کلاهبرداری در معامله

کلاهبرداری در معامله

کلاهبرداری در معامله


بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی موضوع نحوه کلاهبرداری در معامله پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

کلاهبرداری در معامله به چه مواردی اطلاق می شود؟

کلاهبرداری در معامله در مواردی اتفاق می‌افتد که یکی از معامله کننده‌ها در انجام معامله حسن نیت نداشته و با قصد مجرمانه اقدام به انجام معامله نموده است.

عدم حسن نیت و قصد کلاهبرداری به شرایط صحت قرارداد خلل وارد می‌کند و در مراجع قضایی امکان ابطال چنین قراردادی وجود دارد.

معامله به معنی تجارت است و در عرف کشور ما به هر عملی که موجب نقل و انتقال اموال می‌شود معامله گفته می‌شود و در اصطلاح حقوقی معامله به معنی قرارداد خرید و فروش است.

تجربه ما در پرونده‌های کیفری نشان می‌دهد حضور وکیل در اثبات جرم کلاهبرداری و یا بی‌گناهی معامله کننده‌های متهم به کلاهبرداری بسیار موثر است.

کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری جرمی است که کلاهبردار با انجام اعمال متقلبانه و فریب‌کارانه موجب اغفال و فریب افراد می‌شود و اموال آنها را می‌برد.

فرم قرارداد کار موقت

برای تحقق جرم کلاهبرداری باید چند شرط که به آنها رکن نیز گفته می‌شود؛ وجود داشته باشد.
این ارکان و شرایط عبارتند از رکن مادی و رکن معنوی و رکن قانونی.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در معامله با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

رکن مادی جرم کلاهبرداری

رکن مادی مربوط به رفتار فیزیکی کلاهبردار است و متشکل از دو رفتار است؛ نخست انجام دادن یک عمل یا رفتار که موجب فریب و اغفال افراد شده است مثلا فردی که مستاجر یک ملک است؛ خود را به عنوان مالک ملک معرفی می‌کند و به عنوان مالک، ملک را می‌فروشد.

رفتار دیگر مرتبط با بردن اموال افراد فریب خورده است؛ یعنی کلاهبردار باید ضرر مالی به افراد فریب‌خورده زده باشد تا بتوان گفت که کلاهبرداری محقق شده است.

رکن معنوی جرم کلاهبرداری

داشتن قصد مجرمانه برای بردن اموال افراد یا قصد ضرر مالی زدن به افراد تحت عنوان رکن معنوی جرم کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

رکن قانونی جرم کلاهبرداری

به عنوان یک اصل حقوقی در قانون ایران باید عنوان نمود که تا زمانی رفتاری در قانون جرم محسوب نشده و برای آن مجازات در نظر گرفته نشده باشد؛ نمی‌توان فرد مرتکب را مجازات نمود.

رکن قانونی نیز به همین معنی است یعنی اینکه رفتاری در قانون جرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شود که در خصوص جرم کلاهبرداری در قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری، این رفتار جرم‌انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

وکیل دادسرای انقلاب تهران

کلاهبرداری در معامله چیست؟

وقوع جرم کلاهبرداری به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ اما در هر صورت برای اینکه رفتاری را تحت عنوان کلاهبرداری پیگیری نماییم باید از انجام ارکان گفته شده توسط آن فرد اطمینان حاصل نماییم.

یکی از شیوه‌های وقوع کلاهبرداری، کلاهبرداری در معاملات است؛ بیشتر آمار کلاهبرداری در معاملات در خصوص قراردادهای ملکی است که نظر مخاطبین گرامی را به چند نمونه از آنها جلب می‌نماییم:

در یک نمونه فردی که مستاجر یک ملک می‌باشد؛ خود را به عنوان مالک ملک معرفی می‌نماید و اقدام به فروش ملک دیگری می‌نماید.

در فرضی دیگر ملکی که در مهریه یک زن بوده و مرد بدون اینکه به همسر خود اطلاع دهد آن ملک را به فرد دیگری می‌فروشد؛ در اینجا این خرید و فروش قابلیت ابطال خواهد داشت و فروش ملک توسط مرد از مصادیق جرم کلاهبرداری است.

به همین جهت توصیه می‌شود که هنگام خرید و فروش ملک، اسناد ملک به صورت کامل توسط وکیل یا خریدار بررسی گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در معامله با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

اثبات کلاهبرداری در معامله

دلایلی که موجب اثبات وقوع جرم کلاهبرداری در معاملات می‌شود مواردی هستند که در قوانین مختلف مانند قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده‌اند و عبارتند از اقرار متهم، شهادت شهود، اسناد و مدارک و علم قاضی.

این هنر وکیل است که در دفاع از موکل خود از ادله و دلایل دیگری مانند نظر کارشناسی و… استفاده نماید تا با استناد به آنها موجب تبرئه موکل خود گردد.

وکیل کلاهبرداری کرج

مجازات جرم کلاهبرداری در معامله چیست؟

به طور کلی مجازات جرم کلاهبرداری حبس، جزای نقدی، انفصال (برکناری) از خدمت، رد (بازگرداندن) اموال برده شده، انتشار حکم محکومیت و… می‌باشد.

جرم کلاهبرداری براساس مجازات جرم به دو نوع کلاهبرداری مشدد و ساده تقسیم می‌شود؛ این دو نوع کلاهبرداری به لحاظ میزان مجازات با یکدیگر متفاوت می‌باشند و میزان مجازات کلاهبرداری مشدد، شدیدتر از کلاهبرداری ساده است.

کلاهبرداری مشدد فرضی است که کلاهبردار از کارکنان دولت باشد یا اینکه خود را کارمند دولت معرفی کرده باشد یا اینکه کلاهبرداری از طریق انتشار آگهی و یا رسانه‌های جمعی صورت گرفته باشد.

کلاهبرداری ساده، نوعی کلاهبرداری است که هیچ‌یک از ویژگی‌های کلاهبرداری مشدد را نداشته باشد.

قوانین مرتبط با کلاهبرداری در معامله

۱- قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی به عنوان قوانین اصلی همواره در امر دفاع از امور استنادی وکلای دادگستری می‌باشد.
۲- قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری.
۳- قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که در سال ۱۳۹۹ تصویب گردید در راستای کاهش مجازات مجرمین بسیار موثر است.
۴- قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر.

جرایم در حکم کلاهبرداری شامل چه مواردی است؟

علاوه بر کلاهبرداری که در این مقاله توضیح داده شد؛ جرایمی دیگری وجود دارند که قانون‌گذار از آنها به عنوان جرایم در حکم کلاهبرداری نام برده است.

منظور از جرایم در حکم کلاهبرداری جرایمی هستند که شرایط وقوع جرم کلاهبرداری مانند مانور متقلبانه و… را ندارند اما مجازات آنها، مجازات کلاهبرداری می‌باشد.

مانند سردفتر اسناد رسمی که محتویات سند تنظیمی را برخلاف اظهارات گفته شده؛ تنظیم نماید.

تجاوز به کودک درون

در این فرض مانور متقلبانه و فریب و اغفال که از ارکان جرم کلاهبرداری هستند؛ صورت نگرفته اما مجازات چنین فردی به موجب قانون، مجازات کلاهبرداری خواهد بود.

از دیگر جرایم در حکم کلاهبرداری می‌توان به مواردی همچون فروش مال غیر، دریافت گواهی انحصار وراثت برخلاف واقعیت، اظهارات خلاف واقع موسسین شرکت‌ها، معامله معارض، تبانی برای بردن مال متعلق به دیگری و… اشاره نمود.

چنانچه از وقوع جرم کلاهبرداری متضرر شده‌اید یا در مظان اتهام جرم کلاهبرداری قرار گرفته‌اید و نیارمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید؛ با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در معامله با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

چگونه می‌توان از کلاهبرداری در معامله جلوگیری نمود؟

هنگام معامله تمام اسناد، مورد بررسی قرار بگیرند و معامله با حضور شاهد و حتی‌الامکان با حضور وکیل صورت بگیرد.

رد مال در کلاهبرداری ملکی چیست؟

یکی از مجازات‌های کلاهبرداری ملکی، رد یا بازگرداندن مال کلاهبرداری شده است که با توجه به شرایط مختلف مشمول خسارت و... نیز خواهد شد.

_

نشانی موسسه مهر پارسیان

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۶ امتیاز)

۵ دیدگاه

  • سلام آقای وکیل سوال دارم از خدمتتون که آیا اگر سردفتر به جای بخشش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تا سکه ام از من بخشش کلش رو با تبانی گرفته باشه میتونم ازش شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، اگر سردفتر اسناد رسمی محتویات سند تنظیمی را برخلاف اظهارات گفته شده؛ تنظیم نماید مجازات وی مجازات کلاهبرداری خواهد بود.

  • سلام ، من ۱۰ سهم از ۲۵۰ سهمه یک بیمارستان در حال ساخت را خریدارم و پول آن را نقدا پرداخت کردم، و برگه سهام را هم دریافت کردم، فروشنده بدون اطلاع به سهامداران اقدام به افزایش سهام کرده و تعداد سهام را به ۳۵۰ رسانده و شروع به فروش سهام کرده بعد از شکایت از و استعلامات دادگاه از نظام پزشکی مشخص شده هیچ گونه مجوز تاسیس بیمارستانی نداشته و در پایان دادگاه بدوی به نفع ما رای داده و فروشنده را به سه سال حبس و جریمه در حق دولت و برگرداندن پول ما که چند تا از سهمداران هستیم، محکوم کرده ولی در دادگاه تجدید نظر حکم به برائت ایشون دادن، الان هم نه پول ما را میده و ما موندیم که باید چیکار کنیم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر شکایت کیفری بی نتیجه بوده است شما می‌توانید دادخواست حقوقی مطالبه وجه با احتساب تاخیر تادیه و کلیه خسارات دادرسی را علیه وی مطرح نمایید. در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *