استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت

استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت

استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت


با بررسی جرم استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت همراهتان هستیم.

جرم استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت وقتی محقق می‌گردد که اشخاصی که اموال یا اعتبارات و منافع شرکت در دست آن‌هاست از آن‌ها در راستای اهداف شرکت استفاده نکنند و اموال و اعتبارات شرکت را بر خلاف منافع شرکت هزینه نمایند. در این مقاله به بررسی فرض استفاده از اموال یا اعتبارات برخلاف منافع شرکت، خواهیم پرداخت.

تعقیب کیفری مدیران شرکتهای سهامی با اوصاف قانونی در موضوع قوانین مربوط به تجارت، مختص به رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیرعامل شرکتهای سهامی عام و خاص است. برای تعقیب کیفری کارمند متخلف به قوانین کیفری دیگری رجوع میشود.

برای کارکنان شرکت می توان جرم خیانت در امانت را متصور شد. قوانین خاص کیفری صرفا در موضوع خود قابل استناد هستند. با توجه به لزوم تفسیر مضیق (کوتاه) قوانین کیفری و تفسیر به نفع متهم نمی توان دایره شمول را گسترش داد.

وکیل سرقت شمال تهران

اقامت انگلستان از راه ثبت شرکت

در این نوشته که توسط تیم پژوهشی دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل و مشاور حقوقی شرکت ها در تهران تهیه شده است، به آثار جرم استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت توسط مدیران و کارکنان خواهیم پرداخت.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی مشاور شرکتهای تجاری با دفتر موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مستند قانونی جرم استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت سهامی

ماده ۲۵۸ قانون تجارت

اشخاص زیر به حبس تادیبی (جنبه تربیتی دارد) از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد:

اول: رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور (متعارض و دوگانه) منافع موهومی (غیرواقعی و خیالی) ‌را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.

شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی

دوم: رئیس و اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیر واقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا ‌منتشر کرده باشند.

سوم: رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا‌ موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع (شخصی سود و نفعی ببرد) می‌باشند مورد استفاده قرار دهند.

ثبت شرکت استارت آپ یا نوپا

چهارم: رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود بر خلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر‌ شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می‌باشند استفاده کنند.

دادسرای راهور غرب تهران

آیا ماده ۲۵۸ قانون تجارت درباره همه شرکتها قابلیت اجرا دارد؟

طبق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و همچنین مفاد ماده ۲۸۴ و ۲۵۹ قانون تجارت، این مقرره فقط درباره شرکتهای سهامی خاص و عام جاری است.

نظریه مشورتی شماره ۷/۲۰۱۷ مورخ ۱۳۶۸/۰۵/۲۴
اداره کل حقوقی قوه قضاییه

دادسرای ویژه کارکنان دولت

با توجه به مقرات و مندرجات قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ قانون گذار مقررات مربوط به شرکت های سهامی موضوع مواد ۲۱ الی ۹۳ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ را تغییر داده است و از تاریخ تصویب اصلاحیه قانون یاد شده (۱۳۴۷/۱۲/۲۴) فقط شرکتهای سهامی خاص و عام مشمول این مقررات هستند.

مواد ۲۸۴ و ۲۵۹ قانون تجارت نسبت به موضوع صراحت دارد. در نتیجه مقررات کیفری بخش ۱۱ قانون مذکور ماده‌های ۲۵۸و۲۵۹ مربوط به شرکتهای سهامی عام و خاص است. سایر شرکتهای تجارتی تابع مقررات تجارت می باشند.

ماده ۲۹۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

‌آن قسمت از مقررات قانون تجارت مصوب اردیبهشت ۱۳۱۱ مربوط به شرکت‌های سهامی که ناظر بر سایر انواع شرکت‌های تجاری‌می‌باشد نسبت به آن شرکت‌ها به قوت خود باقی است.

ماده ۲۸۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

شرکت‌های سهامی موجود در تاریخ تصویب این قانون باید ظرف سه سال از تاریخ اجرای این قانون به صورت شرکت سهامی خاص یا‌شرکت سهامی عام درآیند و وضع خود را با مقررات این قانون تطبیق دهند یا به نوع دیگری از انواع شرکت‌های تجارتی مذکور در قانون تجارت مصوب‌ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ تبدیل شوند والا منحل شده، محسوب خواهند شد.

دادسرای ارشاد تهران

وکیل دادسرای کارکنان دولت

تا هنگامی که شرکتهای سهامی موجود در تاریخ تصویب این قانون ظرف سه سال وضع خود را با مقررات این قانون تطبیق نداده‌اند تابع مقررات مربوط‌ به شرکتهای سهامی مذکور در قانون تجارت مصوب اردیبهشت ۱۳۱۱ و مقررات اساسنامه خود خواهند بود.

‌تطبیق وضع شرکت با مقررات این قانون وقتی محقق می‌شود که مرجع ثبت شرکتها پس از احراز صحت تطبیق مراتب را ثبت و به هزینه شرکت آگهی‌کرده باشد.

‌به استثنای هزینه آگهی اجرای این ماده در صورت عدم افزایش سرمایه شرکت مستلزم پرداخت هیچگونه هزینه دیگری نیست و در صورت افزایش‌سرمایه هزینه‌های مربوط فقط شامل میزان افزایش سرمایه می‌شود.

خیانت در امانت کارکنان شرکت های سهامی

در صورتی که اموال سپرده شده به کارکنان شرکتهای سهامی عام یا خاص در غیر از موارد مقرر استفاده شده باشد، مقررات عام کیفری درباره آنها مجری خواهد بود.

اما بسته به نوع شرکت می تواند از مصادیق جرم خیانت در امانت مدیران و کارکنان شرکتها متفاوت باشد.

به عنوان مثال در شرکتهای دولتی موضوع خیانت در امانت در بسیاری از مواقع مطرح نیست. استفاده غیر مجاز از اموال دولتی تصرف غیر قانونی در اموال دولتی. جرم اختلاس. دخل و تصرف در اموال توقیف شده مصرف اموال و وجوه دولتی در غیر موارد معین. تبانی و اخذ پورسانت در معاملات دولتی. تدلیس در معاملات دولتی، می تواند از جمله جرائم منتسب به کارکنان و مدیران شرکتهای دولتی باشد.

ثبت شرکت در چین

اما برای مدیران و کارکنان شرکتهای سهامی خصوصی می توان از ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی استفاده کرد.

پایگاه دوم پلیس امنیت اخلاقی

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی

هر گاه اموال منقول (اموالی که بتوان آن‌ها را جابجا نمود مثل خودرو) یا غیر منقول (اموالی که نتوان آن‌ها را جابجا نمود مثل خانه و زمین) یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد (بازگردانده شود) شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال (مصرف) یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از سه ماه تا یک سال وشش ماه  محکوم خواهد شد

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۴۷ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام
    من خرید اینترنتی انجام دادم ولی از من کلاهبرداری کردن حالا چطور باید پیگیری و شکایت کنم و چه دادگاهی مراجعه کنم؟

    • سلام
      چنانچه شخصی با سوءاستفاده با استفاده غیرمجاز از برنامه ها و سیستمهای رایانه ای دیگران را بفریبد و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه یا اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند، کلاهبردار کامپیوتری محسوب و مجرم شناخته می شود و علاوه بر رد مال به حبس از یک تا سه سال و جزای نقدی محکوم می شود. برای پیگیری و شکایت باید به دادسرای ویژه ای برای رسیدگی به جرایم رایانه ای مراجعه کنید.

      برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس های موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *