وکیل روابط موجر و مستاجر

وکیل روابط موجر و مستاجر

وکیل روابط موجر و مستاجر

 

روابط بین موجر و مستاجر، همواره یکی از چالش های منجر به طرح دعوای تخلیه و یا تعدیل اجاره بها می باشد که با تاسیس شوراهای حل اختلاف، تعداد زیادی از دعاوی موجر و مستاجر به شوراهای حل اختلاف محول شد تا مورد رسیدگی قرار گیرد. گروه وکلای مهر تهران، با داشتن ده وکیل برتر روابط موجر و مستاجر در تهران، به صورت تخصصی به دعاوی بین موجر و مستاجر ورود کرده و ضمن تهیه و تنظیم دادخواست های متناسب با این موضوع نسبت به معرفی وکیل روابط موجر و مستاجر در تهران ادقام خواهد نمود.

مسئول پرداخت شارژ ماهیانه آپارتمان

این موضوع میان موجر و مستاجر کاملا توافقی است؛ یعنی ان‌ها در هنگام عقد قرارداد اجاره، بر سر این‌که کدام‌شان شارژ را بپردازند، باید به توافق برسند، اگر به موجب قرارداد، پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت ان خودداری کند، مستاجر می‌تواند هزینه‌های مزبور را از اجاره‌ای که به موجر می‌پردازد، کم کند. حال اگر این موضوع در زمان تنظیم قرارداد اجاره مورد غفلت قرار بگیرد و معلوم نشده باشد که هزینه شارژ را مستاجر باید بپردازد یا مالک، تکلیف چیست؟ در این مواقع نیز، استدلال می‌شود که چون شارژ جزء هزینه‌هایی است که برای استفاده بهینه از محل سکونت پرداخت می‌شود و البته این مستاجر است که از آب، برق، گاز و تلفن استفاده می‌کند، طبیعتا او نیز باید هزینه‌های ان را بپردازد.

همچنین بهتر ان است که مالک و مستاجر در هنگام توافق، تکلیف پرداخت شارژ ساختمان را مشخص کند تا بعدا با مشکلاتی از این دست مواجه نشوند. اما اگر شما مدیر یک ساختمان مسکونی هستید و با مالک یا مستاجری رو به‌رو شده‌اید که از پرداخت هزینه‌های جاری شانه خالی می‌کند، برای دریافت حق شارژ می‌توانید هم به مستاجر و هم به مالک مراجعه کنید. در ضمن، می‌توانید بر روی تابلوی اعلانات ساختمان درج کنید که فلان واحد بدهکار است تا شاید با این کار، متنبه شود و زودتر تسویه حساب کند.

وکیل تجدیدنظر، فرجام، اعاده دادرسی تهران

دعوی تعدیل اجاره بها

کم و زیاد کردن اجاره‌بها، یکی از تصمیم‌های حقوقی شوراهای حل اختلاف رسیدگی به دعوای «تعدیل اجاره‌بها» است.در واقع، این دعوا زمانی است که مدت اجاره به پایان رسیده است و به طور نمونه از تاریخ اتمام استفاده‌ مستاجر از مغازه یا آپارتمان چند ماه گذشته است. در این صورت، اگر اجاره ‌دهنده و مستاجر در مورد میزان اجاره‌بهای جدید به توافق نرسند، هر یک می‌توانند به شورای حل اختلاف مراجعه و درخواست تغییر رقم اجاره بها بدهد. اما، از انجا که در این دعوا، صاحب ملک خواستار افزایش رقم اجاره و مستاجر خواهان کاهش ان است؛ کارشناس رسمی دادگستری، با صدور قرار ارجاع به کارشناس از سوی قاضی شورا، به محل مراجعه و پس از بررسی موضوع، میزان عادلانه اجاره‌بها را تعیین می‌نماید.

اجاره دادن پارکینگ و انباری آپارتمان

پارکینگ و انباری ساختمان از جمله توابع آپارتمان‌های ساختمان است و مالکان آپارتمان‌ها شرکای قسمت‌های مشترک ساختمان هستند. قسمت‌های مشترک ساختمان دارای شخصیت حقوقی است و واگذاری هر قسمت از توابع و لواحق واحد‌های اختصاصی ساختمان به غیر از شرکای ساختمان مغایر مقررات مربوط به شرکت است، زیرا این عمل در واقع نوعی داخل کردن غیرشریک در قسمت‌های مشترک است. اگرچه در این خصوص قانون تملک آپارتمان‌ها حکم خاصی ندارد اما در اسناد انتقال رسمی آپارتمان‌ها عدم‌ واگذاری انباری و پارکینگ به غیرشرکای ساختمان قید می‌شود. بدیهی است اجاره یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها به هریک از مالکان همان ساختمان بدون مانع است.

عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر

معمولا مراجعه به مرجع قضایی در این موارد زمانی است که مستاجر با پایان یافتن مهلت قراردادش اقدام به تخلیه ملک نکند‌، لذا در‌صورتی‌که مستاجر با پایان مدت اجاره‌اش اقدام به تخلیه ملک بنماید و بر بدهکار بودن خود نیز اذعان داشته باشد، دیگر مراجعه به مراجع قضایی ضروری نیست اما شما با احتساب اجاره‌های معوقه و سایر هزینه‌ها و کسر ان از مبلغ ودیعه می‌توانید بدون مراجعه به دادگستری مشکل را حل کنید. طبق بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶، موجر می‌تواند حسب مورد صدورحکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند.

دعوی الزام شرکت سهامی به پرداخت سود

دادگاه ضمن‌حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را صادر می‌نماید و این‌حکم علیه مستأجر یا متصرف اجرا و محل، تخلیه خواهد شد:  «در صورتی که مستأجر در مهلت مقرر در ماده ۶ این قانون ازپرداخت مال‌الاجاره یا اجرت‌المثل خودداری نموده و با ابلاغ اخطار دفترخانه تنظیم‌کننده سند اجاره یا اظهارنامه (در موردی که‌ اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد) ظرف ده روز قسط یا اقساط عقب افتاده را نپردازد. در این مورد اگر اجاره‌نامه‌ رسمی باشد موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت صدور اجرائیه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را درخواست نماید.»هر‌گاه پس از صدور اجرائیه، مستاجر اجاره آپارتمان عقب افتاده را تودیع کند اجرای ثبت تخلیه را متوقف می‌کند ولی موجر می‌تواند به استناد تخلف‌ مستاجر از پرداخت اجاره‌بها از دادگاه درخواست تخلیه عین مستأجر را بنماید. ‌اگر اجاره‌نامه عادی باشد یا سند اجاره تنظیم نشده باشد موجر می‌تواند برای تخلیه عین مستأجره و وصول اجاره‌بها به دادگاه مراجعه کند.

دفتر وکالت روابط موجر و مستاجر در تهران

با توجه به توسعه موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و استقرار واحد دیگری جهت دپارتمان تخصصی حقوق داخلی گروه وکلای مهر تهران، استخدام ده وکیل برتر روابط موجر و مستاجر در دستور کار برترین موسسه حقوقی ایران قرار گرفته است. جهت مشاوره آنلاین با دفتر وکالت روابط موجر و مستاجر در تهران و درخواست معرفی وکیل روابط موجر و مستاجر، با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان حقوقی گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (100 امتیاز)

13 دیدگاه

  • به استناد ماده ۴۷۸ قانون مدنی اگر مستاجر در اثنای عقد اجاره متوجه بشود که عین مستاجره از ابتدا معیوب بوده است (عیبی که موجب نقصان منفعت شود)، می‌تواند اجاره را فسخ کند و درنتیجه آنچه را که به عنوان اجاره‌بها داده باز پس بگیرد و اجرت‌المثل بپردازد.
    حال سوال آن است که اگر عین مستاجره از ابتدا معیوب بوده و مستاجر بعد از خاتمه مدت عقد اجاره متوجه عیوب مزبور گردد، چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ آیا با توجه به آنکه مدت عقد اجاره خاتمه یافته، فسخ اجاره معنی دارد یا آنکه راه دیگری برای احقاق حق او وجود دارد؟

    • سلام وقت به خیر

      با توجه به خاتمه مدت قرارداد اجاره و از آنجا که در اجاره درج مدت زمان ، قید اعتبار عقد است و بعد از خاتمه مدت ، قرارداد جاری نیست . فسخ عقد اجاره در این صورت سالبه به انتفای موضوع است.
      اما مستاجر می تواند طبق قواعد عام مسئولیت مدنی یا از باب دارا شدن ناعادلانه ، ما به التفاوت اجاره بهای پرداختی و اجرت المثل مال معیوب را از موجر پس بگیرد.
      دفتر وکالت محمدرضا مهری

  • سلام. دیوار خانه ما به دلیل خرابی ایزوگام همسایه مان و نفوذ آب خراب شده و او که مستاجر است از تعمیر ایزوگام امتناع مینماید. میخواهم بدانم چه کاری میتوانم انجام دهم؟

    • سلام. با توجه به ماده 486 قانون مدنی، تعمیرات مورد اجاره از وظایف مالک می‌باشد نه مستاجر. بنابراین، در صورتی که سببیت خرابی دیوار توسط خانه مجاور احراز شود، شخص متضرر می‌تواند به مالک ملک مجاور رجوع کند و درخواست تعمیر محل مورد نظر را بنماید. در صورت امتناع مالک از تعمیر مورد اخیرالذکر می‌توان با ارائه دادخواست به دادگاه صالح، او را به تعمیر الزام کرد. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.
      09120067662

  • سلام. مستاجر از هشت سال پیش در آپارتمان من ساکن است. اجاره بهای این سالها بخصوص سال پیش خیلی پایینتراز عرف بوده. حال بخاطر نیاز شخصی ازاو خواستم سر موعد ملک را تخلیه کند ولی او با اضافه کردن ۲۵ درصد به اجاره ماهیانه کماکان تخلیه نمیکند. چه راه قانونی برای اینکار موجود میباشد؟

  • سلام وقت بخیر
    من مستاجر ملکی هستم و حدود 8 ماه زمان قرار داد من به اتمام رسیده و من ملک تخلیه نکردم و تمایل دارم 25 درصد مبلغ ودیعه ام را افزایش بدهم ولی مالک دستور تخلیه گرفتن آیا باتوجه به قوانین کرونا من میتونم اقدامی انجام بدم یا باید ملک تخلیه کنم ؟

  • با سلام و وقت بخیر. بنده ملک خود را به مدت 1 سال اجاره داده ام. 2 ماه از مدت اجاره گذشته است، به دلیل وجود برخی مشکلات خانوادگی مجبور هستم که در ملک خود سکونت داشته باشم. آیا امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از انقضاء مدت وجود دارد؟

  • با سلام و وقت بخیر. بنده ملک خود را به مدت 1 سال اجاره داده ام. 2 ماه از مدت اجاره گذشته است، به دلیل وجود برخی مشکلات خانوادگی مجبور هستم که در ملک خود سکونت داشته باشم. آیا امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از انقضاء مدت وجود دارد؟

    • سلام دوست عزیز
      خیر این امکان وجود ندارد، زیرا در این نوع عقود طرفین به ادامه تا انتهای قرارداد متعهد می‌مانند، مگر در مواردی مانند بروز عیبی در ملک یا اینکه طرفین به توافق رسیده باشند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ملکی و موجر و مستاجر با شماره 02188663927 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای مهری بزرگوار. من ملکم رو اجاره داده بودم و مدت اجاره اش 7 ماهه تمام شده و توی این 7 ماه هم اجاره ای پرداخت نکرده دو سه روز قبل خودم رفتم درب منزل رو قفل زدم. من مرتکب جرمی شدم و چه چیزی به وجود میاد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      از نظر اکثر قضات، در ممانعت از حق یا تصرف عدوانی کیفری، شاکی باید مالک باشد و تا زمانی که ملک در تصرف مستاجر میباشد، حتی اگر مدت اجاره او تمام شده است، موجر حق قفل زدن به ملک را ندارد و باید قانونی اقدام نماید. در غیر این صورت ممانعت از حق یا تصرف عدوانی حقوقی میباشد و مستاجر شما میتواند دوباره بر ملک متصرف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *