کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی

کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی

محکومیت به حبس تعلیقی از دیر باز در حقوق کیفری ایران مورد توجه جرم شناسان قرار داشت. یکی از شرایط استفاده متهم از امتیاز صدور حبس تعلیقی، نداشتن محکومیت موثر کیفری می‌باشد. کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی و یا پس از صدور قرار تعلیق مجازات از سوی ریاست دادگاه کیفری، اعم از دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه نظامی، دادگاه انقلاب و دادگاه تجدید نظر، می‌تواند موجب لغو قرار تعلیق اجرای مجازات برای محکوم را در پی داشته باشد. کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی، در همه موارد موثر در حکم نیست، بلکه صرفا محکومیت کیفری موثر، مد نظر است که بر اساس ماده 25 قانون مجازات اسلامی جدید، موجب محرومیت محکوم از حقوق اجتماعی خواهد بود. از مزایای صدور حکم حبستعلیقی، امکان اصلاح مجرمی است که برای بار اول به ارتکاب جرمی روی آورده و با این تاسیس حقوقی متنبه خواهد شد. موسسه حقوقی محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، بر اساس وظیفه ذاتی در اطلاع رسانی مسائل حقوقی برای همه افراد جامعه، در صدد بر انده است تا با بهره گیری از توان تخصصی وکیل کیفری، شرایط ایجاد شده و آثار حقوقی کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی بررسی نموده و با سوالات مطرح شده درباره داشتن سابقه موثر کیفری در زمان صدور قرار تعلیق اجرای مجازات، پاسخ دهد.

سوالات کشف محکومیت کیفری پس از صدور حکم حبس تعلیقی

  • کشف محکومیت کیفری موثر پس از صدور حکم حبس تعلیقی، چه آثاری در پی دارد؟
  • محکومیت موثر کیفری چیست و آیا در صورت داشتن هر نوع محکومیت کیفری، محکوم از تعلیق مجازات محروم می‌شود؟
  • وکیل متخصص کیفری جهت مشاوره درباره شرایط تعلیق اجرای مجازات کیست؟
  • در صورت کشف محکومیت کیفری پس از صدور حکم حبس تعلیقی، چه اقدامی لازم است؟
اداره کل ثبت احوال تهران

محکومیت موثر کیفری

محکومیت قطعی به تحمل مجازات در جرایم عمدی به شرح زیر، محکومیت موثر کیفری محسوب می‌شود و منجر به محرومیت محکوم از بعضی حقوق اجتماعی خواهد شد.

  1. محکومیت قطعی به حد.
  2. محکومیت قطعی به مجازات حبس از یک سال به بالا در جرایم عمدی.
  3. محکومیت به قطع عضو و یا نقص عضو.
  4. محکومیت قطعی به پرداخت جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال در جرایم عمدی.
  5. سابقه محکومیت لازم الاجرا دوبار یا بیشتر به علت جرایم عمدی مشابه با هر میزان مجازات.

محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تکمیلی و تبعی، که در محکومیت های موثر کیفری اعمال می‌شود به شرح ماده 26 قانون جدید مجازات اسلامی می‌باشد. آثار حقوقی کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کشف محکومیت کیفری پس از صدور حکم حبس تعلیقی

اگر بعد از صدور حکم حبس تعلیقی، مشخص شود که محکوم، سابقه محکومیت کیفری موثر قبلی داشته که موجب محرومیت از صدور حکم حبس تعلیقی می باشد، و دادگاه صادر کننده حبس تعلیقی بدون توجه به محکومیت موثر قبلی متهم، اقدام به صدور حکم مجازات تعلیقی نموده است، قرار تعلیق اجرای مجازات، لغو می‌شود. در صورت کشف محکومیت کیفری پس از صدور حکم حبس تعلیقی، توسط دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری، مقامات قضایی نامبرده، مکلفند مراتب را به دادگاه صادر کننده حبس تعلیقی اعلام نمایند تا دادگاه نسبت به لغو قرار تعلیق اجرای مجازات، اقدام نماید. در این موارد، صرف اعلام محکومیت قبلی، موجب لغو قرار تعلیق اجرای مجازات نمی‌شود و لازم است که دادگاه به نحو مقتضی، محکومیت موثر کیفری قبلی محکوم را احراز نماید.

درخواست تخفیف مجازات

کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی برای معاون جرم

صدور حکم حبس تعلیقی برای معاون، مباشر و شریک جرم، در مواردی که امکان تعلیق اجرای مجازات وجود دارد، امکان‌پذیر است. در بعضی موارد ممکن است که حکم حبس تعلیقی برای معون جرم و یا شریک جرم صادر شود و مباشر جرم حتی با محکومیتی مواجه نشود. در صورت کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی برای معاون جرم یا شریک جرم که مجازات حبس وی تعلیق شده و محکومیت های سابثق کیفری وی بر دادگاه، درزمان صدور حکم محکومیت تعلیقی مشخص نبوده است، قرار تعلیق اجرای مجازات، توسط دادگاه صادر کننده حکم لغو می گردد. لغو قرار تعلیق اجرای مجازات قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان نیست.

مجازات هایی که اجرای آن‌ها قابل تعلیق نیست

  • مجازات جرایمی که علیه امنیت ملی و خارجی کشور انجام می‌شود و تخریب تاسیسات آب، برق، گاز، تلفن و نفت.
  • مجازات جرم قدرت نمایی با چاقو و یا هر نوع سلاح دیگر، سرقت مسلحانه مقرون به آزار و اذیت، آدم ربایی و اسید پاشی، قابل تعلیق نیست.
  • جرایم علیه عفت عمومی، تشکیل و اداره مراکز فساد و فحشا و قوادی.
  • قاچاق عمده مواد مخدر سنتی و صنعتی، مشروبات الکلی و مسکر، قاچاق سلاح مهمات و قاچاق انسان.
  • مجازات جرایم تعزیری بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی، محاربه و افساد فی الارض.
  • جرایم اقتصادی با موضوع بیش از ده میلیون تومان.

وکیل کیفری

اخذ پروانه وکالت پایه یک دادگستری بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق، قبولی در آزمون وکالت و طی کردن دوره کارآموزی وکالت، امکان‌پذیر است. جهت مشاوره حقوقی آثار حقوقی کشف محکومیت کیفری پس از صدور حبس تعلیقی، موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان، با بهره گیری از مشاوره مستقیم قضات بازنشسته دادگاه کیفری، و اساتید دانشگاه در رشته حقوق جزا و جرم شناسی، امکان مشاوره حضوری درباره کشف محکومیت کیفری پسس از صدور حبس تعلیقی را فراهم نموده است. محمدرضا مهری، به عنوان موسس گروه وکلای مهر و بهترین وکیل کیفری تهران، در تمامی ایام هفته در دفتر مرکزی موسسه حقوقی مهر پارسیان، اقدام به مشاور حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی حضوری می‌نماید. با توجعه به کثرت مراجعات به دفتر مرکزی موسسه حقوقی محمدرضا مهری، امکان ارائه مشاوره تلفنی بدون اخذ وقت قبلی با محمدرضا مهری وجود ندارد. جهت مشاوره حقوقی خانواده، مشاوره حقوقی املاک و مستغلات، مشاوره حقوقی مالیاتی، مشاوره حقوقی ورشکستگی و مشاوره حقوقی شرکتهای تجاری و معرفی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور حقوقی و کیفری و با وکلای موسسه تماس حاصل فرمایید . امکان معرفی وکیل در خارج از کشور نیز برای موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان فراهم شده است.

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *