تعلیق اجرای مجازات

تعلیق اجرای مجازات

صدور حکم حبس تعلیقی یا تعلیق اجرای مجازات، در قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۰۴ گنجانده شد و پس از اصلاحاتی در سال ۱۳۰۷، در سال ۱۳۴۶ به موجب قانون تعلیق اجرای مجازات، به صورت مستقل نمود پیدا کرد. تحولاتی در تعلیق اجرای مجازات و صدور حکم تعلیقی طی سالیان اخیر نیز در قانون‌گذاری مشاهده شده است. آخرین تغییر در مقررات تعلیق اجرای مجازات و حبس تعلیقی، در سال ۱۳۹۲ و با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید، به وقوع پیوست. در قانون مجازات اسلامی جدید، حبس تعلیقی به حبس تعلیقی مراقبتی و حبس تعلیقی ساده، تقسیم شد و مراجع جدیدی جهت درخواست صدور حکم حبس تعلیقی و یا تعلیق اجرای مجازات افزوده شد. تعلیق اجرای مجازت، جهت فردی کردن مجازاتها و امکان استفاده از نیروی بازدارنده حبس تعلیقی، که محکوم را در شرایط بیم و امید و زیر سایه امکان اجرای حبس تعلیقی، در صورت ارتکاب جرم جدید و عدم رعایت دستورات دادگاه، در زمان شمول حبس تعلیقی، نگه می دارد، یکی از بهترین مجازات های جایگزین حبس است. شرایط تعلیق اجرای مجازات، شرایط صدور حکم حبس تعلیقی، تعلیق مراقبتی و ساده، تعلیق حکم جزای نقدی، ضمانت اجرای عدم تبعیت از دستورات دادگاه در حبس تعلیقی، رفع اثر از حبس تعلیقی، موارد ممنوعیت صدور حکم حبس تعلیقی، اعتراض به تعلیق اجرای مجازات در دادگاه تجدید نظر، و سایر مطالب مرتبط با تعلیق اجرای مجازات، در این مرقومه که توسط گروه وکلای مهر، همکار موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تقریر و تنظیم شده است، توضیح داده خواهد شد.

مصرف مشروبات الکلی و مسکر

سوالات متداول تعلیق اجرای مجازات

  • تعلیق اجرای مجازات در مجازات های تبعی و تکمیلی هم امکان‌پذیر است؟
  • تعلیق اجرای مجازات در آراء دادگاه نظامی و دادگاه انقلاب هم امکان‌پذیر است؟
  • آیا دادگاه تجدید نظر استان هم می‌تواند قرار تعلیق اجرای مجازات را صادر کند؟
  • در صورت وجود جهات تعلیق اجرای مجازات، قاضی مکلف به صدور حکم محکومیت حبس تعلیقی است؟
  • آیا با صدور قرار تعلیق مجازات و حبس تعلیقی، از محکومیت کیفری رفع اثر می‌شود؟
  • آیا امکان تخفیف مجازات و تعلیق اجرای مجازات در یک حکم وجود دارد؟
  • بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی امور کیفری کیست؟

تعریف تعلیق اجرای مجازات و حبس تعلیقی

در بعضی از موارد، با توجه به اینکه رییس دادگاه، نوع جرم ارتکابی از سوی متهم را از جرایمی که تعلیق اجرای مجازت در آن‌ها، جایز است تشخیص  دهد و از اوضاع و احوال متهم، احراز نماید که در صورت صدور حکم مجازات تعلیقی، ممکن است باعث اصلاح مجرم و عدم تکرار جرم توسط وی در آینده باشد و همچنین شخصیت اجتماعی یا خانوادگی مجرم به گونه ای باد که با تحمل حبس و یا اجرای مجازات، آسیب جدی به وی وارد آید، قرار تعلیق اجرای مجازات را، ضمن صدور حکم محکومیت و یا بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی، پس از صدور حکم، اعلام می‌نماید. به این معنی که اجرای مجازات مندرج در حکم را برای مدت معینی با دستورات معینی، معلق نموده تا موجبات اصلاح مجرم فراهم آید. در صورتی که محکوم، در زمان حبس تعلیقی یا مجازات تعلیقی، مرتکب جرم دیگری شود که شرایط ان خواهد آمد، علاوه بر مجازات جرم جدید، مجازات معلق شده نیز به اجرا گذارده خواهد شد. حبس تعلیقی هم به مجازات حبسی گفته می‌شود، که اجرای ان، بنا به صلاحدید قاضی دادگاه، تمام و یا قسمتی از ان قابل اجرا نیست و معلق شده است. تعلیق اجرای مجازات در مجازات های تکمیلی و تبعی هم امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، ممنوعیت از رانندگی و ممنوعیت از سفر به خارج از کشور نیز قابل تعلیق است. اما پرداخت ضرر و زیان شاکی خصوصی و یا مدعی خصوصی، قابل تعلیق نیست و حبس در محکومیت های مالی نیز غیر قابل تعلیق است که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

وکالت در دادسرای جرایم امنیت اخلاقی

تعلیق اجرای مجازات دادگاه انقلاب، دادگاه نظامی و دادگاه تجدید نظر، هم امکان‌پذیر است. رییس دادگاه نظامی و رییس دادگاه انقلاب، در صورت وجود جهات تعلیق اجرای مجازات، می‌توانند اجرای مجازات محکوم را تعلیق نمایند. صدور قرار تعلیق اجرای مجازات در دادگاه تجدید نظر استان در صورتی امکان‌پذیر است که دادگاه تجدید نظر، در ماهیت موضوع وارد شده و حکم مستقل صادر نماید.

شرایط تعلیق اجرای مجازات

  • مجرم از شرایط تخفیف مجازات برخوردار باشد.
  • قاضی احراز نماید که با تعلیق اجرای مجازات، امکان اصلاح مجرم وجود دارد.
  • ضرر و زیان شاکی و مدعی خصوصی جبران شده باشد یا ترتیبی برای جبران داده شود.
  • متهم دارای سابقه محکومیت کیفری موثر نباشد.

مراجعی که حق درخواست تعلیق اجرای مجازات را دارند

صدور قرار تعلیق اجرای مجازات ضمن صدور حکم محکومیت در قانون مجازت اسلامی سابق لازم بود. در قانون مجازات جدید، علاوه بر اینکه در مجازات های تعزیری درجه سه تا هشت، امکان صدور قرار تعلیق اجرای مجازات حین صدور حکم یا بعد از صدور حکم، برای قاضی دادگاه وجود دارد، افراد زیر هم می‌توانند درخواست صدور قرار تعلیق اجرای مجازات را به دادگاه ارائه نمایند.

  1. دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری، پس از اجرای یک سوم از مدت زمان حبس
  2. محکوم، پس از تحمل یک سوم از حبس می‌تواند از طریق دادستان یا قاضی اجرای حکم درخواست صدور قرار تعلیق اجرای حکم را از دادگاه بخواهد.

درخواست تعلیق اجرای مجازات و صدور حبس تعلیقی، به دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارسال می‌شود. دادگاه در این خصوص تکلیفی ندارد و در صورت رد درخواست تعلیق اجرای مجازات، این قرار قابل تجدید نظر خواهی نیست.

 وکیل در اتوبان امام علی

مدت تعلیق اجرای مجازات

مدت زمان تعلیق اجرای مجازات، یک تا پنج سال است. دادگاه می‌تواند تکالیف یا وظایفی را ضمن صدور حکم تعلیق اجرای مجازات برای محکوم پیش‌بینی نماید.

ضمانت اجرای عدم رعایت دستورات دادگاه در زمان تعلیق اجرای مجازات

پس از صدور حکم محکومیت و قرار تعلیق اجرای مجازات، محکوم، تحت نظر دادستان و یا قاضی اجرای احکام کیفری قرار می گیرد. در صورتی که محکوم از دستورات دادگاه و تکالیفی که برای وی مقرر شده است بدون عذر موجه سرپیچی نماید،  عواقب زبیر در انتظار اوست:

  • برای بار اول، یک تا دو سال به مدت تعلیق وی اضافه می‌شود و یا قرار تعلیق لغو می‌شود.
  • تخلف از دستور دادگاه برای بار دوم، موجب لغو قرار تعلیق اجرای مجازات شده و محکومیت متهم اجرا می‌شود.

وکیل متخصص کیفری

واژه بهترین وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل کیفری، در همه تبلیغات دفاتر و موسسه های حقوقی به چشم می خورد. انتخاب وکیل متخصص کیفری با توجه به سوابق و تحصیلات وکیل دادگستری، کار آسانی است. با مراجعه به رزومه فرد و پرونده‌های وی، و میزان رضایت موکلین، امکان انتخاب وکیل مناسب جهت مشاوره حقوقی را دارید. موسسه حقوقی محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و دانش آموخته حقوق جزا و جرم شناسی، با در اختیار داشتن اساتید مطرح حقوق به عنوان مشاور در کنار گروه وکلای مهر، امکان ارائه مشاوره حقوقی مناسب در پرونده‌های کیفری خانواده، مشاوره ازدواج و طلاق پیش از ازدواج، معرفی وکیل دادگستری جهت تهیه لوایح و شکایت های حقوقی و کیفری و تقدیم دادخواست حقوقی به نحو صحیح، یار و همراه هم وطنان عزیز است.

امتیاز دهی به مقاله

۲ دیدگاه

  • سلام. من به جرم نگهداری مشروبات الکی محکوم به حبس شدم، ولی به دلیل شرایطی که داشتم مجازات حکم حبس بنده معلق شده است. سوال من این است که آیا این حکم قطعی می‌باشد یا در صورت تکرار آن در مدت تعلیق، مجازات حبس معلق شده نیز دوباره اجرا خواهد شد؟

    • سلام. مطابق ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی، هرگاه محکوم از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت تعلیق، مرتکب یکی از جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت شود، پس از قطعیت حکم اخیر، دادگاه قرار تعلیق را لغو و دستور اجرای حکم معلق را نیز صادر و مراتب را به دادگاه صادرکننده قرار تعلیق اعلام می‌کند. دادگاه به هنگام صدور قرار تعلیق به‌ طور صریح به محکوم اعلام می‌کند که اگر در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم فوق شود، علاوه بر مجازات جرم اخیر، مجازات معلق نیز درباره وی اجراء می‌شود.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *