ابطال ثبت واقعه فوت

ابطال ثبت واقعه فوت

ابطال ثبت واقعه فوت


با بررسی موضوع ابطال ثبت واقعه فوت همراهتان هستیم.
بر اساس رای وحدت رویه شماره۵۱۲ مورخ ۰۷/۰۹/۱۳۶۷هیات عمومی دیوان عالی کشور، رسیدگی به دعوای ابطال ثبت واقعه فوت و رفع آثار آن در صلاحیت دادگاه‌های عمومی حقوقی قرارگرفته و از شمول موارد در صلاحیت هیات حل اختلاف ثبت احوال خارج است.

درهر برهه ای از زمان، شخص اقدامات حقوقی گوناگونی را انجام می‌دهد و به حکم قانون دارای اعتبار خواهدبود. این اقدامات، می‌تواند موجد حق و تکلیف برای او باشد که در طول حیات خود، به او منتسب شده است. به همین خاطر، با فوت او درصورتی که این حقوق استیفا نگردیده است و یا اینکه تعهدات مالی خود را انجام نداده است، این ها می‌تواند به واسطه باقی وراث انجام پذیرد. درواقع با فوت شخص، فوت مدنی او اتفاق می افتد و دیگر نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد.

به همین جهت با فوت شخص، واقعه فوت او ثبت می گردد. ثبت واقعه فوت این مقدمه را برای تکلیف اموال و حقوق و تعهدات مالی او ایجاد می کند تا اموال او در معرض تضییع و تفریط قرار نگیرد. با این وجود گاهی امکان دارد که با وجود ثبت واقعه فوت شخص، او زنده و در قید حیات بوده باشد، در نتیجه برای اینکه ثبت واقعه فوت خود را از بین ببرد باید برای ابطال ثبت واقعه فوت از طریق محاکم قضایی، اقدام نماید.

ثبت واقعه فوت

با فوت هر شخص، اعمال مدنی او متوقف می‌شود و به همین خاطر مرجع ثبت احوال هم باید فوت او را ثبت نماید تا نسبت به اموال او تعیین تکلیف شود .به همین منظور شناسنامه او هم باطل می گردد .به موجب قانون ثبت احوال، هر شخصی که فوت نماید و یا بعد از تولد بمیرد، دراین صورت فوت او به نماینده ثبت احوال در نزدیکی واقعه ی فوت اعلام می‌شود تا واقعه فوت او ثبت گردد.
دراین صورت مراتب واقعه فوت او در سند ثبت وفات و همچنین در دفتر ثبت کل وقایع در صفحات مربوط به درگذشته و پدر و مادر او و شناسنامه متوفی ثبت و امضاء و مهر می گردد. برای صدور گواهی فوت به هر شخصی که گواهی فوت را درخواست نماید(که معمولا وراث می‌باشند)تسلیم می گردد. واقعه فوت حقیقی شخص متوفی، باید به تصدیق و گواهی پزشک و در صورت عدم وجود پزشک به وسیله ی گواهی دو نفر شاهد، تصدیق شود.
درصورتی که حکم فوت فرضی صادر شده باشد برای ثبت واقعه ی فوت، ملاک حکم قطعی دادگاه می باشد که مدیران دفتر دادگاه مکلف به ارسال یک نسخه از رای قطعی طی نامه رسمی به ثبت احوال محل هستند.

تنفیذ صلح نامه

صور واقعه فوت

فوت شخص به دو صورت حقیقی و فرضی می باشد که در مورد فوت فرضی باید اشاره کرد که هرگاه شخصی بر اساس اعلام وراث و یا اطرافیان او برای مدت نامعلوم و یا طولانی حضور نداشته باشد، که دراین صورت غائب مفقودالاثر فرض می‌شود و برای اموال او امین تعیین می‌شود و در موارد زیر فوت فرضی او صادر می‌شود:

  • سن غایب مفقودالاثر، از هفتاد و پنج باشد و از مدت غیبت او ده سال گذشته باشد.
  • زمانیی که یک نفر به عنوانی از عناوین، عضو نیروهای مسلح بوده و در زمان جنگ مفقود و سه سال تمام از تاریخ انعقاد صلح بگذرد بدون این که خبری از او برسد، هرگاه جنگ منتهی به انعقاد صلح نشده باشد مدت مزبور پنج سال از تاریخ ختم جنگ محسوب می‌شود.
  • زمانی که یک نفر حین سفر بحری در کشتی بوده که آن کشتی در آن مسافرت تلف شده است سه سال تمام از تاریخ تلف شدن کشتی گذشته باشد بدون این که از آن مسافر خبری برسد.

مرجع صالح برای درخواست و صدور سند واقعه فوت

باتوجه به این که فوت حقیقی شخص به وسیله ی دو نفر گواه یا پزشک تصدیق می‌شود دراین صورت، نماینده ثبت احوال، اقدام به ثبت واقعه فوت می‌نماید .اما درمورد فوت فرضی، درخواست صدور حکم فرضی، می‌تواند توسط وراث به دادگاه حقوقی آخرین اقامتگاه غایب تقدیم گردد .درخواست مزبور یک درخواست غیرمالی و مربوط به امورحسبی می‌باشد.
رای مبتنی بر درخواست حکم فوت فرضی، دارای اعتبار امرمختومه نمی باشد، چراکه ممکن است اسباب صدور واقعه ی فوت در زمان‌های مختلف و گوناگون ایجاد گردد و به دلیل تغییر در سبب و زمان دادخواست واقعه ی فوت، رای فوت-فرضی قطعی نمی باشد و در زمان‌های مختلف قابل پیگیری می‌باشد.

دادخواست استرداد مبیع

اقدام لازم جهت ابطال ثبت واقعه فوت

ابطال ثبت واقعه فوت غالبا زمانی مطرح می‌شود که ثبت واقعه فوت به دلیل صدور حکم فوت فرضی، انجام شده باشد.
درصورتی که واقعه ثبت فوت و یا حکم فوت فرضی صادرگردد، می توان به ثبت واقعه ی فوت، اعتراض کرد و موجب ابطال ثبت واقعه فوت شد.
هرگاه شخصی که به حکم دادگاه حکم فوت فرضی او صادر شده باشد، درصورتی که شخص رجوع نماید و حاضر شود، با توجه به این که ثبت واقعه فوت او موجب شده است که مرگ مدنی او هم ایجاد شده باشد.
دراین صورت برای رفع این آثار باید دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت را بدهد و دادگاه درصورت احراز حیات او، اقدام به ابطال ثبت واقعه فوت می‌نماید که اگر ثبت واقعه فوت به موجب حکم فوت فرضی باشد، مراتب را جهت رفع آثار و رفع بطلان شناسنامه او به اداره ی ثبت احوال، اعلام می دارد.

همچنین با ابطال ثبت واقعه فوت، شخص می‌تواند اموال خود را که وراث او به علت فوت فرضی وی در تصرف داشته اند مسترد نماید .دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت، غیرمالی می باشد و دارای اعتبار امرمختومه نمی باشد و می توان برای هر حکم فوت فرضی دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت داد، یعنی باتوجه به اینکه دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت، به دلیل صدور حکم صدور فوت فرضی درخواست می‌شود، ممکن است که زمان‌های صدور حکم فوت فرضی مختلف و متعدد باشد و در نتیجه هر کدام در زمان‌های مختلفی صادر شوند،که برای هر کدام می توان دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت داد .دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت به دادگاهی که حکم صدور فوت فرضی را صادر کرده است تقدیم می گردد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *