دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

 

مالکیت یکی از مهمترین امتیازاتی است که قانون هر کشور به اشخاص اعطا می کند که بر همین اساس، شخص می‌تواند با استفاده از این حق، در صورتی که دارای اهلیت استیفا باشد، هرگونه اقدام و تصرفی را که لازم بداند و موجب ایجاد اضرار به غیر نباشد، اعمال نماید.

با این وجود مالکیت اگرچه به فرد اختیار کامل را اعطا می کند، ولی این در صورتی است که مالکیت شخص بر عین مال خود، به صورت مفروز و منفرد باشد. بنابراین اگر مالکیت و حق مزبور نسبت به عینی، به صورت شراکتی و مشاع باشد، اگرچه حق مالکیت نسبت به کل عین برای هر یک از مالکین، مفروض است و هر یک مالک ملک شناخته می‌شود؛ ولی اعمال این مالکیت و تصرف محدودیت دارد و نمی‌تواند به تنهایی فقط از جانب یکی از مالکین اعمال گردد و باید مالکین دیگر هم با هرگونه اقدام و تصرفی که شریک و مالک مشاع، انجام می‌دهد، موافق و راضی باشند.

با این وجود، گاه، بین اشخاصی که مالکیت مشاع مفروض می باشد، اختلاف حاصل می گردد و به همین جهت، مالکیت ملک مشاع اشخاص، مورد انکار قرار می گیرد و این خود معلول عوامل متعددی است که در هر صورت مدعی مالکیت ملک مشاع باید با ارائه ی دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، حق قانونی خود را در کنار سایر مالکین اثبات نماید.

مطالبه حق کسب و پیشه

 

در این مقاله به بررسی دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع و راههای اثبات مالکیت ملک مشاع که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با مشاوره محمدرضا مهری، وکیل متخصص ملک در ایران، منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

 

سوالات مرتبط با دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

  • مالکیت مشاع چیست و چه تفاوتی با مالکیت مفروز دارد؟
  • عوامل ایجاد تنظیم دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع چیست؟راههای اثبات مالکیت ملک مشاع چیست؟
  • اقدامات تامینی در زمینه ی اثبات مالکیت ملک مشاع چیست؟
  • تنظیم دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع به چه نحوی است؟
  • مرجع صالح برای ارائه ی دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع چیست؟
  • وکیل متخصص پرونده اثبات مالکیت ملک مشاع کیست؟

 

ماهیت مالکیت ملک مشاع و تفاوت ان با مالکیت مفروز

مالکیت، حقی است که قانون به اشخاص اعطا می کند و به موجب ان حق هرگونه تصرف و اقدامی را به غیر از مواردی که قانون استثنا کرده است، می‌دهد.شکل مالکیت ملک مشاع، می‌تواند به صورت مفروز و مشاع باشد.مالکیت ملک مشاع در صورتی است که دو یا چند شخص، به نسبت سهمی که در ملکی دارند، دارای حق مالکیت در عین معینی می‌شوند و در واقع هر یک نسبت به سهم خود مالکیت ملک مشاع را دارا خواهند بود و اجتماع حقوق مالکین متعدد در ملک معینی به نحو اشاعه، عنوان مالکیت ملک مشاع را دارا خواهد بود.

سبب ایجاد مالکیت ملک مشاع می‌تواند، به صورت ارث و یا قراردادی باشد، به این نحو که وراث شخص متوفی در مالکیت ملکی با یکدیگر شریک می‌شوند و این مالکیت ملک به صورت اشاعه بین آن‌ها تعیین می گردد و یا اینکه دو یا چند شخص، با یکدیگر برای خرید و یا اجاره ی ملکی به نسبت سهمی که دارند مبادرت می ورزند.

وکیل آنلاین ملکی

مالکیت ملک به صورت مفروز، مالک منحصر به فرد در ملک می باشد و تفاوت ان با مالکیت ملک مشاع در این است که هیچ یک از شرکا نمی‌تواند به تنهایی و بدون رضایت شرکای دیگر نسبت به ملک مشاع هرگونه تصرف مادی و حقوقی داشته باشد ولی می‌تواند نسبت به انتقال سهم خود اقدام نماید ولی در نهایت برای تسلیم موضوع ملک مشاع(حتی به نسبت سهم  خود) اذن سایر مالکین ملک مشاع را داشته باشد.

 

عوامل ایجاد تنظیم دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

در صورتی که سبب مالکیت ملک مشاع، به موجب ارث باشد، عدم ذکر اسم یکی از ورثه در گواهی حصر وراثت و وجود رابطه ی نسبی اثبات نشده با مورث و وراث و در صورت قراردادی، عدم اجازه تصرف به خواهان و انکار مالکیت او در ملک مشاع می‌تواند عامل دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع باشد.

 

راههای اثبات مالکیت ملک مشاع

هرگاه بین مالکین در زمینه ی مالکیت ملک مشاع، اختلافی حاصل گردد و حق او تضییع گردد، می‌تواند با ارائه ی دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، در جهت اثبات سهم مالکیت خود در ملک مشاع دعوی حقوقی مطرح کند و به همین مناسبت باید برای اثبات مالکیت ملک مشاع، از طریقی که قانون اثبات را میسر دانسته است، گام بردارد:

  • اقرار: در صورتی که خوانده یا خواندگان دعوی و دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، ادعای خواهان به عنوان سهمی از مالکیت ملک مشاع را که مورد انکار قرار داده اند، مورد قبول قرار دهند و اقرار به نفع خواهان در جهت اثبات مالکیت ملک مشاع و به ضرر خود نمایند، مالکیت ملک مشاع اثبات می گردد.
  • سند: هرگاه خواهان دعوی و دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، برای اثبات مالکیت خود در ملک مشاع سندی ارائه نماید که حاکی از مالکیت او در ملک مشاع باشد، می‌تواند دو حالت داشته باشد:
وکیل متخصص ملکی

اگر سبب ایجاد مالکیت مشاع بین خواهان و خوانده یا خواندگان، ارث بوده باشد، شخص خواهان می‌تواند، با ارائه ی سند گواهی حصر وراثت خود و با اعلام و اثبات(شناسنامه) اینکه خود از وراث می باشد، در صدد اثبات مالکیت خود در ملک مشاع برآید.

اگر سبب ایجاد مالکیت ملک مشاع قراردادی باشد، در این صورت، سند عادی بیع نامه یا اجاره نامه ی خود را که مبنی بر اشاعه ی مالکیت خواهان و خوانده در ملک می باشد، ارائه می‌دهد ولی اگر در اسناد مذکور، اسم، مشخصات و امضای خواهان اعلام نشده باشد، باید با طرق دیگر از جمله رسید پولی که بابت سهم خود پرداخت نموده را ارائه دهد. همچنین با ارائه ی سند رسمی امکان‌پذیر می‌باشد.

  • شهادت: اثبات مالکیت ملک مشاع، می‌تواند خود با شهادت دو مرد عادل و یا یک مرد و دو زن عادل، اثبات گردد.
  • اماره: تصرف خواهان به عنوان مالکیت شریک در ملک مشاع و عدم اعتراض خوانده به حضور و تصرف او در ملک مشاع، می‌تواند، خود اماره و دلیلی بر مالکیت ملک مشاع باشد.
  • سوگند: در صورت عدم دلیلی، اگر خواهان با درخواست سوگند و رد ان به خوانده، خوانده خودداری نماید و او سوگند بخورد، اثبات مالکیت ملک مشاع او میسر می گردد.
  • اثبات نسب: اگر در صورتی که سبب مالکیت ملک مشاع، به موجب ارث باشد، شخص می‌تواند با اثبات نسب خود و اینکه یکی از وراث می باشد، با اثبات نسب خود در دادگاه صالح و در صورت قطعیت، اثبات نماید.

 

اقدامات تامینی در زمینه ی اثبات مالکیت ملک مشاع

در صورت جریان دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، خواهان می‌تواند با درخواست دستور موقت، از دادگاه و تودیع مبلغی به عنوان تامین، از تصرفات خوانده تا صدور رای جلوگیری به عمل بیاورد.

نمونه رای اثبات مالکیت

 

تنظیم دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

برای تنظیم دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، خواهان باید دادخواست خود را در ورقه ی دادخواست مربوط به دفتر دادگاه حقوقی نخستین تقدیم کند.پس از تکمیل مشخصات خود و خوانده و محل اقامت به صورت کامل، دادخواست خود را به صورت کامل به شرح ذیل تکمیل می کند:

ریاست محترم دادگاه حقوقی عمومی

احتراما به استحضار می رسانم:

اینجانب ……  با توجه به (اسباب تملک) قرارداد بیع / اجاره /  یا به سبب ارث / گواهی حصر وراثت/ سند عادی قولنامه/ و غیره/ که به عنوان اسناد و ادله ی مثبته ی مالکیت/ یا با توجه به ادله ی دیگر/ ضمیمه ی دادخواست گردیده است، به عنوان مالک بخش و سهمی از ملک به مختصات و شماره پلاک ثبتی …… واقع در ……  می باشم. لذا مالکیت بنده در ملک مشاعی مورد انکار خوانده قرار گرفته و از تصرف اینجانب در ملک به عنوان مالک مشاعی، خودداری به عمل آورده است. لذا با توجه به ادله ی پیوست شده در دادخواست، که به جهت اثبات مالکیت خود در ملک مشاع می باشد، از دادگاه محترم درخواست رفع مزاحمت و ممانعت خوانده از تصرف اینجانب به عنوان مالک بخشی در ملک مشاعی مورد نظر را خواستارم.

 

مرجع صالح برای ارائه ی دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع، یک دعوی حقوقی مالی است که هزینه ی خواسته با توجه قیمت منطقه ای ملک تعیین می گردد و دادگاه محل وقوع ملک مشاع، صلاحیت رسیدگی به دعوی و دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع را دارا می‌باشد.رایی که در مورد اثبات مالکیت ملک مشاع صادر می گردد، قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان و یا همچنین فرجام خواهی به مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای می‌باشد.

نکات مهم حقوق بانکی برای مدیران

 

وکیل متخصص دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

تیم وکلای تخصصی و حقوقی موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در امور حقوقی، کیفری، تجارتی، ثبتی، حسبی، تجارتی بین‌المللی، داوری داخلی و بین‌المللی و خانواده به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری تهران و دارای سابقه ی قضایی، اقدام به مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان در زمینه های حقوقی و پرونده‌های ملکی در سراسر ایران  می‌نماید.

۲.۷/۵ - (۸ امتیاز)

۱۲ دیدگاه

  • با سلام پدرم وراث احدی ازوارثین مرحوم پدربزرگم میباشد برادرش سند پدربزرگم رات صاحب کرده باحیله رای دادگاه رابه نفع خودش تمام کرده یعنی جزو وراث حساب نکرده وسندششدانگ پدربزرگ رابه اسم خودش زده است ما میتوانیم سهمی از زمین داشته باشیم

  • درود
    املاکی به صورت ارثیه به ۵ وارث رسیده. همگی مشا هستند. قابل افراز هم نیستند. ۲ نفر از ورثه حاضر به خرید یا فروش سهم خود به دیگر وراث یا فروش کل ملک نیستند. و این مشکل افرین شده. راه حل قانونی چیست برای حل این مشکل. دو قطعه زمین ثبت داده نشده هستند و قولنامه ای هستند و بقیه ثبت داده و با سند هستند

  • سلام. برادر بزرگم پس از مرگ پدرم دو قطعه از زمینهای زراعی (باغی) ما را به نام خود نسق زده در آن زمان ما صغیر بودیم . چگونه اثبات مالکیت کرده و نسق او را باطل کنیم ؟

    • سلام با تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی با راهنمایی وکیلی که انتخاب میفرمایید میتونین ادعاتون رو ثابت کنید

  • سلام ملکی قدیمی مربوط به ۳۰۰ سال پیش که مشاع بین دو برادر بوده…متاسفانه توسط وراث یکی از برادران توسط یک توافق نامه که مالکیت بنده را قید نکرده در دادگاه مطرح شده و بنده به عنوان یکی از وراث برادر دیگر میخام درخواست اثبات مالکیت کنم…ولی برای گواهی حصروراثت شناسنامه ان برادر ک ۲۰۰ سال پیش فوت کرده را ندارم…اسناد ماهم بصورت توافق نامه بین وراث هست(که مهر و امضای بزرگان آن زمان در ان موجود است).عایا راهی براهی اثبات مالکیت و حصر وراثت هست؟

    • سلام بله امکانش وجود داره در صورت تمایل به مشاوره و مطالعه اسناد و مدارکتون توسط وکیل با ما تماس بگیرید.

    • سلام
      درصورتی که یکی از شرکا ملک مشاع ، منگر استفاده شخصی از ملک کند ، آیا می توان از دادگاه درخواست کرد که از شرکت تلفن همراه وو غیر استعلام گرفت منبی بر استفاده مالک از ملک مشاع؟؟

  • سلام ملکی در شهرستان بصورت مشاع از شخصی خریداری کردم و وکالتنامه محضری و مبایعه نامه عادی هم از ایشان دارم برای افراز زمین خودم نسبت به سایر شرکا آیا باید درخواست اثبات مالکیت بدم لازم به توضیح هست که کل عرصه دارای سند رسمی می باشد

    • سلام و عرض احترام
      وقت به خیر
      با وکالتی که دارین سند رسمی ملک رو به نام خودتون منتقل کنین و بعد میتونین با سند مالکیت رسمی درخواست افراز رو ثبت کنید.
      بنابراین نیازی به طرح دعوی اثبات مالکیت در داداه با کیفیت مذکور نیست.
      موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *