اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر


در این مقاله با بررسی نحوه و شرایط  اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر با شما هستیم.

بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد خواندن صیغه عقد, زن صاحب تمام مهر می شود و میتواند هر مدل تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

بر این اساس زن دختر خانوم ( باکره ) میتواند بعد از عقد تمام مهر را از شوهر مطالبه نماید. ولی به استناد ماده ۱۰۹۲ ضابطه ذکر شده در‌ حالتی که در میان  زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و عمل به جدایی بیانجامد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و در حالتی‌که شوهر پیش از این مبلغی اضافه تر از نصف مهریه را پرداخت نموده باشد این حق  را داراست اضافی را استرداد کند.

سوالات مهم در رابطه با اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر زن و شوهر رابطه نزدیکی انجام نداده باشند و زوجه بمیرد، شرایط  مهریه چگونه خواهد بود؟

آیا وراث زن میتواند همه مهریه  را از زوج طلب نماید یا یک دوم کل آن را؟

اگر قبل از ارتباط زناشویی زوج فوت نماید،  مهریه زوج به چه ترتبیبی  خواهد بود؟

آیا زن این توانایی را دارد که از وراث شوهر، تمام مهریه خود را طلب نماید یا نصف آن را؟

اگر مرد فوت شده هم بدهی مهریه داشته باشد و هم قرض و دینی دیگر، کدام در اولویت است؟

[/stextbox]

مرگ همسر و دریافت مهریه

در پاسخ می بایست اظهار‌ کرد که بعداز عقد زن صاحب تمام مهر می شود و قادر است آن را مطالبه نماید و صرفا در حالتی که تزویج آنان منجر به جدایی شود مهریه زن نصف می شود و این حکم تسری به مرپ زوج یا این که زن, قبل از نزدیکی پیدا نمی‌کند.

گرفتن مهریه از پدر شوهر

پس در فرضی که زن فوت نماید  کسانی که وارث وی  می باشند می‌توانند تمام مهر را از شوهر مطالبه نماید و همین طور در صورت فوت شوهر, زوجه می‌تواند از وراث مرد , همه  مهریه را مطالبه نماید.

مهریه زن  یا بدهی های مرد؟

به صورت کلی می بایست بیان کرد که در‌ صورتی‌که شوهر میراثی از خویش به جای نهاده باشد بدهی های  مرد فوت شده از محل ماترک ( اموال بر جای باقی مانده ) پرداخت می شوند تعدادی نکته دارای اهمیت دو چندان است :

۱ – وراث بیش تر از کل ماترک متوفی مسئولیتی ندارند به عبارت دیگر و مثلا در‌ صورتی‌که مردی فوت نماید و مال موروثی بر جای نگذاشته باشد و یا این که ناچیز باشد و همسر وی مطالبه مهریه نماید و ارث جوابگوی مهریه زوجه نباشد, وراث شوهر مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن پس از فوت شوهر ندارند.

خوب است که مقاله دریافت کردن مهریه از پدرشوهر را نیز مطالعه کنید. 

۲ – در حالتی‌که اموال به جای باقی مانده از شوهر قلیل باشد و یکسری افراد  طلبکار باشد هرمورد که زودتر مالی از متوفی را توقیف نماید در تصاحب کردن طلب خویش در آن محصول توقیف شده حق تقدم دارا است.

نمونه : فردی فوت کرده و یک باب سوئیت به مبلغ شش  میلیارد ریال  ارث از وی باقی‌ مانده است, مهریه همسر وی ۵۰۰ سکه است و قسط و قرضی  نیز نزد طلبکار به مبلغ چهار میلیارد ریال موجود است.

در اینجا در شرایطی که طلبکار ارزیابی زودتر از همسر متوفی پیروز به توقیف ملک ارثی ( سوئیت ) شود, در وصول تمام طلب خویش حق تقدم خواهد داشت.

وکیل مهریه آنلاین ونک

۳ – در وضعیت معادل, مهریه زوجه متوفی دین ممتاز به حساب آورده می شود و نسبت به بقیه طلبکاران زوجه دارنده حق تقدم است.

به این ترتیب زوجه با به اجرا نهادن مهریه به نسبت بقیهطلبکاران مرد حق تقدم داراست.

۴ – همان گونه که بیان شد چه بسا درصورتی که فی مابین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت نماید، زن دوشیزه متوفی میتواند همه  مهریه را از ماترک وصول کند.

در حالتی‌که مهریه زن وجه نقد باشد تا مجال فوت شوهر به نرخ روز حساب و کتاب می شود و در حالتی‌که مهریه زن پس از فوت زوج سکه باشد که گویا است ملاک عین همان سکه است فارغ ارزش آن.

بدین ترتیب مهریه زن در صورت باکره بودن و فوت شوهر تمام و کمال پرداخت می شود.

وکیل مجرب مهریه در تهران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل مهریه در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

وکیل خانواده محدوده جردن

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *