نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی

نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی

نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی


امروز با بررسی نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی و معرفی وکیل متخصص پرونده ابطال اجراییه ثبتی با شما هستیم.

سوالاتی که در این مقاله توسط وکیل پایه یک دادگستری مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

نحوه ابطال اجراییه ثبتی:

‌ماده پنجم قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲:

در صورتی که دادگاه دلایل شکایت را قوی بداند یا در اجراء سند رسمی ضرر جبران‌ناپذیر باشد به درخواست مدعی بعد از گرفتن تأمین‌ قرار توقیف عملیات اجرایی صادر می‌نماید.

ترتیب تأمین همان است که در آیین دادرسی مدنی برای تأمین خواسته مقرر است و در صورتی که موضوع سند‌ لازم‌الاجرا وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد در صندوق ثبت محل توقیف می‌شود و تأمین دیگر گرفته نخواهد شد.

مواردی که به موجب آن عملیات اجرایی ثبت اجرا می‌گردد:

در صورتی که مفاد سند رسمی لازم الاجرا حاکی از انجام تعهد و انجام عملی از جمله ساخت و تعمیر بنا باشد و متعهد پس از ابلاغ، اقدام به انجام تعهد ننماید، اداره ثبت متعهد را به اجرای تعهد ملزم و اگر ایفا نکرد، هزینه‌هایی را که متعهد برای انجام تعهد کرده، با نظر کارشناس تعیین از معادل اموال متعهد توقیف می‌گردد.

اداره ثبت اسناد و املاک رودکی

همچنین در سند رسمی لازم الاجرا، بابت انجام تعهد، وجه الزامی تعیین شده باشد، اجراییه ثبت، اقدام به توقیف اموال متعهد می‌نماید.

صدور اجراییه نسبت به متعهد، به جهت تعهد مالیاتی، عوارض قانونی و قبوض اداری شهرداری و اداره مالیات.

توقیف سرقفلی، بابت طلب مدیون، از طریق اجرای ثبت.

نمونه رای دادگاه در پرونده درخواست ابطال اجرائیه ثبتی:

درتاریخ: ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
به شماره: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۱۰۰۵۹۸

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور اجرای اسناد، ابطال اجرائیه ثبتی، ابطال سند، قابلیت استماع دعوا

چکیده رای

دعوای ابطال اجرائیه ثبتی قبل از ابطال سند منشأ اجرائیه قابلیت استماع (شنیده شدن و رسیدگی) ندارد.

رای بدوی

درخصوص دادخواست تقدیمی خواهان آقای س.ع.الف. با وکالت آقای ر. د. به‌ طرفیت خواندگان به اسامی س.ح. و ب.

به‌ خواسته ابطال اجرائیه شماره ۱۸۹۲ اداره ثبت شمیرانات، به این شرح که:

وکیل خواهان اعلام داشته که موکل وی در تاریخ ۲۷/۴/۸۶ یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی شماره ۱۷۰۷۹/۱۱۶ از بخش ۱۱ تهران را از خوانده ردیف اول ابتیاع نموده و تحویل گرفته است.

سپس خوانده مزبور به‌ موجب قرارداد مشارکت مدنی، ملک مزبور را در رهن (گرو و وثیقه) خوانده ردیف دوم قرار داده است و در پی عدم پرداخت اقساط وام نسبت به انتقال سند اجرایی و سپس صدور اجرائیه تخلیه ملک اقدام نموده است، لذا تقاضای صدور حکم به‌ شرح خواسته فوق را دارد.

خوانده ردیف اول ‌علی‌رغم ابلاغ اخطاریه مطابق ماده ۷۳ قانون آیین دادرسی مدنی و دعوت از طریق نشر آگهی و خوانده ردیف دوم ‌علی‌رغم ابلاغ اخطاریه مطابق ماده ۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه حاضر نشده و لایحه‌ای ارسال نکرده‌اند.

وکیل خواهان در جلسه رسیدگی اعلام داشته که خواسته‌ها مبنی بر ابطال اسناد مالکیت یک‌ واحد آپارتمان به مساحت ۸۲/۷۶ مترمربع قطعه یک تفکیکی به‌شماره ۱۷۰۷۹ فرعی از ۱۱۶ اصلی موضوع قرارداد مشارکت مدنی به‌ شماره ۸۴۰۹۷ ـ ۶/۱۲/۸۶ و اسناد انتقال قطعی به‌ شماره‌های ۸۴۰۹۶ ـ ۶/۱۲/۸۶ و ۸۷۴۱۲ ـ ۲۲/۳/۸۹ تنظیمی در دفترخانه شماره… تهران و نیز خواسته الزام به تنظیم سند رسمی انتقال پلاک مزبور هر یک مقوم به‌ مبلغ بیست و یک میلیون ریال را به‌ خواسته مطروحه اضافه می‌نماید.

افزایش خواسته حین رسیدگی باید مرتبط با دعوا باشد

لذا با عنایت به‌ مراتب فوق و مجموع اوراق و محتویات پرونده اولاً در خصوص افزودن خواسته، نظر به اینکه ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی، افزایش خواسته را در صورتی تجویز نموده که بین دو امر فوق ارتباط وجود داشته و منشأ واحدی داشته باشد.

نکات حقوقی کمیسیون ماده صد

حال‌ آنکه در مانحن‌فیه (اینجا) بین خواسته ابطال اجرائیه تخلیه (خلع‌ید) ملک و ابطال سند مالکیت و اسناد دیگر مورد اشاره، لااقل رابطه عرضی وجود ندارد بلکه این ارتباط در طول آن‌ها وجود دارد.

به این نحو که هر یک مقدمه برای امر دیگری است، کما اینکه بین امور فوق و خواسته الزام به تنظیم سند رسمی ارتباط قانونی به‌ معنی مؤثر بودن در یکدیگر وجود ندارد.

دلایل جدید و افزایش خواسته غیر مرتبط در دعوای حقوقی قابل پذیرش نیست.

از طرفی حکم مقرر در ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی جنبه استثنایی دارد و در اجرای آن باید به ‌قدر مسلم اکتفا نمود و مصادیق مشکوک از دایره شمول آن خارج می‌باشد.

کما اینکه وکیل خواهان مبادرت به افزودن دلایل نموده و به‌ پیوست لایحه شماره ۲۵۹۸ ـ ۱۷/۱۰/۹۱ مدارک و دلایل جدیدی را ارائه کرده که موضوعاً از حیطه حکم ماده مارالذکر خارج می‌باشد.

از طرفی خواسته‌های مطروحه نیز اگر چه مقدمه یکدیگر ممکن است باشند ولی فاقد منشأ واحد می‌باشند لذا در این قسمت قرار رد آن را صادر می‌نماید.

ثانیاً ـ ‌درخصوص خواسته مطروحه در دادخواست مبنی بر ابطال اجرائیه اداره ثبت، نظر به اینکه ابطال اجرائیه مزبور مستلزم بطلان اسناد رسمی مبنای صدور آن می‌باشد که این امر محقق نگردیده است.

لذا رسیدگی به‌ خواسته فوق به شکل فعلی مقدور نبوده قرار عدم استماع (رسیدگی) آن را صادر و اعلام می‌نماید.

رأی صادره ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید‌نظر‌خواهی در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ شیروان

رای دادگاه تجدید نظر در پذیرش دعوای ابطال اجراییه ثبتی

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ر.د. به‌وکالت از آقای س.الف. نسبت به دادنامه شماره ۹۱۰۰۶۱۹ مورخ ۲۵/۱۰/۹۱ صادره از شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی تهران که به‌موجب آن قرار رد و عدم استماع (شنیده شدن و رسیدگی) دعوی خواهان به‌ خواسته ابطال اجرائیه شماره ۱۸۹۲ اداره ثبت شمیرانات و ابطال اسناد مالکیت یک واحد آپارتمان قطعه یک تفکیکی به‌ شماره ۱۷۰۷۹ فرعی از ۱۱۶ اصلی و اسناد انتقال قطعی به‌ شماره‌های ۸۴۰۹۶ ـ ۶/۱۲/۸۶ ـ ۸۷۴۱۲ ـ ۲۲/۳/۸۹ و الزام به تنظیم سند رسمی انتقال پلاک مذکور صادر گردیده وارد و موجه نیست و تقاضای تجدیدنظرخواهی مطروحه از ناحیه وکیل تجدید‌نظرخواه انطباقی با جهات درخواست تجدیدنظر مقیده در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی ندارد.

نحوه توقیف اموال دولت و شهرداری

دادنامه یاد شده با توجه به محتویات پرونده و رعایت مقررات و اصول و قواعد دادرسی و موازین قانونی صادرشده و در این مرحله از رسیدگی دلیل جـدیدی که مـستلزم نقض دادنامه مذکور باشد اقامه نشده است.

بنابراین تجدیدنظرخواهی را غیرموجه تشخیص و با رد اعتراض دادنامه تجدیدنظر خواسته را طبق ماده ۳۵۳ قانون مرقوم تأیید می‌نماید؛ رأی صادره قطعی است.

مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان

نکته‌های کلیدی دادخواست ابطال اجراییه ثبتی

دعوى ابطال عملیات اجرایی، دعوى کسى است که (اعم از مدیون سند و یا هر شخص ثالث دیگر) که با ادعاى حق نسبت به مال موضوع اجرا و یا به دلیل دیگر از عملیات اجرایی شکایت دارد.

این دعوى، از هر شخصى اعم از مدیون (بدهکار) سند و یا شخص ثالث پذیرفته است و مشمول مواد ١۶٩ به بعد قانون آیین نامه اجراى مفاد استاد رسمى…. بوده، رسیدگى به آن در صلاحیت رییس اداره ثبت است.

رویه قضایی در پذیرش دعوای ابطال اجراییه ثبتی  عملیات اجرایی ثبت

رویه قضایی در خصوص این دعوى آن است که علی‎رغم اینکه در صلاحیت ذاتى رییس ثبت دانسته شده است.

لکن با این استدلال که اولا دادگسترى مرجع عام رسیدگى به تظلمات است و پیش‌بینى مرجع دیگر براى رسیدگى به دعوى مانع استماع آن در دادگاه نیست و ثانیا این دعوى غالبا ماهیت قضایی دارد که در صلاحیت مرجع ثبتى نیست، دعوى مزبور را استماع می‌کنند.

دعوى مزبور از حیث صلاحیت محلى تابع مقررات آیین دادرسی مدنی است.

طرح دعوى مانع ادامه عملیات اجرایی نیست مگر آن که دستور موقت (نه قرار توقف اجرا) صادر شود.

در صورت وارد بودن دعوى، فقط عملیات اجرایی ابطال می‌شود نه دستور اجرا؛ بنابراین اجراییه به قوت خود باقى است.

رای دادگاه تجدید نظر در تعیین مرجع صالح جهت درخواست ابطال اجراییه ثبتی

تجدیدنظرخواهی آقای ک.ف. به وکالت از آقای م.ک. به‌ طرفیت ۱- شرکت مالی و اعتباری س. (بانک س.) شعبه بازار ۲- الف.

نسبت به قسمتی از دادنامه شماره ۶۵۰-۱۴/۸/۹۲ شعبه ۱۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدور قرار ردّ درخواست توقیف عملیات اجرایی ابطال سند انتقال رسمی و صدور حکم به بطلان دعوی ابطال دستور اجرا می‌باشد حاوی دلایل و جهات قانونی در نقض رأی معترضٌ‌عنه (مورد اعتراض) و منطبق با جهات مذکور در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی نیست در لایحه تجدیدنظرخواهی قید شده است:

بهترین وکیل اخذ پایانکار

دلایل وکیل تجدیدنظر خواه

موکل (تجدیدنظرخواه) مالک سه دانگ مشاع (مشترک) از پلاک ثبتی ۱۹/۱۵۰ بخش ۱۵ تهران بوده که به همراه شرکا بنام آقایان ح.د. و م.م به‌ موجب سند شماره ۱۲۱۰۶۴-۱۱/۹/۸۷ دفترخانه… تهران با تنظیم قرارداد مشارکت مدنی هر سه نفر پلاک ثبتی مذکور را در رهن شرکت تجدیدنظر خوانده ردیف اول قرار داده‌اند پس از عقد رهن مذکور شرکا اقدام به ساخت ملک نموده و ۸ واحد آپارتمان بر روی آن بنا نموده‌اند.

سپس به‌ موجب تقسیم‌نامه عادی تقدیمی ۳ واحدی از آپارتمان‌های احداثی در سهم موکل قرارگرفته است به علت عدم پرداخت اقساط وام، تجدیدنظر خوانده ردیف اول اقدام به صدور اجرائیه نموده و با تبانی آقایان ح.د. و م.م. سه واحد آپارتمان تحت تصرف موکل را تملک و از اداره اجرای اسناد رسمی درخواست تخلیه آن را نموده‌اند.

بنا به‌ مراتب فوق اقرار تجدیدنظرخواه به ترهین ملک و عدم پرداخت اقساط وام دستور اجرا (صدور اجرائیه) منطبق با موازین قانونی بوده موجبی جهت ابطال آن نیست.

اعتراض تجدیدنظرخواه در واقع اعتراض به عملیات اجرای است که می‌بایست نزد رئیس اداره ثبت ‌اسناد طرح شود با وجود مراتب فوق ابطال سند رسمی هم که بر مبنای اجرائیه فوق صادرشده است وجاهت قانونی ندارد.

لذا به لحاظ اینکه در نحوه رسیدگی دادگاه بدوی ایراد مؤثری که ملازمه با نقض رأی معترض‌عنه (مورد اعتراض) باشد مشهود نیست با رد تجدیدنظرخواهی به استناد مواد ۳۵۳ و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته در قسمت‌های مذکور را تأیید می‌نماید.

مرجع رسیدگی به دعوی ابطال عملیات اجرایی

در خصوص صدور حکم به بطلان دعوی ابطال عملیات اجرایی با توجه به اینکه براساس ماده ۱۶۹ آیین‌نامه اجرا مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا رسیدگی به این موضوع در صلاحیت رئیس اداره ثبت بوده ارائه دادخواست به دادگستری منطبق با موازین قانونی نبوده و ورود دادگاه در ماهیت موضوع صحیح نیست.

لذا با پذیرش تجدیدنظرخواهی به استناد مواد ۳۵۳ و ۲ قانون آیین دادرسی مدنی این قسمت از دادنامه تجدیدنظر خواسته را نقض قرار رد دعوی خواهان بدوی را صادر و اعلام می‌نماید. رأی قطعی است.

وکیل ملکی در محمودیه | وکیل در محمودیه

رئیس شعبه ۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

وکیل متخصص پرونده ابطال اجراییه ثبتی

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل دادگستری در ایران و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با شماره های موسسه تماس حاصل فرمایید.

چگونه می‌توان خواسته خود را در دادگاه افزایش داد؟

در صورتی می‌توان خواسته خود را افزایش داد که با خواسته طرح شده مربوط بوده باشد و یا دارای یک منشا باشند.

تا چه زمانی می‌توان خواسته خود را در دادگاه افزایش داد؟

تا پایان اولین جلسه دادگاه می‌توان خواسته خود را افزایش داد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۷۸ امتیاز)

۴ دیدگاه

    • با سلام و وقت بخیر
      بله، اجراییه ثبتی را اجرای ثبت صادر و در همان اداره اجرا می¬نماید، اما اجرای دادگستری بعد از صدور رای قطعی از دادگاه و همچنین آرای برخی مراجع مانند مراجع حل اختلاف اداره کار صادر و در اجرای احکام دادگستری اجرا می شود.

  • با سلام
    من ملکی دارم که سه دانگ این خانه به خاطر عدم پرداخت اقساط بانک توقیف شده و الان همسرم هم بابت مهریه سه دانگ دیگه را داره توقیف می‌کنه؛ الان من اوضاع مالیم درست شده و می‌خوام کل اقساط بانک رو یکجا بپردازم چطوری اجرائیه را باطل کنم؟

    • سلام وقت بخیر
      در ابتدای امر باید دید که این اجرائیه توسط کدام مرجع صادر شده است و سپس دادخواست ابطال عملیات اجرائی به مراجع قضایی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *