اجاره ‌به‌ شرط‌ تملیک خودرو

اجاره ‌به‌ شرط‌ تملیک خودرو

اجاره ‌به‌ شرط‌ تملیک خودرو


موضوع بحث امروز اجاره ‌به‌ شرط‌ تملیک خودرو است.

اجاره‌ به ‌شرط ‌تملیک، قراردادی خاص است و در فقه و قانون سابقه نداشته، این اصطلاح، اولین بار در آیین نامه اجرایی اجاره ‌به‌ شرط‌ تملیک مصوب 26 آبان 1361 توسط شورای پول و اعتبار و سپس در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 8 شهریور 1362 به کار گرفته شد.

با وجود این، این نهاد تازه تاسیس حجم بسیاری از پرونده‌ها در دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده است.

ماده 57 آیین نامه تسهیلات اعطایی بانکی و آیین نامه فصل سوم عملیات بانکی بدون ربا مصوب هیات وزیران‌ به این شکل به تعریف ان پرداخته؛ اجاره ‌‌به‌‌ شرط ‌تملیک، عقد اجاره‌ای است که دران شرط شود، مستاجر در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به تمام شرایط مندرج در عقد، مالک عین مستاجره گردد.

طبق ماده 59 آیین نامه مذکور، بانک ‌ها موظف به ارائه تسهیلات در قالب قرارداد اجاره‌ به‌ شرط‌ تملیک نسبت به اموال منقول و غیر منقول هستند.

تصریح قانون‌گذار به اموال منقول، رایج‌ترین شکل ان یعنی اجاره‌ به‌ شرط‌ تملیک خودرو را به ذهن متبادر می سازد که وفق ان متقاضیان اجاره خو درو در پایان مدت اجاره با انجام تمام تعهدات خود، مالک خودرو خواهند شد.

سوالات مرتبط با قرارداد اجاره ‌به ‌شرط ‌تملیک خودرو

  • ماهیت قرارداد اجاره‌ به ‌شرط‌ تملیک خودرو چیست؟
  • موارد فسخ قرارداد اجاره ‌به ‌شرط ‌تملیک خودرو کدامند؟
  • آیا لیزینگ خو درو همان اجاره‌ به‌ شرط‌ تملیک خودرو است؟ شرایط فروش اقساطی خودرو چیست؟
  • آیا انعقاد قرارداد اجاره به شرط تملیک فقط نسبت به اموال غیر منقول ممکن است؟
  • ضوابط طرفین برای قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو چیست؟
  • بهترین وکیل در زمینه قرارداد اجاره به شرط تملیک در تهران کیست؟
موسسه حقوقی ونک

ماهیت و عناصر قرارداد اجاره به شرط تملیک

در قرارداد اجاره به شرط تملیک، “تملیک” در قصد انشای طرفین جنبه فرعی دارد.

هرچند بین طرفین انگیزه اصلی تملیک باشد.

پس تملیک شرط ضمن عقد محسوب می‌شود و ماهیت اصلی این قرارداد، اجاره است که با شروطی منعقد می‌گردد.

دو عنصر اصلی عقد اجاره به شرط تملیک؛ عقد اجاره و شرط ضمن عقد است. شرط ضمن عقد اجاره به شرط تملیک به دو شکل صورت پذیر است و عبارات و الفاظ در ذکر شرط بسیار تعیین کننده است.

اگر تحقق مالکیت، در قرارداد درج شود “شرط نتیجه” خواهد بود ولی اگر به گونه‌ای تنظیم شود که پس از اتمام اجاره، موجر مکلف به انتقال مورد اجاره به مستاجر شود چون انجام یک عمل مد ‌نظر است پس “شرط فعل” خواهد بود. نتیجه تفکیک انواع شروط این است که؛ اگر به شکل شرط نتیجه درج شده باشد، به محض اتمام مدت اجاره مالکیت مستاجر محقق می‌شود ولی اگر به صورت شرط فعل تنظیم شده باشد تا قبل از اقدام موجر برای انتقال مالکیت، هیچ حقی برای مستاجر متصور نیست.

موارد فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو با دو شیوه ممکن است؛ موارد قانونی و قراردادی.

طریق قانونی همان خیاراتی است که در عقود لازم راه دارند و طریق قراردادی ان همان حق فسخ پیش‌بینی شده در قرارداد است.

در مواردی که مدت اجاره به پایان می‌رسد و مستاجر با عمل به شروط مندرج در قرارداد، مورد اجاره به مستاجر انتقال می یابد اگر مدت اجاره بدون عمل مستاجر به شروط پایان یابد، موجر می‌تواند مورد اجاره را پس بگیرد و حالت آخر ان مربوط به زمانی است که انقضای قرارداد بر اثر فسخ طرفین در مدت اجاره رخ دهد که به شرح ان پرداختیم.

 مطالبه خسارت ناشی از عدم النفع

ضوابط قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

وفق ماده 61  آیین نامه قانون عملیات بانکی بدون ربا، مدت اجاره بشرط تملیک نباید از عمر مفید اموال بیشتر باشد.

بانکها موظف به ذکر موارد فسخ و نحوه تسویه حساب به صورت صریح در قرارداد اجاره بشرط تملیک  هستند و به تصریح ماده 63 همین قانون بانک‌ها مکلف به پیش دریافت حداقل بیست درصد قیمت تمام شده بابت قسمتی از مال الاجاره برای طول مدت اجاره هستند.

به علاوه درج هرگونه شرطی که مالکیت مستاجر را در پایان مدت اجاره، متزلزل نماید ممکن نیست.

بیمه شدن مورد اجاره که به هزینه مشتری و به نفع بانک و نیز عدم حق واگذاری عین مستاجره به غیر، باید مد نظر مستاجر قرار گیرد.

شرکت های لیزینگ خودرو در ایران

یکی از رایج‌ترین روش‌های خرید خودرو در ایران و جهان لیزینگ است.

شرکت‌هایی در قالب شرکت‌های سهامی اقدام به واگذاری خو درو به صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک به متقاضیان می‌نمایند و با تعیین میزان مبلغ و دوره‌های پرداختی، در پایان مدت اجاره و با انجام تمام تعهدات خودرو به مستاجر منتقل خواهد شد.

لازم به ذکر است که درج شرط نفی انتقال مالکیت خلاف مقتضای این عقد است.

نمونه رای قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

طی دادنامه شماره 773 در تاریخ 25/7/1390 که خواهان، مستاجر یک دستگاه خودرو به صورت اجاره به شرط تملیک است که با تصادف و انهدام کامل خودرو، مدعی فسخ قرارداد مبنی بر تلف عین مستاجره می‌شود.

دادرس دادگاه با این استدلال که قرارداد مذکور مشمول عقد اجاره در قانون مدنی نیست بلکه مشمول ماده 10 قانون مدنی است زیراکه اجاره به شرط تملیک نهادی تازه تاسیس با شرایطی خاص است و با اشاره به این که اتلاف توسط مستاجر صورت گرفته، همچنین ذکر این مطلب که حق فسخ قرارداد در اتلاف عین مستاجره، از حقوق موجر است و نه مستاجر! خواسته خواهان را به استناد ماده 10 قانون مدنی وارد نمی‌داند.

پس ندادن پول پیش توسط موجر

وکیل متخصص در قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

مدیریت محترم موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، بهترین موسسه حقوقی تهران و ایران، محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، دارای سابقه قضایی و سابقه مشاوره حقوقی در شرکت های لیزینگ خودرو تهران و ایران، متخصص در امور حقوقی و قراردادهای بانکی و در زمینه ی قرارداد اجاره به شرط تملیک خو درو، به همراه تیم تخصصی وکلای تهران، اقدام به مشاوره و قبول وکالت دعاوی شما عزیزان می‌نماید.

جهت تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو در تهران و ایران با گروه وکلای مهر پارسیان تماس بگیرید.

کلیه مشاوره های قراردادی و مشاوره درباره اختلافات قراردادی، توسط بهترین وکیل امور قراردادهای ایران  و تهران به صورت تخصصی ارائه می‌شود.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص خانواده امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن های موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل لیزینگ تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

4 دیدگاه

  • با سلام۵۰روز پیش از شرکت طلیعه گستر ظهورخودرو پیش خرید کردم باقول تحویل۱۵روزکاری بعداز۱۵روزجای خودرا تغیر داده و عنوان کردندبه بهانه فرارازمالیات است بعداز این۵۰روزکه مراجعه کردم درب شرکت به شکلی بسته بودکه گویا۲۰روزدرآنجا فعالیتی صورت نگرفته با شماره ایرانسلی که از مدیر داشتم تماس گرفتم ووی دوباره از من زمان خواست لطفا کمکم کنین که نه شماده ونه مکانی از آنها دارم چگونه پیگیری کنم وزمان رسیدگی چند وقت است.

    • سلام میتونین در صورتی که شرکت از بانک مرکزی مجوز داره به بازرسی بانک مرکزی مراجعه کنید و اگر مجوز نداره از طریق شکایت در دادسرای عمومی پیگیری کنید

  • با سلام
    خودرویی خریداری کرده ام که فروشنده قبلا آن را اجاره به شرط تملیک کرده بوده و حق فروش این خودرو را نداشته.بنده به جه عنوانی باید از ایشان شکایت کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *