اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری

اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری

اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری


امروز با بررسی موضوع اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری با شما همراه هستیم.

یکی از قوانین که در مورد تنظیم روابط اشخاص با شهرداری موارد مصرحی را بیان می کند، قوانین و مقررات مربوط به شهرداری است.

شهرداری یک شخصیت حقوقی عمومی محسوب می‌شود که یکی از وظایف عمده ان، در زمینه صدور پروانه و مجوز ساخت و ساز ساختمآن‌های شهری می باشد و برای اشخاصی که می خواهند اقدام به ساخت و ساز و یا افزایش بنا داشته باشند، می‌توانند در صورت قانونی بودن ساخت و ساز، پروانه ساخت را صادر کند.

هرگاه مالک ساختمان که اقدام به افزایش بنا، تغییر کاربری، ساخت و ساز و یا مشارکت در ساخت و ساز نموده، مجوزهای قانونی را از شهرداری نگرفته باشد و یا اینکه بر خلاف گواهی ساخت، در ملک خود دخل و تصرف داشته باشد، کمیسیونی به نام کمیسیون ماده صد قانون شهرداری، تشکیل می‌شود و به عنوان یک مرجع قانونی غیر دادگستری به تخلفات ملکی مالک که طرف دعوای ان شهرداری است رسیدگی می کند.

در صورت احراز تخلف، حکم به تخریب یا جریمه صادر می کند.

حال اگر شخص ثالثی که در ملک مذکور دارای حق و حقوقی باشد و به دلیل حکم تخریب کمیسیون ماده صد شهرداری، حق و حقوق وی تضییع گردد، آیا می‌تواند اعتراض ثالث به رای کمیسون ماده صد قانون شهرداری را به دیوان عدالت اداری ارائه نموده داشته و مانع اجرای رای شود؟

درباره موضوع امکان اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری، گروه وکلای مهر، مطالبی را مبنی بر اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد و امکان جلوگیری از اجرای رای کمیسیون ماده صد توسط شخص ثالث، منتشر می‌نماید.

وکیل تخصصی دعاوی ملکی

موارد صلاحیت رسیدگی کمیسیون ماده صد قانون شهرداری

کمیسیون ماده صد شهرداری صلاحیت رسیدگی به تخلفات مالکین به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون پروانه ی ساختمانی و همچنین اختلافاتی را مالکین با شهرداری نسبت به ساخت و ساز و اضافه بنا دارد رسیدگی و حکم مقتضی صادر می کند.

اسباب و جهاتی که کمیسیون ماده صد شهرداری نسبت به ان اقدام به صدور رای می کند:

– اقدام به افزایش تراکم و اضافه بنا بدون مجوز ساخت
– تغییر کاربری ملک
– ساخت و ساز بدون دریافت و صدور مجوز ساخت از شهرداری
– ساخت و ساز ساختمان بر خلاف پروانه ی ساخت

در صورت احراز تخلف مالک، کمیسیون ماده صد اقدام به صدور رای مبنی بر تخریب ملک غیرمجاز و یا مالک را ملزم به پرداخت جریمه می کند.

بنابراین مالک می‌تواند از تصمیم کمیسیون به کمیسیون تجدید نظر شکایت کند و در این صورت تصمیم کمیسیون قطعی خواهد بود.

از تصمیمات قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری می توان به دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی، فرجام خواهی نمود.

در این صورت رسیدگی در دیوان عدالت اداری به صورت شکلی خواهد بود و وارد ماهیت دعوی نمی‌شود.

اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری

با توجه به اینکه کمیسیون ماده صد شهرداری، به عنوان یک مرجع رسیدگی به تخلفات مرتبط با ساخت و ساز ساختمانی و یا ساختمآن‌هایی که به بدون داشتن پروانه ساخت و یا بر خلاف پروانه ی ساخت، احداث می گردد، محسوب می‌شود، در مدت رسیدگی می‌تواند هرگونه تصمیم مقتضی در مورد ملک مورد نزاع را داشته باشد و ان می‌تواند شامل تخریب قسمت غیر مجاز ملک باشد.

وکیل باطل کردن قرارداد

حال اگر تصمیم قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری، به هر نحوی مخل و مزاحم حقوق قانونی اشخاص ثالث در ملک مورد نظر باشد، بر خلاف رسیدگی در مراجع دادگستری که اگر شخص ثالثی اعتراض داشته باشد، می‌تواند در جریان رسیدگی به عنوان وارد ثالث، وارد شود.

یا بعد از قطعیت رای، به عنوان معترض ثالث وارد گردد، نمی‌تواند در مرحله بدوی و یا تجدیدنظر کمیسیون به عنوان وارد ثالث، وارد دعوی گردد.

نه حتی می‌تواند بعد از رسیدگی بدوی و تجدید نظر کمیسیون، اعتراض ثالث داشته باشد و این امکان در مراجع غیر دادگستری مانند کمیسیون وجود ندارد.

از جهتی دیگر با توجه به رسیدگی شکلی دیوان عدالت اداری و به دلیل اینکه وارد ماهیت دعوی نمی‌شود، اعتراض ثالث مورد پیدا نمی کند.

به عنوان مثال، زمانی که مالک ملک بدون اجازه شهرداری اقدام به ساخت  و یا اضافه بنا نموده و ملک را به شخص ثالثی، عینا یا منفعتا منتقل کرده و از این باب شهرداری اقدام به تخریب ملک نماید و شخص ثالث به ان معترض باشد.

با توجه به عدم امکان ورود ثالث در جلسه رسیدگی کمیسیون و همچنین عدم امکان اعتراض ثالث، به تصمیم قطعی کمیسیون، اگر ضرری به حقوق قانونی شخص ثالث وارد گردد، می‌تواند به دلیل تخلفی که مالک در ملک به جهت ساخت و ساز قانونی داشته و منجر به تخریب ملک و یا عدم تصرف ثالث در ملک گردیده، از باب تسبیب و تقصیر مالک در ساخت و ساز غیر قانونی و بدون پروانه ساخت و یا بر خلاف پروانه ساخت، با توجه به قواعد مسولیت مدنی، بر حسب میزان خسارات وارده، به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی عمومی شکایت کند.

ابطال تقسیم نامه

دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران پاسخگوی سوالات عزیزان درباره نحوه مطالبه خسارت در دعاوی ملکی خواهد بود.

اعتراض ثالث به دادخواست ابطال و یا اصدار پروانه ساخت

اگرچه دیوان عدالت اداری نسبت به آرای قطعی کمیسیون ماده صد، یک مرجع شکلی می باشد، ولی هرگاه شخصی نسبت به صدور پروانه ساخت ساختمانی، اعتراض داشته و خواهان ابطال ان و یا اینکه خواهان صدور گواهی ساخت باشد، می‌تواند دادخواست ابطال و یا اصدار پروانه ساخت را از شعبه بدوی دیوان عدالت اداری (با توجه به صلاحیت قانونی که در این زمینه دارد) داشته باشد و در نتیجه رسیدگی به ان به صورت ماهوی خواهد بود.

دیوان می‌تواند دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی ساختمان و یا ابطال و اصدار پروانه ساخت را صادر کند، در این صورت اگر شخص ثالثی تصمیم دیوان عدالت اداری را بر خلاف حقوق خود بداند، می‌تواند به عنوان وارد ثالث وارد گردد.

همچنین هرگاه رسیدگی دیوان عدالت اداری بدون ورود شخص ثالث بوده باشد، در مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ حکم، می‌تواند به عنوان اعتراض ثالث، خواهان رسیدگی باشد.

وکیل تخصصی در امور مربوط با کمیسیون های شهرداری

موسسه ی حقوقی مهر پارسیان با همکاری تیم وکلای تخصصی و با تجربه در زمینه ی امور حقوقی مربوط به کمیسیونهای شهرداری، از جمله کمیسیون ماده صد شهرداری و اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده صد شهرداری، اقدام به مشاوره و قبول وکالت در این زمینه در تمامی مراحل دادرسی و رسیدگی می‌نماید.

خدمات این گروه معرفی بهترین وکیل دعاوی ملکی در ایران، حل و فصل اختلافات ملکی خارج از دادگاه و قبول داوری در دعاوی ملکی می‌باشد.

نمونه رای ابطال شرط ضمن عقد بانکی

لذا می توانید برای تنظیم وقت جهت مشاوره ی حضوری با وکلای تخصصی در موضوعات مختلف حقوقی با موسسه تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *