اراضی ملی و منابع طبیعی

اراضی ملی و منابع طبیعی

اراضی ملی و منابع طبیعی


بررسی شرایط اراضی ملی و منابع طبیعی موضوع این نوشتار است.

با عنایت به اینکه به موجب قوانین در حال حاضر اصل بر ملی بودن اراضی و منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع می باشد و تشخیص و تفکیک حریم قانون اراضی ملی و منابع طبیعی از مستثنیات اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی (شرکت و موسسه) از جهات مختلفی مهم و اجرای آن گاهی موجب تضییع حقوق قانونی و حقوق مالکانه ی اشخاص می گردد.

لذا در این نوشتار که در کنار سلسله مقالات راجع به اراضی ملی و منابع طبیعی، تشخیص اراضی ملی و منابع طبیعی از مستثنیات، مراجع قانونی صالح جهت اعتراض به آرای صادره از مراجع مربوطه، معرفی سازمان ها و نهادهای حقوقی ذیصلاح (دارای صلاحیت) و امثالهم توسط بهترین وکیل ملک و اختلافات ملکی تهران، برای شما شهروندان محترم به نگارش در می‌آید، بر آن شدیم تا در این نوشتار به بررسی اجمالی مفهوم ملی کردن اراضی و منابع طبیعی و اهداف آن بپردازیم.

نکات مهم در بررسی شرایط اعلام ملی بودن اراضی

اراضی ملی و منابع طبیعی به چه املاکی گفته می‌شود و آثار حقوقی اعلام اراضی ملی و منابع طبیعی چیست؟

جهت مشاوره حقوقی درباره پرونده های اراضی ملی و منابع طبیعی، بهترین وکیل پایه یک متخصص املاک و اراضی تهران کیست؟

امکان اعتراض به رای اراضی ملی و منابع طبیعی تا چه مدتی وجود دارد؟

مرجع صالح جهت اعتراض به حکم اراضی ملی و منابع طبیعی کجاست؟

مفهوم ملی اعلام کردن اراضی

در خصوص ملی شدن و ملی کردن اراضی، تعاریف متعددی از سوی حقوقدانان مطرح گردیده است، در ترمینولوژی حقوق، ملی کردن اراضی به «نهادن یک موسسه در خدمت دولت» تعریف شده است.

انواع دعاوی بانکی

ملی کردن عبارت است از انتقال اموال و حقوق گروه خاصی از بخش خصوصی به دولت در جهت منافع عمومی به منظور استفاده و کنترل بر آن و یا به منظور مصرف جدیدی که دولت برای ان در نظر می گیرد، از طریق تصمیمات پارلمانی و قانون‌گذاری.

اهداف ملی کردن

با بررسی تحولات و رویدادهای تاریخی در می یابیم که ملّی کردن، چه در ابعاد بین‌المللی و چه در بعد داخلی، در مقاطع مهم، به صورت های گوناگون و با اهداف و انگیزه های مختلفی انجام شده است.

در ملی کردن مربوط به بعد داخلی، کشورها اقدام به ملی کردن سرمایه های بخش خصوصی می‌نمایند.

بنابراین مالکیت خصوصی لغو و مالکیت عمومی مستقر می گردد.

یکی از مصادیق ملی کردن به صورت مستقیم و در بعد داخلی، ملّی کردن جنگل ها و مراتع کشور در سال 1341 می‌باشد.

منشا فقهی و حقوقی ملی کردن اراضی و منابع طبیعی  

الف: ملی کردن اراضی در فقه اسلامی

ملی کردن در اسلام دارای سابقه بوده است، هر چند قانون‌گذار در سال 1341 و به هنگام ملی کردن جنگل ها و مراتع، عنایت و توجهی به مبانی فقهی آن نداشته و صرفا به منظور انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی مبادرت به این امر نموده است.

در تاریخ اسلام، موقوفات مجهول التولیه (متولی آن مشخص نباشد)، زمین های دایری که از کفار به دست می آمد، جنگل ها و بیشه ها و …. در ملکیت دولت اسلامی بوده است.

فتاوی برخی از فقهای عظام معاصر نیز دلالت بر جواز ملی کردن در فقه اسلامی دارد.

تامین دلیل مشارکت در ساخت

امام خمینی (ره) در این خصوص می فرمایند: مالکیت را در عین حال که شارع مقدس محترم شمرده است، لیکن ولی امر می‌تواند همین مالکیت محدودی که ببیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است، همین مالکیت مشروع را مخدوش کند.

ب: ملی کردن اراضی در قوانین ایران

اولین بار قانون ملی شدن صنعت نفت، اصطلاح «ملی کردن» را در متن قانون به کار برد، پس از آن قانون ملی شدن تلفن در سال 1331 به تصویب رسید و قانون‌گذار (هیأت وزیران) در تصویب نامه قانونی ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341، اصطلاح ملی کردن را به کار برده است.

ج: ملی کردن در حقوق بین‌الملل

در خصوص ملی کردن در عرصه ی حقوق بین‌الملل، قطعنامه 3281 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در تاریخ 12 دسامبر 1974، مشهور به «منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولت ها»، حق دولت ها را بر حاکمیت آزادانه و دائم و کامل بر ثروت‌ها و منابع طبیعی و تصمیم گیری راجع به آن ها را به رسمیت شناخته است.

این اصل یکی از اصول مسلم و لازم الاجرای حقوق بین‌الملل امروزه محسوب می‌شود.

ماهیت حقوقی ملی کردن جنگل ها و مراتع

با توجه به اینکه اوصاف اصلی و اساسی مالکیت عبارتند از:

1- مطلق بودن

2- انحصاری بودن

3- دائمی بودن و اینکه این اوصاف در عصر حاضر و نیاز روزافزون بشر به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، اوصاف مذکور دچار تغییراتی شده و دولت ها آن ها را از زوایای مختلف محدود ساخته و یا حتی سلب نموده اند.

از این رو با توجه به اینکه سه شیوه ی رایج و معمول به منظور سلب مالکیت خصوصی اشخاص وجود دارد، لذا دولت ها در راستای اعمال حاکمیت و در جهت حفظ و رعایت مصالح عمومی و اجتماعی، از این شیوه ها استفاده می‌نمایند.

وکیل تجدیدنظر، فرجام، اعاده دادرسی تهران

این روش ها عبارتند از: 1- ملی کردن 2- مصادره اموال 3- تملک اجباری اراضی و املاک مورد نیاز دولت و شهرداری ها.

بنابراین بنا برعقیده حقوقدانان، ملی کردن جنگل ها و مراتع، در نتیجه ی وجود شرایط اضطراری و از سرضرورت، نظیر حفظ منابع طبیعی، حفظ ثروت های ملی، ذخایر جنگلی و جلوگیری از تخریب و نابودی و اتلاف و غارت آن ها و نیز به منظور برآوردن نیازها و تأمین منافع عمومی و اجتماعی و حمایت از مصالح عمومی بوده است.

بهترین وکیل اراضی ملی و منابع طبیعی ایران

حقوق املاک و اراضی، در جایی که با منافع اشخاص در تضاد و تزاحم قرار می‌گیرد، مستلزم مشاوره با بهترین وکیل اراضی ملی و منابع طبیعی ایران و تهران، می‌باشد.

جهت اعتراض به آرای کمیسیون های اراضی ملی و منابع طبیعی، انتخاب بهترین وکیل دعوای ملکی در تهران، مشاوره حقوقی درباره حقوق اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین طرح پرونده در دادگاه های حقوقی تهران و شهرستآن‌ها، گروه وکلای مهر با همکاری بهترین وکیل تهران در امور اراضی ملی و منابع طبیعی، یکی از برترین گروه وکلای ایران می‌باشد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

جرم قاچاق آثار عتیقه

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4.8/5 - (26 امتیاز)

12 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر بنده مشکلی برام پیش اومده
    ما یک قطعه زمین 5000 متری در فیروزکوه داریم که قدمت اجدادی داره و ما در این زمین دام پرورش میدیم و خونه شخصی داریم الان به ما اعلام کردن حدود 2000 متر از این زمین جزء‌ منابع طبیعی( اراضی ملی ) و من میخوام بگید بنده چه پروسه ای رو باید انجام بدم ؟

    • سلام دوست عزیز
      در مرحله اولیه باید دید آیا برگه تشخیص برای شما صادر شده یا خیر ؟ درصورت صدور( اگر تشخیص به ضرر شما بود ) حق اعتراض به منابع طبیعی دارید نسبت به تشخیص و بعد توسط کمیسیون ماده 56 جنگل ها و مراتع این مورد رسیدگی و رای صادر خواهد شد

  • سلام دولت به نمایندگی منابع طبیعی می‌تونه زمین کشاورزی از اراضی ملی که در مقابل یک زمین آبادی که سند قطعی دفترخانه داره و واگذار شده.بعد از چند سال به علت آباد نکردن از مالکان خلع ید کنه؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، با وجود امکان خلع ید، امکان دفاعیه هم از جانب شما وجود دارد. جهت اظهار نظر دقیق باید جلسه مشاوره برای بررسی کامل موضوع و مستندات شما با وکیل اراضی ملی هماهنگ شود. می‌توانید جهت رزرو تایم مشاوره با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام بابام سال 1397 یه زمین خریده تازه الان استعلام گرفتیم متوجه شدیم از اراضی ملی است
    تکلیف چیه چیکار کنیم؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر فروشنده از ملی بودن زمین آگاه بوده، شکایت کیفری فروش مال غیر را ثبت نمایید، در غیر اینصورت دادخواست احراز و اعلام بطلان معامله و مطالبه ثمن به نرخ روز را انجام دهید و به عکس‌های هوایی قبل از سال 42 و 46 استناد نمایید، که آیا دارای سابقه احیا و کشت می‌باشد یا خیر. جهت دریافت مشاوره تخصصی تشخیص اراضی ملی با گروه وکلای مهر، 02188663927 تماس بگیرید.

  • سلام مستثنیات و اراضی ملی رو چگونه میشه تشخیص بدیم؟ و مستثنیات به چه زمینایی گفته میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      سلام تشخیص مستثنیات از اراضی ملی، مطابق نظر کارشناسان مربوطه به واسطه مشاهدات میدانی اعم از وجود نهر آب، چاه، دیوار، کرت بندی، بقای درختان، زراعت، شیارهای زمین، نقشههای هوایی و عوامل دیگر صورت میپذیرد و مستثنیات، به اراضی خارج از اراضی ملی را میگویند.

  • سلام وقت بخیر
    ما زمینی داریم که در سال ۹۵ سند تک برگ گرفتیم و اکنون دورش دیوار داره و تحت تصرف ماست. حالا که میریم منابع طبیعی بدون اینکه جواب کتبی بدهند می گویند زمین شما ملی است؟ برگ تشخیص سال ۶۶ را ملاک قرار دادند. آیا امکان دارد همچین چیزی یا فقط ادعای آنهاست؟

    پاسخ

    • سلام وقت شما بخیر برگ تشخیص در حکم سند رسمی است و اگر نسبت به آن معترض هستید جهت ابطال باید دادخواست مناسبی تهیه نمایید و تقدیم دادگاه حقوقی نمایید.

  • سلام وقت بخیر
    ما زمینی داریم که در سال ۹۵ سند تک برگ گرفتیم و اکنون دورش دیوار داره و تحت تصرف ماست. حالا که میریم منابع طبیعی بدون اینکه جواب کتبی بدهند می گویند زمین شما ملی است؟ برگ تشخیص سال ۶۶ را ملاک قرار دادند. آیا امکان دارد همچین چیزی یا فقط ادعای آنهاست؟
    این هم بگویم زمین از سال ۵۳ مال ماست و کلیه نقشه های هوایی هم گرفتم که حاکی از زراعی بودنش هست

    • سلام وقت شما بخیر، قاعدتا در اینجا نیاز به مدارک و احکام مستند میباشد و صرف تشخیص کفایت نمی کند و اگر مدعی حقی هستند در هر صورت میتوانند با طرح دعوی موضوع را مطرح نمایند پیشنهاد میشود کلیه مدارک را به رویت وکیل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *