چهارشنبه سوری از نگاه قانون

چهارشنبه سوری از نگاه قانون

چهارشنبه سوری از نگاه قانون


با موضوع چهارشنبه سوری از نگاه قانون با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

رشته‌ای از جشن‌های آریایی، جشن‌های آتش است.

منظور از جشن‌های آتش جشن‌هایی است که با افروختن آتش برای سرور و شادمانی آغاز می‌شده است.

از جمله جشن‌های آتش که باقیمانده جشن سوری در ایران، در پایان سال یا همان چهار‌شنبه سوری کنونی است.

برگزاری جشن چهارشنبه سوری در پایان سال چه هنگامی بوده است؟

هر چه بوده چهار‌شنبه نبوده چون در روز شماری ایرانیان شنبه تا آدینه نبوده است.

هرسال به دوازده ماه بخش می‌شد.

هر ماه درست بی کم و کاست سی روز است و هر روز نامزد بود به نامی آنگاه برای سفارش بهیزک ( کبیسه ) پنج روز افزون را که سال خورشیدی سیصدو شصت و پنج روز و اندکی بود به پنج نام از پنج عنوان گاتها که سرود‌های اشوزردشت بود می‌نامیدند و این پنج روز را پنجه دزدیده و پنجه وه می‌گفتند.

پس در یکی از چند شب آخر سال ایرانیان جشن سوری را که سنتی کهن بود با آتش افروزی همگانی بر پا می‌کردند اما چون پایه بخش‌کردن آنها در روز شماری آنگونه نبود که ماه را به چهار هفته با نامهای کنونی روزها بخش کنند ناگزیر در شب چهار شنبه آخر سال چنین جشنی برگزاز نمی‌شد روز شماری کنونی بر اثر ورود تازیان به ایران رایج شد. بی‌گمان سالی که این جشن به شکلی گسترده برپا بوده برابر با شب چهارشنبه شده و چون در روز شماری تازیان چهار‌‌شنبه بد شگون به شمار می‌آمد از آن تاریخ به بعد شب چهار‌شنبه آخر سال را با جشن سوری به شادمانی پرداخته و بدین وسیله می‌کوشند بد شگونی چنین شب و روزی را از میان بردارند.

آتش در دید ایرانیان مظهر روشنی، پاکی و تندرستی است.

به باور ایرانیان هر‌گاه آتش افروخته می‌شد بیماری، بدی و زشتی ناپدید می‌شوند چون از آثار درونی تاریکی و اهریمن هستند پس افروختن آتش وراه یافتن روشنی ….. در دل است که آثار اهریمنی را از میان بر‌می‌دارد.

به این خاطر جشن سوری پایان سال را به شب آخرین چهار‌شنبه سا ل منتقل کردند تا با طلیعه سال نو شاد کام گردند.

چون افروختن آتش که نشانه پیروزی روشنی بر تباهی و بیماری بود و موجب ورجاوند (تقدس) آن می‌شد شناخته شد .

کم کم رسم پریدن از روی آتش  و خواندن ترانه‌هایی باب شد که به گفته شادروان بورداو بسیار زشت است.

در جشن چهارشنبه‌سوری از روی شعله آتش جستن و ناسزایی چون سرخی تو از من و زردی من از تو گفتن از روزگارانی است که دیگر ایرانیان مانند نیاکان خود آتش را نماینده فروغ ایزدی نمی‌دانستند

بسیاری از مراسم که اکنون در پایان سال و شب چهارشنبه سوری به جای مانده کنایه از اهدای فدیه به ارواح و فروهرها است. شب جمعه آخر سال یا شب چهارشنبه به زیارت اهل گورستان رفتن و فدیه برای درگذشتگان دادن و مراسم آتش افروختن بر بامها میان زردشتیان و بسیاری از مردم روستاها جهت راهنمائی فروهرها و پیشکش کردن آجیل مشکل‌گشا که همان لرک (Lork) یا هفت مغز زردشتیان است و مراسم فال کوزه، کجاوه بازی و شال اندازی میان مردم آذربایجان همه و همه جای پای ویژه‌ای در رسوم ایرانیان کهن دارد.

 یکی از مراسم بسیار مورد توجه شب چهارشنبه سوری تشریفات فراهم آوردن آجیل مشکل‌گشا است.

هرکسی که گرفتاری داشته باشد با تشریفاتی این آجیل هفت مغز را تهیه و به عنوان فدیه میان دیگران پخش می‌نماید.
بی‌گمان در شکل نخست، این پیشکشی بوده برای فروهرها که بر سفره می‌نهادند تا موجب شادمانی آنها گردد. این آجیل مشکل گشا همان لرک یا آجیل گاهن بار است که معمولاً از هفت نوع میوه خشک فراهم می‌شد. شامل پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگه‌ی هلو، انجیر و خرما. فال کوزه و فال گوش ایستادن و نیز امروزه جای پای ویژه‌ای در گذشته دارد بی‌گمان در روزگار گذشته نه تنها دوشیزگان بلکه جوانان زیر بامها و جاهای خلوت می‌ایستادند به امید آنکه در چنین روزهایی که فروهرها به زمین فرود آمده و میان خانمان خود وارد شده‌اند آنها را به نجوا از آینده‌شان آگاه سازند چون بر این باور بودند که ارواح از آینده آگاه هستند.

در آذربایجان رسم کجاوه اندازی و در روستاهای نزدیک تهران رسم‌ شال‌اندازی در شب‌های نزدیک جشن نوروز و در شب چهارشنبه سوری نماد نیاز و فدیه به فروهرهاست و آن چنین است که در این شب‌ها در آذربایجان جعبه‌های کوچکی با کاغذهای رنگین به شکل کجاوه می‌سازند و ریسمانی به آن می‌بندند و جوانان بر بام خانه‌ها رفته و کجاوه را از کنار پنجره‌ها یا سوراخ بالای بام می‌آویزند و صاحب خانه شیرینی و خشک‌باری را که بیشتر برای این منظور فراهم کرده است در کجاوه‌ها می‌ریزند و صاحب کجاوه آنرا بالا می‌کشد.

همچنین رسم قاشق‌زنی در تهران و بسیاری از جاهای ایران شکلی دیگر از کجاوه‌اندازی است.

کجاوه‌اندازان که شکلی تمثیلی از فروهرها هستند نباید دیده شوند و فدیه‌ها و پیشکش‌ها که باید به ارواح داده شود و به آنان پیشکش می‌شود. قاشق زنان نیز با پارچه‌ای بزرگ و به ویژه در چادر زنانه پنهان می‌کنند و سخن نمی‌گویند و صاحب خانه در پیاله آنها آجیل، نقل و نبات و چیزهای دیگر می‌ریزد.

از شناخت فرهنگی چهارشنبه سوری که بگذریم حال نوبت به چهارشنبه سوری نوظهوری می‌رسد که یک بدعت ناسپند فرهنگی است و همواره با سلب آسایش و احراق؛ امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد.در مقابل قانون قرار می‌گیرد.

جرایم عمومی که در چهارشنبه سوری ظهور دارد.

مشتمل بر جرایمی مانند سلب آسایش، تخریب اموال، شرب خمر، خرید و فروش مواد محترقه و غیر مجاز، قاچاق مهمات و سلاح می باشد

با توجه شیوع کرونا امسال احتمالا برگزاری مراسم جشن چهارشنبه سوری در اماکن خصوصی صورت می پذیرد.

شایان ذکر است این اعمال فقط  به شرطی که موجب آزار و اذیت دیگران نشود، اشکالی ندارد و مشمول جرم انگاری های شب چهارشنبه سوری نمی‌شود.

در غیر اینصورت اعمال مجرمانه تلقی می‌گردد

جرایم قابل ارتکاب در چهارشنبه سوری

به سمت دیگران مواد محترقه پرتاب کردن عاقبت خوشی ندارد

تخریب اموال دولتی، عمومی و خصوصی مجازات دارد.

حمل، نگهداری، توزیع و فروش مواد محترقه و آتش زا از قبیل ترقه، نارنجک دست ساز و سایر موارد طبق قانون جرم است

اخلال در نظم عمومی و ایجاد مزاحمت.

حبس در انتظار پرتاب کنندگان نارنجک دستی

مطابق ماده 614 قانون مجازات اسلامی

پرتاب عمدی مواد محترقه، ترقه، نارنجک دست ساز و یا هرگونه عمل عمدی که موجب ضرب و جرح منجر به نقصان، شکستن و یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود، یا این عمل منجر به مرض دائمی و فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل شخص گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد و اقدام وی موجب اخلال در نظم جامعه شود یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، موجب محکومیت به تحمل 2 تا 5 سال حبس و پرداخت دیه و خسارت‌های وارده خواهد شد.

حبس و شلاق در انتظار ایجاد کنندگان صدای انفجار مهیب

مطابق ماده 618 قانون مجازات اسلامی

تعرض به افراد و ایجاد مزاحمت، هیاهو و جنجال، انجام اعمال غیر متعارف که موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی‌شود و این اعمال مردم را از کار و کسب بازدارد موجب محکومیت مرتکب به مجازات حبس بین سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق و جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد.

چهارشنبه سوری با مهمات و  سلاح ممنوع

مطابق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجازات: خریداری، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد محترقه و مهمات غیر مجاز به تشخیص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان کارشناس، موجب محکومیت به مجازات حبس بین 91 روز تا 6 ماه خواهد شد

مسببان ورود آسیب ضامن خسارات تا قرون آخر

مطابق ماده 506 قانون مجازات اسلامی

هر شخصی سبب تلف شدن مال یا مصدومیت دیگری شود و خود مستقیما مرتکب جنایت نشود، ضامن پرداخت خسارت‌های وارده می‌باشد.

شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند تمامی خسارات و ضرر و زیان وارده را از باب تسبیب و مسوولیت مدنی مطالبه نماید.

رسیدگی به جرایم چهارشنبه سوری

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری،

پلیس در جرایم مشهود حق دخالت و حفظ آثار و ادله جرم را دارد. بر این اساس در صورتی که در شب چهارشنبه سوری یا هر زمان دیگری، پلیس شاهد وقوع جرم باشد و یا طبق تعریف مطرح شده در قانون آیین دادرسی کیفری، جرم ارتکابی از جمله جرایم مشهود باشد، حق دخالت و دستگیری مرتکبین توسط پلیس محفوظ است.

پس از دستگیری، پلیس حداکثر ظرف 24 ساعت مراتب را به نظر مقام قضایی خواهد رساند تا برای متهم تصمیم گیری نماید.

در صورتی که خواهان طرح شکایت و درخواست مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری را دارید و یا اینکه خسارت به اموال شخصی شما وارد شده و امکان دسترسی به پلیس وجود دارد، می توانید از نیروی پلیس در جرایم مشهود، درخواست کمک و رسیدگی نمایید.

چهارشنبه سوری از نگاه قانون

خدمات تخصصی گروه وکلای کیفری تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای کیفری در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل

قبول وکالت در پرونده کلاهبرداری، فروش مال غیر، خیانت در امانت

قبول وکالت در پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع

قبول وکالت در پرونده پولشویی و جرایم مالی کارکنان دولت

تنظیم دادخواست جهت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، کتک زدن همسر و فحاشی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه کیفری یک و دو

قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و اعمال ماده 477 کیفری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی کیفری در تهران به یکی از راههای زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی کیفری تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص پرونده کیفری تهران

09120067664

09120067669

09121281014

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده کیفری تهران

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *