کمیسیون عفو و بخشودگی

کمیسیون عفو و بخشودگی

کمیسیون عفو و بخشودگی


بررسی نهاد کمیسیون عفو و بخشودگی موضوع نوشتار امروز است.

همان گونه که در قران کریم، منابع دینی و فقهی، جزای مجرمان در نظر گرفته شده است، به عفو و بخشش نیز در تمام منابع دینی در کنار مجازات اشاره شده است.

در قوانین و مقررات وضع شده از سوی قانون گذار نیز به بخشودگی مجرمان و عفو آن‌ها پیش‌بینی شده است و عفو امری پسندیده در اسلام به شمار می‌آید. عفو و بخشودگی وجه بارز احسان در نظام اسلامی است و خداوند رحمان در بسیاری از آیات قران به عفو و بخشودگی اشاره نموده است.

  • آیا در خصوص کمیسیون عفو و بخشودگی اطلاعاتی دارید؟
  • آیا از رویه بررسی درخواست های عفو مطلع هستید؟
  • آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند درخواست عفو را پیشنهاد دهند؟
  • آیا تفاوت های عفو عمومی و عفو خصوصی را می دانید؟
  • آیا می دانید چه جرائمی مشمول عفو نمی‌شود؟

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که شرایط عفو و کمیسیون عفو و بخشودگی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

تعریف عفو

عفو در لغت به معنی بخشودن؛ از گناه کسی درگذشتن، چشم پوشی، گذشت و بخشایش است و همچنین عفو در اصطلاح حقوق کیفری به معنی این است که با تصویب نهایی نهادهای حکومتی اعم از نهاد رهبری، مجلس قانون گذاری، متوقف نمودن تعقیب متهم و یا بخشودن تمام یا قسمتی از مجازات محکومان صورت می گیرد.

تحقیقات محلی و معاینه محل

در واقع عفو یکی از اسباب سقوط مجازات است که در قران و قوانین و مقررات کشور ما پیش‌بینی شده است.

عفو به دو نوع عفو عمومی و عفو خصوصی تقسیم می‌شود:

عفو خصوصی

شامل تمام مجازات های تعزیری و بازدارنده می شود و مجازات های حدود فقط در موارد خاص پس از انکه جرم با اقرار متهم به اثبات رسید و با شرط تو به ممکن است مشمول عفو قرار گیرد.

عفو خصوصی تنها پس از صدور حکم محکومیت قطعی امکان‌پذیر است و حکم محکومیت باید لازم الاجرا باشد.

عفو عمومی

حکم قانونی ای است که بر اساس ان دولت بخش یا تمامی از مجرمان را مورد بخشش عمومی قرار می‌دهد.این نوع از عفو تمام موارد جرم را شامل می‌شود و بیشتر برای آزادی زندانیان صادر می گردد.

آثار عفو عمومی پیش از محکومیت قطعی 

عفو عمومی پیش از محکومیت قطعی دعوای عمومی را ساقط می سازد. یعنی اگر متهم تحت تعقیب قرار نگرفته باشد، تعقیب کیفری بعر از ان هرگز شروع نخواهد شد. حتی اگر تعقیب شروع شده و منتهی به صدور حکم نشده باشد، تعقیب متوقف خواهد شد.

آثار عفو عمومی پس از محکومیت قطعی 

هرگاه متهم تعقیب شده باشد و دعوی عمومی به صدور حکم قطعی بیانجامد با عفو عمومی محکومیت ساقط می گردد و مجازات اصلی و تتمیمی و تبعی نیز ساقط ،اجرای مجازات متوقف و حکم از سجل کیفری نیز حذف خواهد شد.

جرایمی که مجازات آن‌ها مشمول عفو نمی‌شود  عبارتند از :

  • قاچاق چیان حرفه ای با تشخیص رئیس قوه قضائیه
  • موارد حق الناس
  • سرقت مسلحانه
  • تجاوز به زنای عنف
  • مصادیق مهم جرایم از قبیل جاسوسی، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشاء و آدم ربایی
  • محکومین به جرائم مستوجب حد شرعی و رجم و اعداام مانند زنای محصنه و لواط مشروط به اینکه جرم انان با شهادت شهود عادل ثابت شده باشد.
نمونه رای محکومیت انتظامی پزشک

مطابق آیین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی در مورد محکومین به حبس یا جزای نقدی ناشی از جرایم غیر مواد مخدر که به علت عجز از پرداخت ان زندانی می‌باشند پیشنهاد یا درخواست عفو در صورتی قابل طرح است که:

  • محکوم در زندان به سر ببرد
  • محکوم علیه مدعی خصوصی نداشته باشد یا رضایت وی جلب و یا ترغیب پرداخت ضرر و زیان مورد حکم باشد .
  • مجازات در حدی که اجرا شده در روحیه محکوم علیه موثر و موجب تنبیه او شده باشد .
  • محکوم علیه در حبس دائم ده سال و در مورد سایر محکومیتهای ناشی از جرایم عمدی یک سوم و در مورد جرایم غیر عمدی یک چهارم از مدت محکومیت خود را تحمل کرده باشد .

رویه جاری در خصوص عفو 

عفو به دو شکل موردی و معیاری مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر و در قانون ایران مبنای عمل کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه است.

۱- عفو موردی

شیوه ی رسیدگی به درخواست های عفو موردی بدین صورت است که درخواست های عفو ابتدا به صورت موردی در  کمیسیون های عفو استانی و یا در سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا در سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از طی مراحل مقدماتی و در صورت موافقت کمیسیون های عفو بدوی، پرونده عفو جهت اظهار نظر نهایی به کمیسیون مرکزی عفو وبخشودگی قوه قضاییه ارسال می گردد.

در صورت موافقت با درخواستهای عفو مطرح شده ، لیستی نهایی از بخشوده شدگان به محضر ریاست محترم قوه قضاییه ارسال و سپس به محضر مقام معظم رهبری می‌رسد و چنانچه مقام معظم رهبری با عفو موافقت فرمایند مراتب جهت اعمال و اجرای عفو به مراجع قضایی و سازمان های مربوطه اعلام می‌شود.

وکیل قتل عمد تهران

 ۲– عفو معیاری

 بدین معنا است  که معیارها و ضوابط عفو محکومین، توسط کمیسیون عفو و بخشودگی  قوه قضاییه مورد بررسی قرار می گیرد.

مطابق آیین نامه کمیسیون عفو و تخفیف مجازات محکومین افراد ذیل می‌توانند درخواست عفو را پیشنهاد دهند :

  • رئیس دادگستری مربوط
  • دادستان مربوط
  • قاضی ناظر زندان مربوط
  • رئیس زندان مربوط
  • محکوم علیه
  • پدر و مادر و همسر و فرزندان محکوم علیه

وکیل متخصص عفو و بخشودگی

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

موبایل وکیل کیفری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

۴ دیدگاه

  • سلام ،لطفااطلاع رسانی کنیدکه چراعمده موادمخدرروانگردان راازسی گرم به دوکیلوافزایش دادن ولی تریاک که کمترتخریب مینمایدراازصدکیلوبالاترنکردن اخرخیلی ازمحکومان هستندکه بخاطرصدکیلوده هاسال زندان هستندولی عمده موادصدکیلوبهشون عفووتخفیف مجازات نمیخوردولی جدیدا دادسراهاکه کسی رامحکوم میکنندعمده موادمخدرتریاک رابالای صدکیلودرنظرمیگیرند لطفااطلاع رسانی کنیدشماکه میتونین به گوش مقام های بالابرسونین تافکری به این خانواده زندانیان هم شده باشدممنون ومتشکر.

  • سلام وتبریک سال نوبه کلیه خادمین نظام جمهوری اسلامی،اخرمیدونین مجازات حبس کم اثرگذاری بیشتری داردتاحبس سنگین اخرنبایدمحکوم رابه جرمش تنهادیدبایدبه خانواده وی هم نگاهی داشت چون بیشترمحکومین کشورماقربانی دانه درشت هایی هستندکه اصلا زندانی نمیشن وکسی که زندانی میشه پسندازی نداردکه خانواده وی پس ازبه زندان شدن سرپرست راحت زندانی کنندمجبورن به خاطر برپایی ستون های زندگی دست به هرکاری بزنند لطفا برسی کننین حبس های کوتاه مدت بدن بهتراست ازنظرما،ممنون خانم ناصری اشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *