وکیل پایه یک چیست

وکیل پایه یک چیست

وکیل پایه یک چیست


امروز با موضوع وکیل پایه یک چیست با شما همراه هستیم

به کامل‌ترین درجه وکالت در ایران پایه یک گفته می‌شود. واژه سِلیسیتِر (solicitor ) یک پیشه حقوقی در کشورهای پیرو نظام حقوقی کامن‌لا (حقوق عرفی یا همان حقوق نانوشته) است. به تعبیر نگارنده سِلیسیتِرها بیشتر شبیه کارآموزان وکالت یا وکلای پایه دو و یا وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه در ایران می‌باشند.

وظیفه سلیسیترها، که می‌توان آنان را مشاور حقوقی یا مشاور قضایی نامید، آماده کردن پرونده‌هایی است که دفاع از آنان برعهده باریسترها (یعنی چیزی شبیه به وکلای پایه یک دادگستری در ایران ) است. سلیسترها فقط در دادگاه‌های تالی (محاکم پایین رتبه) حق حضور و دفاع را دارند ولی در دادگاه‌های عالی (مانند دیوان عالی کشور) نمی‌توانند به عنوان وکیل مدافع حاضر شوند.

وکیل پایه یک در ایران و جهان

به یک معنا می‌توان گفت که شغلی که در کشورهای پیرو نظام حقوق رومی-ژرمنی از جمله ایران با نام وکیل دادگستری شناخته می‌شود در حقوق انگلستان به دو شغل باریستر و سلیسیتر تقسیم شده‌است.

شغل سلیستر علاوه بر انگلستان در کشورهایی چون ایرلند، هنگ کنگ، و برخی ایالت‌های استرالیا هم دیده می‌شود. در آفریقای جنوبی نیز این پیشه وجود دارد اما با نام اتورنی (Attorney) شناخته می‌شود.

مصادیق دعاوی بانکی

در کانادا، نیوزیلند و بیشتر ایالت‌های استرالیا وظایف باریستر و سلیستر ادغام شده و وکلا می‌توانند هم باریستر و هم سلیستر باشند، درست شبیه آنچه در تابلوی دفاتر وکالت وکلا  در ایران می‌بینید که نوشته شده است وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی. پس تا بدین جا در خصوص شناخت وکیل پایه یک دریافتیم که وکیلی است که در حرفه وکالت برای او محدودیت قایل نشده‌اند.

تا قرن نوزدهم میلادی در ایالات متحده نیز پیشه سلیستر وجود داشت و به وکلایی گفته می‌شد که در (دادگاه‌های انصاف) دادگاه‌هایی که بر اساس قواعد انصاف رای می‌دادند) شرکت می‌کردند، در نقطه مقابل اتورنی‌ها در «دادگاه‌های کامن لا» (دادگاه‌هایی که بر اساس اصول کامن لا رای می‌دادند) به دفاع می‌پرداختند.

با انحلال دادگاه‌های انصاف این پیشه نیز از میان رفت اما امروزه از این واژه همچنان در معنای مشاوران حقوقی دولت استفاده می‌شود. «سلیستر جنرال» در آمریکا حقوقدانی است که به نمایندگی از دولت فدرال ایالات متحده در جلسات دیوان عالی آمریکا شرکت می‌کند.

هدف از طرح مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر ذهن خواننده با معنای وکیل پایه یک در ایران و سایر نقاط جهان بود.

نکات مهم در خصوص وکیل پایه یک چیست

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا قضات بازنشسته‌ای که پروانه وکالت دریافت کرده‌اند می‌توانند در دعاوی اصل ۴۹ قانون اساسی موضوع دعاوی حقوقی خاص دادگاه انقلاب (اموال به جا مانده از وابستگان رژیم گذشته و افرادی که به نحوی با آن رژیم در ارتباط بودند) به عنوان وکیل مداخله نمایند؟

آیا وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند همراه خود شوکر و گاز اشک‌آور (افشانه )داشته باشد؟

وکیل استرداد لاشه چک

آیا کت و شلوار مزین به کروات لباس رسمی وکلا است؟

[/stextbox]

 

آیا در دادسرا و دادگاه‌ها محل خاصی جهت اتاق انتظار وکلای دادگستری پیش‌بینی شده است؟

یکی از مشکلاتی که وکلای دادگستری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند فقدان محل مناسب در دادگاه‌ها برای وکلا است تا بتوانند در آن اتاق به مطالعه پرونده بپردازند و یا اسناد خود را در محیطی آرام برای جلسه دفاع آماده نمایند که تا کنون این مشکل به شکل جدی پیگیری نشده است؛ اما در برخی از مجتمع‌های قضایی با همکاری روسای مجتمع اتاقی به وکلا اختصاص داده شده است.

آیا قانونگذار تمایزی میان شخص اصیل و وکلای دادگستری در هنگام مراجعه به مراجع قضایی قایل شده است؟

در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین نامه اجرایی ماده ١٢٢ قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که به توشیح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز رسیده است،: افشانه و شوک الکتریکی به همراه مجوز قانونی حمل و بیمه نامه مربوطه به گروه‌های هدف تعلق می‌گیرد و وکلا می‌توانند از این تجهیزات استفاده نمایند.

همچنین در آینده نزدیک از وکلای دادگستری بازرسی بدنی به عمل نخواهد آمد، در خصوص پوشش وکلا دادگستری باید گفت نوعی پوشش خاص در زمان حضور در دادگاه برای وکلا در نظر گرفته شده که امروزه وکلا صرفا به الصاق نشان وکالت روی کت خود اکتفا می‌نمایند؛ البته کروات جزو لباس وکلا نیست اما رایج هست که وکلا از آن استفاده کنند.

در مورد وکلای دادگستری چه محدودیتی‌هایی در پذیرش پرونده‌ها وجود دارد؟

وکلا در پرونده‌هایی که قاضی دادگاه با آنها نسبت خویشاوندی دارد پذیرفته نمی‌شوند. از این دست مسایل می‌توان به عدم پذیرش قضات بازنشسته‌ای که پروانه وکالت دریافت کرده‌اند در دعاوی اصل ۴۹ قانون اساسی موضوع دعاوی حقوقی خاص دادگاه انقلاب (اموال به جا مانده از وابستگان رژیم گذشته و افرادی که به نحوی با آن رژیم در ارتباط بودند) به عنوان وکیل نام برد؛ چرا که وفق مقرره ۷۰۸۱۳ منع قضات سابق از پذیرش وکالت پرونده‌های اصل ۴۹ قانون اساسی وکالت اشخاص مذکور در این پرونده‌ها پذیرفته نیست.

اعسار از پرداخت اجراییه ثبتی

وکیل پایه یک دادگستری ونک

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *