پولشویی و آثار و نتایج حاصل از آن

پولشویی و آثار و نتایج حاصل از آن

پولشویی و آثار و نتایج حاصل از آن


امروز با موضوع پولشویی و آثار و نتیجه نتایج حاصل از آن با شما هستیم.

پولشویی به عنوان پدیده مجرمانه عصرحاضر دارای نتایج و تبعات منفی فراوانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

پولشویی جرمی است که در آن مجرمین درآمد (عایدی) حاصل از اعمال مجرمانه را در مسیرهای قانونی و مشروع قرار می‌دهند که به اصطلاح آن را تطهیر کنند و منشأ نامشروع و غیرقانونی آن مشروع جلوه کند.

نتایج پولشویی می‌تواند به نوعی باعث گسترش فساد و ارتشا در سطح جامعه، تضعیف بخش خصوصی،‌ کاهش اعتماد به بازارهای مالی، کاهش درآمد دولت، تقویت منابع و شبکه مالی مجرمین شود.

پولشویی جرمی است که در آن مجرم درآمد حاصل از اعمال مجرمانه و نامشروع را با ورود به چرخه اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های مختلف قانونی و مشروع جلوه می‌دهد.

پول‎شویی به عنوان یک جرم مالی تاثیر منفی چشم‎گیری بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها به جای می‌گذارد. در قطعنامه‌ه‎ای که در ژوئن ۱۹۹۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، برآورد شد سالانه دست کم حدود ۲ میلیارد دلار پول تطهیر می‌شود.

نکات مهم پولشویی و آثار و نتایج حاصل از آن

آیا بالا رفتن نرخ مالیات ها و تورم در جامعه ارتباط مستقیم با پولشویی دارد ؟

پول شویان از چه طریق پول‌های کثیف خود را تطهیر می‌نمایند؟

پول شویی چه تاثیری در تعیین بودجه سالانه کشور دارد؟

پولشویی چه اثری بر تصویب قوانین داشته است؟

نتایج حاصل از پولشویی موجب شده است تا دولت‌های مختلف همگام با مراجع بین المللی در صدد مبارزه با آن باشند و از طریق تصویب قوانین و مقررات لازم ، از وقوع این جرم پیشگیری نمایند و یا بتوانند در صورت وقوع، متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

وکیل تعزیرات حکومتی کرج

از پولشویی چه نتایجی حاصل می‌شود؟

کاهش تقاضای پول و کاهش معینی در نرخ سالانه تولید ناخالص ملی

تخریب بازارهای مالی

فرار سرمایه به صورت غیرقانونی از کشور

افزایش ریسک خصوصی سازی

ورشکستگی بخش خصوصی

تخریب بخش خارجی اقتصاد

کاهش بهره‌وری در بخش واقعی اقتصاد

بی‌ثباتی در روند نرخ‌های ارز و بهره

توزیع نابرابر درآمد

خواستگاه بزه (جرم) پولشویی در چه کشورهایی است و از چه طریق اسباب پولشویی فراهم می‌شود؟

کشورهای در حال توسعه در مقابل مشکل بزرگ کمبود منابع مالی قرار دارند. یکی از موانعی که سبب کمبود منابع داخلی در این کشورها می‌شود، وجود بازار غیررسمی گسترده در اقتصاد این کشورهاست.

ورود مبادلات به حوزه اقتصاد غیررسمی دلایل متعددی دارد که دو دلیل عمده آن عبارت‌اند از: فرار مالیاتی و غیرقانونی بودن مبادلات.

پولشویی چه تاثیری بر آمار اقتصاد دولت‌های مختلف دارد؟

پولشویی با ایجاد تغییر در اطلاعات مربوط به حجم پول، تقاضای پول، نرخ بهره ها،نرخ ارز و قیمت سایر دارا‏یی‌های سرمایه‌ای و… به ضعف آماری اقتصاد دولت ها دامن می‌زند.

پولشویی چه تاثیری در سرمایه‌گذاری دارد؟

پولشویی امکان سرمایه‌گذاری واقعی داخلی و خارجی در کشور را از بین می‌برد و به دلیل آن که هدف افراد پول‏شو در وهله اول پنهان کردن منشأ غیرقانونی پول است و سودآوری برای آنها از اهمیت کمتری برخوردار است.

لذا بیشتر اوقات سرمایه خود را در جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای توجیه اقتصادی نیست و بدین صورت، باعث کاهش بهره‌وری سرمایه، اتلاف منابع، تسهیل فساد مالی داخلی و افزایش جرایم می‌شوند و تخصیص منابع را دچار انحراف می‌کنند.

در صورتی که سرمایه‌های حاصله از راه‌های غیرقانونی زیاد باشد، این سرمایه‌ها به سوی سرمایه‌گذاری‌هایی که از آنها به سرمایه‌گذاری عقیم تعبیر می‌شود، مانند سرمایه‌گذاری در دارا‏یی‌های غیرمنقول (اموالی که قابل جابجایی و نقل مکان نیستند) به خصوص اشیای هنری، جواهرآلات و اتومبیل‌های تجملی و… حرکت می‌کند که باعث کاهش بهره‌وری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.

نحوه مطالبه دیه

پولشویی چه اثری بر میزان مالیات دارد؟

پولشویی باعث کاهش درآمد دولت و در نتیجه، افزایش نرخ مالیاتی می‌شود و در واقع، پایه مالیاتی کاهش می‌یابد، یعنی دولت تنها از کسانی مالیات دریافت می‌کند که توان فرار از پرداخت مالیات را ندارند و این افراد کسانی جز طبقه کارمند و کارگر نخواهد بود.

چرا که مالیات آنها پیش از پرداخت حقوق کسر می‌شود و بدین وسیله، اختلاف طبقاتی هر روز شدیدتر می‌شود.

پولشویی چه تاثیری بر شرکت‌های خصوصی دارد؟

پول‏شویان با هدف پنهان کردن عواید (درآمد) حاصل از فعالیتهای غیرقانونی خود، با استفاده از شرکت‌هایی که در نقاط مختلف تأسیس می‌کنند، عواید مزبور را با وجوه قانونی مخلوط می‌کنند.

این مسئله به آنها کمک می‌کند تا محصولات خود را با قیمتی کمتر از سطح قیمت بازار عرضه کنند.

گاهی شرکتهای مزبور می‌توانند محصولات خود را حتی با قیمتی کمتر از هزینه تولید عرضه کنند، بر این اساس، چنین شرکتی نسبت به شرکت قانونی که سرمایه خود را از بازارهای مالی تأمین می‌کند، دارای قدرت رقابت بیشتری است  و این امر باعث بیرون راندن شرکت‌های قانونی از بازار و تضعیف بخش خصوصی قانونی می‌شود.

وکیل پولشویی در ایران

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث پولشویی دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و … مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

وکیل آنلاین کلاهبرداری شمال تهران

09120067665

گروه وکلای مهر 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *