اعتراض به انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت اداری

اعتراض به انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت اداری

استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، پژوهشکده های دولتی و پژوهشگاه های دولتی، تابع قوانین و آیین نامه های خاصی می‌باشد.

به دلیل انجام امور فرهنگی توسط اساتید دانشگاه و همچنین رعایت منزلت علمی آن‌ها، نحوه انتقال اعضای هیات علمی، به صورت خاص مورد دقت قرار گرفته است.

گروه وکلای مهر پارسیان به عنوان برترین موسسه حقوقی ایران و انجام تخصصی وکالت در دعاوی دیوان عدالت اداری، نسبت به بررسی نحوه اعتراض به انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت ادرای، تحقیق و پژوهشی جامع را با جلب نظر بهترین وکلای تهران و ایران، اقدام نموده است.

نتیجه آن تنظیم لایحه مبسوطی در اعتراض به انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت اداری، مربوط به یکی از موکلین دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل حقوق اداری در ایران می‌باشد.

این متن به صورت نمونه اعتراض به انتقال اعضای هیأت علمی در دیوان عدالت اداری، در تارنمای رسمی گروه وکلای مهر پارسیان قابل  دسترسی می‌باشد.

سوالات مرتبط با اعتراض به انتقال اعضای هیأت علمی در دیوان عدالت اداری

مرجع رسیدگی به اعتراض انتقال اعضای هیأت علمی کجاست و طول مدت رسیدگی چه میزان است؟

بهترین وکیل حقوق اداری در ایران کیست و چگونه می توان با استناد به منابع نسبت به تنظیم اعتراض به حکم انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت اداری اقدام نمود؟

اعتراض به رأی دیوان عدالت اداری در مرحله تجدید نظر چگونه امکان‌پذیر است؟

مستندات قانونی اعتراض به حکم انتقال اعضای هیات علمی

آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، مستند قانونی نحوه اعتراض به حکم انتقال و جابه‌جایی اعضای هیات علمی بدون رضایت آن‌ها محسوب می‌شود.

در ادامه این نوشتار نمونه متن اعتراض به حکم انتقال اعضای هیأت علمی یکی از پژوهشکده‌های زیر مجموعه وزارت خانه دولتی، که توسط گروه وکلای مهر پارسیان تهیه شده است، قابل دسترسی می‌باشد.

نمونه متن اعتراض به حکم انتقال اعضای هیات علمی در دیوان عدالت ادرای

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام

اینجانب محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، به وکالت از مهندس مهدی م به عنوان عضو هیات علمی پژوهشگاه …، به طرفیت  پژوهشکده س، زیر مجموعه پژوهشگاه، شکایت خود را با توجه به مشروح موارد ذیل و دلایل مستندات قانونی اعلام می دارم:

موکل بنده، آقای مهندس م، به عنوان عضو هیات علمی در پژوهشکده س به موجب قرارداد پیمانی، استخدام و مشغول به کار شدند.

با توجه به روال کاری موجود در پژوهشکده و همچنین رعایت کامل قوانین و ضوابط کاری و تخصصی در رابطه با سمت توسط ایشان، به عنوان عضو هیات علمی در موسسه، در نامه ای به شماره ی 829/1/96  که در تاریخ 28/4/96 ( رونوشت نامه مذکور پیوست دادخواست گردیده است) از طرف پژوهشکده س، به ایشان ابلاغ گردید.

بدون اینکه به طور دقیق و معین، مشخص گردد، به چه منظوری اعم از ماموریت و یا جا به جایی می باشد، و بدون وجود و تشخیص ضرورت و اینکه  تحت کدام فرصت مطالعاتی منتقل می‌شوند، اقدام به ارجاع و انتقال ایشان به پژوهشگاه ف واقع در ساختمان شماره 2 نمودند.

با توجه به ماده 69 آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، انتقال هر یک از اعضای عضو هیئت علمی مستخدم در موسسه، مقرر می دارد:

«موسسه  مكلف است در راستای توليد دانش، ارتقای تجارب و دانش علمی اعضای خود و اعتلای جايگاه  موسسه  در سطح بين المللی، كمك به حل مشكلات علمی و فنی كشور از طريق تحقيق در زمينه های تخصصی، آشنايی و استفاده از دستاوردها، دانش فنی، امكانات و روشهای نوين پژوهشی و آموزشی، نهادينه كردن همكاريهای علمی منطقه ای و بين المللی در روابط بين دانشگاهی و به منظور افزايش كارآيی و كارآمدی اعضای تمام وقت خود و همچنين مبادله نتايج فعاليتهای علمی و پژوهشی، تسهيلات لازم را براي شركت آنان در كنفرانسها، سمينارها، كنگره ها، انجام مطالعات مرتبط با اهداف مؤسسه  و يا نظاير ان كه در زمينه رشته تحصيلی هر يك از اعضا در داخل يا خارج از كشور تشكيل می‌شود و مؤسسه  اعزام انان را در قالب هر يك از موارد ذيل ضروری تشخيص می‌دهد، در چارچوب ضوابط و مقررات موضوع  مواد «70» تا «72» اين آيين نامه، تحت یکی از فرصت های ذیل فراهم نمايد.

69-1-  فرصت مطالعاتی

69-2-  مأموريت پژوهشی

69-3-  مأموريت آموزشی

با توجه به تکلیفی که آیین‌نامه‌ی مربوطه برای موسسه پژوهشگاه سامانه در تعیین یکی از فرصتهای لازم برای انتقال و جابه‌جایی اعضای هیئت علمی به موسسه غیر، مقرر کرده است.

ولی موسسه پژوهشگاه س، در طول مدت قرارداد کاری موکل بنده با موسسه، بدون اینکه ضرورت این انتقال و جابه‌جایی و نوع فرصت های مطروحه و یا نوع و زمان مأموریت را قید نماید و یا تشخیص دهد، به انتقال و اعزام ایشان، بدون تعیین مدت مشخص، اقدام کرده است.

از طرفی دیگر در تاریخ 13/12/96، پژوهشگاه با ارسال نامه ای که ضمیمه (همراه) دادخواست گردیده است، اعلام کرد که طبق مصوبه کارگروه منتخب هیأت رئیسه پژوهشگاه س، به جهت تمدید قرارداد پیمانی ایشان در سال 97 ، بدون اخذ موافقت و جلب رضایت موکل، در مورد دریافت اعلام نیاز از یکی از همان پژوهشکده های متجانس که زیر مجموعه پژوهشگاه مربوطه می باشد، به انتقال ایشان و جا یابی اقدام کردند.

تا زمان قبول موسسه مقصد، از همکاری آقای م با موسسه مبدا بدون رعایت موارد و تشریفات قانونی و دلیل قانونی خودداری نمودند.

این در حالی است که با توجه به نص (بیان) صریح ماده ی 110 آیین‌نامه‌ی استخدامی اعضای هیئت علمی، مقرر می دارد:

«تغییر پست سازمانی عضو از یک گروه آموزشی و یا پژوهشی به گروه  متجانس دیگر صرفا با رضایت وی، موافقت گروه های مبدأ و مقصد و با  رعایت ارتباط تخصصی عضو امکان‌پذیر می‌باشد.»

اگرچه در مواردی که ماده 111 آیین نامه ی استخدامی اعضای هیئت علمی، مقرر کرده است، می توان بدون رضایت عضو هیئت علمی، نسبت به جابه‌جایی، انتقال و جا یابی وی اقدام نمود.

ولی این در حالی است که هیچ کدام از موارد و مصادیق مندرج در بندهای ماده 111 آیین نامه ی استخدامی اعضای هیئت علمی، که شامل موارد ذیل می گردد در مورد اینجانب مقرر و محرز نگردیده است:

ماده 111-  در موارد ذیل  مؤسسه  بدون اخذ رضایت عضو، مجاز به تغییر پست  سازمانی وی خواهد بود.

1 براساس تصمیم مراجع مذکور در  ماده «109» اين آئين نامه و آئين نامه هیات اجرایی جذب

2 تغییر ساختار یا انحلال واحد سازمانی در مؤسسه براساس مصوبه هیأت امنا

3 تغيير مأموريت و فعاليت‌هاي واحدهاي سازمانی براساس مصوبه هیات امناء يا ساير مراجع ذيصلاح (دارای صلاحیت)

4 اشتغال عضو در پستهای مديريتی مصوب شماره دار

بنابراین با توجه به موارد مربوطه، انتقال، جابه‌جایی و جایابی موکل بنده و اعلام دریافت اعلام نیاز از موسسات متجانس، به هیچ قانونی و مطابق با شرایط الزامی آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی نبوده است.

از طرفی با توجه به ادعایی که پژوهشکده س در مورد عدم صلاحیت علمی، تخصصی و کاری موکل اینجانب داشته استف بسی جای تأمل و تعمق است.

بررسی و احراز همه این موارد و شرایط و صلاحیت علمی وی، با توجه به مدرک علمی در مقطع کارشناسی ارشد ایشان، در ابتدای استخدام پیمانی، انجام گردیده و مورد تایید موسسه بوده است.

چنانچه موسسه مزبور، نسبت به صلاحیت علمی ایشان، در مقام تردید و شک بوده است، باید با توجه به موارد و بندهای مقرر و مذکور در ماده 109 آیین نامه ی استخدامی اعضای هیات علمی عمل می کرده است.

حال آنکه رعایت موارد مربوطه از نظر ایشان مغفول مانده و نسبت به تشریفات قانونی ذیل هیچ گونه اقدامی نداشته است:

هر گاه رئيس مؤسسه  به نحوي از انحا (به هر شیوه‌ای) از ركود علمي و عدم كفايت و صلاحيت هر يك از اعضای مؤسسه برای اجرای وظايف آموزشی، پژوهشی و يا فرهنگی محول مطلع گردد، كميسيونی مركب از سه نفر از اعضای هيات علمی ( ترجيحا با مرتبه استادی ) كه صلاحيت رسيدگی در مورد كارهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی عضو را دارند تشكيل خواهد داد.

تحقيق به عمل آورده و گزارش كامل و موجهی به رئيس مؤسسه  ارائه دهند.

تشكيل و گزارش كميسيون مذکور به طور محرمانه خواهد بود و در صورتی که این گزارش حاکی از رکود علمی عضو یا عدم کفایت یا صلاحیت او برای اجرای وظایف محوله باشد، رئیس  مؤسسه  مراتب را جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به هیات ممیزه موسسه  ارجاع می‌نماید.

چنانچه هیات پس از رسیدگی به کلیه فعالیتهای علمی و پژوهشی و فرهنگی عضو، رکود علمی یا عدم کفایت و صلاحیت وی را محرز دانست در صورت داشتن حداقل «20» سال سابقه خدمت قابل قبول، با حداقل 20 روز حقوق و مزايا بازنشسته می‌شود.

درغير اين صورت به ترتيب ذيل با وی رفتار می‌شود :

الف- تغيير گروه عضو آموزشی به پژوهشی

ب- موافقت با انتقال عضو به ساير دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و دستگاه های اجرايی مشروط به ارائه موافقت محل مقصد توسط عضو

ج- بازخريد سنوات خدمت قابل قبول عضو و پرداخت «10» الي «30» روز حقوق و مزايای مشمول كسور بازنشستگی به ازای هر سال خدمت قابل قبول به علاوه وجوه مرخصی های ذخيره شده

د- موافقت با استعفای عضو، در صورت ارائه درخواست عضو

 به همین خاطر، وضعیت کاری و قرارداد پیمانی ایشان، علی رغم اینکه تمدید گردیده است، معلق و معطل مانده است.

نسبت به تشکیل اعضا مذکور در ماده مزبور، جهت تعیین تکلیف موکل بنده هیچ گونه عمل و تلاشی حاصل نگردیده است.

لذا با توجه به دلایل و مستندات قانونی مطروحه که به شرح آن‌ها پرداخته شد، از شعبه بدوی (نخستین) دیوان عدالت اداری، تقاضای رسیدگی و قضاوت در مورد امر مطروحه و دادخواست موکل آقای مهندس م ، مبنی بر اعتراض به جایابی، انتقال و جابه‌جایی غیر قانونی ایشان و دریافت اعلام نیاز به موسسه و پژوهشکده متجانس.

همچنین درخواست مشخص شدن وضعیت کاری ایشان به عنوان عضو هیات علمی و اعاده (بازگشت) به موسسه، طبق قانون و رد حقوق معوقه ایشان  از باب ضرر و زیان توسط پژوهشکده س، زیر مجموعه پژوهشگاه ، تحت نظارت وزارت …، را خواستارم.

با احترام مجدد محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

بهترین وکیل حقوق اداری و استخدامی در ایران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره گیری از توان وکلای متخصص حقوقی اداری و استخدامی در ایران و با داشتن تجربه موفق در به نتیجه رسانده پرونده‌های دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور، موضوعات شما را به صورت تخصصی در تیم های عملیاتی بررسی نموده.

با حصول اطمینان از نتیجه بخش بودن اقدام به لحاظ قانونی نسبت به قبول پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور اقدام خواهد نمود.

جهت دریافت مشاوره حقوقی با دفاتر ما تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *