مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه

از جمله حقوق مالی و مسلم زن، پرداخت نفقه به وی است. زنی که تمامی وظایف همسرداری را رعایت نموده و تمکین عام و خاص می‌نماید، مستحق دریافت  نفقه است. مطالبه نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته، در موارد اختلاف بین زن و شوهر بروز می کند و معمولا زن، در مواقع اختلاف، منکرپرداخت نفقه توسط شوهر در ایام گذشته نیز می‌شود. این رفتار زن، ریشه در آزار و اذیتی دارد که توسط شوهر روا داشته شده است. مطالبه نفقه گذشته، تابع شرایطی است و زن موظف به اثبات عدم پرداخت نفقه ایام گذشته از سوی شوهر می‌باشد. نفقه ایام گذشته فرزندان و نیز نفقه ایام گذشته اقارب، به هیچ عنوان قابل مطالبه نیست. برای درخواست نفقه ایام گذشته، در صورت استنکاف مرد از پرداخت نفقه و ادعای وی مبنی بر پرداخت نفقه ایام گذشته، نیاز به دلایل و مدارکی است که باید از سوی زوجه تهیه و تقدیم مرجع رسیدگی شود. مطالبه نفقه معوقه از طریق شورای حل اختلاف و یا دادگاه خانواده امکان‌پذیر می‌باشد. اما نشوز وناسازگاری زن، عدم تمکین خاص از مرد، ترک زندگی خانوادگی و یا توافق بر عدم پرداخت نفقه معوقه، می‌تواند از موارد دفاع مرد در عدم پرداخت نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته به زن باشد. گروه وکلای مهر، با مشاوره بهترین وکیل خانواده تهران، اقدام به تهیه مطلبی تحت عنوان مطالبه نفقه معوقه نموده است.

سوالات متداول درباره مطالبه نفقه معوقه

  • مطالبه نفقه ایام گذشته و نفقه معوقه، از طریق کدام مرجع صورت می‌گیرد؟
  • مطالبه نفقه معوقه، نیاز به چه دلایل و مستنداتی دارد؟
  • زندگی مشترک با مرد و پرداخت نیازهای مالی زن و تهیه معاش برای ادامه زندگی مشترک، قرینه ای بر پرداخت نفقه ایام گذشته محسوب می‌شود؟
  • آیا در هر شرایطی زن می‌تواند دعوای مطالبه نفقه معوقه را در دادگاه خانواده طرح نماید؟
  • هزینه‌های دادخواست مطالبه نفقه معوقه چه میزان است؟
  • میزان نفقه ایام گذشته چگونه محاسبه می‌شود؟
  • وکیل و مشاور حقوقی خانواده چه ویژگیهایی دارد؟
کاهش مجازات حبس جرم ترک انفاق

سوالات حقوقی  درباره مطالبه نفقه  معوقه و شرایط استقرار دین نفقه ایام گذشته به عهده مرد، در ادامه مطالب منتشر خواهد شد.

مفهوم نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته

ایجاد زوجیت از طریق عقد ازدواج دائم، موجب استقرار حق نفقه برای زن است. شوهر به عنوان رییس خانواده، مکلف به تامین نیازهای مالی همسر و فرزندان به صورت متعارف می‌باشد. پرداخت نفقه به صورت نقدی لازم نیست و همین که شوهر، نیازهای خانواده را تامین نمیاد کافی است. هزینه‌های غذا، چوشاک، تهیه مسکن مناسب، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر هزینه ای که از نظر عرف، لازم است در زمره نفقه قرار می گیرد. در نکاح موقت یا صیغه، اگر شرط بر پرداخت نفقه شده باشد، ذمه مرد مدیون می‌شود و مکلف به پرداخت نفقه است. در اختلاف زن و شوهر در پرداخت نفقه، شوهر مدعی پرداخت است. یا باید پرداخت نفقه را با فیش های واریزی اثبات نماید و یا از اوضاع و احوال زندگی، مشخص باشد که نسبت به پرداخت نفقه زن اقدام نموده است. در بعضی  موارد ممکن است مرد، نسبت به تامین مسکن مناسب و خرید منزل اقدام نماید، اما سایر نیازهای مالی زن را مرتفع ننماید. در این حالت امکان مطالبه بخشی از نفقه از مرد وجود دارد. نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته به نفقه ای گفته می‌شود که مرد مکلف به پرداخت بوده ولی از پرداخت ان امتناع نموده است. تعیین مابه التفاوت یا میزان نفقه ایام گذشته به شرحی که خواهد آمد، می‌باشد.

موانع پرداخت نفقه به زن

هر چند که پرداخت نفقه بر عهده مرد است. اما در بعضی مواقع، قانون از عدم پرداخت نفقه به زن حمایت می کند و مرد از اتهام ترک انفاق یا محکومیت در پرداخت نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته، معاف می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • نشوز و ناسازگاری زن، هرگاه زن بدون عذر موجه از ایفای وظایف زوجیت سرباز زند و حسن معاشرت نداشته باشد، نفقه ای به وی تعلق نمی گیرد.
  • ترک منزل توسط زن و عدم تمکین خاص، در این حالت نیز نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد. اما اگر زن باکره، بلافاصله بعد از عقد نکاح، از ایجاد رابطه جنسی خودداری نموده و از حق حبس برای دریافت و وصول مهریه استفاده نماید، استحقاق وی در دریافت نفقه، از بین نمی رود و مرد مکلف به پرداخت نفقه می‌باشد.
وکیل انحصار وراثت فرمانیه

مطالبه نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته

زن می‌تواند در صورت داشتن مدارک کافی جهت اثبات عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط شوهرش، دادخواست مطالبه نفقه معوقه را به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف تقدیم نماید. مطالبه نفقه معوقه، حق اختصاصی زن است و به نفقه فرزند و نفقه اقارب، قابل تسری نیست. پس نفقه ایام گذشته فرزند و اقارب، قابل مطالبه نیست.

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه معوقه

  • تنظیم فرم دادخواست مطالبه نفقه معوقه.
  • شناسنامه و کارت ملی.
  • سند ازدواج و یا رونوشت ان از دفتر رسمی ازدواج.
  • وکالتنامه وکیل.
  • پرداخت هزینه دادرسی.
  • استشهادیه شهود و یا هر مدرکی که ثابت کننده ادعا باشد.

مرجع تقدیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه

دعوای مطالبه نفقه معوقه همسر، در صورتی که میزان خواسته و مبلغ نفقه ایام گذشته، زیر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده است و در صورتی که مبلغ بالاتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی دارد. دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف، به محض وصول دادخواست و با تعیین وقت، موضوع را جه تعیین میزان نفقه به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌نماید. کارشناس رسمی دادگستری، با توجه به عرف و وضعیت مالی مرد و همچنین بررسی پرداخت یا عدم پرداخت نفقه به صورت جزیی یا کلی، میزان نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته را تعیین نموده و با مرجع صدور قرار کارشناسی اعلام می‌نماید. نظر کارشناس قابل اعتراض از سوی طرفین است. مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه گذشته، در صورت احراز عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، بر اساس نظر کارشناس یا با نظر قاضی شعبه، میزان نفقه را تعیین و مرد را محکوم به پرداخت ان می‌نماید. اثر عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، ولو با حکم دادگاه و عدم اجبار او به پرداخت نفقه، موجب ایجاد حق طلاق از سوی زن می‌شود.

نحوه تقسیط مهریه

وکیل متخصص مطالبه نفقه ایام گذشته

۵/۵ - (۲۱ امتیاز)

۸ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر خسته نباشید. من پدرم بعد از فوت مادرم با خانمی آشنا شدند و ازدواج کردند و بعد از مدتی این خانم خونه رو ترک کردند و از پدر من شکایت کردند و مطالبه نفقه داشتن پدر بنده در مقابل دفاع کردن که این خانم تمکین نداره و این خانم از خونه ما رفته و دیگه با ایشون زندگی نمیکنه. بعد انقدر پدر بنده تحت شرایط روانی بدی قرار گرفتند که عمرشون رو دادن به شما. حالا میخواستم بدونم که ما باید کاری بکنیم؟ ادامه این دادرسی چطوره یا چه باید بکنیم؟ ممنونم.

    • سلام وقت بخیر با توجه به توضیحاتی که ارائه فرمودید دعوای نفقه زوجه پدر شما همچنان به قوت خودش باقی و چون از نظر حقوقی ماهیت دعوا عنوان مطالبه‌ای دین هست ادامه پیدا میکند و وراث به قائم مقامی ایشان باید در جلسه دادرسی شرکت کنند یا با گرفتن وکیل دعوا را راهبری کنند. منتهای مراتب دعوای پدر شما که دعوای تمکین بوده و ادعا داشتند که ایشان برای دریافت نفقه باید به زندگی زناشویی برگردند با توجه به این که پدر شما به رحمت خدا رفتند، منجر به سقوط دعوا و دادگاه با قرار سقوط دعوا این ادعا را روبرو می‌کند. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.

  • سلام. همسر من به خاطر اختلافاتی که با هم داشتیم به مدت یک سال از من جدا زندگی میکرد. حالا بعد از چند سال نفقه آن یک سال را از من میخواهد. آیا بنده موظف به پرداخت نفقه هستم یا خیر؟

    • سلام. با توجه به این که به نفقه پرداخت نشده زوجه مرور زمان تعلق نمی‌گیرد، لذا در صورتی که به تشخیص دادگاه، سکونت جداگانه زن مانع دریافت نفقه نگردد، می‌توان نفقه مذکور را بدون در نظر گرفتن مرور زمان دریافت کرد. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید

  • ⁉️پرسش وپاسخهای اعلامی در خصوص نفقه

    ❓پرسش :خانمی در مراجعه حضوری اعلام‌داشتند:

    همسرم پنج ماه است که از دادن خرجی خودداری می کند . آیا قانونا می توانم او را وادار به این کار کنم؟
    اجبار مرد به پرداخت نفقه همسر و فرزندان چگونه امکان‌پذیر هست؟

    • مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده ‌مصوب ۱۳۹۱ ، هرکس با داشتن استطاعت مالی ، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شود . تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می ‌ شود .
      تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ‌ ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *