پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین

پناهدگی در اوکراین از طریق مهاجرت غیر قانونی و مهاجرت قاچاقی به اوکراین جهت ورود به اتحادیه اروپا و اعلام پناهندگی در اروپا مورد توجه قرار گرفته است. سالهاست که اوکراین، کشور اصلی ترانزیتی است که توسط مهاجران (از جمله کودکان پناهنده مستقل در اوکراین) برای رسیدن به اتحادیه اروپا، مورد استفاده پناهجو یان قرار می گیرد. در طی پنج سال گذشته، کشورهای اصلی مبداء پناهجو یان در اوکراین، افغانستان، سوریه، فدراسیون روسیه، سومالی و قرقیزستان بوده اند، در حالی که اکثر کودکان پناهنده در اوکراین از افغانستان و سومالی می آیند. اوکراین، شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد کودکانی که به دنبال پناهندگی در اوکراین هستند، نیست. در سال ۲۰۱۵، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در اوکراین تنها ۱۶ کودک پناهنده در اوکراین ثبت کرده است، در حالی که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تعداد کودکان پناهنده در اوکراین بین ۶۰ تا ۱۵۰ کودک در سال جاری بوده است. این کاهش در تعداد کلی افراد که درخواست پناهندگی در اوکراین را دارند، منعکس شده است، که تقریبا ۱۵۰۰ درخواست پناهندگی در اوکراین در سال به طور متوسط ​​وجود دارد. دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، ضمن تاکید بر عدم ارائه خدمات پناهندگی در اوکراین و سایر کشورها، با همکاری گروه تخصصی وکلای مهر و موسسه حقوقی مهر پارسیان، صرفا مطالب مرتبط با پناهندگی در اوکراین را در وب سایت گروه حقوقی مهر منتشر خواهد نمود.

سوالات احتمالی درباره شرایط پناهندگی در اوکراین

  • آیا پناهندگی در اوکراین موجب اخذ اقامت و تابعیت اوکراین می‌شود؟
  • راههای مهاجرت به اوکراین کدامند و چرا پناهندگی به اوکراین به عنوان یکی از راههای مهاجرت بر شمرده می‌شود؟
  • پناهندگی در اوکراین چه مزایا و چه معایبی دارد؟
  • آیا پناهندگی در اوکراین و پناهندگی به اروپا از طریق اوکراین قابل توصیه است؟
خرید پاسپورت اوکراین

در ادامه این مقاله که در دفتر حقوقی محمدرضا مهری تهیه شده است پاسخ سوالات خود را بیابید.

سن و شرایط اعلام پناهندگی در اوکراین

سن پناهندگی در اوکراین از کودکی آغاز شده است. بسیاری از سالخوردگان و افراد میانسال نیز، درخواست پناهندگی در اوکراین ثبت کرده اند. درخواست پناهندگی در اوکراین برای کودکان، در درجه اول به چالش های خاصی که کودکان در دسترسی به سیستم پناهندگی در اوکراین و بهره گیری از حقوق خاص، از جمله آزادی حرکت، آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی در اوکراین را دارند، مربوط می‌شود.

علیرغم این واقعیت که اوکراین اصلاحات قابل توجهی در سیستم پناهندگی خود انجام داده است و به عنوان مهمترین ابزار قانونی بین‌المللی در مورد کودکان پناهنده در اوکراین همراه با همسایگان شده است، این چالش ها همچنان ادامه دارد. کودکان، با موانع جدی در درخواست پناهندگی در اوکراین مواجه می‌شوند، اغلب به این دلیل که مقامات یک سرپرست قانونی را برای کودکان پناهنده در اوکراین انتخاب نکردند. دولت جدید، با قوانین جدیدی که شرایط قانونی را برای تعیین سرپرست قانونی تعیین می کند، سرپرست قانونی را به فرزندان پناهنده در اوکراین اختصاص داده است، اما این روند، بی فایده است.

به همین ترتیب، قانون جدید، الزام برای قرار دادن فرزندان پناهنده در اوکراین همراه با والدین خود در مووسسات کودکان (پناهگاه ها، یتیم خانه ها، و مدارس شبانه روزی) را برای جلوگیری از قرار دادن آن‌ها در کنار افراد بزرگسال در مراکز اقامت موقت برای پناهجو یان و پناهندگان در اوکراین تعیین می کند. با این حال، در واقع، اینها موسسات نیمه بسته هستند که برای کودکان جوانتر اوکراینی به جای نوجوانان پناهجو در اوکراین طراحی شده اند، جایی که آزادی حرکت به طور نامحدود، محدود شده است و پرسنل برای پاسخگویی به نیازهای این گروه خاص از کودکان آموزش ندیده اند. به منظور تسریع در تعیین وضعیت پناهندگی در اوکراین و جلوگیری از برگزاری این مووسسات، بسیاری از کودکان پناهنده در اوکراین بدون حضور در اوکراین اعلام می کنند که سنشان برای ورود به پرونده پناهندگی در اوکراین به عنوان بزرگسالان اعلام می‌شود. از انجایی که اکثریت اطفال، اوکراین را فقط به عنوان کشور ترانزیتی انتخاب می کنند، به این ترتیب می‌توانند سفر خود را سریع تر به مقصد نهایی خود ادامه دهند. همزمان، تعدادی از عواملی وجود دارند که ممکن است در واقع تعداد کودکانی که به دنبال پناهندگی در اوکراین هستند را کاهش دهد، از جمله قاچاقچیان یا مسیرهای مهاجرت، جابجایی داخلی در سطح وسیع در اوکراین، تغییر در مبدا پناهجو یان ورود به اوکراین و کمترین میزان شناسایی پناهندگی.

تحصیل داروسازی در اوکراین

معایب اعلام پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین با توجه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اوکراین، موضوع قابل قبولی نیست. با این حال، اوکراینی ها منعکس کننده شرایطی هستند که کافی برای جلوگیری از سفر کودکان و نوجوانان بدون حضور به اوکراین و از طریق ان هستند. هنگامی که کودکان بی سرپرست در اوکراین به دنبال پناهندگی هستند، بسیاری از آن‌ها مجبور به وانمود شدن به دلیل نبودن سیستم پناهندگی شده اند. بدین ترتیب واضح است که اوکراین به طور کامل با تعهدات بین‌المللی خود، به ویژه کنوانسیون حقوق کودک نتوانسته است، به نحوی عمل کند که سیستم داخلی پناهجو یان در اوکراین، به طور واضح رژیم محافظتی بیشتری را برای کودکان  فراهم کند.

“اتحادیه اروپا باید توافقنامه مجدد خود را به تعلیق درآورد تا زمانی که اوکراین ظرفیت خود را برای ارائه دادرسی منصفانه برای پناهجو یان در اوکراین، برای مقابله با مهاجران انسانی و تضمین حفاظت موثر برای پناهندگان در اوکراین و افراد آسیب پذیر فراهم کند.”

توقف پذیرش درخواست پناهندگی در اوکراین

از اوت ۲۰۰۹ تا اوت ۲۰۱۰، اوکراین قادر به تشخیص و یا حمایت از پناهندگان نبود، زیرا سیستم پناهندگی در اوکراین توسط یک مخالفت سیاسی فلج شد. دیده بان حقوق بشر گفت، اگر چه پردازش پناهندگی در اوکراین از سر گرفته شده است، این سیستم همچنان ناکارآمد است. از انجا که بسیاری از پناهجو یان در اوکراین گفته اند که مجبور به رشوه دادن به مقامات مهاجر برای درخواست پرونده‌های پناهندگی در اوکراین شده اند، مترجم برای مصاحبه پناهندگی را دریافت می کنند یا مستندات مورد نیاز را دریافت می کنند، دیده بان حقوق بشر از مقامات خواست تا تحقیقات در مورد اتهامات مربوط به فساد را بررسی کنند و تحریم های انضباطی یا کیفری مناسب را تضمین کنند.

مدارک ویزای توریستی اوکراین

سازمان دیده بان حقوق بشر دریافته است که مقامات گارد مرزی ایالات متحده اغلب درخواست های پناهجو یان بازداشت شده در اوکراین را به اداره مهاجرت منطقه ای که مصاحبه های پناهندگی در اوکران را انجام می‌دهد، ارائه نمی‌دهد.

سیستم پناهندگی در اوکراین همچنین دارای اختلافات قانونی عمده است. قانون اوکراین برای محافظت از کسانی که از خشونت عمومی و جنگ و یا قربانیان قاچاق انسان فرار می کنند، حمایت نمی کند. تنها دو تن از اهالی سومالی و یک کودک بدون همسایه به رسمیت شناخته شده است که به وضعیت پناهندگی در اوکراین اعطا شده اند و کودکان در برخی از مناطق کشور از ورود به سیستم های پناهندگی در اوکراین محروم شده اند.

کودکان بی خانمان با موانع خاصی در اوکراین مواجه می‌شوند تا مستندات مورد نیاز و دسترسی به پرونده پناهندگی در اوکراین را در اختیار داشته باشند، زیرا آن‌ها فقط می‌توانند ادعای یک نماینده قانونی را ارائه دهند و مقامات در برخی از مناطق از نمایندگان قانونی خود برای تعیین نمایندگان خودداری کنند.

بدتر، نگهبانان مرزی ممکن است هفته ها را در یک محوطه مانند زندان، پناهجو یان را در اوکراین بازداشت کنند که به طور یکسان، کمپ پناهجو یان نامیده می‌شود. با بازداشت پناهجو یان در اوکراین در این کمپ به طور مشترک با بزرگسالان ناخوشایند، از جمله دختران با پسران و مردان، خطر امنیت کودکان پناهجو در اوکراین را در معرض خطر قرار می دهند.

علیرغم محدودیت شش ماهه در بازداشت پناهجو یان در اوکراین، دادگاه های اوکراین به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند و معمولا در این زمان پرونده‌ها را بررسی نمی کنند. در موارد متعددی، پناهندگان در اوکراین گفتند که آن‌ها یک حکم بازداشت شش ماهه صادر می کنند اما هرگز در برابر یک قاضی، پرونده آن‌ها ارائه نشده است. بسیاری از پناهندگان در اوکراین از جمله کودکان گزارش دادند که مرزبانان تهدید کرده اند که آن‌ها را برای شش ماه کامل بازداشت می کنند مگر انکه رشوه پرداخت کنند.

ثبت شرکت در اوکراین

مشاوره حقوقی مهاجرت

مهاجرت غیر قانونی به اوکراین، مهاجرت قاچاقی به اوکراین، و هر نوع مهاجرت توسط قاچاقچیان انسان، به هیچ عنوان قابل توصیه برای همه افراد نیست. راههای مهاجرت قانونی به اروپا و سایر کشورهای دنیا، به شرط برخورداری از توان مالی و دانش زبان، و با هدف توسعه کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی و یا تحصیل علم، می‌تواند قابل توصیه باشد. جهت مشاوره حقوقی مهاجرت و اطلاع از حقوق مهاجرت و آثار حقوقی مهاجرت، با دفتر حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حقوق مهاجرت، تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *