اجرای احکام کیفری

اجرای احکام کیفری

اجرای احکام کیفری


امروز با بررسی نحوه اجرای احکام کیفری همراه شما هستیم.

  • آیا از روند اجرای احکام کیفری و اختیارات قاضی اجرای احکام کیفری اطلاعی دارید؟
  • نحوه اجرای حکم زندان چگونه است؟
  • نحوه درخواست توقف اجرای حکم کیفری چگونه است؟
  • آیین نامه اجرای احکام کیفری در چه سالی تدوین و اصلاح شد؟
  • بهترین وکیل پایه یک کیفری تهران کیست؟

پس از صدور حکم محکومیت قطعی کیفری، نوبت به طی شدن روند اجرا می‌رسد.

این بحث در حقوق جزا و جرم شناسی، یکی از جدی ترین مباحث است که در صورت عدم اطلاع از جزییات آیین نامه اجرای احکام کیفری و کوتاهی در انجام روند قانونی اجرای حکم زندان، اجرای محکومیت به جزای نقدی، شناخت مرجع اجرا، چگونگی توقف اجرای حکم کیفری و اختیارات قاضی ناظر زندان، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به محکوم یا خانواده وی تحمیل نماید.

در نوشته پیش رو، پس از مشاوره با بهترین وکیل حقوقی تهران، تمامی مسائل مربوط به نحوه اجرای احکام کیفری بر اساس قانون جدید، توسط گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، پرداخته شده و به تعدادی از سوالات موکلین برترین موسسه حقوقی تهران، پاسخ داده شد.

تشکیلات اجرای احکام کیفری

به موجب قانون اجرای احکام کیفری، دادستان عمومی و انقلاب هر شهرستان، مسوول اجرای احکام کیفری می‌باشد. دادستان می‌تواند در مناطقی که رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد، معاونت اجرای احکام کیفری ایجاد نماید.

شکایت از سردفتر اسناد رسمی

در حوزه قضایی بخش، اجرای احکام کیفری، به عهده رییس دادگاه و در غیاب وی با دادرس علی البدل می‌باشد.

معاونت اجرای احکام کیفری، در برگیرنده بخش های واحد سجل کیفری و واحد عفو و بخشودگی می‌باشد.

وظایف واحد سجل کیفری و عفو و بخشودگی معاونت اجرای احکام کیفری دادستان، به شرح زیر می باشد:

تهیه و تنظیم بانک اطلاعاتی برای کنترل مجرمان خطرناک و تحت تعقیب، مجرمان و متهمان فراری، و محکومان فراری از زندان.

تشکیل بانک اطلاعات برای ثبت سوابق کیفری محکوم علیه در محکومیت های موثر کیفری، به همراه ثبت مشخصات دقیق و اثر انگشت و عکس متهم یا محکوم به صورت الکترونیکی.

پذیرش درخواست عفو و بخشودگی، درخواست عفو و تخفیف مجازات محکومین، و پیشنهاد عفو یا تخفیف مجازات محکومان بر اساس قانون.

اجرای مجازات حبس

یکی از مباحث مهم اجرای احکام کیفری، اجرای مجازات محکومیت به حبس است.

صدور حکم قطعی از سوی دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری دو، تایید رای در مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، عدم اعتراض به حکم محکومیت و رای قطعی تحمل حبس که از سوی دادگاه تجدید نظر صادر می‌شود، همگی از مواردی است که در قانون اجرای احکام کیفری، شروع اجرای مجازات حبس را رقم می زند.

محکومین به حبس، بر اساس تصمیم شورای طبقه بندی زندان، در مواردی که محل نگهداری محکوم به حبس در حکم دادگاه قید نشده است، در زندان بسته، زندان نیمه باز، مراکز حرفه آموزی و استغال و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی نگهداری می‌شوند.

محکومین به حبس که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال تمام می باشد، در مراکز و کانون های اصلاح و تذبیت نگهداری می‌شوند.

آیا تبلیغ نالوکسان مهناز افشار را روانه زندان می‌کند؟

جهت اطلاع از وضعیت مرخصی زندانیان، شرایط آزادی مشروط زندانیان، عفو و تخفیف مجازات محکومین در حدود قانون، جنون زندانی، بارداری و زایمان زندانی، نحوه درخواست معالجه خارج از زندان، بهترین وکیل پایه یک تهران و ایران همکار گروه وکلای مهر، پاسخگوی سوالات عزیزان می‌باشد.

اجرای محکومیت های مالی کیفری

در قانون اجرای احکام کیفری، به روشنی، تکلیف اجرای محکومیت های مالی کیفری مشخص شده است.

در صورت محکومیت شخص به پرداخت جزای نقدی، و عدم پرداخت ان، اجرای احکام کیفری، بنا به دستور قاضی اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال محکوم با رعایت مقررات مستثنیات دین اقدام می‌نماید.

در صورت درخواست تقسیط در محکومیت های مالی کیفری، دادگاه نخستین که رای کیفری زیر نظر وی اجرا می‌شود، می‌تواند با اخذ تامین مناسب از محکوم علیه، امر به تقسیط جزای نقدی و ابلاغ ان به اجرای احکام کیفری اقدام نماید.

اما اگر اجرای محکومیت مالی کیفری، امکان‌پذیر نباشد، در محکومیت به جزای نقدی بالای پانزده میلیون ریال، هر سی هزار ریال به یک ساعت خدمات عمومی رایگان تبدیل می‌شود.

برای اجرای حکم کیفری محکومیت بالای پانزده میلیون ریال و عدم امکان وصول جزای نقدی، محکوم علیه به ازای هر سی هزار تومان یک روز بازداشت می‌شود.

در صورتی که محکوم علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری، برای پرداخت جزای نقدی اعلام آمادگی و حضور نماید، قاضی اجرای احکام کیفری می‌تواند بیست درصد از جزای نقدی مندرج در حکم را کسر نماید.

دفتر اجرای احکام کیفری موظف است این مطلب را در برگ احضاریه قید نماید.

مجازات هنجار شکنی در چهارشنبه سوری

اجرای سایر محکومیت های کیفری

اگر اجرای احکام کیفری، منوط به درخواست ذینفع باشد و پس از ابلاغ قاضی، ظرف سه ماه درباره درخواست اجرا، اقدام مقتضی به عمل نیاورد، در صورت سپری شدن مهلت و عدم اعلام عذر موجه از سوی ذینفع، قرار تامین کیفری لغو می‌شود و در صورتی که محکوم علیه در زندان باشد، به صورت موقت آزاد شده و پرونده بایگانی می‌شود.

اجرای حکم اعدام و قصاص، فقط برای یکبار به درخواست محکوم علیه جهت درخواست عفو و بخشودگی و تا زمان اعلام نظر کمیسیون عفو و بخشودگی که نباید بیشتر از دو ماه به طول بیانجامد، به تعویق خواهد افتاد.

اجرای محکومیت به رفع تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، مطابق قانون اجرای احکام مدنی صورت می‌گیرد.

اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات، حکم آزادی مشروط زندانیان، قرار تعویق صدور حکم، نظام نیمه آزادی زندانیان و آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی، تحت نظارت قاضی اجرای احکام کیفری و به موجب قانون و آیین نامه های مصوب خواهد بود.

بهترین وکیل پایه یک تهران

جهت مشاوره حقوقی مسائل مربوط به تعلیق اجرای مجازات، قرار موقوفی اجرا، مرور زمان اجرای  مجازات کیفری و زندان، نحوه درخواست حکم آزادی مشروط زندانیان، اطلاع از آیین نامه مرخصی زندانیان و مرجع در خواست صدور مرخصی زندانیان و نحوه انتقال زندانیان، بهترین وکیل پایه یک تهران و دارای سابقه قضایی در بخش قاضی ناظر زندان، همکار گروه وکلای مهر در موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان پاسخگوی سوالات عزیزان می‌باشد.

جهت ملاقات با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران و ایران، همه روزه با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید تا با تعیین وقت مشاوره حضوری کلیه سوالات خود درباره نحوه اجرای احکام کیفری را مطرح بفرمایید.

شکایت از کارگزار بورس

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۷ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *