گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

شرایط صدور گواهی انحصار وراثت- اشخاصی که حق درخواست صدور گواهی انحصار وراثت دارند- بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران- تعیین سهم راث در گواهی انحصار وراثت

یکی از موارد قانونی که قطعا برای همه خانواده ها مبتلا به خواهد بود، فوت یکی از افراد خانواده است. هنگامی که شخصی فوت می کند، اعمال مالکیت و حقوق مالکانه وی در اموالش به ورثه تعلق می گیرد. حاکمیت و دستگاه های نظارتی، جهت جلوگیری از سوء استفاده و تصرف غیر قانونی در اموال متوفی در همه کشورها، ترتیباتی در تقسیم ارث، تعیین طبقات ارث و سهم الارث بازماندگان متوفی، نحوه تصرف اموال متوفی، سهم دولت از اموال متوفی، و تعیین مالیات بر ارث، قوانینی را تدوین نموده اند. در ایران هم قانون امور حسبی و قانون مدنی، متولی امور مربوط به تقسیم ترکه متوفی، مهر و موم و تحریر ترکه، دریافت حقوق دولتی و مالیات بر ارث را عهده دار شده اند. کلیدی ترین نکته در تقسیم ارث، شناسایی وارثین متوفی است.

شناسایی وراثین متوفی با گواهی انحصار وراثت صورت می‌گیرد که قوه قضاییه مسوولیت صدور ان را به عهده دارد. گروه وکلای مهر، با داشتن سالها تجربه موفق در زمینه پرونده‌های امور حسبی و تقسیم ارث با ده وکیل برتر دادگستری در ایران، امکان تنظیم دادخواست های حقوقی و لوایح دفاعیه جهت پرونده‌های تقسیم ارث و پرونده‌های امور حسبی برای عزیزان فراهم نموده است.

سوالات برگزیده کاربران در موضوع گواهی انحصار وراثت و وکیل تقسیم ارث

  • شرایط صدور گواهی انحصار وراثت چیست؟ برای درخواست گواهی انحصار وراثت چه مدارکی لازم است؟
  • طول مدت صدور گواهی انحصار وراثت چقدر است؟ مرجع صدور گواهی انحصار وراثت کجاست؟
  • هزینه درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت چقدر است؟
  • مزیت داشتن وکیل در پرونده انحصار وراثت چیست؟
  • اگر احدی از ورثه به عنوان وارث معرفی نشود چه عواقبی در پی دارد؟
  • بهترین وکیل گواهی انحصار وراثت و بهترین وکیل تقسیم ارث در تهران کیست؟
  • مالیات گواهی انحصار وراثت چگونه تعیین می‌شود؟ آیا همه ورثه باید برای دریافت انحصار وراثت اقدام کنند؟
الزام به تهیه مسکن

مدارک لازم جهت درخواست انحصار وراثت

  • گواهی فوت متوفی که در تهران از اداره ثبت احوال مستقر در بهشت زهرا دریافت می‌شود. و در شهرستآن‌ها، اداره ثبت احوال نسبت به صدور ان اقدام می کند.
  • شناسنامه و کارت ملی باطل شده متوفی.
  • گواهی تسلیم تقاضای مالیات بر ارث از اداره دارایی محل فوت متوفی.
  • استشهادیه رسمی.
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی همه ورثه. در صورت عدم دسترسی، درخواست استعلام از ثبت احوال.
  • عقدنامه در صورتی که متوفی متاهل باشد.

مرجع تقدیم تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

بر اساس قانون امور حسبی، دادگاه های حقوقی محل فوت متوفی، مرجع صدور گواهی انحصار وراثت معرفی شده اند. با توجه به تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف، صدور گواهی انحصار وراثت، در صلاحیت شوراهای حل اختلاف به جانشینی دادگاه حقوقی قرار گرفته است. شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی، صلاحیت صدورگواهی انحصار وراثت را دارند. اگر شخصی ساکن خارج از کشور باشد، آخرین اقامتگاه وی در ایران، محل طرح درخواست صدور گواهی انحصار وراثت می باشد و اگر متوفی در ایران اقامتگاه موقت یا دائم نداشته باشد، شورای حل اختلاف تهران نسبت به بررسی درخواست و صدور گواهی انحصار وراثت اقدام خواهد نمود.

روند بررسی درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

پس از تهیه مدارک مورد نیاز و تقدیم درخواست در تهران و مراکز استان ها، به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قوه قضاییه، درخواست و ضمایم به شورای حل اختلاف دارای صلاحیت ارسال می‌شود. در صورت تکمیل بودن درخواست، موضوع درخواست صدور گواهی حصر وراثت، در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار آگهی می‌شود و پس از گذشت یکماه از تاریخ آگهی و در صورت عدم اعتراض، بدون حضور درخواست کننده، گواهی انحصار وراثت صادر و تسلیم وی می‌شود.

مشاوره حقوقی مطالبه مهریه از ورثه

هر ذینفع یا وارثی، می‌تواند درخواست صدور گواهی را ارائه دهد و نیازی به درخواست بقیه ورثه یا همه ورثه نیست. در صورت صدور گواهی، هر کدام از ورثه یا افراد ذینفع، می‌توانند با مراجعه به دفتر شعبه شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی، نسبت به اخذ رونوشت اقدام نمایند.

اگر متقاضی، نام یکی از ورثه را در ردیف ورثه متوفی اعلام ننماید، مرتکب جرم در حکم کلاهبرداری شده و قابل تعقیب و محکومیت کیفری می‌باشد.

اعتراض به درخواست تصدیق حصر وراثت

اگر کسی به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت اعتراضی دارد، مکلف است در زمان مهلت یکماهه آگهی، اعتراض خود را به شعبه رسیدگی کننده ارائه دهد. در این صورت شعبه با تشکیل جلسه رسیدگی، و دعوت از طرفین به موضوع اعتراض رسیدگی نموده و رای مقتضی صادر می‌نماید. این رای قابل اعتراض در دادگاه حقوقی بوده و رای دادگاه در رسیدگی به اعتراض، قطعی است.

اعتراض ثالث به گواهی انحصار وراثت

شخصی که خود یا وکیلش در رسیدگی به پرونده‌های حضور نداشته اند و رای صادر شده یا تصمیم در امور حسبی، مخل حق وی شده است، حق دارد به عنوان معترض ثالث به رای یا تصمیم نهایی دادگاه یا شورای حل اختلاف اعتراض نموده و تقاضای نقض ان تصمیم یا رای به واسطه مخل حقوق بودن و اثبات ان را بخواهد.

تکلیف جنین و نوزاد متولد نشده متوفی در انحصار وراثت

اگر در بین وراث متوفی، جنین و حملی وجود دارد که هنوز متولد نشده است، متقاضی صدور گواهی انحصار وراثت باید وی را نیز در شمار ورثه متوفی تعرفه نماید. در غیر این صورت متکب جرم در حکم کلاهبرداری شده و قابلیت تعقیب دارد. در صورت عدم دریافت گواهی انحصار وراثت، امکان تقسیم اموال متوفی یا برداشت از حساب های بانکی وی برای ورثه وجود ندارد. اما اگر حساب مشترکی بین متوفی و شخص دیگری باشد که هر کدامن حق برداشت صد در صد به تنهایی داشته باشند، شریک دیگر می‌تواند همه وجه موجود در حساب را بردارد.

وکیل خانواده ایرانیان خارج از کشور

عروس خانواده و یا طلبکار نیز از جمله افرادی هستند که حق درخواست گواهی انحصار وراثت را دارند. امکان توقیف سهم الارث شوهر نیز جهت مطالبه مهریه وجود دارد. مطالبه مهریه عندالمطالبه یا مطالبه مهریه عندالاستطاعه نیز از طریق دریافت گواهی انحصار وراثت و توقیف ارث همسر، امکان‌پذیر است.

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

تشکیل دپارتمان حقوق خانواده و امور حسبی در موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان که با دریافت نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مورد وثوق و اطمینان بیشتری از سوی مردم شده است، حاصل تجربه ده ساله برترین گروه وکلای ایران و همکار گروه وکلای مهر می‌باشد.

معرفی بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران با هزینه‌های متناسب، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما عزیزان خواهد شد. در صورت نیاز به خدمات مشاوره خانواده و مشاوره تخصصی در بحث تقسیم ارث و دریافت گواهی انحصار وراثت، با بهترین گروه وکلای تهران تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده و امور حسبی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *