اتخاذ سمت یا عنوان مجعول

اتخاذ سمت یا عنوان مجعول

اتخاذ سمت یا عنوان مجعول


امروز با بررسی جرم اتخاذ سمت یا عنوان مجعول با شما خواهیم بود.

یکی از جرایم مقدماتی که به منظور ارتکاب جرایمی مانند کلاهبرداری و شاید پولشویی مورد استفاده توسط سودجویان قرار می گیرد، جرم اتخاذ سمت یا عنوان مجعول است که گسترش بسیار زیادی یافته است.

بر اساس قانون مصوب سال 1388 با عنوان قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی، تحمل حبس و یا پرداخت جزای نقدی در انتظار مجرمینی است که با جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند.

دفتر وکالت محمدرضا مهری یکی از ده وکیل برتر کیفری در ایران، در این نوشتار به بررسی مختصر شرایط جرم انگاری جعل عنوان و سمت، اتخاذ سمت و یا عنوان مجعول خواهد پرداخت.

نکات مهم در بررسی جرم اتخاذ سمت یا عنوان مجعول

  • آیا برای تعقیب جرم اتخاذ سمت یا عنوان مجعول و یا جعل عنوان وکیل هم به قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی استناد می شود؟
  • بهترین وکیل برای پرونده با عنوان اتهام اتخاذ سمت یا عنوان مجعول کیست؟
  • چگونه می توان از افرادی که با جعل سمت و عنوان اقدام به کلاهبرداری می کنند شکایت کرد؟
  • در صورتی که شخص با جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری نماید مجازات کدام جرم را باید تحمل کند؟

تشریح قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

ماده واحده ـ استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌گردد توسط هر فرد برای خود، مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

نمونه شکایت از موسسه حقوقی غیرمجاز

مرتکبین استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده (556) فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

تبصره ـ استفاده غیر مجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهدبود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/12/1388 به تأیید شورای نگهبان رسید.

ماده 556 قانون مجازات اسلامی

هر كس بدون مجوز و بصورت علنی لباسهای رسمی مأموران نظامی يا انتظامی جمهوری اسلامی ايران يا نشانها، مدالها يا ساير‌ امتيازات دولتي را بدون تغيير يا با تغيير جزئي كه موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتي كه عمل او به موجب قانون ديگري مستلزم‌ مجازات شديدتري نباشد به حبس از سه ماه تا يك سال و يا جزاي نقدي از يك ميليون و پانصد هزار ريال تا شش ميليون ريال محكوم خواهد شد.

تبصره – استفاده از البسه و اشياء مذكور در اين ماده در اجرای هنرهاي نمايشي مشمول مقررات اين ماده نخواهد بود.

کلاهبرداری از طریق اتخاذ سمت یا عنوان مجعول

اگر با استفاده از عناوین مجعول و یا جعل سمت و عنوان، مالی نیز از کسی برده شود، می تواند به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفته و طبق مندرجات ماده 556 قانون مجازات اسلامی، که در اینگونه موارد مجازات شدیدتر یعنی کلاهبرداری را در نظر خواهد گرفت، با مجرم برخورد شود.

وکیل ملکی در مجیدیه | وکیل در مجیدیه

آیا استفاده از عنوان دکتر یا مهندس توسط دیگران نیز قابل تعقیب است؟

گاهی ممکن است برای احترام، به اشخاص دیگر عنوان دکتر یا مهندس داده شود ولی خود شخص از این عنوان برای خود استفاده نکرده باشد.

در این حالت وقوع جرمی از جانب مشارالیه قابل تصور نبوده و قابلیت تعقیب ندارد.

بهترین وکیل پرونده اتخاذ سمت یا عنوان مجعول

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تشخیص اصالت امضا، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09121281014
  • 09120067661
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل کیفری متخصص نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *