تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

اوکراین از جمله کشورهای اروپای شرقی است که بعد از روسیه بزرگترین کشور در اروپا بوده، اما عضو اتحادیه اروپا نمی باشد و در نتیجه مشمول کشورهای دارای ویزای شینگن نیست. با این وجود، شهریه دانشگاه های اوکراین بسیار پایین و مقرون به صرفه بوده و کالاهای مورد نیاز در این کشور نسبتا ارزان هستند و همین مطلب باعث استقبال بسیار زیاد دانشجو یان بین‌المللی شده است.

تحصیل در کشور اوکراین محدودیت سنی ندارد و متقاضیان در هر دوره سنی می‌توانند برای تحصیلات دانشگاهی اقدام کنند. واحد پول این کشور، کوپک و هر ۱۰۰ کوپک ۱ گریونا و هر گریونا ۱۹۰ تومان است. هر دلار معادل ۷۵.۴ گریونا بوده و زبان رسمی این کشور نیز زبان اوکراینی می‌باشد.

در کشور اوکراین، دانشگاه های زیادی برای پذیرش دانشجو یان وجود دارد که تقریبا نیمی از آن‌ها دولتی هستند. بورسیه در اوکراین مانند سایر کشورها معنای آموزش رایگان یا تقریبا رایگان را می‌دهد و در کل باید گفت که کلیه ی دانشگاه های اوکراین هزینه  تحصیل بسیار پایینی دارند. همچنین مدارک دانشگاه های این کشور را تمامی کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی نیز قبول دارند.

موسسه حقوقی بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری بزرگترین گروه وکلای بین‌المللی، گروه وکلای مهر، با کارشناسان ارشد حقوق بین‌الملل، در این مقاله به بررسی شرایط  تحصیل در اوکراین پرداخته و با تشریح چگونگی اقدام جهت اخذ پذیرش در اوکراین و چگونگی دریافت بورسیه، تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت در اوکراین، مهاجرت به اوکراین از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و کاری با شما عزیزان همراه خواهد بود.

مهاجرت به اوکراین

سوالات متداول درباره تحصیل در اوکراین

  • شرایط تحصیل در اوکراین چیست؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در اوکراین به چه میزان است؟
  • آیا از مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین اطلاع دارید؟
  • بهترین وکیل مهاجرتی تحصیل در اوکراین کیست؟
  • برترین موسسه مهاجرت به اوکراین در تهران کدام است؟
  • راه‌های مهاجرت به اوکراین و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به اوکراین چه مزایایی دارد؟

شرایط تحصیل در اوکراین

تحصیل در مقطع کارشناسی اوکراین

جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اوکراین لازم است که فرد متقاضی دارای مدرک دیپلم معتبر از کشور مبدا باشد. دوره تحصیل کارشناسی، چهار سال است و موارد درسی ان به زبان انگلیسی و روسی تدریس می‌شود و دانشجوی خواستار تحصیل در مقطع کارشناسی مخیر به انتخاب یکی از دو زبان فوق می‌باشد.به این نحو که دانشجو یان متقاضی زبان روسی باید دوره زبان اوکراینی را در کالج  گذرانده و مدرک (پاتفک) ارائه کنند و دانشجو یان متقاضی زبان انگلیسی با در دست داشتن آیلتس ۵/۶ -۶ می‌توانند شروع به تحصیل کنند. اگر دانشجو آیلتس نداشته باشد، جای نگرانی نیست چون می‌تواند مدرک زبان انگلیسی خود را از کالج های مستقر و معتبر در اوکراین اخذ و به دانشگاه ارائه دهد. هزینه گذراندن دوره های کالج برای آیلتس حدود ۲۵۰۰ دلار و برای پاتفک ۲۰۰۰ دلار می‌باشد.

آغاز سال تحصیلی نه تنها در مقطع کارشناسی بلکه در سایر مقاطع تحصیلی از ماه سپتامبر تا ماه ژوین می‌باشد. هزینه شهریه دوره کارشناسی ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار در سال همراه با خوابگاه و سایر خدمات دانشجویی بوده؛ اما هزینه‌های زندگی بر عهده خود دانشجو است که ماهیانه حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ دلار می‌باشد. دانشجوی دوره کارشناسی حق کار به میزان ۱۰ ساعت در هفته را دارا می باشد تا بتواند هزینه‌های معاش خود را تامین کند.

پناهندگی در اوکراین

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اوکراین

دوره ی مقطع کارشناسی ارشد در کشور اوکراین مانند سایر کشورها، ۲ ساله و مطابق دوره کارشناسی، بعد از انتخاب نوع زبان روسی یا انگلیسی و داشتن مدرک پاتفک یا آیلتس و همچنین لیسانس معتبر، آغاز می گردد. در مورد پاتفک یا آیلتس همانطور که برای مدرک کارشناسی توضیح داده شد، دانشجوی متقاضی تحصیل با زبان روسی، باید دوره های ۹ ماهه ی پاتفک و دانشجوی متقاضی تحصیل با زبان انگلیسی که آیلتس ندارد باید دوره های آیلتس را در کالج اوکراین بگذراند. هزینه گذراندن دوره های کالج  جهت آیلتس حدود ۲۵۰۰ دلار و برای پاتفک ۲۰۰۰ دلار می‌باشد.

لازم به توضیح است که هزینه شهریه در دوره کارشناسی ارشد ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار و هزینه زندگی به طور معمول حدود۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار بوده و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد جهت تامین معاش خود حق کار به میزان ۲۰ ساعت در هفته را دارا می‌باشد. پر واضح است هر فرد که قصد اقامت در اوکراین را دارد، باید تمکن مالی خود را که مبلغ ان برابر با یکسال زندگی در اوکراین است، نشان دهد.

تحصیل در مقطع دکترا اوکراین- تحصیل با بورس در اوکراین

کشور اوکراین نیز مانند سایر کشورها در مقطع دکترا، طرفداران زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها به جهت سهولت اخذ این مدرک، مقطع کارشناسی ارشد را نیز در این کشور می گذرانند. دوره تحصیلی دکترا ۴ ساله می باشد و مانند مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌تواند شخصا شهریه پرداخت کند و یا اینکه بورسیه تحصیلی شود.

نکته مهم و قابل ذکر این است که، به دانشجو یان بورسیه در مقطع دکترا حقوق ماهیانه به مبلغ ۲۰۰۰ دلار داده می‌شود ؛ و این خود یکی از دلایل انگیزشی مهم برای دانشجو یان بین‌المللی، جهت گرفتن بورسیه ی دانشگاه اوکراین می‌باشد.

خرید پاسپورت اوکراین

در مقطع دکترا نیز مانند سایر مقاطع پیش گفته با انتخاب یکی از دو زبان روسی یا انگلیسی برای دانشجو یان مواجه هستیم که در صورت اختیار کردن هریک از آن‌ها، مدرک معتبر دوره های آموزشی گذرانده شده، باید ارائه شودانعا و در صورت نداشتن ان مدرک، دوره پاتفک یا آیلتس در کالج اوکراین گذرانده می‌شود. هزینه تحصیل آیلتس ۲۵۰۰ دلار و در مورد پاتفک ۲۰۰۰ دلار می‌باشد.

حق کار قابل ارائه به دانشجو یان مقطع دکترا ۳۰ ساعت در هفته می‌باشد.

تحصیل پزشکی در اوکراین

رشته پزشکی از جمله رشته های پرطرفدار در کل دنیا و همینطور در کشور اوکراین است.و هرساله تعداد زیادی از دانشجو یان  بین‌المللی جهت اخذ مدرک پزشکی وارد اوکراین می‌شوند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در سال حدود ۵۰۰۰ هزار دلار و دوره ان ۶ ساله می‌باشد.

اما نکته قابل توجه این است که طی اعلانیه ای در سال ۲۰۱۸، رشته پزشکی اوکراین از تاییدیه وزارت بهداشت ایران خارج شد و درنتیجه مدرک اخذ شده  ی فوق در ایران اعتبار ندارد.

 رشته های درسی در اوکراین

دانشگاه های اوکراین در رشته های زیر دانشجو می‌پذیرد:

مدیریت بازرگانی، کشاورزی، مهندسی، حسابداری, حقوق، موسیقی، هنر،پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیک، متالوژی، معدن، کامپیوتر، هواپیمایی، جوشکاری، طراحی ماشین و…

هزینه تحصیل و زندگی در اوکراین

هزینه خوراک: حدود ۱۰۰ دلار

هزینه پوشاک: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار

هزینه اجاره آپارتمان: حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار ( از حومه شهر تا مرکز شهر)

هزینه ایاب و ذهاب: حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار

مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین

  • مدرک علمی معتبر از کشور مبدا به همراه ریز نمرات ترجمه شده ان
  • اخذ مدرک پاتفک یا آیلتس
  • سوپروایزر برای مقطع دکترا
  • مقالات و تالیفات معتبر علمی و بین‌المللی
  • انگیزه نامه
  • برگه تمکن مالی
  • گذرنامه
  • ترجمه شناسنامه
شرایط زندگی در اوکراین

بهترین وکیل مهاجرت به اوکراین

عزیزانی که متقاضی تحصیل در کشور اوکراین هستند، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر روش های اخذ اقامت در اوکراین از طریق ازدواج، سرمایه گذاری و ثبت شرکت، با موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان که بهترین موسسه مهاجرتی در ایران، به مدیریت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری می باشد، با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایند.

دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *