نمونه دادخواست خلع ید

نمونه دادخواست خلع ید

نمونه دادخواست خلع ید


نمونه دادخواست خلع ید

در مواردی که غصب مال غیر منقول و یا تصرف مال غیر منقول توسط غیر مالک به وقوع می پیوندد، و علیرغم ارسال اظهارنامه قانونی، فرد متصرف از خلع ید خودداری می‌نماید، چاره ای جز تقدیم دادخواست خلع ید به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک باقی نمی ماند. در بعضی مواقع، امکان طرح شکایت کیفری تصرف عدوانی وجود دارد ولی در بسیاری از پرونده‌ها، فقط امکان تقدیم دادخواست خلع ید و قلع و قمع بنا وجود دارد.

نمونه دادخواست خلع ید در بسیاری از کتاب های حقوقی و مجموعه های نمونه آرا حقوقی، موجود است، اما با توجه به درخواست های مکرر کاربران صفحات مجازی گروه وکلای مهر، دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، و موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، در ادامه این نوشته شرایط تقدیم دادخواست خلع ید و همچنین نمونه دادخواست خلع ید، برای استفاده عزیزان قرار داده خواهد شد. نمونه دفاعیه خلع ید، و نمونه رای خلع ید و دادخواست حکم تخلیه، در مقالات جداگانه درج شده است.

مباحث قابل طرح در نمونه دادخواست خلع ید

  • در دادخواست خلع ید چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد؟
  • نمونه دادخواست خلع ید باید حاوی و متضمن چه اسناد و مدارکی باشد و چگونه می توان به نمونه دادخواست خلع ید دسترسی پیدا کرد؟
  • در چه مواردی دادخواست خلع ید تقدیم دادگاه می‌شود و آیا در املاکی که مبلغ آن‌ها کمتر از بیست میلیون تومان می باشد، تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف مجاز است؟
  • برای تنظیم لایحه دفاعیه دعوای خلع ید، چه نکاتی باید رعایت شود و چرا برای تنظیم دادخواست خلع ید و یا لایحه خلع ید، مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری لازم است؟
اعاده دادرسی توسط شاکی

شرایط لازم برای تنظیم دادخواست خلع ید

  1. داشتن سند مالکیت: در مواردی که ملک تصرف شده توسط غیر، سابقه ثبتی دارد، بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، داشتن سند مالکیت و مالکیت رسمی بر ملک مورد دعوا، الزامی است. یعنی در صورتی که خواهان، مالک رسمی ملک در نقاطی که سابقه ثبتی دارند، نباشد، امکان تقدیم دادخواست خلع ید را ندارد.
  2. متصرف بودن شخص ثالث: اگر شخصی غیر از مالک و یا دارنده اجازه از سوی مالک اقدام به تصرف ملکی نموده و حتی در ان احداث بنا کرده باشد، ابتدا باید با اظهارنامه قانونی و رسمی به متصرف اعلام شود که نسبت به تخلیه ملک اقدام نماید. در صورت خودداری از تخلیه و تحویل ملک امکان ارائه دادخواست خلع ید وجود دارد.
  3. اطلاع از قیمت منطقه ای ملک جهت تعیین هزینه ابطال تمبر دادرسی که بر اساس تقویم خواسته انجام می‌شود.

نمونه دادخواست خلع ید

خواهان: نام مالک رسمی ملک  و یا مالکین در ستون خواهان درج می‌شود.

خوانده: نام متصرف ملک و یا غاصب در این قسمت درج می‌شود.

وکیل خواهان: در صورتی که دادخواست توسط وکیل مطرح می‌شود، نام وکیل خواهان در این قسمت درج می‌شود.

تعیین خواسته و بهای ان: در این قسمت خواسته خواهان درخواست صدور حکم به خلع ید خوانده از پلاک ثبتی………. واقع در….. مقوم به دویست و یک میلیون ریال به انضمام پرداخت اجرت المثل ایام تصرف و پرداخت هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل

دلایل و منضمات: تصویر مصدق کارت ملی- تصویر مصدق سند مالکیت- تصویر اظهارنامه قانونی ارسال شده و گواهی ابلاغ- تصویر استشهادیه شهود- درخواست استعلام ثبتی- درخواست ارجاع به کارشناس و معاینه محل

وکیل در اهواز

متن نمونه دادخواست خلع ید

ریاست محترم مجتمع قضایی/ دادگاه عمومی شهرستان/ دادگاه عمومی بخش( محل وقوع ملک مورد تصرف)

با سلام و احترام، با توجه به مندرجات ستون های بالا، موارد زیر جهت روشن شدن موضوع به استحضار می‌رسد:

اول: به موجب سند رسمی شماره1111111 این جانب خواهان پرونده، مالک رسمی یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 222222متر مربع واقع در تهران- خیابان ری- خیابان هفتم- پلاک 18 می باشم.

دوم: خوانده محترم در جریان احداث ساختمان در مجاورت زمین بنده، یک متر از عرض زمین این جانب را در طول 18 متر تصرف نموده است که با ارسال اظهارنامه قانونی، مشارالیه اظهار می دارد، بدون قصد تصرف اقدام به تصرف ملک بنده نموده است.

سوم: با توجه به مندرجات قانون مدنی و لزوم احترام به مالکیت افراد، از زمان اطلاع ایشان از تصرف در ملک بنده ید ایشان غاصبانه است ولی مشارالیه از خلع ید و رفع تصرف خودداری می‌نماید.

با تقدیم دادخواست حاضر و مستندات پیوست، رسیدگی به موضوع و عنداللزوم، ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری جهت تعیین میزان دقیق تصرفات خوانده و در نهایت صدور حکم به خلع ید از تصرفات غیر قانونی خوانده محترم، پرداخت به اجرت المثل ایام تصرفات عدوانی مشارالیه، قلع بنا و مستحدثات در ملک و پرداخت کلیه هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

با احترام مجدد- امضا خواهان

متن بالا، جهت ملاحظه نمونه دادخواست خلع ید برای عزیزان درج شده است. لازم است جهت تهیه  و تنظیم دادخواست خلع ید و اطلاع از شرایط قانونی لایحه دفاعیه دادخواست خلع ید، با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره فرمایید.

خدمات داوری

نکات مهم در نمونه دادخواست خلع ید

  • دعوای خلع ید دعوایی مالی است و بر خلاف اطلاعات مندرج در بعضی سایت ها و کتب حقوقی، به هیچ عنوان در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست. حتی اگر قیمت منطقه ای ملک کمتر از بیست میلیون تومان باشد، با هم دعوای خلع ید از صلاحیت ذاتی شورای حل اختلاف خارج است.
  • در زمان تقدیم دادخواست قیمت منطقه ای ملک بر اساس جدول اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دفاتر دادگاهها محاسبه می‌شود.

روند رسیدگی به دادخواست خلع ید

  • اولین مرحله تقدیم دادخواست خلع ید در تهران و مراکز استآن‌ها در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در سایر شهرستآن‌ها، به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می‌باشد.
  • مرحله بعدی دستور دادگاهی که پرونده به ان ارجاع شده است، مبنی بر تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین و همچنین استعلام وضعیت ثبتی ملک می‌باشد.
  • معمولا در جلسه اول رسیدگی، دادگاه کارشناس تعیین نموده و خواهان مکلف به پرداخت هزینه کارشناسی می‌باشد.
  • در صورت مسجل شدن تصرفات غاصبانه خوانده، دادگاه حکم به خلع ید از ملک صادر می‌نماید. البته در صورت درخواست خواهان، حکم به پرداخت هزینه ها و خسارات دادرسی نیز صادر می‌شود.

مشاوره حقوقی درباره خلع ید

وکیل متخصص دعاوی ملکی، همکار موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، نمونه دادخواست خلع ید و سایر نمونه های مکاتبات و لوایح قضایی را برای عزیزان تهیه نموده و در سایت گروه وکلای مهر منتشر نموده است. جهت مشاوره حقوقی ملکی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در ایران و درخواست معرفی وکیل در سایر کشورهای جهان، با دفاتر موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل ملک در جنت آباد

تنظیم دادخواست خلع ید و درخواست های حقوقی و همچنین لایحه دفاعیه دادخواست خلع ید توسط وکیل پایه یک دادگستری، امکان بروز خطا و اشتباه در طرح دعوای ملکی را به حداقل می رساند.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره های تماس

  • 021-88663925
  • 021-88663926
  • 021-88663927
  • 021-88663628
  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (25 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *