و تجارت قابل انتقال به غیر نیست.

دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

هر چند ورثه ی مالک سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت مستحق دریافت ان هستند.

– حق سرقفلی قابل توقیف می باشد، ولی حق کسب و پیشه و تجارت قابل توقیف نمی‌باشد.

– با انتقال ملک بدون اجازه مالک به غیر توسط دارنده سرقفلی به غیر حق مذکور نصف نمی گردد.

در حالی که در حق کسب و پیشه و تجارت با انتقال ملک به غیر بدون اجازه ی مالک، مستاجر مستحق نصف حق کسب و پیشه و تجارت خواهد بود.

وکیل متخصص حق کسب و پیشه و تجارت در تهران

محمدرضا مهری قاضی سابق دادگستری، بهترین وکیل مطالبه حق کسب و پیشه و سرقفلی تهران، مدیریت موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و مسلط به رویه و جریان پرونده‌های حقوقی به همراه تیم وکلای تخصصی پایه یک دادگستری در زمینه پرونده‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، روابط موجر و مستاجر، سرقفلی، حق کسب و پیشه و تجارت، خانواده، حسبی، تجاری و بین‌المللی تجاری اقدام به مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان می‌نماید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

موبایل وکیل متخصص پرونده شهرداری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *