اثبات حق انتفاع

اثبات حق انتفاع

اثبات حق انتفاع


امروز با موضوع اثبات حق انتفاع با شما هستیم.

همچنین به صرف اذن مالک ان برای فرد ایجاد می‌شود.

مقاله اثبات حق انتفاع که در ادامه می‌آید، توسط مشاورین حقوقی گروه وکلای مهر، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تهیه شده است.

این حقوق در قانون از اموال ناشی می‌شوند و هر کدام بسته به نوع مال از نظر دسته بندی قانونی، متفاوت خواهند بود. بعضی از این حقوق مالی از اموال غیر منقول که شامل زمین و مستغلات و ساختمآن‌ها  و باغها می‌شود، ناشی می‌شود.

این حقوق می‌تواند به موجب عقد و یا اذن محض باشد.

یکی از حقوقی که از اموال غیر منقول ناشی می‌شود، حق انتفاع است و به این جهت می باشد که مالک ملک حق انتفاع و سود بردن از ملک شخص را می‌تواند تا مدتی داشته باشد و این حق ایجاد اختیار مطلق برای دارنده ی ان نمی کند.

در مدت تصرف شخصی که حق انتفاع دارد، ممکن است که برای حق او و منافعی که به موجب حق انتفاع برای او ایجاد گردیده،تعارضی حاصل شود و حق انتفاع مورد انکار قرار بگیرد.

بررسی شرایط قانونی اثبات حق انتفاع

حق انتفاع و شرایط ایجاد ان چیسیت؟

دادگاه صالح برای طرح دعوای اثبات حق انتفاع کجاست؟

چگونه از مشاوره حقوقی وکیل متخصص در امور ملکی بهره مند شویم؟

ماهیت و شرایط اثبات حق انتفاع

حق انتفاع از جمله حقوقی است که از ملک ناشی می‌شود و به موجب ان شخصی می‌تواند، از منافع مالی که متعلق به دیگری است و یا به شخصی تعلق ندارد و یا برای عموم می باشد، به طور معوض یا غیر معوض برای مدت معلوم یا نامعلومی استفاده نماید.

دعوی ابطال سند رهنی بانک

حق انتفاع فقط به جهت منتفع شدن می باشد و برای دارنده ی ان مجوز انتقال ان به دیگری نمی باشد و نمی‌تواند حق انتفاع را به دیگری منتقل کند و حتی حق اجاره ی ان را ندارد.

برای اینکه حق انتفاع بتواند موجد اثر حقوقی باشد باید موضوع حق انتفاع با استفاده از ان از بین نرود و هم اینکه شخص مالک موضوع حق انتفاع را تسلیم کند.

طرق اثبات حق انتفاع

ممکن است که شخصی که دارای حق انتفاع در ملکی باشد و از جانب غیر حق انتفاع او مورد انکار قرار گیرد و مدعی حق انتفاع در ملک باشد و یا حق دیگری داشته باشد.

در صورتی دیگر خود شخص مدعی داشتن حق انتفاع باشد، یا اینکه هر دو نسبت به ملکی مدعی حق انتفاع باشند، که هر کدام نیاز به اثبات حق انتفاع دارد.

البته ممکن است که در استحقاق حق انتفاع، اختلاف نباشد ولی هر کدام، در نحوه ی استفاده از حق انتفاع اختلاف داشته و محق باشند.

اقرار

با توجه به اینکه ملکی که مالکیت ان مشخص است، شخص مدعی حق انتفاع باشد.

اگر مالک اقرار نماید که شخص دارای حق انتفاع، سابقا دارای حق انتفاع می باشد، حق انتفاع او ثابت می گردد.

ولی از انجایی که حق انتفاع می‌تواند مقید به زمان مشخص و محدود و یا زمانی نامعلوم باشد، مدت ان را باید منتفع اثبات نماید، چرا که نداشتن مدت و عدم احراز ان این حق را به مالک ان می‌دهد که از حق انتفاعی که به مدعی داده است، رجوع کند و منصرف گردد.

اثبات مالکیت

سند

ایجاد حق انتفاع می‌تواند به موجب سند کتبی و یا لفظی و شفاهی باشد، هرگاه بین طرفین، حق انتفاع ایجاد شده باشد، چون به موجب قانون اگر ملکی که به ثبت رسیده، باید انتقال حق انتفاع ان هم به موجب سند رسمی باشد و تنظیم گردد، در نتیجه دارا بودن حق انتفاع ان هم فقط به موجب سند رسمی است.

ممکن است که ایجاد حق انتفاع به موجب وصیت نامه برای شخص منتفع ایجاد شده باشد، که اگر سند وصیت به طور عادی باشد در صورت تنفیذ و عدم تردید ورثه و هم اینکه هزینه ی مدت حق انتفاع با توجه به مسلوب المنفعت بودن ملک، محاسبه می‌شود و در صورتی که از یک سوم بیشتر نگردد و در صورت تجاوز از یک سوم، ورثه ان را تنفیذ کنند، در این صورت اثبات حق انتفاع میسر می گردد.

در صورتی که وصیت نامه رسمی باشد و ورثه ادعای جعل سند را نمایند و اصالت ان محرز گردد، در این صورت اثبات حق انتفاع معلوم می گردد.

در صورت وجود دو سند که اثبات کننده ی حق انتفاع برای دو شخص باشد در صورت عادی بودن دو سند هر دو ساقط می گردند و در صورتی که یکی از اسناد رسمی بود، سند رسمی در اثبات حق انتفاع مقدم می گردد.

شهادت

حق انتفاع از امور مالی است که اثبات حق انتفاع از طریق شهادت دو مرد حاصل می گردد در صورتی که تعداد شهود کافی نباشد، شهادت با ضمیمه ی یک سوگند برای اثبات حق انتفاع کافی می‌باشد.

در صورتی که شخصی به موجب سند رسمی دارای حق انتفاع باشد، شخص دیگری که مدعی حق انتفاع باشد، نمی‌تواند حق انتفاع خود را که با حق انتفاع دیگری به موجب سند رسمی می باشد و مغایرت دارد، با شهادت شهود اثبات کند.

اثبات وقوع بيع

سوگند

در صورت نبود ادله ی دیگری، هرگاه وجود اصل حق انتفاع محرز گردد ولی بقا و ادامه ی ان مورد تردید قرار بگیرد، مدعی می‌تواند برای بقای ان قسم یاد کند. اثبات حق انتفاع میسر می گردد.

در صورت عدم احراز اصل حق انتفاع، مدعی حق انتفاع می‌تواند سوگند را به مدعی علیه رد نماید و اگر ان را به مدعی رد نمود، با ادای سوگند مدعی، اثبات حق انتفاع او میسر می‌شود.

اماره

در صورتی که تصرف شخص در ملکی قانونی باشد، در این صورت تصرف شخص به عنوان حق انتفاع، دلیل بر انتفاع می باشد، درنتیجه خود اثبات حق انتفاع می‌باشد.

هرگاه شخص دیگری دارای دلیلی برای حق انتفاع باشد که با متصرف حق انتفاع مغایر باشد، در صورت ارائه دلیل مانند سند رسمی اثبات حق انتفاع مدعی پذیرفته می‌شود.

در صورتی که افراد متعدی مدعی حق انتفاع باشند، برای اثبات حق انتفاع خود دلیل معتبر ارائه دهند، همه ی آن‌ها محق شناخته می‌شوند و می‌توانند نسبت به ان توافق نمایند که از منافع به چه نحو استفاده کنند.

در صورتی که شخص در ملکی دارای حق انتفاع باشد و شخص دیگری مدعی مالکیت منافع گردد، باید برای تصرف منتفع تصرف عدوانی مطرح نماید.

دادگاه صالح برای طرح  دعوی 

با توجه به اینکه حق انتفاع یک دعوی ناشی از ملک می باشد، درنتیجه رسیدگی به پرونده در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مطالبه سفته یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل متخصص قراردادها

021-88663925

021-88663926

021-88795408

021-88796143

موبایل وکیل چک و سفته

09120067661

09120067662

09120067663

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *