چگونه مالیات کمتری بدهیم ؟

چگونه مالیات کمتری بدهیم

چگونه مالیات کمتری بدهیم


امروز با بررسی این موضوع که چگونه مالیات کمتری بدهیم با شما سروران گرامی همراه هستیم.

به بررسی راهکارهای حقوقی جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف می‌پردازیم.

دولت جهت تامین هزینه‌های عمومی منابع متعددی در اختیار دارد،در اکثر کشورهای جهان بیشتر درآمد دولت از مالیات‌ها تامین می‌شود.

به بیانی دیگر مالیات به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد دولت مبلغی است به موجب قانون جهت تامین مخارج عمومی به طور بلاعوض توسط اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود، پرداخت مالیات تحمیلی است.

بدین توضیح که دولت مالیات‌ها را از دارایی و درآمد اشخاص برداشت می‌نماید، بدون آنکه تعهدی نسبت پرداخت کننده بر عهده گیرد و در هر مالیات سه مرحله قابل تشخیص است:

۱- تعیین ماخذ مالیات

۲- تشخیص مبلغ مالیات

۳- وصول مالیات

از میان ۳ مقطع فوق مقاطع یک و دو با بحث ما انطباق دارد لذا راهکارهای اصلی‌ای که منجر به کمتر پرداخت کردن مالیات گردد در گرو مسایل تعیین ماخذ و تشخیص مالیات قرار دارد.

کلاهبرداری در معامله

نکات مهم چگونه مالیات کمتری بدهیم

  • آیا مصوبات  به صورت به روز شرایط معافیت از دارایی را اعلام تعیین می‌نماید؟
  • تمرکز در آمد در یک شخص باعث وقوع چه فرایندی در مالیات وی می‌گردد؟
  • آیا استهلاک لوازم کار می‌تواند باعث کاهش مالیات شود؟
  • تشریک و تقسیم دارایی چه تاثیری در کاهش مالیات می‌تواند داشته باشد؟

چنانچه درآمد و دارایی اشخاص به صورت متمرکز به میزان قابل توجهی برای یک شخص باشد میزان مالیاتی که به آن تعلق می‌گیرد بیشتر خواهد بود راه حل ممکن این است که اشخاص معتمد برای مثال اعضای خانواده خویش را به عنوان مستمری بگیر کسب و کارتان معرفی نمایید و دارایی و درآمدتان را با ایشان تقسیم نمایید.

در اظهارنامه رقم مالیات سال قبل خود را اعلام کنید

راهکار مهم برای پرداخت مالیات کمتر

بهترین راه و کم خطرترین راه برای پرداخت مالیات این است که در اظهارنامه مالیاتی رقم مالیات سال قبل را به عنوان مالیات امسال اعلام نمایید.

اگر میزان مالیات امسال را کمتر از سال قبل اعلام نمایید بازرسان مالیاتی اقدام به بررسی دقیق تر و جزیی تر دفاتر و اسناد و مدارک مالی شما کرده و احیانا به رقمی بالاتر از سال قبل شما خواهند رسید و این به ضرر مودیان خواهد بود.

پس اگر مالیات سال قبل خود را قبول دارید و آن را به صرفه می دانید همان را در اظهارنامه سال جدید خود اعلام نمایید.

آیا پرداخت به موقع مالیات می‌توانید منجر به تخفیف شود؟

طبق قوانین مالیاتی ایران، قانونگذار برای اشخاص حقیقی و حقوقی که نحوه پرداخت مالیاتشان در طی سه سال متوالی راستی آزمایی شده باشد، و در این سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال ارایه اظهارنامه بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند معادل پنج درصد اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در قوانین مالیات به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد برای این اشخاص منظور خواهد شد.

وکیل پایه یک مرزداران

لذا به نظر می‌رسد اشخاصی که بدون ایجاد حواشی باعث کاهش حجم مراجعات به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی شوند از تخفیف مالیات برخوردار خواهند شد.

بدین طریق با رعایت موارد فوق مالیات کمتری خواهند پرداخت، مضاف آنکه به موجب ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم، علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سر رسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه ای معادل یک درصد (۱%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سر رسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد.

ارائه اسناد و مدارک دقیق در خصوص هزینه ها چه تاثیری در کاهش مالیات دارد؟

ثبت و تسلیم دقیق اسناد هزینه‌ها برای برخورداری از قانون کاهش مالیات اهمیت ویژه ای دارد.

از این روی همانگونه که مستحضرید مالیات مودیان بر اساس درآمد و میزان سود آنها در عملیات های مادی محاسبه شده و از هزینه‌ها و استهلاک دارایی انها کسر و مبلغی به صورت خالص به عنوان مالیات به انها تعلق می‌گیرد.

در این میان هزینه‌هایی که مودیان در جریان مراوادات مالی خود متقبل شده‌اند از مجموع سود آنها کسر شده و به میزان باقیمانده سود مالیات تعلق می‌گیرد.

اگر مودیان اسناد و مدارک هزینه های خود را به صورت کامل و درست تسلیم نمایند این میزان هزینه ها از مالیات تعلق گرفته به انها کسر می‌شود.

اثبات مدارک مبنی بر دارایی‌های قابل استهلاک چه تاثیری بر کاهش مالیات دارد؟

مستحضرید که گذشت زمان و استمرار فعالیت در برخی از مشاغل باعث استهلاک و از بین رفتن وسایل و ابزار کار می‌گردد.

وکیل بیمه بیکاری کارگر و کارمند

زیان آور بودن این نوع دارایی‌ها که به واسطه استفاده و مرور زمان دچار استهلاک شده است سبب کاهش ارزش می‌گردد و قیمت آنها پایین می‌آید.

فلذا در پرداخت مالیات سالانه مربوط به آنها اگر مدارک درستی در خصوص استهلاکات مذکور ارایه شود مودیان می‌توانند از تخفیف و کاهش مالیاتی برخوردار شوند.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی تا چه حد می‌تواند سبب کاهش مالیات شود؟

هر ساله ممکن است نرخ مالیات بر در آمدها تغییر کند و کم و زیاد شود و شاید در برخی از مشاغل و خدمات از پرداخت بخشی یا کل مالیات تعلق گرفته معاف گردند برای همین بهتر است قوانین و تبصره و ابلاغیه های مالیاتی را پیگیری کرده و بروز باشید تا بتوانید از قوانین معافیت مالیاتی برخوردار شوید.

نشان دادن  فاکتورهای هزینه‌ها چه تاثیر در کاهش مالیات دارد؟

همانطور که گفته شد هزینه‌ها در تعیین میزان مالیات نقش بسزایی دارد در این خصوص نظر به اهمیت اسناد مالی پیشنهاد می‌گردد تمامی فاکتور های خود را نگه دارید حتی فاکتور هزینه‌های مربوط به صبحانه،یا وعده ناهاری که بیرون از شرکت برای یک ماموریت صرف کرده‌اید یا فاکتور پرداخت هزینه پارکینگ و از این دست هزینه ها که در طول یک سال ممکن است مبلغ بالایی شده و در میزان مالیات شما موثر باشند.

آیا کمک به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه تاثیری در کاهش مالیات دارد؟

کمک و انفاق به مراکز خیریه و عام المنفعه می‌تواند بر تخفیفات مالیاتی موثر باشد.در این خصوص می‌توانید فاکتورها و اسناد مربوط به کمک‌های واصل شده به این قبیل موسسات حفظ کنید و در موقع لزوم ارابه دهید.

وکیل مرد خوب تهران

وکیل دعاوی مالیاتی شمال تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان به صورت تخصصی با گسترده‌ترین کارگروه مشترک در زمینه دعاوی مالیاتی با حضور مبرزترین وکلا، حسابداران و حسابرسان مالیاتی آماده ارایه خدمات مشاوره حقوقی و قبول پرونده در زمینه مالیاتی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات مالیاتی و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دپارتمان حقوق مالیاتی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *