مطالبه وجه سفته

امروز با موضوع مطالبه وجه سفته و راههای قانونی آن به شما هستیم.

مطالبه وجه، بابت بدهی، صورت های مختلفی دارد.

در بعضی از موارد، که طلبکار، اقدام به مطالبه وجه از بدهکار می‌نماید، طلب دارای تضمین و پشتوانه است، مثلا وقتی در قبال طلبی، سند تجاری، مانند چک یا سفته، وجود دارد، طلب، مبتنی بر ضمانت است .

اما گاهی ممکن است، مطالبه طلب، بدون اسناد تجاری باشد و طلبکار، صرفا یک رسید عادی در دست داشته باشد.

در هر صورت، امکان مطالبه وجه، برای طلبکار وجود دارد ، اما اینکه مطالبه وجه از چه راهی صورت پذیرد تا بتوان در سریعترین زمان ممکن و با تضمین اخذ نتیجه، دعوی مطالبه وجه سفته و یا هر نوع سند تجاری و غیر تجاری را مطرح نمود، از پیچیدگیهای دعاوی حقوقی است.

نکات مهم در موضوع مطالبه وجه سفته

آیا تاکنون، مطالعه ای درباره راههای مطالبه وجه سفته، و سایر اسناد تجاری، داشته اید؟

آیا باواژه هایی چون سفته، برات یا چک آشنایی دارید؟

شرایط صحیح نگارش سفته و امضای ان چیست؟

آیا امضا کننده ظهر سفته، ظهرنویس، مسولیت پرداخت وجه سفته را دارد؟

ورشکستگی به تقصیر

آیا عدم پرداخت وجه سفته موجب محکومیت کیفری می‌شود؟

وکیل متخصص در دعوی مطالبه وجه سفته چه ویژگیهایی دارد؟

مشاوره حقوقی مطالبه وجه سفته ،ازچه راههایی امکان‌پذیر است؟

دارنده باحسن نیت اسناد تجاری به چه کسی اطلاق می‌شود ؟

مهلت طرح دعوی مطالبه وجه سفته تا چه زمانی است؟

نحوه محاسبه هزینه‌های مطالبه وجه سفته را می دانید؟ طول دعوی مطالبه وجه سفته چقدر است؟

آیا امکان طرح دعوی مطالبه وجه سفته ،بدون حضور وکیل پایه یک دادگستری ،امکان پذیر است؟

مدارک لازم جهت مطالبه وجه سفته چیست؟

به سوالات بالا در ادامه متن که توسط وکلای پایه یک دادگستری، در گروه وکلای مهر ،تهیه شده است، به صورت مفصل، پاسخ داده خواهد شد.

حیات گروه وکلای مهر، منبعث از مجوز قانونی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، می باشد و امکان خدمت رسانی به شما عزیزان را بر اساس این مجوز یافته است، و به حق، یکی ازموفق ترین گروههای حقوقی درسطح کشوری و بین‌المللی می باشد. با ما همراه باشید …

اسناد تجاری

اسناد تجاری، به اسنادی گفته می‌شود که داد و ستد را تسهیل نموده و باعث رونق اقتصادی می‌شوند. برگه هایی چون اوراق قرضه، اسکناس صادره از بانکها،حواله های ارزی، قبض انبارهای عمومی و بارنامه های صادر شده از بنگاههای حمل ون قل و… ،همگی در زمره اسناد تجاری قرار می گیرند، اما انچه موضوع بحث ماست، فقط سه نوع سند تجاری را شامل می‌شود که عبارتند از چک ،سفته و برات که در این مقاله به ویژگیهای آن‌ها می‌پردازیم.

چک

یکی از مهمترین اسناد تجاری که باعث چرخش آسان پول درسطح کشور و بدون مراجعه به بانک‌ها می‌شود، چک است.

در مورد سفته بیشتر بدانیم

چک برگه ای است که دارنده پول، باتنظیم ان به نفع شخص ثالث و یا خودش، وجوهی را که نزد حواله گیرنده دارد، به صورت جزیی و یا کلی به وی واگذار می  نماید.

هر چند که در تعریف چک، حواله گیرنده به صورت مطلق، قید شده است، اما، دارا بودن وصف سند تجاری درباره چک، صرفا درباره چکهایی است که حواله گیرنده ان، یکی از بانکهای مجاز از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد.

برات

برات، با توجه به اعتبار جهانی بودن و دردنیای امروزی، افتتاح ال سی در بانکهای جهانی، یکی از معتبرترین اسناد تجاری محسوب می‌شود.

صادرکننده برات، طی نوشته ای، به شخص دیگری دستور می‌دهد تا در زمان معین، مبلغ معینی را به شخص سومی پرداخت نماید.

ماهیت حقوقی برات، حواله است که در داخل و خارج از کشور و سطح بین‌المللی، کاربرد دارد.

سفته

یکی از آنواع اسناد تجاری  که مورد بحث در این مقاله است، سفته می باشد. سفته سند تعهدی است که به وسیله تنظیم و امضای ان ،امضا کننده سفته، متعهد می‌شود تا وجهی را به دارنده سفته و یاشخص ثالث و یا حامل ،درسررسید معینی بپردازد.

مطالبه وجه سفته

برای مطالبه وجه سفته، در صورتی که متعهد ،ازپرداخت وجه سفته درسررسید خودداری نموده باشد ،برای وصول سفته ،طلبکار تکالیفی دارد که در صورت عدم انجام این تکالیف قانونی، محرومیت ازبعضی تسهیلات جهت وصول وجه سفته ،را به دنبال خواهد داشت.

این تکالیف عبارتند از:

واخواست سفته

دارنده سفته حداکثر ظرف ۱۰روز اززمان سررسید سفته، از طریق فرم های چاپی محخصوص که توسط وزارت دادگستری تهیه می‌شود و یا فرم های مخصوص بانکی، موظف است مراتب اعتراض خود به عدم پرداخت وجه سفته را رسما به بدهکار اعلام نماید.

کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

این اعتراض که واخواست نامیده می‌شود ،جهت استفاده از امتیاز طرح دعوی همزمان مطالبه از صادر کننده و ظهر نویسان، درخواست صدور تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی، لازم است.

در غیر این صورت، سفته بایک رسید عادی تفاوتی نخواهد داشت و دیگر سند تجاری محسوب نمی‌شود.
  

طرح دعوی مطالبه وجه سفته در مهلت قانونی

مهلت طرح دعوی به طرفیت صادر کننده وظهر نویسان ،پس از واخواست، حداکثر یکسال برای خوانده هایی که ساکن ایران هستند و دو سال برای خوانده هایی که مقیم خارج ازکشور هستند ،می باشد .در صورت عدم رعایت مواعد مذکور، از امتیازاتی نظیر ،مسولیت تضامنی صادر کننده وظهر نویسان ،صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی محروم شده و باید مانند پرونده‌های عادی مطالبه وجه، به پرونده رسیدگی شود.

دعوی مطالبه وجه سفته در چه مراجعی قابل طرح است ؟

دوستان عزیز دقت داشته باشید که سفته، مانند چک از اسناد لازم الاجرا محسوب نمی‌شود و امکان طرح دعوی وصول وجه سفته در اداره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد، امکان پذیر نیست، بلکه فقط محاکم حقوقی دادگستری و در مواردی با رعایت نصاب مبلغ ،شوراهای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به دعوی مطالبه وجه سفته را دارند و سفته مانند چک با رعایت شرایط ،ضمانت اجرای کیفری ندارد و در هر صورت ،دعوی مطالبه وجه سفته باید از طریق محاکم حقوقی طرح و پیگیری شود.

اما اگر بدهکار ،پس از صدور رای ،در مهلت مقرر اقدام به پرداخت وجه سفته ننمود واعسار ازپرداخت یکجای محکوم به را نیز به اثبات نرساند، با درخواست طلبکار تا زمان پرداخت وجه سفته و یا اثبات اعسار ،بازداشت خواهد شد.

ابطال صورت جلسه افزایش سرمایه

صدور سفته به عنوان ضمانت

در بعضی از شرکتهای خصوصی ،مرسوم است که ازکارکنان، بابت ضمانت حسن انجام کار ،سفته با مبالغ معین و یا نامعین دریافت می‌شود.

اگر درقرارداد منعقده مابین کارگر وکارفرما ،شماره سفته نوشته شده باشد و درمتن سفته نیز قید شود که بابت حسن انجام کار است ،عدم بدهی صادر کننده  و ظهر نویسان به دارنده سفته محرز است و در صورتی که پیمانکار یا کارگر قصوری مرتکب نشده باشد، کارفرما حق استفاده از سفته را ندارد.

اما در صورت اثبات قصور یا تقصیر در دادگاه ،امکان استفاده از سفته و وصول وجه سفته را دارد.

در غیر این صورت و مقصر نبودن، اقدام کارفرما جهت وصول سفته، خیانت درامانت محسوب می‌شود اما اگر در قرارداد قید نشده باشد، وصف تجریدی و عدم توجه ایرادات به اسناد تجاری حاکم است و اثبات ضمانتی یا امانتی بودن سفته مشکل است.

وکیل ومشاور حقوقی متخصص جهت وصول وجه سفته

وصول وجه سفته ومطالبه وجه ان، با توجه به قیودی که درقانون تجارت، برای وصول وجه سفته آمده است، امری تخصصی محسوب می‌شود.

وکلای امور تجاری که با مسائل مربوط به چگونگی وصول اسناد تجاری، آشنایی داشته باشند، امکان ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در باب چگونگی وصول وجه سفته را دارند.

بعضی از افراد ناآگاه که حتی در مشاوره های خود، وصول وجه سفته از صادر کننده و ظهر نویسان را از طریق اجرای ثبت، امکان‌پذیر می دانند، مرجع مناسبی جهت مشاوره حقوقی و قبول وکالت در امور تجاری،نیستند.

باکمی تحقیق درباره موسسه حقوقی معتبر و یا وکیل دادگستری ،امکان انتخاب وکیل متخصص در امور تجاری و مطالبه وجه سفته را دارید.

مشاور حقوق بانکی

مدارک لازم جهت طرح دعوی مطالبه وجه سفته

مانند همه پرونده‌های حقوقی، تکمیل و تقدیم فرم مخصوص دادخواست ،اولین اقدام جهت شروع پرونده می باشد.

مدارکی چون گواهی واخواست سفته ،کپی کارت ملی وکپی رو وپشت سفته در صورتی که دادخواست به طرفیت ظهر نویسان نیز طرح شده باشد از دیگر مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوی مطالبه وجه سفته می باشد.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با دراختیار داشتن وکلای متخصص در امور اسناد تجاری، وکلای متخصص در امور خانواده، وکلای متخصص در امور مهاجرت و سایر رشته های حقوقی و با داشتن پشتوانه رضایت تعداد زیادی از موکلین، همواره سعی در ارتقا خدمات به شما عزیزان دارد.

گروه وکلای مهر، یکی ازبرترین گروههای حقوقی در ایران ،بامشاوره مستقیم محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری  و اختصاص ۲ وکیل پایه یک دادگستری به هر پرونده، امکان حصول موفقیت در پرونده‌های حقوقی شما عزیزان را افزایش داده و با نظارت مستمر بر امور و پیگیری پرونده‌ها از بدو قرارداد و درسریعترین زمان ممکن، حصول نتیجه پرونده را در دستور کار خود قرار داده است.

جهت اخذ مشاوره رایگان تلفنی وتعیین وقت مشاوره حضوری باوکلای متخصص دادگستری، با ما تماس بگیرید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *