وکیل فک پلمپ

وکیل فک پلمپ

وکیل فک پلمپ

طبق قانون شهرداری ها، اداره امور شهر به شهرداری ها واگذار شده است. برخی از اقدامات شهروندان در ساخت و سازهای ساختمانی و اشتعال به حرفه های گوناگون، قطعا نیاز به اخذ مجوز از مراجع داری صلاحیت است. اما در این بین و در نحوه اجرای قانون، ممکن است، مجری قانون دچار اشتباه بر اثر تقصیر یا قصور شود. موارد پلمپ غیر قانونی اماکن تجاری و صنفی و همچنین اقدامات غیر قانونی مامورین شهرداری، قابل شکایت در مراجع قضایی می باشد.

در مقاله پیش رو، وکیل فک پلمپ و وکیل اصناف کشور، با مشاوره گروه وکلای مهر، موارد پلمپ قانونی را برای عزیزان تشریح خواهد نمود، تا در صورتی که پلمپ های انجام شده توسط مامورین شهرداری در خارج از چارچوب عناوین ذکر شده باشد، امکان اقدام قانونی برای متضرر از جرم، متصور باشد.

موارد پلمپ های قانونی

 – دایر کردن محل کسب در منطقه غیرتجاری و صدور حکم مبنی بر تعطیلی آن هم با رأی صادره از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰؛ مستند قانونی تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری.

 – مشاغل مزاحم؛ مستند بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری.

بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها– جلوگیری از افتتاح و دایر نگاه داشتن دکان‌ها و مراکزی که مواد محترقه می‌سازند در داخل شهر و همچنین ممانعت از دایر نگاه داشتن‌کوره‌پزخانه و دباغی و نظایر آن در داخل شهر یا نقاطی که انجمن شهر مخالف بهداشت و رفاه اهالی تشخیص دهد و همچنین جلوگیری از افتتاح و دایر‌نگاه داشتن کارخانه‌هایی که مزاحم اهالی شهر باشد در داخل شهر یا مجاور آن

پرداخت غیر نقدی جریمه شهرداری

تخلفات ساختمانی قبل از اتمام عملیات احداث؛ مستند به عبارت «جلوگیری» در صدر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری   (نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره ۱۲۶۹ مورخ ۱۱/۹/۱۳۷۰:

نظر به اینکه به موجب ذیل ماده ۱۰۰ و تبصره ۷ همین ماده از قانون شهرداری اجازه توقف عملیات ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به شهرداری و به وسیله مامورین شهرداری داده شده است لذا هر موقع که از نظر شهردار یا قائم مقام و یا مسئول واجد اجازه از طرف شهردار، تخلف مالک محرز و قطعی تشخیص داده شود، می توانند دستور جلوگیری از عملیات ساختمانی را صادر نموده و اجرای آن را از مأمورین خود و در صورت لزوم از مأمورین انتظامی بخواهند در این حالت کلیه اقداماتی که عرفا عنوان جلوگیری از عملیات ساختمانی داشده باشد (از قبیل جلوگیری از تصرف مصالح ساختمانی پای کار در ساختمان، پلمپ نمودن بنای احداث شده در هر مرحله‌ای که هست و جلوگیری از استفاده از ابزار و وسایل کار و غیره) مجاز و بلااشکال است. اما اقداماتی زاید بر این حد از قبیل توقیف وسائل و ماشین آلات، جمع آوری و حمل مصالح به جای دیگر و بازداشت عاملین احداث و … اقداماتی خارج از حد تفسیر قضایی قانون به عنوان جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی تلقی می گردد و فاقد مجوز است. بدیهی است چنانچه اقدامات مسئولین شهرداری و مأمورین اجرا در حد متعارف فوق باشد مراجع قضایی آن را خلاف قانون تلقی نخواهند کرد.

تعطیلی محل کسب به دلیل دائر کردن محل کسب و پیشه، در مواردی که ملک فاقد مجوز کسب باشد؛ موجب مواد ۵، ۱۲ و ۲۷ قانون نظام صنفی، افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند و شروع فعالیت واحد صنفی منوط به مجوز قانونی است، لذا مادامی که پروانه به نام متصدی واحد صنفی صادر نگردیده، فعالیت بدون پروانه توسط متصدی و مباشر مطابق قانون مجاز نیست و اداره اماکن نیروی انتظامی با گزارش اتحادیه حق پلمپ آن را دارد.

ابطال ثبت واقعه فوت

مرجع شکایت از پلمپ غیر قانونی

در صورتی که مامورین شهرداری در غیر موارد مذکور اقدام به پلمپ اماکن نمایند، امکان طرح شکایت در دادسرای ویژه شهرداری ها وجود دارد. جهت اطمینان از امکان طرح شکایت پلمپ غیر قانونی و مطالبه خسارت از مامورین شهرداری، با وکیل فک پلمپ و مشاور حقوقی امور شهرداری مشورت فرمایید.

دفتر گروه وکلای مهر ایران، آماده ارائه مشاوره حقوقی درباره شرایط پرونده پلمپ غیر قانونی و نحوه فک پلمپ به هم وطنان در سراسر کشور می‌باشد. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل فک پلمپ، با ما تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

۴ دیدگاه

    • سلام و عرض احترام
      دائر کردن کلینیک در امکان مسکونی اگر موجب مزاحمت برای همسایه ها نباشد و در شمار مشاغل مزاحم قرار نگیرد منع قانونی ندارد.

  • باسلام مغازه ای اجاره نمودم مالک تقاضای فسخ کرد ازطریق دادگاه تجدید نظر اعتراض نمودم نامه نیروی انتظامی جهت اعمال ماده ٢٧ رسیده و١۵ روز مهلت پلمپ داده حال آیا حق اعتراض دارم شایان ذکراست فاقد جواز کسب هستم چون مالک به ناحق از دادن اجاره نامه از طرف بنگاه ممانعت بعمل آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *