وکیل دادگاه و دادسرای نظامی

وکیل دادگاه و دادسرای نظامی

وکیل دادگاه و دادسرای نظامی


امروز با معرفی وکیل دادگاه و دادسرای نظامی استان تهران همراه شما هستیم.

در نظام قضایی ایران، محاکم کیفری به دادگاه های عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

دادگاه عمومی دادگاهی است که اصولا صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم را دارد، مگر اینکه قانون‌گذار مواردی را از شمول صلاحیت ان استثنا نموده باشد، بنابراین اصل بر صلاحیت دادگاه های عمومی است.

دادگاه اختصاصی محکمه ای است که صلاحیت رسیدگی به جرمی را ندارد، مگر اینکه مقنن تصریح به صلاحیت ان نموده باشد. مصادیق دادگاه های اختصاصی عبارتند از:

دادگاه نظامی، دادگاه انقلاب، دادگاه ویژه روحانیت و دادگاه اطفال که با تصریح قانون‌گذار تشکیل گردیده اند.

در مقاله پیش رو، بهترین وکیل دادسرا و دادگاه نظامی تهران و کرج، همکار گروه وکلای مهر با بررسی موضوع معرفی وکیل در دادگاه نظامی، تشکیلات دادگاه نظامی یک و دو، بررسی جرایم و مجازات های نیروهای مسلح، نسبت به نحوه دفاع در دادگاه نظامی یک و دو، اطلاعاتی را در اختیار عزیزان قرار خواهد داد.

نکات مهم در معرفی وکیل دادگاه نظامی استان تهران

وکیل دادگاه و دادسرای نظامی چه ویژگیهایی دارد؟

بهترین وکیل دادگاه و دادسرای نظامی در تهران و شهرستآن‌ها کیست؟

وکیل دادگاه و دادسرای نظامی در پرونده‌های امنیتی و خاص چگونه تعیین می‌شود؟

تشکیلات دادگاه نظامی

 با عنایت به قوانین موضوعه در مورد تشکیلات دادگاه های نظامی، از جمله قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و ‌قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مصوب 1382، اصولا سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مرکز هر استان، از دادسرای نظامی و دادگاه های نظامی تشکیل گردیده است.

البته در برخی از شهرستان ها، حسب تشخیص رئیس قوه قضائیه، دادسرای نظامی ناحیه تشکیل گردیده و دادستان نظامی استان بر اقدامات قضات دادسرای نظامی ناحیه در ان استان نظارت می‌نماید.

به طور مثال در استان تهران که دادسرای نظامی در معیت دادگاه های نظامی در شهر تهران تشکیل گردیده است، در غرب این استان، دادسرای نظامی ناحیه غرب استان تهران (در شهرستان شهریار) ایجاد گردیده و به جرایم خاص نظامی و انتظامی در شهرستان های شهریار، ملارد، اسلامشهر، شهر قدس، رباط کریم و بهارستان رسیدگی می‌نماید.

مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی

رئیس دادسرای نظامی این ناحیه به عنوان سرپرست دادسرای نظامی ناحیه غرب استان تهران، معاون دادستان نظامی تهران (مرکز استان) می‌باشد.

دادگاه های نظامی مطابق با قانون آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح که در تاریخ 8 مهر 1393 به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده و به عنوان بخش های بخش هشتم تا دو ازدهم قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، به این قانون الحاق و از اول تیر 1394 لازم الاجرا گردیده و مدت اجرای آزمایشی ان در اول تیر 1397 به اتمام می‌رسد، تشکیل شده و عبارتند از:

الف- دادگاه های نظامی دائمی، که متشکل است از:

1- دادگاه نظامی دو

2- دادگاه نظامی یک

 3-دادگاه تجدیدنظر نظامی

ب- دادگاه نظامی زمان جنگ (موقت) که عبارتند از:

 1-دادگاه نظامی دو زمان جنگ

 2- دادگاه نظامی یک زمان جنگ

 3- دادگاه تجدیدنظر نظامی زمان جنگ

تعداد اعضای دادگاه های نظامی

دادگاه نظامی دو با حضور رئیس شعبه یا دادرس (قاضی) علی البدل تشکیل می گردد.

اعضای دادگاه نظامی یک مانند دادگاه کیفری یک بوده و اعضای ان عبارتند از یک رئیس و دو عضو مستشار و جلسه دادرسی با حضور دو عضو رسمیت می یابد.

همچنین دادگاه تجدید نظر نظامی، متشکل از سه عضو اعم از یک رئیس و دو قاضی مستشار است و جلسات دادرسی با حضور حداقل دو عضو رسمیت می یابد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان می‌تواند مستشاران دادگاه تجدید نظر نظامی را در دادگاه نظامی یک استان انتخاب نماید.

در زمان جنگ، دادگاه های نظامی زمان جنگ با تصویب رئیس قوه قضائیه، مطابق با ماده 591 قانون آیین دادرسی کیفری، به منظور رسیدگی به جرایم مربوط به جنگ در محل قرارگاه های عملیاتی، مراکز استان ها و یا سایر مناطق مورد نیاز تشکیل خواهند شد.

 مقامات قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح:

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح (کل کشور)، رئیس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران بوده و توسط رئیس قوه قضائیه، از میان قضاتی که حداقل 15 سال سابقه خدمت قضایی داشته باشند، منصوب می‌شود.

رئیس سازمان قضایی استان:

مزاحمت برای بانوان

با توجه به اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح شامل دادسرای نظامی و دادگاه های نظامی است، لذا ریاست سازمان قضایی هر استان، رئیس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر نظامی همان استان است.

رئیس سازمان قضایی استان بر تمامی شعب دادسرای نظامی و دادگاه های نظامی ان استان ریاست و نظارت اداری دارد.

دادستان نظامی استان:

ریاست دادسرای نظامی استان از جمله وظایف و اختیارات دادستان نظامی ان استان است.

در زمان غیاب رئیس سازمان قضایی استان و معاون وی، ریاست سازمان به عهده دادستان نظامی می‌باشد.

دادستان نظامی استان بر اقدامات قضایی دادسرای نظامی ناحیه نظارت دارد.

ریاست و نظارت بر ضابطان نظامی از حیث وظایفی که بر عهده دارند نیز از وظایف و اختیارات دادستان نظامی استان می باشد، ضمن اینکه دادستان نظامی بر امور بازداشتگاه ها و زندان های نظامی حوزه قضایی خود نظارت دارد.

صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح (دادسرا و دادگاه های نظامی)

به موجب قوانین و فرامین صادره، رسیدگی به جرایم ذیل در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح متشکل از دادسرا و دادگاه های نظامی قرار دارد.

1-جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی اعضای نیروهای مسلح

منظور از جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی، مطابق با تبصره 2 ماده 597 قانون آیین دادرسی کیفری، جرایمی است که اعضای نیروهای مسلح در ارتباط با وظایف و سئولیت های نظامی و انتظامی که مطابق قوانین موضوعه و مقررات جاریه مملکتی بر عهده دارد، مرتکب گردند.

در جرایمی که اعضای نیروهای مسلح در مقام ضابط دادگستری مرتکب می‌شوند، موضوع از شمول صلاحیت دادسرا و دادگاه های نظامی خارج می‌باشد.

به جرمی که ضابطان دادگستری در حین انجام وظایف قانونی خود در راستای اجرای دستورات مقامات قضایی دادگستری و یا در هنگام مواجهه با جرایم مشهود مرتکب می‌شوند، جرم در مقام ضابط دادگستری اطلاق می‌شود.

2-رسیدگی به جرایمی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اجازه فرموده اند، تا زمانی که از ان عدول نشده، در دادسراها و دادگاه های نظامی رسیدگی می‌شود.

جرایم مامورین وزارت اطلاعات

3- با درخواست وزیر اطلاعات وقت در سال 1366 جهت رسیدگی به جرایم پرسنل وزارت اطلاعات در دادگاه های نظامی به منظور جلوگیری از کشف اسرار امنیتی کشور در رسیدگی به جرایم کارکنان وزارت اطلاعات در محاکم عمومی و با موافقت امام خمینی (ره) به موجب نامه مورخ دوم دی 1366،  در حال حاضر رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف قانونی کارکنان وزارت اطلاعات و همچنین در مواردی که پرونده مشتمل بر اطلاعات طبقه بندی شده بوده و یا حاوی اسرار جمهوری اسلامی باشد، در صلاحیت دادگاه های نظامی قرار دارد.

وکیل حرفه ای جرایم مالی و اقتصادی

4-دادگاه های نظامی، به موجب ماده 2 قانون تعيين حدود صلاحيت دادسراها و دادگاه‌های نظامی كشور مصوب 1373، صلاحیت رسیدگی به جرایم اسرای ایرانی عضو نیروهای مسلح در مدت اسارت و نیز جرایم اسرای بیگانه در مدت اسارت آن‌ها در ایران را دارا می‌باشند.

5- به جرایم امنیتی نیروهای مسلح و جرایم در حین خدمت آن‌ها، به موجب اجازه ای که مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست ریاست قوه قضائیه در سال 1373 به عمل آورده نیز در محاکم نظامی رسیدگی می‌شود.

صلاحیت دادگاه نظامی دو

اصولا دادگاه نظامی دو صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم نظامی نظامیان را دارد مگر مواردی که به موجب قانون، در صلاحیت مراجع دیگری قرار داده شده است.

با توجه به اینکه دادگاه های بدوی و ابتدائی جهت رسیدگی به جرایم نظامی، دادگاه نظامی دو و دادگاه نظامی یک می‌باشند.

اصل بر صلاحیت دادگاه نظامی دو می باشد، لذا جرایمی که به موجب قوانین موضوعه در صلاحیت دادگاه نظامی یک می باشد را جهت تمیز صلاحیت مراجع مذکور، در ذیل می آوریم.

صلاحیت دادگاه نظامی یک

جرایم مستوجب مجازات سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد، جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی در صورتی که مقدار دیه ان، نصف دیه کامل یا بیشتر باشد، جرایم سیاسی و مطبوعاتی، جرایم تعزیری درجه های 1، 2 و 3 (طبق تعزیرات درجه بندی شده در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)

در مواردی که دادگاه نظامی یک شروع به رسیدگی نموده است، در مواردی که موضوع در صلاحیت دادگاه نظامی دو می باشد، نمی‌تواند به اعتبار صلاحیت دادگاه نظامی دو، قرار عدم صلاحیت صادر نماید، بنابر این مکلف به رسیدگی و صدور رأی مقتضی می‌باشد.

رشوه دادن و رشوه گرفتن

صلاحیت دادگاه تجدید نظر نظامی

اصولا آرای صادره از دادگاه های نظامی یک و دو (اعم از آرای محکومیت، برائت یا قرارهای منع تعقیب و موقوفی تعقیب و..)،  قابل تجدید نظرخواهی است، مگر در مواردی که جرایم ارتکابی از جمله جرایم تعزیری درجه 8 باشد و یا جرایمی که مستلزم پرداخت دیه یا ارش کمتر از یک دهم دیه کامله باشد.

در مواردی که طرفین دعوا صرفا با توافق کتبی حق تجدید نظر خواهی خود را سلب و ساقط می‌نمایند، البته جز در مورد صلاحیت دادگاه یا صلاحیت قاضی صادر کننده رای، حق تجدیدنظر و یا فرجام خواهی انان ساقط گردیده و اعتراض آن‌ها مسموع نمی‌باشد.

دادگاه تجدید نظر نظامی مرجع تجدیدنظر از آرای صادره از محاکم نظامی است، مگر اینکه مرجع فرجام خواهی از آن‌ها، دیوان عالی کشور باشد.

مطابق با ماده 428 قانون فوق الاشاره که در تاریخ 24 خرداد 1394 اصلاح گردیده است، آرای صادره در خصوص جرایمی که مجازات قانونی ان ها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد، جرایم تعزیری درجه های یک، دو و سه و نیز جنایات علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن‌ها نصف دیه کامل یا بیشتر از ان است و همچنین آرای صادره در مورد جرایم سیاسی و مطبوعاتی، قابل فرجام در دیوان عالی کشور می‌باشد.

وکیل دادگاه نظامی

به موجب اصل 35 قانون اساسی، طرفین دعوا در همه ی دادسراها و دادگاه ها، اعم از اینکه نظامی یا غیر نظامی‌باشند، حق انتخاب وکیل دادگستری را دارا می‌باشند.

البته باید توجه نمود که صرفاً وکیل دادگستری می‌تواند به نیابت از موکل خود در دادسرا و محاکم نظامی شرکت نموده و به دفاع از ایشان بپردازد.

با توجه به اهمیت حضور وکیل دادگستری در تحقیقات مقدماتی و رسیدگی های قضایی در دادسرای نظامی استان، دادسرای نظامی ناحیه و دادگاه های نظامی، مراجع مذکور نمی‌توانند هیچ فردی را از حق داشتن وکیل منع کنند.

به نحوی که به موجب ماده واحده قانونی در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1370، ضمن مکلف دانستن همه ی دادگاه ها به پذیرش وکیل دادگستری، در صورتی که دادگاهی حق وکیل گرفتن را از متهم سلب نماید، حکم صادره را فاقد وجاهت و غیر قانونی دانسته است.

مراحل رسیدگی دعوی کیفری

پس از انکه متهمان نظامی و یا متهمان وزارت اطلاعات (به جز فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح)، از طریق فرمانده یا مسئول ما فوق ایشان انجام گرفت، متهم می‌تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی در داسرای نظامی، یک نفر وکیل دادگستری همراه خود داشته باشد.

بازپرس مکلف است که این حق را کتباً (در احضاریه) به متهم ابلاغ و تفهیم نماید.

ضمانت اجرای تخلف از این تکلیف قانونی به نحوی است که تبصره یک ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری سلب حق همراه داشتن وکیل را موجب مجازات انتظامی درجه 8 و عدم تفهیم حق همراه داشتن وکیل را موجب مجازات انتظامی درجه 3 مقرر نموده است.

 با توجه به ماده 625 قانون آیین دادرسی کیفری، در موارد جرایم علیه امنیت (موضوع فصل دوم قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، مواد 17 تا 28 ) و نیز در مواردی که پرونده مشتمل بر اسناد و اطلاعات سری و به کلی سری باشد و رسیدگی به ان ها در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد، طرفین دعوا اعم از شاکی و متهم، می‌توانند وکیل یا وکلای خود را صرفاً از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد، انتخاب نمایند.

بهترین وکیل دادگاه و دادسرای نظامی تهران

نشانی وکیل و مشاور حقوقی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران، وکیل همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی بهترین وکیل دادگاه و دادسرای نظامی تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4.4/5 - (20 امتیاز)

8 دیدگاه

  • حکم جلب دادسرای نظامیسلام من شاکی پرونده تو دادسرای نظامی هستم متهم پرونده فراری شده ولی شعبه ۷ بازپرسی دادسرای نظامی حکم جلب سیار به من نمیده باید چیکار کنم؟

  • با سلام بنده راننده پایه یکم و بصورت قراردادی هستم از مسول مستقیمم درخواست کردم که جهت مشکل کشاورزیم از کارت سوخت گازوئیل به من کمک کند و او هم کارت ها رو به من داد و گفت مشکلی نداره و برو استفاده کن ازشون حتی به چند نفر از نیروهای دیگه هم دادحالا حفاظت اومده میگه کارتون تخلف بود و ناممون رو زدن دادسرا میخام ببینم چیکار باید بکنم و آیا من مقصرم ؟؟ ممنون

    • سلام بله استفاده کننده هم ممکنه به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار بگیره
      باید پروندتون در دادسرا توسط وکیل مطالعه بشه تا بشه که نظر قطعی داد

  • باسلام بنده پرونده ای در دادگاه نظامی یک تهران به اتهام رشوه دارم و3نفر شخصی که خودشان را بعنوان متهم دستگیر کردن وپس از 3ماه بازداشت در انفرادی حفاظت اطلاعات علیه بنده اعتراف به پرداخت رشوه نموده اند وپس از آزادی با قرار وثیقه اظهارات خود را در دفاتر اسناد رسمی پس گرفته و هیچ مدرکی دال بر پرداخت رشوه ،دادگاه به من ارائه ننموده وفقط اظهارات آن 3نفر است که در دفاع آخر وتفهیم اتهام دادگاه حرف خود را پس گرفته ،لطف بفرمایید بنده چکار کنم یا تکلیف چیست ؟باتشکر

    • سلام اثبات اتهام پرداخت یا دریافت رشوه بدون رد و بدل شدن پول و یا قرینه های دیگر سخت به نظر میرسه
      اما برای نظر دادن به سوال شما قطعا لازمه تا وکیل پرونتون رو مطالعه کنه و زیر و بم اظهارات شما و اون س نفر سنجیده بشه تا امکان دفاع مناسب باشه

  • جناب اقای مهری باسلام وعرض ادب واحترام وارزوی قبولی طاعات وعبادات حضرتعالی در درگاه حق تعالی حقیر امینی هستم از گیلان ایا برای سازمان قضایی میتوان در دیوان عالی کشور شکایت نمود؟ممنون میشم اگه حقیر را راهنمایی بفرمایید.

    • سلام متوجه سوالتون نشدم ولی بعضی از آراء سازمان قضایی نیروهای مسلح قابل اعتراض در دیوان عالی کشور هستند و همچنین امکان درخواست اعاده دادرسی از سوی متهم نیز در دیوان عالی گشور وجود دارد.
      ضمن اینکه اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضایییه هم ممکن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *