وکیل چک غرب تهران

وکیل چک غرب تهران

وکیل چک غرب تهران


امروز با معرفی وکیل چک غرب تهران و بررسی نکات حقوقی درباره نحوه صدور چک با شما هستیم.

?ظهرنویسی نوشتن عبارت يا عباراتی است بر پشت سند كه مبين انتقال حق مندرج در سند مزبور و مثبت آن است بنابراين ظهرنويسی مسبوق به يک عمل حقوقی مانند انتقال مال، دين وثائق، اجاره، طلب و نظائر آنها می باشد.

?عمل حقوقی مورد بحث به موجب ماده 219 و با توجه به مواد 10 و 223 قانون مدنی قراردادی است لازم، از اين رو طرفين معامله يعنی ظهرنويس و منتقل اليه بايد داراي شرايط اساسی برای صحت قرارداد، مانند قصد و رضا، اهليت و ديگر شرايط مذكور در ماده 190 قانون مدنی باشند.

?داشتن اهلیت و اراده و مشروعیت معامله از شرایط صحت انتقال سفته و ظهرنویسی می باشد.

آثار و شرایط ظهرنویسی چک

?به موجب مندرجات ماده 698 قانون مدنی ضمانت اگر در سند قيد شود مفهوم آن نقل ذمه به ذمه است، يعنی بعد از اينكه ضمان بطور صحيح واقع شد مضمون له حق رجوع به بدهكار (مضمون عنه) را نداشته و برای استيفای طلب خود فقط بايد به ضامن رجوع كند حال آنكه به صراحت مقررات ماده 249 تجارت و با توجه به مواد 209 و 314 همين قانون دارنده برات، سفته، چک بشرط رعايت مقررات مباحث نهم و دهم از باب چهارم قانون تجارت راجع به حقوق و وظايف دارنده برات و اعتراض بدون رعايت حفظ ترتيب و تقدم و تاخر و به هر نحو كه مايل باشد می تواند به يكايک ظهرنويسان اوراق مزبور مراجعه و وجه مندرج در سند را به انضمام وجوه و ساير خسارات متعلقه قانونى مطالبه كند.

گروه وکلای بانکی تهران

?مراجعه دارنده برات به هر يک از ظهرنويسان مانع مراجعه او به سايرين نمی شود و همين حق را هر ظهرنويس نسبت به ظهرنويس های ماقبل خود و صادر كننده اوراق مزبور دارد.

?در ماده 8 تصويبنامه تاسيس انبارهای عمومی مسئوليت تضامنی ظهرنويسان برگ وثيقه در مقابل دارنده آن پيش بينی شده است.

به موجب اين ماده ظهرنويسان برگ وثيقه در مقابل دارنده آن مسئوليت تضامنی دارند و هرگاه ماحصل فروش كالا برای پرداخت طلب دارنده وثيقه كافی نباشد دارنده برگ وثيقه می تواند نسبت به بقيه طلب خود به يكایک ظهرنويسان مراجعه كند.

عدم تاثير ايرادات بر چک

?طبق اصول كلی حقوقی قلمرو موضوع انتقال معامله محدود و منحصر به همان حقی است كه ناقل آن دارا می باشد.

?به عبارت ديگر منتقل اليه نمی تواند بيش از حقی كه انتقال دهنده داشته تحصيل كند ولی در انتقال حق به وسيله برات عكس اين اصل حقوقی مصداق پيدا می كند، به اين معنى كه در مقام دفاع دارنده برات باستثنای پاره اين موارد می تواند عليه مسئول برات بيش از حقی كه به وی منتقل شده مطالبه كند.

?ظهرنویسی برای وثیقه اغلب در بانک ها معمول است و بیشتر، تجار برای اخذ اعتبار (وام) بروات (جمع برات) خود را در بانک به وثیقه می گذارند.

?معمولاً برواتی که در بانک ها به وثیقه گذاشته می شوند، از طرف دارنده ی برات، به صورت سفید امضا ظهرنویسی می شوند تا بانک بتواند در صورتی که مشتری اقساط وام اخذ شده را پرداخت نکرد، وجه برات را به حساب خود وصول نماید.

وکیل دادسرای ناحیه ۶ تهران

?بنابراین ظهرنویسی برای وثیقه به لحاظ شکلی تفاوتی با ظهرنویسی برای انتقال ندارد چون اشخاص دیگر اطلاعی از وثیقه بودن برات ندارند و در خود برات نیز قید نشده است که برای وثیقه است، در مقابل این اشخاص، بانک، دارنده ی برات به حساب می آید و باید مانند کسی که حقیقتاً مالکیت برات به وی منتقل شده است عمل نماید لیکن در روابط بین ظهرنویس (مشتری) و بانک، قراردادی حاکم است که به عنوان قرارداد وثیقه بین آن ها منعقد شده است.

?در همان قرارداد است که مشخص شده است فلان برات، بعنوان وثیقه ی باز پرداخت وام، نزد بانک می باشد.

وکیل چک برگشتی غرب تهران

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

3/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام و عرض ادب. بنده در موسسه ای مشغول به کار بودم و چکی به مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان ضمانت به کارفرمای خود سپرده بودم. بعد از مدتی که شرایط مالی ایشان رو به وخامت پیش رفت و ما از یکدیگر جدا شدیم، قرار بود که چک مزبور را هر زمان که رابطه کاری ما تمام شد به من برگرداند که دائما از این کار سر باز میزند. حالا 2 روز پیش برایم اخطاریه آمده و متوجه شدم که چک من را خرج کرده است. حالا من چه کاری میتوانم انجام دهم؟

    • سلام. با توجه به وصف تجریدی اسناد تجاری، شما ملزم به پرداخت وجه چک به خواهان دعوای چک هستید. ولی، می‌توانید به جرم خیانت در امانت از او شکایت نمایید. مجازات جرم خیانت در امانت بین 6 ماه تا 3 سال حبس تعیین شده است.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *