کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری


کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

از جمله مسائلی که امروزه در بافت های شهری ذهن بسیاری از شهروندان را درگیر خود کرده ، موضوع ساخت و ساز های غیر مجاز و پاسخ و اقدامات شهرداری به این نوع ساخت و سازها می باشد که در این زمینه مطالبی راهگشای سوالات موکلین و افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند را در این مقاله گنجانده ایم که پاسخ به این پرسشهای متناوب به می باشد . ماده ۱۰۰ قانون شهرداری بیان گر چیست؟تعریف کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست و در کجا تشکیل می‌شود؟ چه اشخاصی این حق را دارند که تخلفات را اعلام و یا به آرا کمیسیون اعتراض نمایند؟ کمیسیون ماده صد صلاحیت رسیدگی به چه مواردی را دارد؟ کمیسیون ماده صد متشکل از چه اشخاصی می باشد؟ روند اجرایی در کمیسیون به چه صورت می باشد؟ اعتراض به آرا بدوی کمیسیون در کجا مطرح می‌شود و مرجع تجدید نظر از آرا بدوی کمیسیون کدام مرجع می باشد؟ آیا پس از قطعی شدن آرا کمیسیون هم می توان به آرا مذکور اعتراض کرد؟ اعتراض به آرا قطعی کمیسیون از طریق کدام مرجع صورت می‌گیرد؟
متن ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها
حسب ماده صد قانون شهرداری ، تمامی مالکین اراضی و ملک ها که واقع در حریم و یا محدوده شهر می‌باشند مکلف هستند پیش از هر گونه اقدام عمرانی و یا تفکیک نمودن اراضی و همچنین شروع به ساختمان سازی ، اقدام به اخذ پروانه از شهرداری نمایند.
تعریف کمیسیون ماده صد
کمیسیون ماده ۱۰۰ از جمله کمیسیونهای اداری محسوب می گردد که در رابطه با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به وجود آمده است. این کمیسیون با اینکه در شهرداری ها تشکیل جلسه میدهد ، دارای شخصیت حقوقی مستقل و کاملا مجزا از شهرداری می باشد و از جمله مراجع اختصاصی تشکیل شده در خارج از دادگستری به حساب می‌آید. کمیسیون مذکور متشکل از نماینده های وزارت کشور ، دادگستری ، نماینده ی شورای اسلامی و نماینده شهرداری می باشد که از میان این اعضا، فقط نماینده ی شهرداری بدون داشتن حق رای و تنها برای بیان توضیحات در جلسه ی کمیسیون حاضر می‌شود. این کمیسیون از دادگاه‌های شبه قضایی محسوب می‌شود و قدرت صدور آرا کیفری ندارد و باید در تمام آرا خود مهلت قانونی اعتراض را ذکر نماید.

مقدمات الزام به تنظیم سند رسمی

اشخاصی که می‌توانند تخلفات ساختمانی را مطرح نمایند
طبق ماده۱۰۰ قانون شهرداری، شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی که بدون مجوز شهردای انجام می‌شوند جلوگیری کند.
حسب تبصره ۲ ماده صد کمیسیون نیز علاوه بر شهرداری هر شخصی که از انجام تخلفات ساختمانی ضرر ببیند می‌تواند جهت اقامه ی دعوا در کمیسیون ماده صد ، در ابتدای امر به شهرداری مراجعه و اعتراض خود را بیان کند سپس شهرداری بنا به تشخیص خود ، در صورتی که تخلف واقع شده را در صلاحیت کمیسیون ماده صد بداند، موضوع را به کمیسیون ارجاع خواهد داد .
آرا بدوی و تجدیدنظر صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ باید علاوه بر مالک به ذینفع (مانند مستاجر) نیز ابلاغ گردد در غیر این صورت و در صورت عدم ابلاغ به این اشخاص، می‌تواند از موجبات نقض این آرا به حساب آیند.
موارد صلاحیت کمیسیون ماده صد
۱. تخلف احداث بدون پروانه ی بنا (که در ماده ۱۰۰ ق.ش این تکلیف را بیان نموده که هر مالکی قبل از عملیات ساختمانی باید از شهرداری مجوز لازم را اخذ نماید). حکم کمیسیون در رابطه با این تخلف به شرح ذیل می باشد:
الف . تخریب : در موارد مخالفت با اصول شهر سازی و بهداشتی و فنی ، حکم به تخریب صادر میگردد.
ب . حکم به دریافت جریمه : حسب تبصره ۴ از ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در مواردی که پروانه اخذ نشده باشد ولی شرایط فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد.
۲ . تخلف تراکم مازاد: عبارت است از اضافه بنایی که بیش از مساحت زیربنای درج شده در پروانه ی ساختمانی که کمیسیون در این رابطه دو نوع حکم به شرح ذیل صادر می کند:
الف: تخریب ، مواردی حکم به تخریب داده می‌شود:
الف.۱- عدم رعایت اصول فنی بهداشتی و شهرسازی
الف.۲- صدور حکم به پرداخت جریمه از طرف شهرداری و خودداری ذی نفع از پرداخت ان جریمه
ب: حکم به دریافت اخذ جریمه : در مواردی که به قطع اضافه بنا نیازی نباشد ، کمیسیون رای به دریافت جریمه نقدی می‌نماید.عوامل موثر در اخذ جریمه:
ب.۱-موقعیت مکانی ملک
ب.۲- طریق استفاده از فضای ایجاد شده
ب.۳- نوع مصالح به کار رفته در ساختمان
ب.۴- نوع حوزه استفاده از اراضی(مسکونی ، تجاری صنعتی)
۳. عدم احداث و یا نداشتن قابلیت استفاده ی پارکینگ
۴. تجاوز به معابر شهر: در این مورد منظور قانون‌گذار عدم عقب نشینی مالک در ملک خود می باشد و در مواردی است که مالک بنا در زمان بازسازی برخلاف پروانه و یا بدون اخذ پروانه و همچنین بدون رعایت برهای اصلاحی که مصوب شهرداری است شروع به ساخت و ساز نمایدو به نوعی به ملک سابق خود یا همان ملک فعلی شهرداری تجاوز می‌نماید.
(تجاوز به معابر در معنای لفظی بعنوان جرم کیفری تصرف مال غیر میباشد در صورتی که منظور قانون‌گذار عدم عقب نشینی ملک توسط مالک می باشد)
۵. مستحکم نبودن بنا : مواردی که مالک اصول فنی و معماری و امثالهم را رعایت نکرده باشد و به سبب ان بنا استحکام لازم را نداشته باشد ، در این مورد کمیسیون موظف است حکم به تخریب صادر نماید.
۶. رعایت نکردن اصول فنی ، شهرسازی و بهداشتی:
شامل ضوابط علمی و شناخته شده ی احداث بنا که عدم لحاظ نمودن آن‌ها سبب سلب شدن امکان بهره‌برداری مطلوب و عدم مقاومت و بقای ساختمان می گردد.
۷. تغییر کاربری
در مواردی که متناقض با پروانه ساختمانی می باشد در منطقه ای که غیر تجاری می باشد، محل کسب ، تجارت و یا پیشه دایر شود ، در این رابطه پس از محرز شدن تخلف ، کمیسیون نهایتا طی مدت ۲ ماه در رابطه با تعطیل شدن محل کسب ، پیشه و یا کار طی ۱ ماه ، اتخاذ تصمیم می‌نماید در ضمن دایر نمودن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی بتوسط مالک طبق قانون استفاده تجاری به حساب می‌آید .
روند اجرایی در کمیسیون
بعد از اینکه اعلام تخلفات ساختمانی در شهرداری و گرفتن لایحه ی دفاعیه و توضیحات از شخص ، رسیدگی به تخلفات در کمیسیون بدون نیاز به حضور شخص صورت میگیرد (حضور شخص در مواردی که نیاز به توضیحات باشد ، ایرادی ندارد).
رای کمیسیون ظرف ۱۰ روز، توسط شهرداری و مالک و قایم مقام ان قابل اعتراض در کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ میباشد . افراد کمیسیون دوم باید افرادی غیر از افراد حاضر در کمیسیون صادر کننده ی رای باشد و رای که از کمیسیون دوم صادر میگردد ، قطعی محسوب می‌شود.
مرجع صالح رسیدگی کننده به شکایت از آرا قطعی صادر شده از کمیسیون
حسب بند دوم ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به اعتراض و شکایت از رای و تصمیم های قطعی شده ی هیأتهای رسیدگی به تخلف های اداری و کمیسیون‌هایی از قبیل کمیسیون‌های مالیاتی، هیأت حل‌اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری فقط از حیث نقض قوانین و مقررات یا معارض بودن با آن‌ها در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشند و با استناد به تبصره ی دوم از ماده ۱۶ قانون مذکور مهلتی که برای تقدیم دادخواست به این مرجع در نظر گرفته شده ، برای افرادی که داخل کشور هستند ۳ ماه و برای افرادی که مقیم کشورهای خارجی هستند ، ۶ ماه در نظر گرفته شده است.
به قلم زیبا فرخ زاده ، کارشناس حقوقی
اکثریت موکلین و شهروندان عزیز از مراحل اداری و قانونی اعتراض به آرا و تصمیمات شهرداری و کمیسیون های شهرداری اطلاعات چندانی ندارند و چه بسا از همین حیث متحمل ضررهای سنگینی می‌شوند پیشنهاد موسسه به شما عزیزان این است که قبل از اقدام در این زمینه حتما با وکیل مجرب در امور ملکی و شهرداری مشورت کرده و با داشتن اطلاعات کافی اقدام به حل کردن موضوع پرونده نمایید. در صورت نیاز به اخذ اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید با شماره های موسسه تماس گرفته و از مشاوره ی تلفنی رایگان استفاده نمایید . با آرزوی زندگی سرشار از آرامش برای شما سروران و همراهان همیشگی.

۵/۵ - (۱۹ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • با سلام. با توجه به مطالبی که در بالا درج شده این سؤال برای من پیش آمد که اگر مستأجر بدون پروانه اقدام به ساخت بنای فاقد استحکام نماید و حکم قلع صادر شده و به مالک ابلاغ شده باشد و مالک آن را بپذیرد آیا پس از گذشت مدت اعتراض در دیوان عدالت اداری، مستأجر می‌تواند اعتراض کرده و رأی را به جریمه تبدیل کند؟

    • سلام اگر اعتراض در مهلت بعد از ابلاغ رای باشد بله امکان اعتراض از سوی مستاجر وجود دارد.
      در غیر این صورت با دلیل جدیدی که حادث شده باشد، امکان درخواست اعاده دادرسی وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *