مهمترین روش‌های پولشویی

مهمترین روش‌های پولشویی

مهمترین روش‌های پولشویی


امروز با تشریح مهمترین روش‌های پولشویی با شما هستیم.

امروزه مجرمان به دنبال این هستند که با رفتار مجرمانه در زمان کوتاهی به ثروتی هنگفت دست یابند و پس از تحصیل (به دست آوردن) ثروت، به منظور مخفی نمودن اعمال مجرمانه و فریب مقامات قضایی و مسولان انتظامی ذی‌ربط از رفتار مجرمانه خود، سعی می‌نمایند با ترفندهای قانونی، منشا تحصیل ثروت را قانونی جلوه دهند تا از این راه از مجازات رفتار مجرمانه بگریزند.

به  این حیله و تقلب در پنهان نمودن رفتار مجرمانه فرآیند پولشویی گفته می‌شود که مجرمان حرفه ای روش‌های متنوعی به منظور انجام فرایند پولشویی بر می‌گزینند که در اثر آن خواسته یا ناخواسته موجب نابسامانی اقتصاد، بحران افزایش تورم و تضعیف دولت می‌شود.

وکیل موسسه حقوقی مهرپارسیان همکار گروه وکلای مهر با سال‌ها تجربه مستمر در مشاوره حقوقی پولشویی و وکالت پرونده‌های کیفری مشابه در این نوشتا به بررسی ارکان تشکیل دهنده پولشویی، مهمترین روش‌های پولشویی، تعیین مجازات پولشویی پرداخته است.

سوالات متداول در خصوص جرم پولشویی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

پولشویی چیست ؟

ارکان تشکیل دهنده پولشویی کدامند؟

مجازات پولشویی چگونه تعیین می‌شود؟

مهمترین روش‌های پولشویی چیست؟

چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به جرم پولشویی را دارد؟

قوای سه گانه و مقامات قضایی جهت برخورد با پولشویی چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های پولشویی کیست؟

خدمات گروه وکلای مهر در معرفی وکیل دفاع از جرم پولشویی چیست؟

[/stextbox]

تعریف جرم پولشویی و ارکان تشکیل دهنده آن

قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 در سه بند پولشویی را تعریف کرده است.

عفو محمد علی نجفی

به موجب ماده 2 قانون مزبور پولشویی عبارت است از:

الف: تحصیل (به دست آوردن)، تملک (مالک شدن)، نگهداری یا استفاده از عواید (درآمد) حاصل از ارتکاب جرایم با علم به منشا مجرمانه آن پول.

ب: تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی (درآمد) به منظور پنهان یا کتمان کردن منشا مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم از ارتکاب جرم به دست آمده یا کمک به مرتکب جرم منشا به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود.

پ: پنهان یا کتمان کردن منشا، منبع، محل، نقل و انتقال، جابجایی یا مالکیت عوایدی (درآمد) که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل (به دست آمده) شده باشد.

این تعریفی است که قانون بیان داشته است اما در تعریف ساده می‌توان گفت پولشویی فرآیندی است که به موجب آن ثروت و درآمد نامشروع حاصل از فعالیت مجرمانه به ثروت و پول تمیز تبدیل می‌شود.

مهمترین ویژگی‌های جرم پولشویی

پولشویی جرمی است که در ادامه رفتار مجرمانه ای واقع می‌شود از همین رو بسیاری از حقوقدانان جرم پولشویی را جرم ثانویه می‌دانند به این معنا که  مرتکب جهت ارتکاب جرم پولشویی می‌بایست جرم دیگری همچون قاچاق مواد مخدر، فرار مالیاتی، آدم ربایی، اختلاس، ارتشا (رشوه گرفتن)، کلاهبرداری، فروش اعضای بدن و غیره واقع شده باشد.

پولشویی جرمی سازمان یافته است و همین سازمان یافته بودن پولشویی سبب دشواری تعقیب مجرمین توسط مقامات قضایی می‌شود.

به عنوان مثال کلاهبرداری که به صورت انفرادی مرتکب جرم می‌شود با تعقیب مقامات قضایی و انتظامی دستگیر می‌شود اما پولشویی سطوح مختلفی از مجرمان از عاملین ساده تا مجرمان دلال و مجرمان حرفه ای را شامل آن می‌شود.

شکایت از دندانپزشک

پولشویی جرمی مستمر است به این معنا که فرآیند تطهیر (مشروع جلوه دادن) پول نامشروع در یک پروسه زمانی انجام می‌شود.

مهمترین روش‌های پولشویی

روش‌های پولشویی و تطهیر (پاک‌سازی) پول بسیار متنوع می‌باشد و به عواملی همچون نوع جرم، نوع سیستم اقتصادی و مقررات کشوری که در آن جرم تحقق یافته است و همچنین قوانین کشوری که در آنجا پول تطهیر می‌شود مرتبط است.

نکته ای که در همه شیوه‌های پولشویی مشترک می‌باشد این است که معمولا مرتکبان پولشویی به منظور کاهش جلب توجه مقامات قضایی و اجرایی به عملیات تطهیر پول مقادیر زیادی از وجه نقد را به مقادیر خرد تبدیل کرده یا به طور مستقیم در بانک‌ها سرمایه گذاری می‌نمایند.

مهمترین شیوه‌های پولشویی عبارتند از:

سرمایه گذاری در خرید سهام و بورس اوراق بهادار و اوراق مشارکت

سرمایه گذاری در رستوران‌های زنجیره ای، صرافی، کارواش

ایجاد سازمان‌های خیریه قلابی: در این شیوه، مجرم از پولی که در نتیجه جرایمی مانند کلاهبرداری، مواد مخدر و غیره تحصیل (به دست می‌آورد) می‌کند در راه تاسیس و ایجاد سازمان‌های خیریه غیرواقعی هزینه می‌کند چراکه موسسات خیریه قابلیت دریافت هدایای نقدی و غیر نقدی از تمام نقاط جهان را دارند.

سرمایه گذاری در مشاغل زیان دیده: از دیگر روش‌های مرتکبان جرایم پولشویی، سرمایه گذاری در مشاغل و فعالیت‌هایی است که در حال ورشکستگی قرار دارند به این صورت که مرتکب جرم پولشویی ثروت حاصل از جرم را در یک تجارت مشروع که در حال ورشکستگی قرار دارد سرمایه گذاری نموده و پس از آن دفاتر، اسناد و مدارک آن را تغییر می‌دهد تا وانمود نماید که آن تجارت سودآور است و وجوهی را که از جرم تحصیل (به دست آوردن) نموده است را به عنوان سود شرکت نشان می‌دهد به گونه ای که انگار وجوه مورد نظر حاصل فعالیت‌ها و معاملات شرکت می‌باشد.

کلاهبرداری از متقاضیان مهاجرت

سرمایه گذاری در خرید املاک و مستغلات

استفاده از موسسه‌های مالی و اعتباری

آسان‌ترین روش پولشویی، بهره مندی از موسسات مالی رسمی می‌باشد. در این شیوه نقدینگی حاصل از رفتار مجرمانه نزد شعب بانک یا هر نهاد و سازمان مالی و اعتباری رسمی داخلی یا خارجی سرمایه گذاری می‌شود.

بهره مندی از شیوه‌های رایج در داد و ستد الکترونیکی، از مناسب ترین روش‌های انتقال سپرده‌های داخلی به موسسات و نهاد‌های خارج از کشور می‌باشد که این روش پولشویی تشخیص عواید (درآمد) نامشروع را بسیار دشوار و بعضا ناممکن می‌نماید.

خرید و فروش آثار هنری یکی از روش‌های پولشویی است.

تاسیس و ثبت شرکت‌های چند ملیتی بین المللی

خدمات گروه وکلای مهر

جرم پولشویی از جرایم مهمی است که قانون‌گذار به آن توجه خاصی داشته است به طوری که در قانون مستقلی به عنوان قانون مبارزه با پولشویی لازم الاجرا گردیده است.

چنانچه در خصوص جرم پولشویی سوالاتی دارید حتما با وکیل کیفری مشاوره حقوقی داشته باشید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهرپارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

5/5 - (32 امتیاز)

2 دیدگاه

  • باسلام بنده کارمند یک شرکت هستم که یا توجه به اطلاعاتی که دارم احساس میکنم که شرکت در حال پولشویی است.این شرکت معتبر اقدام به دریافت وام از بانک… برای خیرید ماشین الات کرده.و بعد با تغیر یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند به اسم شرکت و رنگ امیزی و سرویس دستگاه های قبلی دوباره به نام خرید ماشین الات اقدام به دریافت وام کرده و باز هم به همین من اد و این چرخه تا جایی که من مطلع هستم ۴ دفعه انجام شدا به طوری که حتی هر ماه حقوق پرسنل به دو یا ۳ بانگ مختلف(برای مثال مهرماه حقوق یک کارگر به ۳ قسمت تقسیم شده و ۱میلیون به بانک سپه،۱میلیون بانک ملی،۱میلیون به بانک ———– واریز میگردد و ماه بعد۳ بانک متفاوت)بدین ترتیب که در تمام بانک ها ضامن هستند و یا ماشین الات سوال بنده این است که ایا مالک یا مدیر عامل در حال انجام پولشویی میباشد؟در ضمن زمانیکه ناظر بانک برای تایید پرداخت وام مراجعه میکند به کارگران شدیدا تایید میشود که اگر سوال شد اسم جدید شرکت را بگوییند و اسم قدیمی را فراموش کن.ممنون میشم سوالم رو جواب بدید.و اینکه اگر این حرکت باید گزارش بشه چه عواقبی در انتظار فرد گزارش داننده است و اگر گزارش نشود و بعد ها سیستم قضایی متو جه عدم افشای پولشویی بشود چه عواقبی دارد برای من دارد ؟

    • با سلام و احترام

      در رابطه با مسوولیت شما:
      مسئولیت متوجه مدیران شرکت هست .و شما بعدا اتهامی علیه تان مطرح نمیشود زیرا سمتی ندارید .
      عدم اعلام تخلف در قانون بیشتر متوجه مدیران و پرسنل ادارات دولتی هست.
      شما میتوانید همانطور که هر نهادی داری حفاظت اطلاعات یا حراست میباشد موضوع را به انها بفرمایید بطور محرمانه.

      منتها اطلاع دادن به دادستانی به عنوان مدعی العموم و مرجع قضایی امری بهتر قانونی و منطقی تر میباشد.
      و همچنین اعلام گزارش تخلف :به اداره کل وزارت اطلاعات./و نهاد های مرتبط.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *