نمونه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه

نمونه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه

نمونه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه


امروز با موضوع نمونه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه با شما همراه هستیم.

در طی این سال‌ها با توجه به شدت تورم روزافزون و افزایش قیمت نرخ ارز وسکه، محکومان مهریه به تکاپوی این افتادند تا چاره‌ای بیندیشند و این موضوع را به اطلاع محاکم قضایی برسانند که اقساطی را که تا چند ماه پیش توان پرداخت آن را داشتند در حال حاضر توان پرداخت بعضا یک سوم آن را هم ندارند، تا چاره‌ای اندیشیده شود و بدهکاران از این مخمصه نجات پیدا کنند، البته قانون ظرفیت‌هایی را برای این قبیل مسائل پیش بینی کرده است مهلت عادله ، اعسار ، و.. مواردی از این دست هستند ، که می‌توانند سکان دار عدالت به مثابه انصاف باشند.

در ادامه همگام با شما به بررسی یک نمونه دادخواست تعدیل مهریه و احکامی که در خصوص آن صادر گردید می‌پردازیم .

نکات مهم نمونه دادخواست تعدیل اقساط مهریه

  • آیا این حق قانونی زوج است که تعدیل اقساط را مطالبه نماید؟
  • چه زمانی می‌توانیم دادخواست مطالبه تقسیط مهریه بدهیم ؟
  • چه محاکمی صلاحیت رسیدگی به موضوع تقسیط را دارند؟

طبق کدام قانون زوج حق درخواست تعدیل تقسیط را دارد؟

طبق تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی به هر کدام از زوج و زوجه اختیار داده می شود که پس از صدور رای تقسیط ، با تقدیم داد خواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند.

درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟

چه زمانی دعوی تعدیل اقساط قابلیت طرح دارد؟

دعوای تعدیل تقسیط مهریه از سوی زوج از زمانی امکان پذیر می باشد که رای مبنی بر قسیط مهریه صادر شده و قطعی گردیده و چند ماهی از پرداخت قسط گذشته باشد یعنی اقساط حداقل سه الی چهار ماه را پرداخت نموده باشد و با توجه به تورم به وجود آمده یا اتفاقات پیش آمده در درآمد زوج باعث گردیده که نتواند اقساط را طبق میزان مقرر شده پرداخت نماید. در این شرایط زوج می تواند اقدام به ارائه دادخواست تعدیل تقسیط مهره را بنماید.

چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعوی تقسیط مهریه را دارد؟

دادگاه صالح به رسیدگی به دعوای تعدیل تقسیط مهریه همان دادگاه رسیدگی کننده به خواسته اصلی می باشد. دعوای تعدیل تقسیط مهریه دعوای غیر مالی بوده و هزینه دادرسی آن با دعاوی غیر مالی می بایست پرداخت شود.

چه مدارکی برای طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه لازم است؟

مدارکی که جهت دلایل و منضمات دادخواست تعدیل تقسیط مهریه ارائه می شود عبارت است از استشهادیه که طی آن دو نفر شاهدی که از وضعیت زوج اطلاع کامل دارند جهت ادای شهادت در دادگاه معرفی شده باشند.

فیش حقوقی و یا مدارکی که وضعیت مالی جدید زوج را اثبات نماید.

پس از ثبت دادخواست تعدیل چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از ثبت دادخواست تعدیل تقسیط مهریه به یکی از شعب دادگاه خانواده صالح به رسیدگی ارجاع می گردد و پس از آن وقت رسیدگی تعیین و به طرفین ابلاغ خواهد شد.

زوجه می تواند در صورت اثبات توانایی مالی زوج دفاعیات لازم را به عمل آورد پس از استماع شهادت شهود و بررسی مدارک ارائه شده در صورتی که دادگاه عدم توانایی مالی زوج را محرز بداند با توجه به تغییر در وضعیت معیشت و در آمد زوج نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می کند. و این رای قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر می باشد.

وکیل طلاق در صادقیه

زوج در چه صورتی استحقاق  این را خواهد داشت که در دعوی تعدیل پیروز شود؟

دعوای تعدیل تقسیط مهریه از سوی زوجه زمانی امکان پذیر است که رای مبنی بر تقسیط مهریه ثابت شده و قطعی گردیده و از زوجه طبق اسناد و مدارکی که به دست آورده حاکی از این می باشد که زوج از اعسار خارج شده و توانایی پرداخت یک جای مهریه و یا افزایش اقساط مهریه را دارد. لذا ایشان نیز می تواند دادخواست تعدیل تقسیط مهریه را ارائه نموده و دلائل و مدارک خویش را ضمیمه می نماید.دادگاه صالح به رسیدگی و هزینه دادرسی و روند رسیدگی به پرونده همانند دعوای تعدیل تقسیط از سوی زوج می باشد و در صورت اثبات ، دادگاه با عنایت به مدارک ارائه شده رای به افزایش اقساط مهریه را صادر می نماید. رای صادره نیز قابل تجدید نظر خواهی می باشد.

وکیل مدافع دادخواست تعدیل مهریه

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث تعدیل مهریه یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

رجوع از هبه به فرزند

۳.۴/۵ - (۵ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *