تهدید در فضای مجازی

تهدید در فضای مجازی

تمامی کشورها در عصر حاضر به سویی پیش می روند که برای پیشرفت، چاره ای جز بهره مندی از فناوری های نوین را ندارند. فناوری اطلاعات فراتر از مرزهای جغرافیایی عمل می کند تا بتواند به عنوان ابزاری در خدمت پیشرفت همه جوامع بشری باشد . اما در این میان، این ابزار نیرومند میتواند آسیب هایی را نیز به دنبال داشته باشد که راهکار مقابله با ان، آگاه سازی کاربران اینترنت یا فضای مجازی نسبت به خطرات پیرامون آن‌هاست. به هر حال فعالیت در شبکه های اجتماعی ، علاوه بر خدمات و دستاوردهای فوق العاده مهم ان برای هر فرد ، تهدیدات و خطراتی را نیز در بر دارد. یکی از این خطرات، جرایمی است که در این فضای گسترده و نا محدود اتفاق می افتد که از جمله ی این جرایم، تهدید در فضای مجازی می‌باشد. در رابطه با تهدید در فضای مجازی سوالاتی مطرح می‌شود که در این نوشتار به پاسخگویی این سوالات که توسط موسسه ی حقوقی مهر پارسیان، با همکاری بهترین وکیل جرایم سایبری و فضای مجازی در ایران، منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

سوالات مربوط به تهدید در فضای مجازی

۱) تهدید در فضای مجازی چگونه محقق می‌شود؟

۲) عناصر قانونی جرم تهدید در فضای مجازی کدامند و مجازات ان چیست؟

۳) ادله ی اثبات تهدید در فضای مجازی چیست؟

۴) آیا هر تهدیدی جرم و مستوجب مجازات است؟ بهترین وکیل جرایم سایبری ایران کیست؟

۵) مرجع رسیدگی به جرم تهدید در فضای مجازی کجاست؟

تحقق تهدید در فضای مجازی

تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن بوده و عبارت است از وادار کردن یک شخص به ارتکاب جرم یا گرفتن مال متعلق به او. به طوری که ترس از عاقبت انجام یا انجام ندادن کار مورد نظر، شخص را مطیع تهدید کننده کرده باشد. تهدید چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی می‌بایست ناظر به موضوع معین باشد و در این رابطه، واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید، بی تاثیر است اما هدف مرتکب از تهدید، لزوما باید تحصیل منفعت نا مشروع باشد. همچنین نوع وسیله ی تهدید اعم از کتبی، شفاهی، علنی یا غیر علنی بودن ان در وقوع جرم مظرح نیست. نکته مهم ان است که نوع تهدید مطرح نیست بلکه باید ترس و اضطراب ناشی از تهدید در مباشر جرم، او را مصمم به ارتکاب جرم کند.

وکیل کیفری پاسخگو در تعطیلات

تهدید باید موثر باشد و موثر بودن امری نسبی است و تحقق ان منوط به اوضاع و شرایط تهدید کننده و تهدید شونده دارد. همین اصول در رابطه با تهدید در فضای مجازی نیز صدق می کند. گاهی اوقات دیده میشود که دو نفر در فضای مجازی یا اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی در رابطه با مسائلی صحبت می کنند و پس از مدت کوتاهی ، یکی از آن‌ها دیگری را تهدید می کند که از صحبتهای رد و بدل شده تصویر دارد و اگر فلان کار را انجام ندهد آن‌ها را پخش میکند و شخص مقابل هم از ترس اینکه مبادا متن این پیامها منتشر شود ، تن به انجام خواسته ی طرف می‌دهد و از شکایت صرف نظر می کند. در صورتی که این گونه نیست و امکان شکایت در این خصوص وجود دارد.

عناصر قانونی جرم تهدید در فضای مجازی و مجازات ان

در چند قانون به جرم تهدید پرداخته شده است که به علت گسترگی و تنوع در معنای تهدید، با توجه به نوع  و یا الفاظ استفاده شده در ان تهدید خاص به هر کدام از این قوانین می توان استناد کرد. طبق ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای «چنانچه کسی افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تهدید کند ، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم میشود .»

پولشوئی در سیستم بانکی

طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی نیز« هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم ازینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام کاری را کرده یا نکرده باشد ، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد .»

ماده ۱۴ قانون اقدامات تامینی تربیتی و ماده ۳۱ قانون مطبوعات نیز به جرم تهدید پرداخته اند.

ادله ی اثبات تهدید در فضای مجازی

برخلاف تصور اکثر مردم که متن های گفت و گو در شبکه های اجتماعی از طریق ایمیل و غیره، صداهای ضبط شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به شمار نمی آورند، قانون، ادله الکترونیک را به رسمیت شناخته است. تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل، پذیرفته خواهند شد. بنابراین همین که کسی، دیگری را به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس ها، متن چت ها، صدا یا فیلم و … تهدید کرده باشد، ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و قابل شکایت و پیگیری است. نکته بسیار مهم انکه به دست آوردن دلیل باید به روش های قانونی صورت پذیرد وگرنه ممکن است دادگاه ان دلایل را نپذیرد. بنابراین اطلاعاتی که با هک کردن اکانت طرف مقابل یا ایمیل یا کارگذاشتن غیر قانونی دستگاه ضبط صدا در محل اقامت به دست آید در دادگاه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

موارد مجرمانه بودن تهدید در فضای مجازی

هر تهدیدی عمل مجرمانه نیست. چنانچه شخصی دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمت های خود ادامه دهد از وی شکایت خواهد کرد؛ چنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نیست . البته عرف و اوضاع و احوال نیز در قضاوت امر، کاملا موثرند اما در موارد تردید و ابهام نمی توان کسی را به جرم تهدید مجازات کرد و حکم به محکومیت وی داد.

اعاده دادرسی قاچاق کالا و ارز

مرجع رسیدگی به جرم تهدید در فضای مجازی

 جرم تهدید در فضای مجازی همانند دیگر جرایم رایانه‌ای ، در دادسرای جرایم رایانه‌ای مطرح می گردد و جهت انجام تحقیقات به کارشناسان فناوری اطلاعات مستقر در ستاد پلیس فتا ارجاع می‌شود.

بهترین وکیل جرایم سایبری ایران

چنانچه سوالات دیگری در باب تهدید در فضای مجازی دارید، می توانید از تجربه و دانش تخصصی گروه وکلای مهر در موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان بهره مند شوید. مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص جرایم سایبری همکار گروه وکلای مهر از طریق سایت موسسه قابل انجام است.

دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *